beantwoord

Moment van inchecken niet altijd bepalend?

Reputatie 6
Badge +2
Van https://forum.ns.nl/op-station-17/locatie-in-uitchecken-1742/index2.html#post11103:

Wat het opnieuw inchecken i.v.m. korting op het vervolg van het traject betreft. Dat kan alleen middels de ‘truc’ met twee kaarten. Althans, in ieder geval voor de Traject Vrij-kaart, omdat NS daarover meldt dat bij binnen 35 min. opnieuw inchecken op hetzelfde station men dat beschouwt als het voortzetten van de eerdere reis; en dus onder dezelfde voorwaarden, met of zonder korting op basis van het moment van het oorspronkelijke inchecken. Helaas!

Inderdaad staat er op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html:

Hoe wordt bepaald of ik in de spits- of in daluren reis?

Uw inchecktijd bepaalt of u in de spits of in de daluren reist. Mocht u reizen met meerdere vervoerders dan checkt u tussentijds uit bij de ene treinvervoerder en checkt u weer in bij de andere treinvervoerder. Op het moment dat u weer opnieuw incheckt bij de andere treinvervoerder wordt voor deze reis opnieuw bepaald of u in de spits- of daluren reist. Dit geldt ook als u uitcheckt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt.

Ik vraag me af of de tekst "en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt" hier inderdaad thuishoort of dat dit een vergissing is.

Als inderdaad bij binnen 35 min. opnieuw inchecken op hetzelfde station de tijd van het oorspronkelijke inchecken bepalend is voor de korting, niet de tijd van het nieuwe inchecken, is dat dan alleen bij Traject Vrij?

icon

Beste antwoord door Dennis 14 mei 2014, 16:03

De 35 minutenregel is de grens om je langeafstandskorting te behouden. Check je bij overstappen binnen 35 minuten weer in, dan telt de langeafstandskorting door. .. De 35 minuten regel heeft dus geen invloed op [het kortingpercentage].
Met als aanvulling dat wisseling van kortingpercentage wel het doortellen van de langeafstandskorting verhindert.

In het citaat bovenaan moet de zin "Dit geldt ook als u uitcheckt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt." dus zijn "Dit geldt ook als u uitcheckt en bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt".
Bekijk origineel

39 reacties

Als je je reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt, dan bepaalt de nieuwste check-in of je in de dal- of spitsuren reist. Dit is voor zover ik weet alleen bij Traject Vrij het geval.
Reputatie 7
Badge +4
Hm Inge, ik zou dit toch wel graag zeker willen weten of het wel dan niet bij andere abonnementen geldt of zal gelden. Al kan ik me die aanpassing bij Traject Vrij wel voorstellen.
Reputatie 3
Badge
Als je je reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt, dan bepaalt de nieuwste check-in of je in de dal- of spitsuren reist. Dit is voor zover ik weet alleen bij Traject Vrij het geval.

En wat is dan het geval bij andere abonnementen?
Kun je dan uitchecken en weer inchecken, en geldt dan het moment van de laatste check-in?
Ik zie deze voorwaarden alleen bij Traject Vrij staan, maar zal het even voor je checken wat betreft de andere abonnementen. Zodra ik meer weet, plaats ik een reactie in dit topic.
Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html staat:

35 minuten regel

Checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje of kopje koffie te halen eten of een krantje te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt kost het u geen geld en wordt de onderbreking als een overstap gezien.

In de praktijk blijkt dat dit met bijvoorbeeld Dal Vrij niet waar is als je de 1e keer in de daluren hebt ingecheckt, en de 2e keer in de spits. Volgens het bovenstaande zou het wel waar zijn voor Traject Vrij.
Reputatie 3
Badge
Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html staat:

35 minuten regel

Checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje of kopje koffie te halen eten of een krantje te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt kost het u geen geld en wordt de onderbreking als een overstap gezien.

In de praktijk blijkt dat dit met bijvoorbeeld Dal Vrij niet waar is als je de 1e keer in de daluren hebt ingecheckt, en de 2e keer in de spits. Volgens het bovenstaande zou het wel waar zijn voor Traject Vrij.

