beantwoord

Moet ik inchecken als ik een kaartje koop en wel met (studenten)korting wil reizen?

• 23 april 2014
  • 7 reacties
  • 3252 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik moet dit weekend reizen naar Arnhem. Ik heb een studentenreisproduct (weekkaart) en kan dit weekend dus met 40% korting reizen. Ik wil geen geld op mijn ov chipkaart zetten omdat ik altijd meer er op moet zetten dan dat ik nodig heb. Ik reis bijna nooit in het weekend en vind dat dus zonde om het geld er op te zetten. Ik wil gewoon een kaartje kopen, maar dan wel gebruik maken van mijn 40% korting. Dit betekent dat ik me dus niet kan inchecken. Kan en mag dit???
icon

Beste antwoord door Marjan NS 24 april 2014, 09:47

Hallo Celine90,

Als je binnen Nederland reist dien je altijd in en en uit te checken en mag je geen papieren kaartjes meer kopen. Wanneer je een reis maakt naar het buitenland, dan check je niet in en uit maar koop je een papieren kaartje omdat je niet in en uit kan checken in het buitenland. Meer informatie vind je op de website.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart', om de vindbaarheid te vergroten.

Groet,
Marjan

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Celine,

Op Studentenreisprodiuct.nl lees ik bij Veelgestelde vragen onder het kopje "Wat moet ik bij controle tonen" het volgende:

"Bij controle toon je je OV-chipkaart aan de controleur. Deze leest je kaart uit en ziet of er een geldig reisproduct en/of een geldige check-in op staat.

Reis je met je persoonlijke OV-chipkaart in combinatie met een papieren treinkaartje (NIET in- en uitchecken!), dan toon je de controleur beide."

Vooral uit die tweede regel leid ik af dat je dus gewoon - zonder in- of uit te checken - met een papieren kaartje met korting mag reizen. Om aan te tonen dat je daadwerkelijk recht hebt op korting moet je natuurlijk wel je OV-chipkaart met daarop het studentenreisproduct bij je hebben.

Goeie reis!

Gr. Hans
Hoi Celine,

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat Hans zegt. Als je niet op je OV-chipkaart wilt reizen, mag je daar inderdaad nog een los kaartje met 40% korting bij kopen. Wij lezen de OV-chipkaart uit, zoals Hans aangeeft om te zien of je inderdaad wel recht hebt op de korting. Onder een aantal van mijn collega's gaat het verhaal dat ze zeggen dat je niet meer mag reizen met een los kaartje, maar zoals Hans dat duidelijk heeft uitgezocht voor je, mag dat dus wel. Zou je en inchecken en een los kaartje kopen, betaal je dubbel en dat lijkt me een beetje overbodig.

Ook van mij, goeie reis.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/kon-geen-kaartje-korting-kopen-ns-loket-desondanks-mijn-ovstudentenkaart-1434.
Hallo Celine90,

Als je binnen Nederland reist dien je altijd in en en uit te checken en mag je geen papieren kaartjes meer kopen. Wanneer je een reis maakt naar het buitenland, dan check je niet in en uit maar koop je een papieren kaartje omdat je niet in en uit kan checken in het buitenland. Meer informatie vind je op de website.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart', om de vindbaarheid te vergroten.

Groet,
Marjan

Ok, ik heb die veel gestelde vragen eens doorgenomen en er staan tegenstrijdig heden in. De ene keer wordt er verteld dat je moet inchecken en het antwoord van een andere vraag staat dat je nog steeds met een papieren kortingskaartje mag reizen en je persoonlijke OV-chipkaart moet tonen. Da's niet duidelijk dus.
Verder accepteren wij HC's vaak nog de kortingskaartjes, simpelweg, omdat de tijden van met korting reizen duidelijk geformuleerd staan, vergelijkbaar met het oude Voordeelurenabonnement.
Dan het volgende, in mijn railpocket staat duidelijk voor de nieuwe abonnementen dat er ingecheckt moet worden en dat staat er niet voor het studentenreisrecht. In een eerder topic, aangegeven door Dennis dacht ik zelf dat het om een nieuw abonnement ging.

Ik praat nu voor veel van mijn collega's, er is misschien 1 op de 100 die er moeilijk over doet dat er met een los kaartje wordt gereisd, maar ik heb het nergens zwart op wit staan. Uiteindelijk moet je wel gaan in-en uitchecken om de poortjes door te komen.
Op de een andere topic wordt juist aangevoerd dat het wél kan en mag
(zie berichten nrs 7 en 8 op dat topic)
Volgens de gegevens op de site van ns kan je wel een e-ticket met korting combineren met je studentenreisproduct. Als je een e-ticket aanschaft, moet je de vraag beantwoorden of je met korting wilt reizen. Als je op het vraagtekentje klikt dat achter deze vraag staat, wordt uitdrukkelijk vermeld dat een ov- studentenkaart als kortingsmogelijkheid geldt. Met een e-ticket kan je dus voorkomen dat je saldo op je kaart moet zetten.

Reageer