beantwoord

Moet ik een dubbele opstaptarief betalen bij het onderbreken van mijn reis?

Met een papieren treinkaartje reis ik altijd van Eindhoven naar Maastricht op één dag, maar maak ik meestal een tussenstop in Weert van een paar uur. Als ik dit met mijn OVchipkaart doe, ben ik toch verplicht om in Weert uit te checken en een paar uur later weer opnieuw in te checken? Dit betekent dat ik op één dag twee keer het opstaptarief zou betalen, terwijl dit met een papieren treinkaartje niet hoefde en een stuk goedkoper was. Kan ik om 10u 's morgen in checken en vervolgens pas om 17u in Maastricht aankomen zonder in en uit te checken tussendoor??
icon

Beste antwoord door Thom 24 mei 2014, 10:24

Als je bent ingechekt, moet je je reis binnen zes uur afmaken.
Jij bent helaas zeven uur onderweg. Je zult in jouw geval moeten uit- en inchecken in Weert en dan ben je inderdaad een keer extra het opstaptarief kwijt, helaas. Je verblijft er een aantal uren en je hebt in principe maximaal 35 minuten.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als je bent ingechekt, moet je je reis binnen zes uur afmaken.
Jij bent helaas zeven uur onderweg. Je zult in jouw geval moeten uit- en inchecken in Weert en dan ben je inderdaad een keer extra het opstaptarief kwijt, helaas. Je verblijft er een aantal uren en je hebt in principe maximaal 35 minuten.
Bedankt voor je reactie. Jammer van de NS dat het door de afschaffing van de papieren treinkaartjes dus alleen maar duurder wordt om nog met de trein te reizen.
Beste Corarlie, Welkom op het NS Service Forum. Indien je meer dan 35 winuten in Weert zal uitstappen. ben je verplicht om opnieuw in- en uit checken. Het antwoord van Thom is dus inderdaad juist. Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van je topic te vergroten. Daarnaast heb ik je titel aangepast.
Reputatie 7
Badge +4
Bedankt voor je reactie. Jammer van de NS dat het door de afschaffing van de papieren treinkaartjes dus alleen maar duurder wordt om nog met de trein te reizen.

Het is eigenlijk een hele fundamentele verslechtering want het heerlijke principe dat je een reis onbeperkt mag onderbreken is hiermee vervallen. Vanwege de complexiteit van het hele systeem is deze regel er ook ingekomen. De overgang heeft mooie abonnementen als Weekendvrij mogelijk gemaakt maar dit is zeker een nadeel. In België, in de meeste buitenlanden trouwens, geldt het ook dat je je reis in principe in een keer direct moet maken en ik vind dat heel hinderlijk. Feitelijk gaat dat nu in Nederland ook zo en dat maakt het treinreizen niet alleen duurder maar ook minder aantrekkelijk.

Verder heeft dit systeem ook voordelen: vroeger kocht je bijvoorbeeld een kaartje Leeuwarden-Rotterdam. Als je nu besluit in Utrecht te blijven, of besluit helemaal ergens anders naar toe te gaan, ben je vaak weer minder kwijt. Dat is winst aan vrijheid.
Klopt, dit heeft me vandaag dan ook doen besluiten mijn abonnement bij de NS op te zeggen en voortaan toch met de auto te gaan. Dit biedt meer vrijheid en uiteindelijk zal dit ook goedkoper zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Daarin maak je je eigen keuzes. Ik zou het echter nog een keer narekenen. Van het nadeel dat dit geeft in de totaalprijs, kun je echt niet autorijden. Dat is veel duurder dan menigeen denkt.

Nu kost je deze reis 16,20, met korting 9,70
Dit wordt straks 17,70 en met korting 10,50

Als je dit traject met 40 procent korting reist, wat ik uit bovenstaande afleid, kost je dat 80 cent extra. Maar voor 10,50 reis je met de auto echt niet van Eindhoven naar Maastricht. Het is bijna 90 km, ruim 11 cent per km. Je mag al blij zijn als je daar de benzineprijs, en dat is maar een gering deel van de autokosten, mee dekt. Dit prijsverschil van 80 cent zou mij in ieder geval niet doen besluiten met de auto te gaan, dat is stukken duurder en zal ook op den duur zeker niet goedkoper zijn.
Reputatie 6
Badge +2
In België (..) geldt het ook dat je je reis in principe in een keer direct moet maken en ik vind dat heel hinderlijk.
Hoe controleren ze dat daar eigenlijk?
Daarin maak je je eigen keuzes. Ik zou het echter nog een keer narekenen. Van het nadeel dat dit geeft in de totaalprijs, kun je echt niet autorijden. Dat is veel duurder dan menigeen denkt.

