beantwoord

Niet uitgecheckt tarief op factuur, maar wel degelijk uitgecheckt

• 11 november 2014
  • 15 reacties
  • 393 Bekeken

Hoi,

Op mijn nieuwste factuur staat een aantal keren dat ik niet heb uitgecheckt, terwijl ik dat wel degelijk heb gedaan! Ik kijk altijd of het goed gaat, bovendien staat op 'mijn ov chipkaart.nl' wel dat ik heb uitgecheckt. Nu is het maar een berag van 1 cent per keer, maar het gaat om het idee. Het is nu 3x voorgekomen op deze factuur.
Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 11 november 2014, 18:50

Hallo diana1978 en marv87,

Begrijp ik goed dat jullie op de NS-factuur een foutieve check-out staat, maar dat dit volgens jullie onjuist is? En wat voor abonnement hebben jullie precies? Indien er een te hoog bedrag is gefactureerd, zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer. Ik zal dan voor je kijken of er een fout in de factuur zit. Het topic is verplaatst naar "OV-chipkaart".

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

15 reacties

Dag Diana, mij is vandaag precies hetzelfde overkomen. Op ov-chipkaart.nl staat netjes een checkout maar volgens mijnNS ben ik vergeten uit te checken. Ben benieuwd of hier een oplossing voor geboden wordt, want echt vertrouwens wekkend is het niet.

Groetjes
Ronald

Begrijp ik goed dat jullie op de NS-factuur een foutieve check-out staat, maar dat dit volgens jullie onjuist is? En wat voor abonnement hebben jullie precies? Indien er een te hoog bedrag is gefactureerd, zou je mij een privébericht kunnen sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer. Ik zal dan voor je kijken of er een fout in de factuur zit. Het topic is verplaatst naar "OV-chipkaart".

Groet,
Stephan
Marv87, als je die informatie alleen bij je reishistorie ziet hoeft er nog niets aan de hand te zijn. De informatie in de reishistorie is niet actueel en derhalve onbetrouwbaar (ook de volgorde waarin transacties beschikbaar komen in MijnNS is willekeurig).
Kwalijker wordt het natuurlijk als de foutieve informatie tevens op de factuur terechtkomt, zoals bij diana1978 (en nog enkele mensen op dit forum) is gebeurd.
De ellende is dat de NS de abonnementhouders op deze wijze niet alleen dwingt tot minimaal twee volstrekt onnodige handelingen per reis (het traject is immers al afgekocht), maar dat deze nu ook gedwongen worden een hele administratie bij te gaan houden over de gemaakte reizen om te controleren of de NS geen onjuiste bedragen in rekening brengt.
En dan zijn er nog mensen die beweren dat het reizen met het openbaar vervoer eenvoudiger en minder tijdrovend is geworden door de ov-chipkaart...
@theofiel,

Dank voor de terugkoppeling, ik zal het nog even in de gaten houden. En inderdaad mijn eigen administratie bijhouden.

Groet
Ronald

Groet,
Stephan

ik heb je een bericht gestuurd.
Stephan.

Ik zie dat mijn reishistorie ondertussen geen boete meer toont, het 24 uur wachten heeft blijkbaar geholpen. Wel blijft ik het raar vinden dat de check-in/check-out van rond 18.00 wel al in het systeem stonden en de check-out van rond 08.00 niet. Is dat uit te leggen anders dan de opmerking dat het nu eenmaal zo is?

Ook op de NS-app stond de check-out er pas de volgende dag. Hoe kan je nu als treinreiziger controleren dat je goed uitgecheckt bent als je pas na 24 uur kan vertrouwen op de gegevens, maar je wel binnen 6 uur je check-out moet corrigeren. Is het niet logischer om het uitchecken toe te staan gedurende de periode dat het duurt voordat je gegevens getoond worden op mijnNS of de NSapp? Waarbij ik een grote voorkeur heb dat je de garantie heb dat binnen enkele minuten de gegevens gewoon goed in de NSapp staan. Dan kan ik zodra ik thuis of op mijn werk aankom nog even checken in de NSapp of alles goed gegaan is.

Groet
Ronald
Hallo Ronald,

Je vraag sluit niet helemaal aan op het topic, maar ik leg je in het kort even uit hoe het zit met het inzien van de reisgegevens na 24 uur.

Heel begrijpelijk dat je graag direct de juiste gegevens wilt kunnen inzien via de Reisapp of in de reishistorie van MijnNS. Helaas kost het tijd om alle gegevens te verzamelen en te verwerken in het systeem. Binnen 24 uur zie je je gegevens in ieder geval verschijnen, vaak zie je ze al eerder. Vooralsnog is het niet mogelijk om dit proces te versnellen.

Mocht je twijfelen of je bent uitgecheckt, dan kan je dit controleren in de kaartautomaat. Als je je ov-chipkaart voor het ov-chipkaartlogo houdt worden je gegevens geladen. Je ziet dan rechtsboven in het scherm de status van je kaart en onder andere of je bent in- of uitgecheckt. De conducteur kan dit ook voor je controleren.

