beantwoord

Niet kunnen inchecken NS met anonieme OV-chip

Gister ben ik met de metro vanuit Capelle a/d IJssel naar Rotterdam Blaak gereisd. Daar aangekomen 30 euro op mijn OV-chip geladen om voor het eerst met mijn OV-chip met de trein te kunnen reizen. Naar het treinspoor gelopen en daar bij de RET-paal uitgecheckt. Ik kon niet inchecken bij de NS-paal. De melding die ik kreeg was "in-/uitchecken niet mogelijk." Via mobiel internet geprobeerd te achterhalen wat ik moest doen. Vervolgens maar via een NS-kaartjes automaat een (duurder) retourtje gekocht.

Ik ging er vanuit dat ik met de trein net zo makkelijk kon reizen als met de metro door alleen in- en uit te hoeven checken. Is dit juist of had ik een 'reisproduct' moeten laden op mijn OV-chip? Toen ik deze scande bij de kaartjesautomaat, gaf de automaat aan dat mijn OV-chip (nog) niet geschikt was om met de NS te reizen. Erg verwarrend allemaal. En uiteindelijk ook nog de film gemist waar ik een kaartje voor had gereserveerd. Wat rest mij nu te doen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 augustus 2014, 10:34

Ik ging er vanuit dat ik met de trein net zo makkelijk kon reizen als met de metro door alleen in- en uit te hoeven checken. Is dit juist of had ik een 'reisproduct' moeten laden op mijn OV-chip?
Voor reizen bij NS moet u inderdaad het product Reizen op saldo op uw kaart laden. Hierbij geeft u aan in welke klasse u wilt reizen, zodat automatisch de juiste ritprijs verrekend kan worden. Op deze pagina vindt u rechts onderin uitleg over hoe u dit kunt regelen.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Ik ging er vanuit dat ik met de trein net zo makkelijk kon reizen als met de metro door alleen in- en uit te hoeven checken. Is dit juist of had ik een 'reisproduct' moeten laden op mijn OV-chip?
Voor reizen bij NS moet u inderdaad het product Reizen op saldo op uw kaart laden. Hierbij geeft u aan in welke klasse u wilt reizen, zodat automatisch de juiste ritprijs verrekend kan worden. Op deze pagina vindt u rechts onderin uitleg over hoe u dit kunt regelen.
Met een OV-chipkaart kan pas bij NS worden gereisd als deze daarvoor geschikt is gemaakt door het bij een NS opladen van een (symbolisch) bedrag.
Bij NS heeft u n.l. de keus om te reizen in de eerste of tweede klasse en dat moet u bij die eerste oplaad transactie opgeven..
U heeft die €30 kennelijk opgeladen bij een een automaat van de RET en niet bij de NS automaat.
Zou u dat bedrag opgeladen hebben via NS, dan had u de gewenste klasse kunnen aangeven en was uw kaart meteen ook geschikt geweest om bij NS op saldo te reizen.

Binnenkort dan misschien toch bijv. €5 of zo bijladen bij een NS automaat, zodat u dit probleem volgende keer niet meer hebt?
Oke helder, ik weet nu waar het is mis gegaan. Hartelijk dank voor de snelle reacties Tochjo en Hertog!
Tochjo, jouw link had ik gister op mijn mobiel ook al te pakken, zie ik nu. Bij STAP 3 staat er: "Kies het bedrag waarmee u uw saldo wilt laden. Let op dat u -om te reizen bij NS- zonder NS-abonnement een instaptarief van € 20 op uw kaart moet hebben staan." Helaas geen vermelding erbij dat dit specifiek bij een NS-kaartautomaat dient te gebeuren.

Ik weet dat er boven de '4 stappen' staat: "Let op: Als u voor de eerste keer met uw OV-chipkaart bij NS reist, moet u deze eenmalig activeren. Dit gebeurt automatisch zodra u bij een NS-kaartautomaat saldo op uw OV-chipkaart laadt (standaard 2e klas). Heeft u al voldoende saldo op uw kaart, volg dan de aanwijzingen op het scherm van de NS-kaartautomaat."

Dus op zich staat het vermeld, maar die laatste zin maakt het verwarrend. Door te zeggen "Heeft u al..", lijkt het alsof je de stap ervoor over kunt slaan. Mijn inziens had dat net wat beter gecommuniceerd kunnen worden.
Reputatie 4
Badge
Je kunt de stap van saldo laden ook gewoon overslaan wanneer je geen saldo wilt bijladen. Dan kies je (als ik het me goed herinner) voor 'laden overige producten' en daarna voor de optie 'reizen bij ns zonder abonnement'. Dan krijg je de klassekeuze en kun je je saldo voortaan bij NS gebruiken.
Dat ga ik van de week gelijk even proberen Gert-Jan, bedankt voor je tip!
Beste Eduardo, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor je vraag. Het antwoord van Tochjo is juist; je moet eerst reizen op saldo activeren op je OV-Chipkaart voordat je kan in-en uitchecken bij NS. De link om reizen op saldo te activeren op je OV-Chipkaart vind je hier: https://www.ns.nl/reizenopsaldo/activeer.

Ik zie dat meerdere leden dit topic al hebben beantwoord, gaat het zo lukken Eduardo? Indien je nog andere vragen hebt, lezen we deze hier graag tegemoet.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Reageer