Nu kost je deze reis 16,20, met korting 9,70
Dit wordt straks 17,70 en met korting 10,50

Als je dit traject met 40 procent korting reist, wat ik uit bovenstaande afleid, kost je dat 80 cent extra. Maar voor 10,50 reis je met de auto echt niet van Eindhoven naar Maastricht. Het is bijna 90 km, ruim 11 cent per km. Je mag al blij zijn als je daar de benzineprijs, en dat is maar een gering deel van de autokosten, mee dekt. Dit prijsverschil van 80 cent zou mij in ieder geval niet doen besluiten met de auto te gaan, dat is stukken duurder en zal ook op den duur zeker niet goedkoper zijn.

Dat klopt, maar ik reis sowieso niet vaak met de trein, waardoor de kosten die ik voor mijn abonnement betaal bijna gelijk zijn aan de kosten die ik zou betalen voor een kaartje zonder abonnement (dus de normale tariefprijs). En dan is de auto zeker wel goedkoper. Daarnaast vind ik het reizen met de trein door het gebruik van de ovchipkaart voor iemand die niet wekelijks reist, niet erg gebruiksvriendelijk geworden. Die combinatie van factoren heeft me doen besluiten voortaan gewoon weer met eigen vervoer te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Dennis: Voordat we verder gaan: formeel is het zo. Zelf reis ik in België met Railpass, dat is een soort tienrittenkaart waarbij je in België elke gewenste reis tussen twee Belgische stations kunt maken. Je moet voordat je in Essen bent, en beter nog voordat je in de Beneluxtrein stapt, de reis met pen invullen. Ik heb altijd een internationaal kaartje van mijn woonplaats naar Essen, waarbij ik het Nederlandse traject met weekendvrij heb afgekocht. In de Beneluxtrein wordt zowel maar het Nederlandse als naar het Belgische deel gekeken en vrij strak, gezien het gedrag van een deel van onze landgenoten dat bij de zuiderburen erg slecht valt.
Daarbij krijg ik een stempel over mijn ingevulde reis en daar staat de tijd op. De meeste kaartjes worden door de Belgen maar ook door de Nederlandse conducteurs zo gestempeld.
Bedenk dat de controle in België intensiever is dan in Nederland. Ik heb het wel meegemaakt dat een conducteur de hele reis van me is nagegaan. Nederlanders hebben een slechte naam in België en dat is ook wel een beetje begrijpelijk helaas. In de meeste gevallen valt het mee en als er een stempel opstaat van de juiste dag, vinden ze het in de volgende trein veelal wel best. Je bent in België verplicht dan wel via het kortste, dan wel via het snelste traject te reizen. Ik laat buiten de Beneluxtrein altijd alleen mijn Belgische kaartje zien en dat werkt goed.
Reputatie 6
Badge +2
Ik dacht dat alleen de datum en niet de tijd op het stempel staat.
De controletangen van ons zijn inderdaad alleen datum gebonden. Als we ze goed instellen dan is het de dag, maand en betreffend treinnummer waar je op dat moment op dienst doet, dus bijvoorbeeld:

24 05 00876 > 24 mei op treinnummer 876
Reputatie 7
Badge +4
Loes, weet je wel zeker dat dat in België ook zo is? Hoe gaan de Belgen dan na dat je niet onderbreekt? Het biedt mogelijkheden natuurlijk :D
Ik heb nu helaas net weer een nieuwe lege Railpass gekocht en kan het niet zien. Dan is het stempelen van mijn Railpass door de Nederlandse conducteur de oplossing en vaak kom ik die voor Roosendaal wel tegen. Raar zou ook zijn dat de Belgen een regel zouden hebben die niet controleerbaar zou blijken te zijn. Maar het zou een boel ergernis van mijn kant besparen. Ik heb wel gemerkt dat de Belgische en Nederlandse conducteurs op de Beneluxlijn doorgaans een goede kennis hebben van de mogelijkheden van beide landen.
Van de Belgische collega's weet ik weinig, ik verwacht dat zij ongeveer dezelfde soort tangen hebben als wij, maar dat is dus een vermoeden, anders moet je een tang hebben, die de tijd bijhoudt, zoals de stempelautomaten op het perron. De collega's die werken op de internationale trein vallen onder NS-Hispeed en mogen over de grens werken, dat zal denk ik ook voor de Belgische collega's gelden. Vandaar dat die goed op de hoogte van elkaar zijn. Vandaar dat de uniformen van deze collega's anders zijn dan die wij op de nationale treinen hebben.

Als je dit een oplossing kan bieden, zou ik zeggen, neem er je voordeel mee.

