beantwoord

Negatief saldo OV-chipkaart

• 5 september 2014
  • 23 reacties
  • 37570 Bekeken

Bij het uitchecken van een metrorit gaf mn ov jaarabonnement een negatief saldo van 1.31 aan. Geen drama, maar begrijpen doe ik het niet.
icon

Beste antwoord door Loes 5 september 2014, 11:34

Bij het uitchecken van een metrorit gaf mn ov jaarabonnement een negatief saldo van 1.31 aan. Geen drama, maar begrijpen doe ik het niet.

Hoi Jan,

Da's inderdaad een goeie. Als ik me goed herinner is het OV-jaarabonnement inderdaad een afgekocht reisrecht voor al het openbaar vervoer en het lijkt of de vervoerder van de metro een technisch probleem heeft met de in- en uitcheck apparatuur. NS kan daar lijkt me weinig aan doen en ik zou contact opnemen met de vervoerder van de metro, die kan dit verder regelen.

Terugkomend op het negatieve saldo algemeen, dat kan, het instaptarief voor de bus, metro en tram is € 4,- en men heeft afgesproken dat de kaart maximaal € 4,- in de min kan komen. Dus als het OV-jaarabonnement net is afgelopen denk ik dat er iets verkeerd is gegaan.
Bekijk origineel

23 reacties

Hoi Jan,

Da's inderdaad een goeie. Als ik me goed herinner is het OV-jaarabonnement inderdaad een afgekocht reisrecht voor al het openbaar vervoer en het lijkt of de vervoerder van de metro een technisch probleem heeft met de in- en uitcheck apparatuur. NS kan daar lijkt me weinig aan doen en ik zou contact opnemen met de vervoerder van de metro, die kan dit verder regelen.

Terugkomend op het negatieve saldo algemeen, dat kan, het instaptarief voor de bus, metro en tram is € 4,- en men heeft afgesproken dat de kaart maximaal € 4,- in de min kan komen. Dus als het OV-jaarabonnement net is afgelopen denk ik dat er iets verkeerd is gegaan.
Is het abonnement al/nog geldig? Ik heb een negatief saldo, omdat mijn kaart op de 2e en niet de 1e van de maand inging (en ik dat niet door had).

Het kan ook aan de lezer liggen, dat deze de kaart niet goed heeft herkend en saldo in heeft gehouden. Is mij ook wel eens overkomen.
thanks, ik heb de kaart al een paar weken, maar heb nu een account op OV aangemaakt en kan misschien zo achterhalen waar/wanneer deze aanslag op mn vermogen precies is gebeurd.
Goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen Jan. Bij het inchecken moet de chipkaart een positief saldo hebben. Wel kan het zo zijn dat er dan bij het uitchecken een negatief saldo ontstaat. Vervolgens zul je er dan wel voor moeten zorgen dat het saldo weer positief is voor je weer kan inchecken. De OV-chipkaart kan inderdaad maximaal €4,00 in de min staan (instaptarief bus/metro). Je kan bij de Kaartautomaat een overzicht inzien van je laatste 10 reistransacties. Je kan ook een Mijn NS-account aanmaken. Bij een Mijn NS-account kun je wel enkel de NS-reishistorie inzien. Bij een Mijn OV-chipkaartaccount is het wel mogelijk reizen van alle vervoerders in te zien, maar enkel vanaf het moment dat je dit account aanmaakt.
De NS geeft weer feitelijke foutieve informatie, Ramon heeft volgens mij de vraag ook niet goed gelezen.

Jan: je OV chipkaart met een OV-jaarabonnement hoeft geen positief saldo te hebben om te reizen. Zie hier een ervaringsdeskundige met een negatief saldo. Aangezien ik alleen >4 euro op de kaart kan zetten (beleid van de NS) heeft het ook geen zin om te proberen het saldo te neutraliseren: dat is door de NS onmogelijk gemaakt.

De NS zal hier niks aan doen omdat ze totaal niks begrijpen van reizen met het OV. Ik heb het probleem hier eerder aangekaart, maar er wordt niks aan gedaan. Zie: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/negatief-saldo-op-ov-jaarabonnement-4465
Ik geef geen feitelijk onjuiste informatie Niek en ik heb de vraag wel degelijk goed gelezen. Ik ben mij er terdege van bewust dat bij een OV-jaarabonnement geen instaptarief wordt berekend. Met een OV-Jaarabonnement hoeft je niet in en uit te checken bij NS (maar dat mag natuurlijk wel). Bij de andere treinvervoerders zijn houders van een OV-Jaarabonnement wel verplicht om in en uit te checken. Door bijvoorbeeld een technische storing kan het zijn dat er toch een verandering optreedt in het saldo. Dit kan de reiziger nakijken in zijn account of middels transacties op de kaartautomaat.
Ik geef geen feitelijk onjuiste informatie Niek en ik heb de vraag wel degelijk goed gelezen.
Jammer dat je je fout niet inziet, deze informatie klopt toch echt niet:

Bij het inchecken moet de chipkaart een positief saldo hebben.
Dat is in dit geval niet waar.

Vervolgens zul je er dan wel voor moeten zorgen dat het saldo weer positief is voor je weer kan inchecken.

Dat is in dit geval niet waar.

Met een OV-jaarabonnement wordt standaard met 0 euro saldo gereisd en dat is toch echt geen positief saldo. Daarnaast kan er met een negatief saldo wel degelijk ingecheckt worden.

