beantwoord

Moment van inchecken niet altijd bepalend?

Reputatie 6
Badge +2
Van https://forum.ns.nl/op-station-17/locatie-in-uitchecken-1742/index2.html#post11103:

Wat het opnieuw inchecken i.v.m. korting op het vervolg van het traject betreft. Dat kan alleen middels de ‘truc’ met twee kaarten. Althans, in ieder geval voor de Traject Vrij-kaart, omdat NS daarover meldt dat bij binnen 35 min. opnieuw inchecken op hetzelfde station men dat beschouwt als het voortzetten van de eerdere reis; en dus onder dezelfde voorwaarden, met of zonder korting op basis van het moment van het oorspronkelijke inchecken. Helaas!

Inderdaad staat er op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html:

Hoe wordt bepaald of ik in de spits- of in daluren reis?

Uw inchecktijd bepaalt of u in de spits of in de daluren reist. Mocht u reizen met meerdere vervoerders dan checkt u tussentijds uit bij de ene treinvervoerder en checkt u weer in bij de andere treinvervoerder. Op het moment dat u weer opnieuw incheckt bij de andere treinvervoerder wordt voor deze reis opnieuw bepaald of u in de spits- of daluren reist. Dit geldt ook als u uitcheckt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt.

Ik vraag me af of de tekst "en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt" hier inderdaad thuishoort of dat dit een vergissing is.

Als inderdaad bij binnen 35 min. opnieuw inchecken op hetzelfde station de tijd van het oorspronkelijke inchecken bepalend is voor de korting, niet de tijd van het nieuwe inchecken, is dat dan alleen bij Traject Vrij?

icon

Beste antwoord door Dennis 14 mei 2014, 16:03

De 35 minutenregel is de grens om je langeafstandskorting te behouden. Check je bij overstappen binnen 35 minuten weer in, dan telt de langeafstandskorting door. .. De 35 minuten regel heeft dus geen invloed op [het kortingpercentage].
Met als aanvulling dat wisseling van kortingpercentage wel het doortellen van de langeafstandskorting verhindert.

In het citaat bovenaan moet de zin "Dit geldt ook als u uitcheckt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt." dus zijn "Dit geldt ook als u uitcheckt en bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt".
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je hebt het nu dus over een oncontroleerbare regel die niets met de software te maken heeft. Er is in ieder geval ook nog een andere 35-minutenregel, waarbij het tarief afhangt van de tijd tussen uit-en inchecken, zie http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/rekenvoorbeelden-traject-vrij.html ("checkt u wel uit, maar is dat korter dan 35 minuten").
Reputatie 3
Badge
Indien je na een onderbreking van meer dan 35 minuten wederom incheckt is het tijdstip waarop je dan incheckt bepalend of je reist op vol tarief of met korting. Binnen 35 minuten geldt hetzelfde, alleen hoef je dus niet uit te checken indien je minder dan 35 minuten je reis onderbreekt want de onderbreking wordt dan gezien als een overstap.

De formulering van Inge is nu juist NIET duidelijk, en wordt er met deze toelichting ook niet veel duidelijker op (geen verwijt aan jullie hoor; kennelijk is gewoon niet helder wat we nu eigenlijk willen weten . . .)

Zonneklaar is wat er gebeurt in het volgende geval:
  • Check-in om 8:40
  • check-out ergens anders om 9:10
  • nieuwe check-in op datzelfde station om 10:00
  • check-out weer een eind verderop om 11:00.
Reis is langer dan 35 minuten onderbroken geweest, dus geldt de tijd van de nieuwe check-in, dus korting (met het juiste abonnement). Maar wel tweemaal instaptarief en afzonderlijke afstandsberekening.

Ook duidelijk is wat er gebeurt in het volgende geval:
  • onderbreking zonder check-out om 9:10 op ander station
  • voortzetting reis op datzelfde station om 9:40 zonder check-in
  • check-out weer een eind verderop om 10:40
Geen check-out en check-in, dus geldt de tijd van de eerste en enige check-in, dus geen korting.

MAAR....
Hoe hoe zit het in dit geval:
  • check-out (niet nodig, maar ik doe het tóch...) om 9:10 op ander station
  • check-in op datzelfde station om 9:40
  • check-out weer een eind verderop om 10:40
Zoals ik het nu zie, geldt dit als overstap, dus geldt de eerste check-in-tijd, dus geen korting.
Dat zou betekenen dat het antwoord van NSgids hierboven (reactie nr 20) NIET correct is.