Reputatie 7
Badge +4
Als de Belgen de tijd niet bijhouden, kan ik in de praktijk onderbreken. Ik had gehoopt dat je dit zou weten en ook hoe de Belgen controleren of je al dan niet onderbreekt. Het niet mogen onderbreken geldt voor heel Belgie en met een controletang naar Nederlands voorbeeld is reizen met onderbreken gewoon mogelijk. Belgische reizigers zullen dit in dat geval ook zeker in de gaten hebben. Meestal krijg je een stempel over je geschreven tekst op je Railpass en dat is natuurlijk sowieso al een slecht leesbare janboel. De enige manier om er achter te komen is dan proefondervindelijk als ik volgende week weer eens langs ga bij de zuiderburen.

Maar dank voor je tip, het zou mooi zijn 😃
Het kan zijn dat de Belgische collega's netjes hun treinnummer in de tang zetten. Ik doe dat ook altijd. Op basis van het treinnummer kan ik zien wanneer de controle heeft plaatsgevonden en in welke trein. Als voorbeeld gaf ik net de 876.

Deze trein begint in Maastricht om 19.58 uur en staat gepland om aan te komen in Amsterdam Centraal om 22.22 uur. Deze intercity rijdt maandag tot en met zondag altijd op deze geplande tijd. Vandaar dat de hele reis terug te traceren is door middel van de treinnummers. Als je dan kijkt naar de 878, deze rijdt een half uur later dan de 876.

Op de site van OVtijden.com staan bij de actuele tijden ook alle treinnummers erbij, dus zo kan er er achter komen en wij als conducteurs dus ook, mits de tang op het treinnummer is gezet.
Reputatie 6
Badge +2
Als je met een uur onderbreking overstapt van een lijn met 2-uurdienst op een lijn met een uurdienst is de onderbreking ook vast te stellen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is voor Nederland sluitend. Maar niet voor België. Interessante informatie van je overigens. Als jij als Nederlandse conducteur niet weet hoe de Belgen stempelen, wat ik ook begrijpelijk en logisch vind, dan is dat andersom hoogst waarschijnlijk ook zo. Ik zoek me rot naar het Belgische stempelen nu, lol. Had ik nu mijn vorige Railpass maar niet weggegooid, grrr.

Ik reis vaak Dinant-Nederland, een reis van vier uur en wil soms in Brussel wel even wat gaan eten, wat ik nu niet doe. Het zou fijn zijn als dat wel zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +4
Als je met een uur onderbreking overstapt van een lijn met 2-uurdienst op een lijn met een uurdienst is de onderbreking wel vast te stellen.

Hoe doet de Belgische conducteur dat dan? Werken die ook met treinnummers als in Nederland? Het kan zo zijn maar dat is wel een erg lastige wijze om het na te gaan. Dan is de Nederlandse controle van de chipkaart waar de inchecktijd is te zien een stuk eenvoudiger. En is dan het treinnummer van de hispeed in Nederland en België dezelfde? Dan sluit in theorie het net zich weer een beetje.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb het inmiddels nagekeken. Het Belgische stempel bevat net als het Nederlandse ook het treinnummer, de conducteur kan dus een onderbreking constateren.

Van de datum wordt ook het jaartal vermeld. Behalve de datum, een B en het treinnummer staat er dwars nog een nummer van 4 cijfers op, dat is geloof ik het tangnummer.
Reputatie 7
Badge +4
Dank voor je speurwerk, Dennis. Het kan dus niet anders dat men in België de reisonderbreking alleen kan vaststellen aan de hand van het treinnummer, zoals Loes ook al min of meer aangaf. Heb je enig idee wat vier cijfers betekenen die je verder noemt?

Het is wel jammer natuurlijk, daar gaat mijn eetonderbreking in Brussel 😉 Hoewel ik bijna zeker weet dat geen conducteur er ooit naar kijkt vind ik het een idioot systeem om na te gaan of iemand de reis onderbroken heeft. Het is nogal wat opzoekwerk. En dat terwijl de Belgische Spoorwegen het nogal benadrukken. Maar nogmaals dank, ik vind dit eigenlijk een heel leuk topic.
Reputatie 6
Badge +2
Een onderbreking op een station waar je toch al moet overstappen valt denk ik minder op dan dat je zonder noodzaak binnen een treinserie op een latere trein overstapt, en je van het eerste deel al een stempel hebt.
Reputatie 7
Badge +4
Het betreft hier ook een overstap in Brussel. Dat ben ik met je eens. Eerlijk gezegd denk ik dat geen Waalse conducteur voorbij Brussel hier ooit naar zal kijken en de pakkans is gering. In dat geval zou ik hooguit een extra reis moeten invullen denk ik. Maar goed ik hou me graag aan de voorschriften, dat reist prettiger. Wat me intrigeert is dat men het niet mogen onderbreken benadrukt en er een controlesysteem op na houdt dat wel werkt als het moet maar waarbij ik bijna zeker weet dat conducteurs in België dat niet zullen doen. Het lijkt me ook dat men veronderstelt van het mag in Nederland dus hij zal wel niet weten dat het hier niet mag.