In de tekst van NS doen ze net of het altijd gunstig is dat de onderbreking als een overstap wordt gezien ("kost het u geen geld...."). Maar soms wil je juist dat het NIET als overstap wordt gezien, bijvoorbeeld als je voor 9 uur incheckt en je reis begint, en vlak na 9 uur - tijdens een overstap, of door even snel langs een CICO op het perron te gaan - uitcheckt en opnieuw incheckt om van dalurenvoordeel gebruik te kunnen maken. Als het dan als een overstap gezien wordt, kost het je juist WEL geld. . .
Voor die gevallen lijkt het de aangewezen methode om uit te checken met de ene kaart, en daarna in te checken met (bijvoorbeeld) een Dal Voordeel abonnement.

Het blijft een merkwaardige regeling, en ik vraag me dan ook af of NS aan dit soort consequenties gedacht heeft.
Reputatie 6
Badge +2
Dat een broodje of kopje koffie halen eten of een krantje kopen geen extra geld kost (buiten de aankoopkosten) zou bij Traject Vrij, anders dan bij bijvoorbeeld Dal Vrij, wel waar zijn.

Maar deze speciale versie van de 35-minutenregel die dat bewerkstelligt, alleen voor Traject Vrij, kost inderdaad op een andere manier en/of in andere gevallen wel geld.
Dit zou een bewuste keuze van NS kunnen zijn om het aantal reizigers in de spits verder omlaag te krijgen, maar het zou ook zomaar kunnen dat er voor die 35-min.-overstapregel een uitzondering bestaat wanneer de nieuwe check-in een wijziging in de korting oplevert (van 0% naar 20% of 40%, of andersom)?

Misschien moet iemand dat gewoon eens uitproberen? Ik heb mijn ‘Traject Vrij’ al bijna een week binnen, maar hij gaat pas op de 15e in. Sowieso moet ik dan extra vroeg opstaan en een stopper nemen i.p.v. een intercity (anders zijn er geen tussenhaltes 🙂 ). Vrijwilligers die sowieso deze methode elke dag nodig hebben? :8
Reputatie 3
Badge
Zie ook dit topic van Dennis: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/35-minutenregels-algemeen-traject-vrij-1866.

Op zichzelf is die regel wel duidelijk en valt er niet zoveel aan uit te proberen, als de CICO's ten minste zo zijn geprogrammeerd dat ze de regel ook uitvoeren 😉.
`Wie het toch wil uitproberen zou drie dingen moeten doen:
  • een keer het hele traject zonder in- en uitcheck
  • een keer het traject met uit- en incheck direct na 9 uur op dezelfde kaart
  • een keer het traject met uit- en incheck op twee verschillende kaarten

En dan kijken hoeveel je in elk van die gevallen betaalt. Als het goed is, is dat in de beide eerste gevallen hetzelfde, en in het derde geval iets anders.

Bij de laatste optie dan bedenken dat je de afrekening van je Traject Vrij én het saldo op je andere kaart moet bekijken. En dat je wel twee keer opstaptarief betaalt, en de afstandsteller weer op nul begint; de eerste tariefeenheden zijn altijd het duurste, dus je raakt de 'langeafstandkorting' kwijt.
Reputatie 6
Badge +2
Het tweede geval lijkt me het interessantst: inchecken met Traject Vrij vóór 8.55 uur, om 8.55 uur of later op een ander station uit- en weer inchecken met dezefde kaart, en tenslotte op weer een ander station uitchecken, zodanig dat het 2e traject niet of niet geheel onderdeel is van het vaste traject. Staat dan op de factuur bij een trajectdeel "met reductie" (zoals op http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html in één geval)?
Zie ook dit topic van Dennis: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/35-minutenregels-algemeen-traject-vrij-1866.