Kan één van de moderators hierover uitsluitsel geven?
En dan ook over de vraag of dit zowel voor Traject Vrij (reizen op rekening) als voor Dal Voordeel (reizen op saldo) geldt, of dat daar verschil tussen is?
De 35 minutenregel is de grens om je langeafstandskorting te behouden. Check je bij overstappen binnen 35 minuten weer in, dan telt de langeafstandskorting door. Het kortingstarief begint 5 minuten voor einde spits. De 35 minuten regel heeft dus geen invloed op de 40% korting.

Reputatie 3
Badge
De 35 minutenregel is de grens om je langeafstandskorting te behouden. Check je bij overstappen binnen 35 minuten weer in, dan telt de langeafstandskorting door. Het kortingstarief begint 5 minuten voor einde spits. De 35 minuten regel heeft dus geen invloed op de 40% korting.

Volgens mij zijn we er nu BIJNA uit. Nog niet helemaal (sorry Brian, en dank aan de moderators voor het geduld. . .)

Voor de zekerheid dus:
  • check-in met Dal Voordeel om 8:40
  • check-out ergens anders om 9:10
  • check-in op dat station om 9:12
  • check-out weer een stuk verderop om 11:00

Doordat voor de tussentijdse check-out en check-in maar 2 minuten verstreken zijn, telt het hele traject als één geheel (langeafstandskorting en eenmalig instaptarief). Dat is helder, en goed voor de reiziger.

De 35-minutenregel heeft geen invloed op de 40%-korting. Moet ik dat dan lezen als:
  1. "je krijgt op het traject na de tweede incheck WEL 40% korting" (immers: die vindt na 8:55 uur plaats en zou dus normaal gesproken recht geven op korting, en dat wordt niet beïnvloed), of als
  2. "je krijgt op het traject na de tweede incheck GEEN 40% korting" (immers: je had al geen recht op korting omdat je voor 8:55 was ingecheckt, en dat wordt niet beïnvloed)?

Misschien lijkt het enorm muggenziften, maar het is natuurlijk wel een groot verschil, zeker op een lange afstand. Kennelijk is het heel lastig om het zo te formuleren, dat er geen misverstand over kan bestaan (althans: dat ik er geen twijfel over heb; maar dat kan ook aan mij liggen).
Dus misschien zou het mogelijk zijn om gewoon te zeggen of volgens jullie lezing 1 of 2 de juiste is, en het dan eventueel nog toe te lichten? En dan te bevestigen dat dit zowel geldt voor Dal Voordeel als voor Traject Vrij buiten het vaste traject?
Reputatie 6
Badge +2
De 35 minutenregel is de grens om je langeafstandskorting te behouden. Check je bij overstappen binnen 35 minuten weer in, dan telt de langeafstandskorting door. .. De 35 minuten regel heeft dus geen invloed op [het kortingpercentage].
Met als aanvulling dat wisseling van kortingpercentage wel het doortellen van de langeafstandskorting verhindert.

In het citaat bovenaan moet de zin "Dit geldt ook als u uitcheckt en uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt en opnieuw incheckt." dus zijn "Dit geldt ook als u uitcheckt en bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt".
Je kunt die twee dingen los van elkaar zien. Als je in de dalperiode incheckt, reis je tegen daltarief en als je in de spits incheckt, reis je tegen spitstarief. Dus je zou het tweede gedeelte van de reis met 40% korting af kunnen maken. Daarnaast zal, zodra je binnen 35 minuten verder reist, de lange afstandskorting nog steeds berekend worden. Hopelijk zijn we nu bij het antwoord wat je zocht!

Reputatie 6
Badge +2
Het doortellen van de langeafstandskorting is een verfijning van het afschaffen van het dubbele opstaptarief, waarbij wisseling van kortingpercentage met zich meebrengt dat je wel een dubbel opstaptarief hebt, zie http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten/2013/03/dubbel-opstaptarief-op-het-spoor-nu-ook-opgelost-voor-studenten-en-treinreizigers-in-het-noorden.html. Daarom heb ik de indruk dat het niet samengaat. Als het wel samengaat, welke formule wordt dan gebruikt?
Reputatie 3
Badge
Het antwoord is me nu inderdaad geheel duidelijk. Waarvoor dank!