Met een OV-jaarabonnement reis je niet op saldo, op de kaart hoeft dus ook geen saldo te staan: het reisrecht voor heel Nederland is al afgekocht. Of kan je vermelden bij welke vervoerders jouw scenario wel geldt, want ik ben ze nog niet tegengekomen.
Reputatie 2
0 euro of meer is een positief saldo. Gezien vamuit de chipkaart gedachte.
Een veelgemaakte fout is dat een ovchipkaart minimaal 4 euro moet bevatten om te reizen met de bus, tram, metro.
0 euro of meer (dus geen nagetief bedrag) is voldoende. Dat houdt dus in dat bij 0 euro er dus na inchecken bij bus, tram, metro dus minus 4 opstaat en na uitchecken het reistarief in de min staat.

daarna mort het dus worden aangezuiverd tot minimaal 0 euro, om weer te kunnen inchecken.
huibf, heb je de reacties van niek ook gelezen, waarin hij aangeeft dat hij met zijn (oude portfolio) abonnement wel degelijk heeft kunnen inchecken met een negatief saldo?
Al zo'n 120 keer.

En 0 is een neutraal getal, niet positief.
En het is niet mogelijk om het saldo naar 0 euro te "zuiveren", dat had ik wel al gedaan als dat kon.
Ik geef geen feitelijk onjuiste informatie Niek en ik heb de vraag wel degelijk goed gelezen.
Beetje jammer dat Ramon NS zijn excuses niet aanbiedt voor het verstrekken van de aantoonbaar verkeerde informatie. De volgende keer wordt vast weer hetzelfde onzinverhaal opgehangen. Zo leren ze het nooit.
Reputatie 2
Ik ben in het bezit van twee OV chipkaarten. Een voor de trein eerste klas en een voor metro/bus. Om niet per ongeluk met de verkeerde kaart moet ik wel een negatief saldo op mijn trein chipkaart hebben staan. Andersom kan ik uiteraard nog wel een fout met inchecken maken.

Kortom een jaarabonnement met negatief saldo betekent dat je kunt inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt als u afgekocht reisrecht heeft, nog inchecken in de NS-trein met een maximaal negatief saldo van vier euro. dat bedrag heeft inderdaad te maken met bus, tram en metro. Als u daar met 0 euro incheckt wordt er vier euro voorschot afgeschreven en mag u nog mee. Met een negatief saldo kunt u echter niet inchecken in bus, tram en metro. Mits in het bezit van een abonnement met afgekocht reisrecht en op de daarvoor geldige tijd kan dat wel in de trein. Ook met een op dat moment geldige keuzedag. Een jaarabonnement is dus niet de norm, dat is Dalvoordeel ook. Het negatieve saldo is echter niet uw eigendom maar een vorm van krediet. En krediet betekent vertrouwen.

Praktisch is het wel ;-)

Zie de opmerking van Henk_NL hieronder.
Arriva trein weigert check-in wanneer er een negatief saldo is, ook bij volledig afgekocht reisrecht. Heeft met hetzelfde probleem te maken als het aangeven van o.a. Dal Vrij als 'Vol Tarief' op poortjes, ook in de daluren. Tarief wordt naderhand niet geïncasseerd, maar het blokkeert wel het inchecken.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is inderdaad ook waar. Ik pas het even aan.
Reputatie 6
Badge +2
Arriva trein weigert check-in wanneer er een negatief saldo is, ook bij volledig afgekocht reisrecht. Heeft met hetzelfde probleem te maken als het aangeven van o.a. Dal Vrij als 'Vol Tarief' op poortjes, ook in de daluren. Tarief wordt naderhand niet geïncasseerd, maar het blokkeert wel het inchecken.
Toch vreemd, want bij vol tarief zou het saldo minstens € 6 moeten zijn, maar € 0 wordt wel geaccepteerd. bijdragevandennis
Is hetzelfde geintje als met BC, waar je bij saldo 0 ook een 10'tje instaptarief afgetrokken ziet worden.
Badge +3
Ik sta iedere keer weer te kijken wanneer iemand reageert op een bericht van 3 jaar geleden. Tip voor het forumbeheer: na een vastgestelde periode van bijvoorbeeld 3 maanden geen reactie wordt het onderwerp automatisch op slot gezet. Er kan door iemand die een heel oud onderwerp leest en wil reageren dan een nieuw en actueel onderwerp/topic aangemaakt worden.
Reputatie 7
Badge +4
Goede suggestie, iMark.
Reputatie 2
Leuk ja. Ik zou zeggen open een topic hierover.

Het renteverlies over de 90 cent negatief saldo die pas bij het opheffen van de ov chipkaart voldaan wordt, weegt ruimschoots op tegen het saldo van gemiddeld 25 euro en bijbehorende rentewinst op mijn andere kaart.

Een en ander is het gevolg van het mogelijk negatieve saldo tot 4 euro en de onmogelijkheid om deze aan te zuiveren tot nul euro.
Ik sta iedere keer weer te kijken wanneer iemand reageert op een bericht van 3 jaar geleden. Tip voor het forumbeheer: na een vastgestelde periode van bijvoorbeeld 3 maanden geen reactie wordt het onderwerp automatisch op slot gezet. Er kan door iemand die een heel oud onderwerp leest en wil reageren dan een nieuw en actueel onderwerp/topic aangemaakt worden.

3 maanden is wel heel erg kort, sommige terugkoppelingen duren al zo lang :D

Verder prima idee inderdaad. !!
Badge +3
Leuk ja. Ik zou zeggen open een topic hierover.
U heeft de hint niet helemaal begrepen.
Badge +3
3 maanden is wel heel erg kort, sommige terugkoppelingen duren al zo lang :D
Bij nader inzien is 3 maanden inderdaad wat kort. Mogelijk dat een discussie wel een jaar kan doorlopen, zeker als het de gevolgen van een nieuw dienstregelingsjaar betreft. Maar met een jaar moet het wel bekeken zijn. Daarna gewoon een nieuw topic beginnen.

Reageer