beantwoord

Naar de Eemshaven en terug

• 15 July 2021
  • 8 reacties
  • 236 Bekeken

Reputatie 1

Ik wil op een zaterdag naar de Eemshaven zodat ik dan ook weer alle spoorlijnen voor personenvervoer in Nederland bereden heb. Ik wil dan de dezelfde trein terug nemen als waar ik mee gekomen ben, omdat ik anders 3 uur moet wachten.

Nu moet ik uiteraard op Eemshaven uitlchecken en meteen weer inchecken en terug in de trein gaan, maar mijn ervaring is als je snel achter elkaar je kaart aanbiedt aan de kaartlezer je niet meteen weer kunt inchecken. Is dit nog steeds zo en is hier een oplossing voor?

icon

Beste antwoord door Thom 15 July 2021, 23:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De trein staat zeven minuten stil en het kan makkelijk. Bij mijn weten staan er ook twee paaltjes, dus het kan direct achter elkaar. Bij hetzelfde paaltje er even rekening mee houden dat de wachttijd bij Arriva niet automatisch gelijk is aan die bij NS, maar u heeft echt tijd genoeg. 

Met een keuzedag is het trouwens niet zo’n probleem als het toch nog mis zou gaan, uw kaart is al geldig gemaakt bij het inchecken. U benadeelt dan niemand. Correct in- en uitchecken kan echter met groot gemak en is beter voor de peace of mind.

U kunt Borkum, Rottum en het Duitse vasteland zien liggen. Met helder weer is de Noordkaap zichtbaar, daarvoor moet u op de dijk gaan staan. Heen en weer naar Borkum kan ook nog binnen de drie uur. U komt dan niet tot het dorp, maar tot het vertrekpunt van het treintje er naar toe. Waddencruise. Wel naar het dorpje met het strand en nog drie uur later terug kan ook. Dan bent u ook eens op Borkum geweest. Gevaccineerd zijn is wel een voordeel. ‘-)

Al aan het stukje naar Veendam gedacht? U bent nu toch min of meer in de buurt.

Reputatie 7
Badge +4

Er is overigens een bushalte Emmahaven, dat is een half uurtje lopen. Dan kunt u met de buurtbus verder. Persoonlijk zou ik inderdaad ook de trein nemen. Oudeschip heeft trouwens als  noordelijkste dorpje van Nederland een rijke rebelse historie, maar dat terzijde.

Badge +3

Om uit- en weer in te checken bij hetzelfde paaltje moest je vroeger inderdaad anderhalve minuut wachten (of tot nadat iemand anders het paaltje gebruikt had), anders kreeg je de melding ‘u bent reeds in/uitgecheckt’.

Tegenwoordig is dat een seconde of 10, neem aan dat het bij Arriva ook zo werkt.

Reputatie 6
Badge +2

Om uit- en weer in te checken bij hetzelfde paaltje moest je vroeger inderdaad anderhalve minuut wachten (of tot nadat iemand anders het paaltje gebruikt had), anders kreeg je de melding ‘u bent reeds in/uitgecheckt’.

Tegenwoordig is dat een seconde of 10, neem aan dat het bij Arriva ook zo werkt.

Bij niet-NS vervoerders is het vaak anders.

Badge +3

Ja, bij Arriva werkt het anders. Afgelopen week reisde ik van Nijmegen Heyendaal richting het noorden en bij mijn overstap in Nijmegen bleek dat ik per ongeluk niet had ingecheckt in Nijmegen Heyendaal. Het paaltje van Arriva bij het overstapmeubel checkte mij in, dat kon ik niet snel annuleren, en zelfs een paaltje van Arriva bij het volgende overstapmeubel gaf aan dat ik al was ingecheckt. Uitchecken ging wel bij een poortje.

Badge +3

Oh, oke.

Bij een NS paaltje was het iemand (als test) gelukt om binnen een minuut 5 keer in/uit/incheck annuleren te doen, dus bij NS is die 90 seconden regel niet meer van toepassing. Dat een paaltje bij kort achter elkaar aanbieden van dezelfde kaart een melding geeft is logisch, maar na 10 seconden wachten nog steeds die melding is onzin, dus dat is (NS) al lang aangepast.

Bij NS schijnt het ook zo te zijn dat als je UITcheckt bij een paaltje op het perron, je later (binnen een half uur of zo) alsnog gewoon door een poortje naar buiten kunt, en dat je dan de melding ‘Tot ziens’ krijgt omdat je al uitgecheckt had op het perron?

Dat in ieder geval op Amsterdam Amstel.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert B: Dat laatste is juist. Het moet op het perron dan wel echt een uitcheck zijn.

Badge +3

Ja, bij Arriva werkt het anders. Afgelopen week reisde ik van Nijmegen Heyendaal richting het noorden en bij mijn overstap in Nijmegen bleek dat ik per ongeluk niet had ingecheckt in Nijmegen Heyendaal. Het paaltje van Arriva bij het overstapmeubel checkte mij in, dat kon ik niet snel annuleren, en zelfs een paaltje van Arriva bij het volgende overstapmeubel gaf aan dat ik al was ingecheckt. Uitchecken ging wel bij een poortje.

Arriva paaltjes geven bij ‘overchecken’ (dus wat een incheck zou zijn bij Arriva) keurig een foutmelding als je al een NS incheck hebt.

Voor jou dus geen incheck Heyendaal maar incheck Nijmegen (paaltje). Dan weer even uitchecken natuurlijk en dan is het ook prima!

Maar goed, dat lukte dus alleen maar via een (Arriva) poortje en daarna pas verder met NS? Apart… 

En anders zit je met een Arriva rit zonder incheck op Heyendaal, komt ook wel goed zie je factuur en wat het NS Flex systeem ervan maakt.

Reageer