Op zichzelf is die regel wel duidelijk en valt er niet zoveel aan uit te proberen, als de CICO's ten minste zo zijn geprogrammeerd dat ze de regel ook uitvoeren 😉.
(…)

Dank je voor de verwijzing naar dat nieuwe topic; dat maakt het ook voor ‘Traject Vrij’ eenduidig. En helaas nadelig 😞
Ik ga het zeker een keer proberen, Dennis 🆒

Maar zoals gezegd is mijn kaart pas de 15e geldig …
Hm Inge, ik zou dit toch wel graag zeker willen weten of het wel dan niet bij andere abonnementen geldt of zal gelden. Al kan ik me die aanpassing bij Traject Vrij wel voorstellen.

En wat is dan het geval bij andere abonnementen?
Kun je dan uitchecken en weer inchecken, en geldt dan het moment van de laatste check-in?

Ik heb een terugkoppeling ontvangen: de 35 minuten regeling geldt tevens voor de andere 'reizen op saldo' abonnementen.
Reputatie 6
Badge +2
Er zijn verschillende 35-minutenregelingen, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/35-minutenregels-algemeen-traject-vrij-1866/index1.html.

Het zou duidelijker zijn als de persoon achter de schermen die terugkoppeling heeft gegeven letterlijk wordt geciteerd, inclusief context.

Ik kan het me namelijk moeilijk voorstellen dat het principe dat het moment van laatste inchecken bepalend is voor de korting radicaal wordt veranderd zonder dat er iets over wordt aangekondigd, behalve dat het toevallig na een vraag hierover in het forum boven water komt.

Bovendien is mijn recente ervaring dat als je incheckt in de daluren, en later uit- en gelijk weer incheckt in de spits, dat dan het spitstarief geldt.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb een terugkoppeling ontvangen: de 35 minuten regeling geldt tevens voor de andere 'reizen op saldo' abonnementen.

Zonder verdere context zeg ik:ja, dat zal wel gaan over de volgende regel:

"Met uit- en inchecken binnen 35 minuten geldt, mits het 1e en 2e inchecken beide in dezelfde tijdscategorie vallen (met hetzelfde kortingpercentage), in totaal de prijs voor het totale aantal tariefeenheden."

Dat is heel wat anders dan de potentiële regel:

"Bij uitchecken en binnen 35 min. opnieuw inchecken op hetzelfde station is vervolgens nog steeds de tijd van het oorspronkelijke inchecken bepalend voor de korting, niet de tijd van het nieuwe inchecken."
Reputatie 3
Badge
Het antwoord is sowieso verwarrend, want er staat: "De 35 minuten regeling geldt tevens voor de andere 'reizen op saldo abonnementen'." Niet alleen zijn er twee 35-minutenregelingen, een van die twee geldt voor Traject Vrij en dat is geen reizen-op-saldo-abonnement, maar een reizen-op-rekening-abonnement.

Misschien moeten we proberen het duidelijk te krijgen met een paar voorbeelden.

Aan de NS-mensen dan de vraag om bij ieder voorbeeld het juiste antwoord te geven.

Voorbeeld 1:
Ik heb Traject Vrij Jaar van Haarlem naar Den Haag Centraal.
Ik check om 8:25 in op Haarlem. De trein stopt om 8:59 op Den Haag LNOI. Daar check ik uit, en ik check meteen weer in (bij een andere paal omdat ik anders 100 seconden moet wachten); nieuwe inchecktijd dus 8:59. Ik vervolg mijn reis met dezelfde trein en check uiteindelijk op Rotterdam Centraal uit.
Betaal ik voor het stuk tussen Den Haag LNOI en Rotterdam Centraal 100% of heb ik 40% korting?
Wat staat er op mijn maandfactuur?

Voorbeeld 2; zelfde vraag, maar voor Dal Voordeel
Ik heb Dal Voordeel van Haarlem naar Den Haag Centraal.
Ik check om 8:25 in op Haarlem. De trein stopt om 8:59 op Den Haag LNOI. Daar check ik uit, en ik check meteen weer in (bij een andere paal omdat ik anders 100 seconden moet wachten); nieuwe inchecktijd dus 8:59. Ik vervolg mijn reis met dezelfde treinen check uiteindelijk op Rotterdam Centraal uit.
Betaal ik voor het stuk tussen Den Haag LNOI en Rotterdam Centraal 100% of heb ik 40% korting?
Wat staat er bij Mijn Reishistorie?