De treinen zijn in België ook veel minder punctueel dan in Nederland, 20 procent is te laat. Dan wordt het helemaal een janboel voor de conducteur want dat moet hij dan allemaal nalopen. Dat kan alleen met online informatie, al is die er natuurlijk wel. De meeste conducteurs zullen daar niet aan beginnen. Maar nogmaals, ik reis graag legaal, dat vind ik een stuk rustiger.
Reputatie 3
Badge
Je vraagt je af waarom je überhaupt je reis niet zou mogen onderbreken. Als ik ervan uitga dat een kaartje het recht geeft om eenmaal van A naar B te reizen, zie ik niet hoe je van een onderbreking misbruik zou kunnen maken, zolang je maar steeds in de richting van A naar B blijft reizen.

Maar vorig jaar heb ik in Frankrijk stukken met de trein gereisd, en daar vragen ze aan het loket zelfs hoe laat je de trein wilt hebben, en dan krijg je kaartjes voor die specifieke trein (en dat is géén plaatsreservering!). Ik weet eerlijk gezegd niet wat er gebeurt als je toch een uur later in de trein stapt. Ik weet ook niet of de kaartautomaten ook een tijd op je kaartje afdrukken.

Daarbij geldt wel dat ze in Frankrijk een paar verschillende treinsoorten met bijbehorende tarieven hebben; vergeleken daarmee is onze toeslag op de IC Direct een lachertje. Dus als je over een grotere afstand reist en een paar keer moet overstappen, hangt de prijs al snel af van de hele specifieke combinaties van treinsoorten die je gebruikt. Als je na onderbreking je reis voortzet met een duurdere treinsoort, is dat logischerwijs niet legaal. Maar dat komt dan niet door de onderbreking zelf, maar doordat je daarna in de verkeerde trein stapt.
Reputatie 7
Badge +4
Van de Belgische collega's weet ik weinig, ik verwacht dat zij ongeveer dezelfde soort tangen hebben als wij, maar dat is dus een vermoeden, anders moet je een tang hebben, die de tijd bijhoudt, zoals de stempelautomaten op het perron. De collega's die werken op de internationale trein vallen onder NS-Hispeed en mogen over de grens werken, dat zal denk ik ook voor de Belgische collega's gelden. Vandaar dat die goed op de hoogte van elkaar zijn. Vandaar dat de uniformen van deze collega's anders zijn dan die wij op de nationale treinen hebben.

Als je dit een oplossing kan bieden, zou ik zeggen, neem er je voordeel mee.

Hoi Loes,

Het is zoals je het zegt. Er was even verwarring omdat ik met trein 1225 meereisde en de Belgische conducteur me ook rond die tijd controleerde. Ik heb het even nagevraagd en zoals verwacht was het inderdaad het treinnummer. In theorie kan men dit nakijken maar de in onze ogen wat rare regel dat je een reis niet mag onderbreken wordt niet zo stevig gecontroleerd. De conducteur na Brussel keek naar het stempeltje op de Railpass en vond het wel best kennelijk want de datum was niet eens goed leesbaar. Sowieso niet want de Railpass is zo ingericht dat bij het stempelen het treinnummer wel, de B van Belgie en de 14 van 2014 nog net leesbaar zijn. De rest wordt afgedrukt over wat ik invul, in mijn geval ZATERDAG Essen-Dinant en het gestempelde daaroverheen is onleesbaar.
Ik heb het nooit gedaan maar je krijgt dan toch de neiging de reis een uur te onderbreken. Volgens de regels fout in België maar je benadeelt aan de andere kant werkelijk niemand. Controle is wel mogelijk, de Belgische conducteurs en ook die van Hispeed hebben een soort verdikte iPad mee op reis. Het ging zoals meestal naar België, een strikte controle in de Beneluxtrein en op bovenstaande wijze met de landelijke IC. Ik had hier een praatje over met de Waalse conducteur en die vond de regel ook maar onzin, had helemaal geen zin er op te controleren - c'est ridicule, monsieur *)- en gaf aan dat zijn collega's er ook zo over dachten, waar ik wel om moest lachen eigenlijk. Voorwaarden zijn bepalend, maar toch.

Maar Loes, je had het, zoals verwacht, goed gezien en dat wou ik dan toch even vertellen.

😉 dat is belachelijk, meneer.
Dank je voor de info Thom. Verder kan ik je zeggen dat onze tangen ook nog 4 cijfers hebben staan, deze staan haaks op de datum en dat is het nummer van de betreffende controletang. Daar kunnen wij verder eigenlijk niets mee.

Fijn dat het ongeveer hetzelfde is.

Reageer