Skip to main content

Afgelopen weekend ging ik per trein naar Elten. Een station weliswaar op Duits grondgebied, maar voor de Nederlandse plaats Lobith het dichtstbijzijnde (fijn wandelingetje van 2,5 km). Tot mijn blije verrassing zag ik in de NS reisplanner-app dat er tegenwoordig gewoon met de ov-chipkaart naar Elten gereisd kan worden. Veel praktischer dan een internationaal ticket dat ik vroeger voor dat flutstukje buitenlands traject moest kopen, dus van die gelegenheid maakte ik dankbaar gebruik. Op Arnhem CS dus netjes van NS omgecheckt naar Arriva (dat meldde de reisplanner; vreemd genoeg wordt die dienst niet door die firma gereden), maar op Elten aangekomen was daar helemaal nergens een uitcheckpaal te bekennen. Hoe kan dit?! Ik neem aan dat er ergens geregistreerd moet worden dat ik daar ben uitgestapt. De klantenservice van zowel NS als Arriva kon ik nog niet bereiken, vandaar dat ik hier de vraag maar stel. Misschien zijn er meer reizigers met deze ervaring die weten hoe het werkt?

Nee, nee en nog eens nee. De paaltjes zijn er nog niet en niemand lijkt te weten wanneer ze wel komen.


NS voelt zich blijkbaar ook niet geroepen om te reageren en dit op te pakken, aangezien er al maanden foutieve informatie wordt gegeven. 


Ga er maar niet vanuit. Kwam op Twitter een bericht van 21 maart tegen waarin NS bevestigd dat je kan in- en uitchecken in Emmerich, op 12 april zelf gezien dat ze geen paaltjes stonden. Van een medereiziger die heeft geïnformeerd bij de provincie begreep ik dat het nog wel maanden kan duren.

Diezelfde NS ontkent aan de telefoon in alle toonaarden dat je met je OV-chipkaart kan reizen of dat het ooit mogelijk zou zijn.

Mijn conclusie is dan ook de NS de boel willens en wetens bedriegt. Want dit is al maanden en er komt maar geen duidelijkheid.


NS valt weinig te verwijten. Het probleem is de provincie Gelderland die beloftes doet die ze niet kunnen nakomen. 


NS valt weinig te verwijten. Het probleem is de provincie Gelderland die beloftes doet die ze niet kunnen nakomen. 

Uiteraard, dat ligt volledig buiten NS. Maar het is wel NS die hier onterechte reisinformatie verschaft.


Ga er maar niet vanuit. Kwam op Twitter een bericht van 21 maart tegen waarin NS bevestigd dat je kan in- en uitchecken in Emmerich, op 12 april zelf gezien dat ze geen paaltjes stonden. Van een medereiziger die heeft geïnformeerd bij de provincie begreep ik dat het nog wel maanden kan duren.

Diezelfde NS ontkent aan de telefoon in alle toonaarden dat je met je OV-chipkaart kan reizen of dat het ooit mogelijk zou zijn.

Mijn conclusie is dan ook de NS de boel willens en wetens bedriegt. Want dit is al maanden en er komt maar geen duidelijkheid.

 

Eens met je conclusie misleidende reactie van NS international. Op dit forum ook geen enkele reactie vanuit NS. Een beschamende vertoning. 


Ja, een fout antwoord van oNS. Ik ga doorzetten dat de informatie in de planner niet klopt en hoop dat het snel wordt aangepast.


Het VRR had toch in ieder geval paaltjes geplaatst in Arnhem? Dan zou je verwachten dat die er ook zijn in Elten/Emmerich.

Of zijn ze in Arnhem nog niet in gebruik of accepteren ze geen ov-chipkaarten?


Zijn die paaltjes er wel dan? En worden ze door VRR geplaatst?


Er zijn geen aparte paaltjes in Arnhem. Reizigers die deze trein gebruiken tussen Arnhem en Zevenaar checken in Arnhem in en uit bij Arriva.


Ah, oke. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er (Arnhem) paaltjes geplaatst waren maar kan het niet meer terugvinden, zal wel op Twitter geweest zijn… 

Maar die zouden er dus wel moeten komen, want anders klopt de Reispanner ook niet (overstap NS - VIAS).


