beantwoord

Negatief saldo op de OV-chipkaart met NS Flex

• 9 december 2020
  • 12 reacties
  • 530 Bekeken

Afgelopen week heb ik NS Flex Weekend Vrij afgesloten, gewacht op de bevestiging en toen het product afgehaald. Een dag later heb ik met de bus gereisd en daarna met de trein. Maar toen ik weer enkele dagen later de bus wilde pakken, mocht ik niet inchecken vanwege een negatief saldo! Volgens mij reishistorie is dit gebeurd met de busreis die ik heb genomen.

Ik heb op het forum hier rondgekeken en het schijnt nog al een dingetje te zijn. Als ik het goed begrijp kan ik Arriva, waar het probleem zich voordeed, contacteren om mijn saldo te corrigeren, maar ik vraag me af of het probleem zich dan niet gewoon weer voor gaat doen.

Welke stappen kan/moet ik ondernemen om 

1. Mijn saldo weer in orde te krijgen zodat ik normaal kan inchecken in de bus
  2. Er voor te zorgen dat mijn saldo niet weer negatief gaat, ondanks dat ik een abonnement op rekening heb.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Denice NS 9 december 2020, 12:50

Hi Jessus. Welkom bij de Community!

Hmm, daar lijkt iets mis te zijn inderdaad. Nou heb ik afgelopen week een andere klant gesproken met een soortgelijk probleem. Uiteindelijk bleek het BTM gedeelte (bus/tram/metro) van NS Flex niet ingeschakeld te zijn. Wat de oorzaak was, geen idee. Maar dit heb ik toen weer aan kunnen vragen en de betreffende persoon kon daarna bij de automaat dit activeren en daarmee was het probleem opgelost. Ik wil graag kijken of dit in jouw geval ook zo is. Wil je mij via een privébericht je naam, adres, woonplaats en geboortedatum sturen?

Bekijk origineel

12 reacties

Hi Jessus. Welkom bij de Community!

Hmm, daar lijkt iets mis te zijn inderdaad. Nou heb ik afgelopen week een andere klant gesproken met een soortgelijk probleem. Uiteindelijk bleek het BTM gedeelte (bus/tram/metro) van NS Flex niet ingeschakeld te zijn. Wat de oorzaak was, geen idee. Maar dit heb ik toen weer aan kunnen vragen en de betreffende persoon kon daarna bij de automaat dit activeren en daarmee was het probleem opgelost. Ik wil graag kijken of dit in jouw geval ook zo is. Wil je mij via een privébericht je naam, adres, woonplaats en geboortedatum sturen?

Badge +3

Als het BTM deel van Flex aan staat zou het saldo niet uit moeten maken, maar er zijn voorbeelden van vervoerders die eerst naar het saldo kijken maar dat vervolgens niet aanspreken (je reist immers op rekening).

Met €0 saldo is dat meestal geen probleem (het saldo zou €4 in de min mogen komen), maar bij bijv. nachtbussen of streekbussen kan een hoger instaptarief gelden, en dan kom je zogenaamd ‘saldo te kort’ bij inchecken.

Wat je kunt proberen is naar een balie van de betreffende vervoerder te gaan (Arriva), de situatie uit te leggen en door hen een paar euro saldo op de kaart te laten zetten (of op 0 laten zetten). Probleem zal bij het personeel daar wel bekend zijn.

In het geval van Jessus was ook het BTM-gedeelte van NS Flex uitgeschakeld. Deze heb ik weer in kunnen schakelen. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. :grin:

Reputatie 5

Hoe kan ik controleren of “BTM” aan staat op mijn NS flex kaart?

Via Mijn NS is geen optie waar expliciet staat aangegeven dat BTM aan -of uitstaat. Als reizen met bus, tram en metro wel in de reishistorie verschijnen en ook op recente facturen voorkomen, dan is dat wel een duidelijke indicatie dat BTM aanstaat. Ook moet bij het inchecken dan Reizen op Rekening staan.

Reputatie 5

Ik reis bijna nooit met de bus. Ik wil juist graag weten of het wel kan indien nodig, is daar geen enkele manier voor? 

In het algemeen, zou het, fouten daargelaten, bij alle NS flex kaarten erop moeten staan? Of hangt dat van je abonnement af?

