beantwoord

niet Ingecheckt wel door poortje met piep

• 3 februari 2019
  • 15 reacties
  • 297 Bekeken

Ik heb nu al twee keer meegemaakt dat ik in de avondspits vanuit Amersfoort naar Vlissingen ben gereisd (heb in Afoort een paar cursusdagen en woon in Vlissingen) en netjes incheckte via het poortje in Amersfoort maar bij aankomst in Vlissingen bij uitchecken bleek dat ik niet ingecheckt was, ik dacht uit te checken maar dat klinkt dan anders. Ik bleek IN te checken! Wat ik beide keren heb gedaan is even wachten en zsm weer uitchecken. Zo'n reis is dan dus gratis! Er staat ook nul euro op mijn reisoverzicht. En de incheck in Afoort staat daar niet in. Beide keren (gelukkig) niet gecontroleerd door een conducteur onderweg. Hoe kan dat? Ik vind het niet erg hoor 😉 dat ik gratis een lange reis kan maken, maar vind het wel vreemd.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 4 februari 2019, 08:04

Hallo henny2, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad een vreemde situatie. Als je een check in bij Connexxion had gedaan dan zou dit inderdaad zichtbaar moeten zijn in je Mijn OV-Chipkaart account of bij een NS Flex abonnement ook in je Mijn NS-account. Ik zie dat michaelzetter een illustratie heeft toegevoegd. Door welk poortje loop je doorgaans?
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hebt u in Amersfoort wel ingecheckt bij een poortje van NS en niet bij een poortje van Connexxion? Ik zou uw reishistorie eens even nakijken.
ja, hoor, kan niet missen die rij poortjes als je het station binnenkomt via de hoofdingang. Ingecheckt en het piepte. Was me dus van geen kwaad bewust. Beide keren! Binnenkort derde keer, ik ben benieuwd.

In de reishistorie (zoals ik al zei) staat : van vlissingen naar Vlissingen, paar minuten ertussen, kosten nul euro.
In Amersfoort kom je het station ook niet in zonder in te checken...
Reputatie 7
Badge +3
Die rij poortjes bij de hoofdingang bestaat uit een aantal gele poortjes van NS en een aantal blauwe poortjes van Connexxion. Als U een bij een blauw poortje incheckt piept dat uiteraard ook gewoon want het poortje weet niet waar U naar toegaat.
Badge +3
U kunt in Mijn OV-chip op www.ov-chipkaart.nl zien of u bij Connexxion hebt ingecheckt. In Mijn NS staan alleen de check-ins en check-uits bij NS. Dat er in uw reishistorie in Mijn NS niets te zien is over een check-in in Amersfoort, sterkt het vermoeden dat u bij Connexxion hebt ingecheckt.
Bedoel je als je het station ingaat, naar de treinsporen, dat er zowel gele als blauwe poortjes staan? Heb ik nog nooit gezien (maar dat zegt niets hoor, al denk ik wel dat het me op zou vallen als ik niet bij een bekend NS poortje zou inchecken) . Er is overigens niets van connexxion te zien op mijn reishistorie (van de OV chipkaart), dan zou dat toch zo zijn? Dus zowel bij mijnNS als bij mijnOV chip reishistorie staat dat ik voor 0 euro in het begin van de avond van Vlissingen naar Vlissingen ben gereisd in 3 minuten 😉 en verder niets. De heenreizen staan er wel gewoon keurig in.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, er staan bij de hoofdingang zowel gele als blauwe poortjes, broederlijk naast elkaar. Het overzicht op MijnOV en dat op de kaartautomaat toont alle transacties van alle vervoerders dus als daar geen transacties van Connexxion bij staan weet ik het ook niet. Op MijnNS staan alleen de transacties van NS, dat zegt dus niets.
Reputatie 7
Badge +2
Een piep zegt niet altijd alles. Belangrijker is om te kijken wat het scherm aangeeft.

Heeft u u Flex dan kan het even duren voor alle gemaakte reizen in uw overzicht staan. Mocht u bij de verkeerde vervoerder hebben ingecheckt, dan kan dat dus mogelijk later pas zichtbaar zijn.