Ah, oke. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er (Arnhem) paaltjes geplaatst waren maar kan het niet meer terugvinden, zal wel op Twitter geweest zijn… 

Maar die zouden er dus wel moeten komen, want anders klopt de Reispanner ook niet (overstap NS - VIAS).

VIAS kan gewoon net als nu de paaltjes in Arnhem blijven delen met Arriva en Breng op basis van een backoffice oplossing. Net als dat Arriva en Keolis de BlauwNet de paaltjes in Zwolle delen. 

Wat NS verder allemaal in de reisplanner zet is de verantwoordelijkheid van NS, daar hebben VRR en VIAS geen boodschap aan. 


Geen boodschap aan is wat kort door de bocht, men is veelal contractueel verplicht een overeenkomst met NS DCRI aan te gaan voor het regelen van allerhande reisinformatie die NS zich heeft toegeëigend. 


Geen boodschap aan is wat kort door de bocht, men is veelal contractueel verplicht een overeenkomst met NS DCRI aan te gaan voor het regelen van allerhande reisinformatie die NS zich heeft toegeëigend. 

Volgens mij is die verplichting er niet.


Men is vanuit de concessies verplicht om zaken omtrent reisinformatie te regelen, en dat ligt sinds een aantal jaren bij NS DCRI. Zonder aansluiting geen data in de InfoPlus-stromen, en daarmee in praktische zin geen reisinformatie op perrons e.d., en daarnaast geen (sinds wat jaren verplichte) leveringen van open data via NDOV.

Het is niet letterlijk een verplichting om je bij NS te melden, maar gegeven dat NS de enige aanbieder en uitbater is, effectief wel.


 

 

Overigens stonden er afgelopen vrijdag nog steeds geen paaltjes op Emmerich en Elten. Ik ga morgen weer kijken.


Ik zou maar niet elke dag gaan kijken, want dan ben je nog wel een tijdje bezig. Ik denk dat het nog heel erg lang gaat duren voor die paaltjes er zullen staan en werken, als het er al van komt.

 


Als het er van komt dan zal het wel na Augustus zijn nu met het 9 Euro ticket denk ik niet dat het gaat gebeuren in de komende 3 maanden.


Wat een chaos, kun je wel een kaartje met korting bij een automaat kopen?


Wat een chaos, kun je wel een kaartje met korting bij een automaat kopen?

Wat bedoel je met kaartje met korting? In een automaat zitten alleen vol tarief kaartjes. Heb je korting in Nederland dan kun je online een internationaal kaartje kopen, waarbij je aangeeft korting in Nederland te hebben.


De paaltjes zijn er nog steeds niet, wil je reizen met de € 9,- ticket (is pas geldig vanaf het eerste station in Duitsland) moet je een aanvullende ticket kopen.voor de rit Zevenaar-Elten. Het goedkoopste is via internet omdat je daar wel een preisstufe A ticket kunt krijgen. Bij de duitse kaartjes automaat in Zevenaar of waar die ook staat kun je voor dat ritje alleen een Preisstufe B ticket kopen (2x zo duur). Deze Preisstufe B ticket heb je wel nodig als je vanaf Arnhem met de VIAS trein naar Elten wilt reizen. Door ervaring wijs geworden..


Oké.


Overigens staat in de reisplanner nog steeds dat de OV-chipkaart gebruikt kan worden…

 


Dat komt omdat die paaltjes er allang hadden moeten staan. NS heeft kennelijk de reisplanner hier al op aangepast. Er wordt nu gesproken over eind deze maand / begin volgende maand. Maar hou er maar rekening mee dat het weer, voor de zoveelste keer, wordt uitgesteld. Er is geen enkele activiteit meer nadat die paar stoeptegels zijn weggehaald waar het paaltje moet komen. Het zal me niet verbazen als het over er een half jaar nog net zo bij ligt.


Emmerich heeft paaltjes! Alleen nog niet in werking, maar ik hou het in de gaten. Ze staan er in ieder geval nu :)

 


En ze werken! Dat ging opeens heel snel :) 

 


Reageer