Opzettelijk zet ik er niet bij wat volgens mij de antwoorden zouden zijn; ik hoop dat de NS-mensen hier een exact antwoord op kunnen geven.

Mocht iemand nog andere voorbeeldvragen hebben, dan zou je die ook op deze manier kunnen stellen.
Reputatie 3
Badge
Een correctie en een paar aanvullingen op mijn eigen voorbeelden:

De correctie: in voorbeeld 2 schrijf ik "Dal Voordeel van Haarlem naar Den Haag Centraal". Dat moet natuurlijk zijn: "Ik heb Dal Voordeel" (zonder traject).

De aanvullingen:
Voorbeeld 3:
Ik heb Traject Vrij Jaar van Haarlem naar Den Haag Centraal, of Dal Voordeel (maakt niet uit in dit geval).
Ik koop in Haarlem een papieren enkeltje Leiden-Rotterdam Centraal met korting en check om 8:40 in. De trein stopt om 9:03 in Leiden. Daar check ik uit, en ik stap over op de trein naar Rotterdam Centraal met mijn papieren kaartje.
Zou dat mogen? (Niet dat me dat gaat lukken, omdat de poortjes in Leiden te ver weg staan, maar het gaat om het principe.)

Voorbeeld 5:
Ik heb Traject Vrij Jaar Haarlem-Den Haag Centraal.
Ik check om 8:40 in op station Haarlem met de bedoeling de trein van 8:44 naar Leiden te nemen en daar over te stappen op de trein naar Rotterdam.
De trein van 8:44 valt echter uit.
Ik check om 8:46 weer uit in Haarlem, check om 8:55 opnieuw in, en neem de trein van 8:59 naar Rotterdam Centraal. Daar check ik weer uit.
Heb ik korting op het traject van Den Haag LNOI naar Rotterdam Centraal?
Wat staat er op mijn maandfactuur?

Voorbeeld 5:
Ik heb Dal Voordeel.
Ik check om 8:40 in op station Haarlem met de bedoeling de trein van 8:44 naar Leiden te nemen en daar over te stappen op de trein naar Rotterdam.
De trein van 8:44 valt echter uit.
Ik check om 8:45 weer uit in Haarlem, check om 8:55 opnieuw in, en neem de trein van 8:59 naar Rotterdam Centraal. Daar check ik weer uit.
Heb ik korting?
Wat staat er bij Mijn Reishistorie?
Reputatie 3
Badge
Nog eentje dan:

Voorbeeld 6:
Ik heb Traject Vrij Jaar Haarlem-Den Haag Centraal.
Ik check in op Den Haag Centraal om 8:50 met de bedoeling de IC van 8:53 naar Venlo te nemen.
Die trein valt uit.
Ik check om 8:55 weer uit en ga even een kopje koffie buiten het stationsgebied halen. Om 9:15 check ik opnieuw in en neem de IC van 9:23 naar Venlo. Uiteindelijk kom ik een half uur later dan gepland aan in Venlo. Daar check ik weer uit.
Geldt mijn reis nu als een reis met 30 minuten vertraging tegen vol tarief, of als een nieuwe reis zonder vertraging met 40% korting; beide uiteraard buiten mijn vaste traject?

Voorbeeld 7:
Ik heb Dal Voordeel.
Ik check in op Den Haag Centraal om 8:50 met de bedoeling de IC van 8:53 naar Venlo te nemen.
Die trein valt uit.
Ik check om 8:55 weer uit en ga even een kopje koffie buiten het stationsgebied halen. Om 9:15 check ik opnieuw in en neem de IC van 9:23 naar Venlo. Uiteindelijk kom ik een half uur later dan gepland aan in Venlo. Daar check ik weer uit.
Geldt mijn reis nu als een reis met 30 minuten vertraging tegen vol tarief, of als een nieuwe reis zonder vertraging met 40% korting?
Zover bij mij bekend klopt wat Inge zegt. Als je binnen 35 minuten incheckt is het enkel verblijf op het station. Check je na 35 minuten weer in. Dan nemen we aan dat je van het station bent af geweest en/of een lang bezoek hebt gebracht.
@iskOV

Wanneer 40% korting?
40% korting op maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 6.30 uur, in het weekend van vrijdagavond 18.30 tot maandagochtend 6.30 uur en op feestdagen.

