beantwoord

Niet kunnen uitchecken door negatief saldo

  • 19 January 2023
  • 5 reacties
  • 1506 Bekeken

Inmiddels al meerdere leren gehad: ik kan niet uitchecken vanwege 'onvoldoende saldo' op m'n ov chipkaart. Dig gebeurt regelmatig omdat ik vanaf Amsterdam naar Middelburg reis, en de prijs van een rit met korting ongeveer 20 euro is. Zijn jullie er van bewust dat het niet mogelijk is om uit te checken als het saldo negatief is, of ben ik de enige?

 

Daarnaast loop ik hierdoor het risico dat m'n chipkaart geblokkeerd wordt als dit te vaak gebeurt, maar kan ik er zelf weinig aan doen (ik probeer uit te checken maar lukt niet). 

icon

Beste antwoord door Robert B 19 January 2023, 21:21

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Precies om deze reden staan er dus overal oplaadautomaten binnen de poortjes, zodat je daar extra saldo kunt laden om uit te kunnen checken. Je kunt er dus zeker wel zelf iets aan doen.

En je kunt natuurlijk ook gewoon kiezen om meer saldo op je kaart te zetten voordat je zo'n lange reis maakt. Of automatisch opladen aan zetten zodat je saldo automatisch wordt aangevuld als het negatief zou worden.

Badge +3

Bij reizen op saldo mag het saldo 4 euro in de min komen, daarna kan je niet meer in/uitchecken.

Door poortjes naar buiten zou altijd wel moeten lukken (ze mogen je niet ‘gijzelen’ binnen poortjes, toch?)

Automatisch opladen is een goede optie (met 10 euro per keer is het slimst). https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/aanvragen.htm

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om te voorkomen dat @Nielsp tegen dit probleem aanloopt.

  1. Meer saldo op de kaart zetten voordat je gaat reizen.
  2. Automatisch opladen gebruiken

Ik gebruik net als @Robert B automatisch opladen in porties van €10 (als abonnementhouder). Je kunt altijd in- en uitchecken en er staat nooit idioot veel saldo op je kaart.

Dank voor de reacties! Automatisch opladen kon niet in combinatie met een dalurenabonnement, maar wellicht dat dit inmiddels verbeterd is. De makkelijkste oplossing is inderdaad dan dus meer saldo op m'n kaart. Toch heeft het wat mij betreft iets vreemds, ik heb al meerdere keren gehad dat ik niet kon uitchecken en de poortjes niet opengingen en de ns daarnaast niet het volledige ticketprijs ontvangt.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de reacties! Automatisch opladen kon niet in combinatie met een dalurenabonnement, maar wellicht dat dit inmiddels verbeterd is. De makkelijkste oplossing is inderdaad dan dus meer saldo op m'n kaart. Toch heeft het wat mij betreft iets vreemds, ik heb al meerdere keren gehad dat ik niet kon uitchecken en de poortjes niet opengingen en de ns daarnaast niet het volledige ticketprijs ontvangt.

Wat vreemd dat automatisch opladen niet bij jou kan ivm dalurenabonnement als jij een abonnement op saldo hebt. Ik heb dat al vanaf dat het mogelijk was en dat zijn heel wat jaren.

Automatisch opladen gaat via ov-chipkaart.nl

Reageer