beantwoord

Moet ik reizen om OV-chipkaart te activeren?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik heb zojuist mijn OV-chipkaart ontvangen die ik enkele dagen geleden heb aangevraagd aangezien het niet meer mogelijk is om met een papieren kaartje te reizen. In de brief staat dat ik mijn OV-chipkaart moet activeren bij een NS-kaartautomaat met een OV-chipkaartlogo, echter staat op mijn station (Chèvremont) geen kaartautomaat waarbij dit mogelijk is. Ik moet dus naar een ander station om mijn OV-chipkaart te activeren, alleen kan ik daar niet komen omdat ik geen papieren kaartje meer kan kopen en mijn OV-chipkaart nog niet geactiveerd is. Daarnaast weet ik niet op welke stations in de buurt wel de juiste kaartautomaat staat. Is er geen andere manier om mijn OV-chipkaart te activeren?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Loes 11 juli 2014, 21:57

Samengevat voor de antwoorden:

Een OV-chipkaart moet alleen bij NS worden geactiveerd om bij NS ermee te kunnen reizen, link staat bij Susan. Bij alle andere OV-aanbieders, denk aan de busvervoerders, tram en metro hoeft dat niet en ook niet bij de regionale treinvervoerders. Daar werkt elke OV-chipkaart direct, want men gaat er daar vanuit dat de reiziger standaard tweede klas wil reizen, terwijl NS genoeg reizigers heeft die graag eerste klas willen reizen.
Het meest makkelijke is om bij een NS-kaartautomaat wat saldo te laden, worden de reisrechten er ook direct opgeladen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reizen in de tweede klas zou eigenlijk ook bij NS meteen moeten werken, zonder extra handelingen. Alleen de minderheid van de reizigers die eerste klas wil reizen hoeft er dan een product 'reizen eerste klas' op te zetten.
Reputatie 2
NS. Graag dit toch eens voorleggen aan jullie PR-mensen.
Hernoem "Activeren, Reizen op Saldo" naar Klassekeuze.

Iedereen vindt de handeling namelijk debiel, immers bij geen een andere vervoer is dat nodig. Noem je het 'Klassevoorkeur' dan snapt iedereen het wel.
Badge
@Tom91: Je hebt het helemaal goed begrepen! Succes ermee!

@huibf: Het is inderdaad verwarrend dat je 'Reizen op saldo' bij NS moet gaan activeren terwijl je op (hetzelfde) saldo allang reist met bus, tram of metro... Het zou inderdaad beter klassevoorkeur o.i.d. kunnen heten.
Reputatie 2
Waarom blijft NS dit toch steevast activeren noemen. Noem het Klasse-voorkeur.
Dan snapt iedereen het NUT van de handeling !

Kan IEMAND van NS mij dit uitleggen ?
Oke. Hartelijk dank. Het is me nu duidelijk.

Bij alle vervoerders (behalve de NS) kan ik reizen zonder activatie. Pas wanneer ik met de NS wil reizen moet ik mijn OV-chipkaart hiervoor te activeren en hierbij heb ik 2 opties:
- Optie 1: Opzoek gaan naar een NS kaartautomaat met OV-chipkaart logo.
- Optie 2: Online activeren op de site van NS (https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer) wat het mogelijk maakt om de activatie af te ronden bij elk OV-oplaadpunt in de buurt (Winkel, ect.).

Ik vind de methodes wel wat omslachtig en deze hadden wat beter uitgelegd kunnen worden in de begeleidende brief bij de OV-chipkaart. Maar we komen er wel. Het is nu duidelijk.
Het 'activeren bij NS' houdt in dat er een product op de kaart geschreven moet worden. Na het activeren via de site, kan dat product blijkbaar ook opgehaald worden bij andere ophaalpunten voor de OV-chipkaart dan alleen de NS-kaartautomaat, zoals bij sommige supermarkten.

Omdat het activeren niet nodig is voor het gebruik van de Veoliatrein, hoeft u dat activeren pas te doen als u met een NS-trein gaat reizen en op dat station is een NS-kaartautomaat. Er is dus geen reden om er speciaal voor naar Heerlen te gaan.
Badge
Ik denk dat het handig is om de info op deze pagina te bekijken, onder 'Uw ov-chipkaart activeren voor NS'.
Bedankt voor de antwoorden. Ik begrijp de reactie van Susan NS niet helemaal. Wanneer ik mijn OV-chipkaart via die site activeer, moet ik dan nog altijd opzoek naar een geschikte kaartautomaat of is dan alles geregeld/geactiveerd? Zo niet, dan moet ik nog even een reden zoeken om naar Heerlen te reizen zodat ik dan ook gelijk mijn OV-chipkaart kan activeren.
Dank voor je bijdrage Loes. Je samenvatting is juist en compleet en heb deze daarom als beste antwoord gemarkeerd. Bedankt voor je bijdrage in dit topic :)

Graag gedaan Ramon, ik word momenteel ook mijn hemd van me lijf over deze onderwerpen gevraagd, dan doe ik dat ook graag voor het forum 😉.
Dank voor je bijdrage Loes. Je samenvatting is juist en compleet en heb deze daarom als beste antwoord gemarkeerd. Bedankt voor je bijdrage in dit topic 🙂
Samengevat voor de antwoorden:

Een OV-chipkaart moet alleen bij NS worden geactiveerd om bij NS ermee te kunnen reizen, link staat bij Susan. Bij alle andere OV-aanbieders, denk aan de busvervoerders, tram en metro hoeft dat niet en ook niet bij de regionale treinvervoerders. Daar werkt elke OV-chipkaart direct, want men gaat er daar vanuit dat de reiziger standaard tweede klas wil reizen, terwijl NS genoeg reizigers heeft die graag eerste klas willen reizen.
Het meest makkelijke is om bij een NS-kaartautomaat wat saldo te laden, worden de reisrechten er ook direct opgeladen.
In dit soort gevallen dien je ook reizen op saldo te activeren. Dat kan je hier doen: https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer Bij een kaartautomaat of bij een OV-ophaalpunt kan je dit product activeren. Op deze manier weet de OV-Chipkaartpaal of er saldo eerste of tweede klasse moet worden afgeschreven.
Badge
Nee, voor Veolia is dat niet nodig. Alleen voor NS moet u 'Reizen op Saldo' (een speciaal product van NS, al doet de naam wellicht anders vermoeden) activeren.
Ik vraag me af of een OV-chipkaart wel geactiveerd hoeft te worden voor u ermee in een Veolia-trein kunt reizen. Op de website van Veolia kan ik daar niets over vinden.

In ieder geval kunt u reizen door gebruik te maken van een e-ticket. Plan daarvoor de reis in met de NS-reisplanner en klik dan rechtsboven op "koop kaartje". Ook bij de automaat zouden nog eenmalige kaartjes verkrijgbaar moeten zijn, maar die zijn waarschijnlijk ook bij Veolia 1 euro duurder.

In Heerlen zal zeker een geschikte kaartautomaat staan, wellicht in Landgraaf ook.

U zou contact op kunnen nemen met de klantenservice van Veolia.

Reageer