Voorbeeld 1
Als jij op station Leiden uit-checkt en opnieuw in-checkt (als je dat zou lukken), zal je vanaf daar de reis met 40% korting voortzetten.

Voorbeeld 2
Als jij op station Den Haag Laan van NOI uit-checkt en opnieuw in-checkt (je mag vanaf 8:55 met korting inchecken), zal je vanaf daar de reis met 40% korting voortzetten.
Dag Forumgebruikers.
Boeiende discussie, toch ontgaat mij het probleem enigszins. De 35 minutenregel geeft de mogelijkheid om binnen 35 minuten een krantje of iets eten te halen. Je hoeft niet in of uit te checken dan en de onderbreking wordt als een overstap gezien. Op onderbrekingen die langer dan 35 minuten duren ziet de regel niet. Onderbreek je je reis langer dan 35 minuten dan dien je dus wel uit- en in te checken en loop je het risico dat je wel extra betaald omdat je na de onderbreking bijvoorbeeld incheckt in de spits. Andersom geldt dit natuurlijk ook (van spits naar daluur). Is het zo duidelijk? Groet Ramon
Dag Forumgebruikers.
Boeiende discussie, toch ontgaat mij het probleem enigszins. De 35 minutenregel geeft de mogelijkheid om binnen 35 minuten een krantje of iets eten te halen. Je hoeft niet in of uit te checken dan en de onderbreking wordt als een overstap gezien. Op onderbrekingen die langer dan 35 minuten duren ziet de regel niet. Onderbreek je je reis langer dan 35 minuten dan dien je dus wel uit- en in te checken en loop je het risico dat je wel extra betaald omdat je na de onderbreking bijvoorbeeld incheckt in de spits. Andersom geldt dit natuurlijk ook (van spits naar daluur). Is het zo duidelijk? Groet Ramon

Er is ook geen echt probleem op deze discussie geloof ik. Meer de vraag als je uit-checkt en gelijk weer incheckt je korting dan ook wordt geactiveerd als deze toebehoord tot je abonnement. En na 8:55 deze handeling verricht.
Reputatie 6
Badge +2
De 35 minutenregel geeft de mogelijkheid om binnen 35 minuten een krantje of iets eten te halen. Je hoeft niet in of uit te checken dan en de onderbreking wordt als een overstap gezien
O, dat is weer een heel andere 35-minutenregel. Hoe gaat dat als de poortjes gesloten worden?

Ik ben benieuwd over welke 35-minutenregel Inge de terugkoppeling heeft ontvangen. Misschien kan Inge deze regel nog eens precies formuleren. De formulering was "Als je je reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt, dan bepaalt de nieuwste check-in of je in de dal- of spitsuren reist.", maar de onduidelijkheid gaat juist over het uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken.
Reputatie 6
Badge +2
De 35 minutenregel geeft de mogelijkheid om binnen 35 minuten een krantje of iets eten te halen. Je hoeft niet in of uit te checken dan en de onderbreking wordt als een overstap gezien
O, dat is weer een heel andere 35-minutenregel. Hoe gaat dat als de poortjes gesloten worden?

En verder, zoals hierboven al aan Inge gevraagd: ook al zou het uit- en inchecken niet verplicht zijn, hoe zit het als je het wel doet?
Dag Dennis,

Of en hoe deze regel wijzigt indien alle poortjes gaan sluiten is nog niet bekend.

De forumulering van Inge lijkt me duidelijk. Indien je na een onderbreking van meer dan 35 minuten wederom incheckt is het tijdstip waarop je dan incheckt bepalend of je reist op vol tarief of met korting. Binnen 35 minuten geldt hetzelfde, alleen hoef je dus niet uit te checken indien je minder dan 35 minuten je reis onderbreekt want de onderbreking wordt dan gezien als een overstap.

Reageer