Dat bij tweemaal inchecken ook dubbel opstaptarief wordt berekend en de langeafstandskorting vervalt, is volledig vergelijkbaar met de situatie met papieren kaartjes: als je daarmee een deel vol tarief en een deel met korting reist, wordt dat ook als twee reizen beschouwd. Dat is dus consequent naar de chipkaart-situatie vertaald.
Je kunt dus inderdaad kiezen, zoals Dennis ook vaststelt: ofwel je laat de kilometers doortellen, maar dan kun je niet wisselen van kortingspercentage (je hebt als het ware maar één 'kaartje'); ofwel je legt een deel van de reis met korting af, maar dan betaal je tweemaal het opstaptarief en tellen de kilometers niet door (je koopt als het ware voor het tweede deel een nieuw kaartje).

Kwestie van even goed uitrekenen wat het gunstigste is, en mazzel hebben dat je op een station rond de omslagtijden ook een CICO in de buurt hebt. . . En even opletten dat je niet per ongeluk uitcheckt als het gunstiger zou zijn geweest om niet uit te checken 😉.
In de terugkoppeling die ik inmiddels heb ontvangen, wordt bovenstaande ook bevestigd. Als je met je kortingsproduct incheckt in de spits betaal je voltarief tot het moment van de check-out. Het moment van de volgende check-in bepaalt gewoon weer opnieuw of je korting krijgt of niet. Valt de nieuwe check-in dus wel in de kortingsperiode dan reis je vanaf dat moment verder met korting. Het eerste deel van je reis is dan gewoon 'afgeboekt'als een voltarief reis. De 35 minuten regeling bepaalt alleen of de nieuwe check-in gezien wordt als overstap (<35 min) of nieuwe reis (>35 min) en staat hier los van. Let op: andersom werkt dit dus ook zo. Bij een overstap buiten de kortingsperiode reis je weer zonder korting verder.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Inge voor het uitzoekwerk.
En het wordt steeds mooier voor de calculerende reiziger die weet waar de paaltjes staan 😉.

Zeg even:

check-in met Dal Voordeel op Haarlem om 8:25 (vol tarief)
stap in de IC naar Dordrecht om 8:29; beetje achteraan
dan kun je in Den Haag LNOI om 8:59 snel uit de trein, uitchecken, inchecken en weer verder
In Dordrecht stap je uit en check je uit

Omdat je op LNOI om 8:59 incheckt, betaal je daltarief. Omdat er minder dan 35 minuten tussen uit- en incheck zitten, geldt het als een overstap en tellen de kilometers dus door en betaal je niet opnieuw het opstaptarief.

Het is even puzzelen, maar volgens mij is dit dan goedkoper dan de 'papieren' situatie van nu; dan koop je namelijk gewoon een kaartje met korting van LNOI naar Dordrecht, en tellen de kilometers dus vanaf nul . . .
Reputatie 6
Badge +2
.. Omdat je op LNOI om 8:59 incheckt, betaal je daltarief. Omdat er minder dan 35 minuten tussen uit- en incheck zitten, geldt het als een overstap en tellen de kilometers dus door en betaal je niet opnieuw het opstaptarief.
Ik denk niet dat Inge dat bedoelt. Volgens mij bedoelt ze met "Het eerste deel van je reis is dan gewoon 'afgeboekt' als een voltarief reis." dat wat daarna komt als een aparte reis wordt berekend.
Reputatie 3
Badge

Ik denk niet dat Inge dat bedoelt. Volgens mij bedoelt ze met "Het eerste deel van je reis is dan gewoon 'afgeboekt' als een voltarief reis." dat wat daarna komt als een aparte reis wordt berekend.

Volgens mij staat er toch echt iets anders, maar goed. Als het op die manier geregeld is, komt het in ieder geval overeen met de huidige situatie met Jaartrajectabo plus kaartje buiten je traject. Dat lijkt me heel redelijk. Mocht ik toch gelijk hebben, dan is het alleen maar mooi meegenomen voor de reiziger.

Voorlopig heb ik nog een jaartrajectabo, dus kan het niet uitproberen. . .
Reputatie 6
Badge +2
Jammer dat we nog moeten wachten, jouw tests zullen veel ophelderen.
Reputatie 6
Badge +2
Voor de nieuwe afwijking van de regel dat het moment van inchecken bepalend is (vanaf 1 september 2016), zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-25613. bijdragevandennis 201608

Reageer