beantwoord

moet ik mijn persoonlijke ov chipkaart activeren?

• 28 september 2015
  • 7 reacties
  • 8408 Bekeken

moet ik mijn persoonlijke ov chipkaart activeren, en hoe moet dat?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 28 september 2015, 10:44

Twee mogelijkheden
1) U heeft bij NS een abonnement. En u heeft bij het afsluiten gekozen om een OV-chipkaart te ontvangen. Of uw oude OV-chipkaart kon niet langer mee en is door NS automatisch vervangen. In al deze gevallen hoeft u een persoonlijke chipkaart niet meer te activeren.
2) U heeft een persoonlijke OV-chipkaart gekocht via www.ov-chipkaart.nl. In dat geval is de kaart nog 'blanco'. U kunt er mee reizen in bus, tram, metro en bij regionale treinvervoerders. Om bij NS te kunnen reizen houdt u de kaart voor de kaartjesautomaat, kiest 'ophalen bestellingen' en haalt het idem 'Reizen op Saldo bij NS' op. Zodra dat op de kaart staat kunt u ook bij NS reizen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Twee mogelijkheden
1) U heeft bij NS een abonnement. En u heeft bij het afsluiten gekozen om een OV-chipkaart te ontvangen. Of uw oude OV-chipkaart kon niet langer mee en is door NS automatisch vervangen. In al deze gevallen hoeft u een persoonlijke chipkaart niet meer te activeren.
2) U heeft een persoonlijke OV-chipkaart gekocht via www.ov-chipkaart.nl. In dat geval is de kaart nog 'blanco'. U kunt er mee reizen in bus, tram, metro en bij regionale treinvervoerders. Om bij NS te kunnen reizen houdt u de kaart voor de kaartjesautomaat, kiest 'ophalen bestellingen' en haalt het idem 'Reizen op Saldo bij NS' op. Zodra dat op de kaart staat kunt u ook bij NS reizen.
Reputatie 1
Geachte, wij hebben een nieuwe persoonlijke
OV chipkaart gekregen, dit omdat de oude in januari is verlopen.
Nu vraag ik mij af, moet de nieuwe OV geactiveerd worden?
Ook hebben wij automatisch opladen, moet er voor het eerste gebruik (kaart is nu leeg) een saldo op de kaart gezet worden?

Met vriendelijke groet
Jan
Hallo Jan048,

Staat er een NS abonnement op deze kaart? In dat geval hoef je de kaart niet te activeren en kun je hier gewoon mee reizen. Om weer gebruik te maken van het automatisch saldo opladen dien je eenmalig saldo te laden, zodat de kaart vanaf dan weer automatisch wordt bijgeladen.
Reputatie 1
Bedankt voor het antwoord, ik hoop dat het saldo erop zetten ook bij een Arriva automaat gaat.

Met vriendelijke groet

Jan
Reputatie 1
Sorry, dat ik hier nog een reactie zet.
Vandaag wilde ik mijn nieuwe OV opladen bij een Arriva automaat (bij ons is de NS niet meer) maar helaas lukte dit niet, kan het zijn dat het niet lukt omdat het Arriva is? Of omdat de OV op 13-01-2019 pas geldig is?

Met vriendelijke groet
Jan
Je kan pas gebruik maken van de OV-chipkaart op het moment dat deze in gaat. Dat geldt ook voor het opladen van de OV-chipkaart. Bij nieuwe OV-chipkaarten staat reizen op saldo er automatisch op en hier hoef je geen actie voor te ondernemen.
Reputatie 1
Bedankt, dan wacht ik maar tot 13-01-2019.
Ik heb begrepen dat ik wel een bedrag op de kaart moet zetten om vervolgens automatisch opladen te activeren.

Gr. Jan

Reageer