Mocht u alsnog de reis willen betalen, dan staat het u vrij om contact op te nemen met de klantenservice om de reis te laten corrigeren 😉
TS is 100% zeker door een poortje van Connexxion gegaan. Komt veelvuldig voor op Amersfoort. Apart is natuurlijk ook wel dat TS in totaal 6 1/2 uur in de trein heeft gezeten zonder conducteur tegen te komen. Maar volgens NS is het aantal zwartrijders dankzij de poortjes enorm afgenomen (zijn hier ook cijfers van???).
Ik ga er vanuit dat de piep aangeeft dat ik ben ingecheckt ik kijk nooit naar de schermpjes en dat ben ik ook niet van plan.
De eerste x was in december 2019, de tweede begin januari 2019. Ik denk niet dat het 'nog niet zichtbaar' is, de gegevens van de heenreis staan er gewoon en ook een paar reizen van daarna. Ik ga het laten corrigeren! Heb geld voor de reis (voor de kilometers = 33 euro, dus meer dan de reis mij kost) gekregen, het is eerlijk om gewoon te betalen. Andersom (als ik teveel betaal) zou ik tenslotte ook claimen. Er lijkt wel een mismatch tussen mijn kaart en station Amersfoort 😉
ik kom nooit conducteuren tegen en maak vaak reizen van 3 uren of langer.
Ik ga er vanuit dat de piep aangeeft dat ik ben ingecheckt ik kijk nooit naar de schermpjes en dat ben ik ook niet van plan.
De eerste x was in december 2019, de tweede begin januari 2019. Ik denk niet dat het 'nog niet zichtbaar' is, de gegevens van de heenreis staan er gewoon en ook een paar reizen van daarna. Ik ga het laten corrigeren! Heb geld voor de reis (voor de kilometers = 33 euro, dus meer dan de reis mij kost) gekregen, het is eerlijk om gewoon te betalen. Andersom (als ik teveel betaal) zou ik tenslotte ook claimen. Er lijkt wel een mismatch tussen mijn kaart en station Amersfoort ;-)

Er is waarschijnlijk wel het starttarief van Connexxion afgeschreven. Connexxion rijdt vanaf Amersfoort treinen (dus geen bussen) op de valleilijn naar Ede-Wageningen. Komend vanaf het centrum in Amersfoort zijn de eerste 4?? poortjes Connexxion poortjes (blauw van kleur) en de overige NS poortjes. (geel van kleur) In Vlissingen en omstreken rijdt alleen de NS in overige delen van het land waaronder Amersfoort zijn er soms meerdere vervoerders actief (op Zutphen zelfs 3). Bij een volgende cursusdag adviseer ik u om eens goed naar de verschillen te kijken. Bij wel controle in de trein (ja gebeurd soms echt wel) kan u een boete van € 50,00 oplopen.
Ik neem toch aan dat ik dat nu dan wel op mijn ov chip overzicht zou moeten zien als ik idd bij conexxion had ingecheckt. . De eerste x is al 6 weken geleden en de tweede x ruim 4 weken. Of kan dat zo lang duren voor connexion trein zichtbaar wordt?
Reputatie 7
Badge +2
Ik neem toch aan dat ik dat nu dan wel op mijn ov chip overzicht zou moeten zien als ik idd bij conexxion had ingecheckt. . De eerste x is al 6 weken geleden en de tweede x ruim 4 weken. Of kan dat zo lang duren voor connexion trein zichtbaar wordt?
Kijk je bij MijnNS dan zul je een reis van een andere vervoerder alleen kunnen zien als je Flex hebt. Dan staat die als het goed is ookop de factuur.
Reis je op saldo, dan kun je al je reizen op je account bij www.OV-chipkaart.nl vinden.
Reputatie 2

Ter illustratie, dit zijn de poortjes op Amersfoort Centraal
Hallo henny2, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad een vreemde situatie. Als je een check in bij Connexxion had gedaan dan zou dit inderdaad zichtbaar moeten zijn in je Mijn OV-Chipkaart account of bij een NS Flex abonnement ook in je Mijn NS-account. Ik zie dat michaelzetter een illustratie heeft toegevoegd. Door welk poortje loop je doorgaans?

Reageer