In principe is BTM standaard ingeschakeld op alle kaarten. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Er is tegenwoordig een productchecker die bij het bestellen van NS Flex probeert te signaleren of er nog een ander abonnement op de OV-chipkaart staat voor BTM. Indien dat het geval is, dan wordt Reizen op Rekening BTM niet uitgeleverd, dan komt alleen Reizen op Rekening trein op de OV-chipkaart te staan. BTM kan wel via de klantenservice weer worden aangezet. Als je zeker wilt weten dat het op dit moment bij je aanstaat, dan kan de klantenservice dat uiteraard ook voor je nakijken.

Badge +3

Je kunt eenvoudig zien bij een automaat op het station of een oplaadpunt in supermarkten e.d. of Reizen op Rekening Bus Tram Metro, NS op de kaart staat en/of actief is.

Wil je daarvoor de deur niet uit, dan kan het ook met een Mijn OV-chip account waar de kaart aan gekoppeld is. Directe link: https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm

Reizen op Saldo NS is een overblijfsel van vroeger of om standaard 1e klas te reizen, en doet verder niets als je Flex hebt.

Badge +3

In principe is BTM standaard ingeschakeld op alle kaarten. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Er is tegenwoordig een productchecker die bij het bestellen van NS Flex probeert te signaleren of er nog een ander abonnement op de OV-chipkaart staat voor BTM. Indien dat het geval is, dan wordt Reizen op Rekening BTM niet uitgeleverd, dan komt alleen Reizen op Rekening trein op de OV-chipkaart te staan.

Oei, dat is aan de ene kant wel handig maar zal er ook voor zorgen dat als je bijv. een GVB abonnment hebt, je bij HTM/RET/Arriva en andere stads/streekvervoerders saldo (of automatisch opladen) nodig hebt!

En dat terwijl vrijwel alle vrij reizen zone/ster/regio abonnementen prima samen gaan met Flex! Het zijn eigenlijk alleen de kortingsabonnementen die problemen geven.

Of is die checker zo slim om onderscheid te maken tussen kortings- en vrij reizen abonnementen, of op de hoogte van welke combinaties wel of niet werken?

Bij bestellen of overstappen van of naar NS Flex via de website, wordt automatisch gecheckt of er een BTM abonnement op de OV-chipkaart staat dat conflicteert met NS Flex. Als de checker een probleem signaleert, dan ontvang je daar een bericht over met uitleg. Je kunt dan gewoon verder met bestellen, maar reizen op rekening BTM zal dan niet worden uitgeleverd. Dit doet het systeem in veruit de meeste gevallen. Het gaat dan om zowel om kortingsabonnementen als vrij reizen abonnementen. Gevolg daarvan is dat je met BTM volledig op saldo blijft reizen. Wel zal bij het overstappen op NS Flex alsnog het saldo van de kaart gehaald worden en ook automatisch opladen zal beëindigd worden indien dat er op staat. 

Enerzijds voorkomt dit in ieder geval wel onaangename verrassingen van hogere kosten, maar het is nog zeker niet ideaal en wellicht blijft een tweede OV-chipkaart in bepaalde gevallen toch het beste advies. 

Badge +3

Het zou ook een idee zijn om dan het saldo (en automatisch opladen) met rust te laten.

Helaas is automatisch opladen stoppen een harde vereiste om het saldo van een kaart op 0 te kunnen zetten, dat moet je immers ook doen voordat je je saldo laat uitbetalen bij een balie.

Badge +3

Andere vraag voor @Mark NS dan, hoe kan NS weten welke BTM producten je hebt?

Die info moet dan dus van TLS/OV-chip komen. Maar bij reizen op saldo (vóór aanvraag Flex) kan en mag NS helemaal geen inzage hebben in reizen met andere vervoerders, toch?

Of zijn eventuele abonnementen bij andere partijen (dus) een uitzondering daarop (vrij in te zien door NS)?

Maar goed, bij het aangaan van Flex moet je sowieso die toestemming geven (verwerken reisgegevens andere vervoerders). Moet je daarvoor dus ook toestemming geven om die checker zijn werk te laten doen?

Reageer