Mocht je ondanks deze mogelijkheden toch eens vergeten uit te checken dan kan je dit in ieder geval tot drie keer per jaar probleemloos bij ons claimen. Dit kan, wederom na 24 uur, via je MijnNS-account of via onze klantenservice.

Groet,

Jan
Beste Jan,

Het is fijn dat ik bij een kaartautomaat kan controleren hoe de vork echt in de steel zit, maar ik heb thuis geen kaartautomaat. Ik moet het thuis doen met de informatie die de NS mij aanbiedt in haar app en in MijnNS en die informatie is blijkbaar onbetrouwbaar.
Als de NS zich hiervan bewust is dan moet zij natuurlijk geen paniek gaan zaaien door mij in rode alarmerende letters mee te delen dat ik niet heb uitgecheckt en daarom op een correctieboete word getrakteerd. Laat die onjuiste informatie achterwege tot het moment dat jullie wel over betrouwbare data beschikken of geef de reizigers eenzelfde soort kaartlezer als de conducteur heeft.
Beste Jan,

Inderdaad een beetje offtopic. Maar de link met het topic is wel weer aanwezig met de mooie reactie van theofiel (reactie 7), waarvoor dank!.

Ben benieuwd of jullie daar iets aan kunnen doen. Dat een eventueel boetetarief en/of melding over vergeten uit te checken pas getoond wordt als alle informatie verwerkt is.

Groet
Ronald
Hoi Ronald, ik zie dat Stephan je heeft gevraagd om je gegevens toe te sturen in een privébericht. Met die gegevens kan hij nagaan waar de fout precies zit en daarbij met een gepaste oplossing komen. Ik verzoek je om zijn reactie even af te wachten.
ondertussen heb ik mijn gegevens al opgestuurd, maar geen reactie ontvangen, of ben ik nu te ongeduldig?:?
Dag Jan,

Zie mijn reactie (reactie 6 in deze topic). Mijn reisgeschiedenis is bijgewerkt en ik zie de boete niet meer. Hopelijk kunnen jullie diana1978 wel helpen, want volgens mij heeft zij juist echt hulp nodig.

Ik was enkel in de verwarring omdat er een boete getoond werd, terwijl de gegevens blijkbaar nog niet te vertrouwen zijn. Zou mooier zijn als jullie de boete pas tonen als de gegevens definitief zijn.

Maar volgens mij heeft diana1978 juist wel definitieve factuur met de boete erop. Hopelijk kunnen jullie haar helpen.

Groet
Ronald
Badge
@Marc87, goed om te lezen dat je reishistorie is bijgewerkt, Uiteraard helpen wij Diana verder. @Diana, Stephan heeft op 11 november gevraagd om de gegevens toe te sturen via een privébericht. Dat heb je ook gedaan, hij helpt je zo snel mogelijk verder. Nog even geduld ajb.
Uit eigen ervaring weet ik dat het goed mogelijk is een foutieve factuur te ontvangen.
Dit gebeurt regelmatig bij mensen die met een andere vervoerder reizen (Veolia/Arriva/Connexion etc.)
Volgens de NS omdat deze vervoerder de uitcheckgegevens te laat doorgeeft aan de NS.
Omgekeerd zou je ook kunnen zeggen omdat de NS kennelijk te snel de gegevens tot factuur verwerkt.
Voorlopig is dit probleem nog niet opgelost.
Het enige mogelijke is een brief sturen naar de klantenservice en steeds weer die 1 cent terugvorderen ............zucht.
Ik heb al antwoord van Arriva, zij sturen me weer terug naar de NS. Ik heb het bericht gestuurd aan Stephan, maar hij reageert niet meer. Kan iemand van de NS mij verder helpen?
Hieronder het antwoord van Arriva:
Wij hebben uw OV-chipkaart onderzocht, maar kunnen geen missende transacties vinden.
De NS stuurt een rekening (wij vermoeden dat het gaat om een soort van boete, die wordt opgelegd omdat er niet zou worden uitgecheckt).

Deze boete wordt verstrekt omdat de vervoerder niet kan nagaan of de reis binnen het traject heeft plaatsgevonden of dat er op dat moment verder op het product is gereisd.

Wij adviseren u om de NS te verzoeken contact met ons te nemen (en niet de klant van het kastje naar de muur sturen).

Er schijnt 1 cent te worden gerekend op het moment dat er een gemiste check out is. Deze ene cent wordt gerekend om de klant er op te wijzen dat hij/zij een gemiste checkout had. Als de ontbrekende checkout alsnog wordt aangeleverd, dat zou de NS die ene cent ook weer moeten corrigeren. Dat lijkt nu dus niet te gebeuren.

Wij hebben geen gemiste check outs kunnen vinden.
Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak dat u hierdoor ondervindt.

Indien u naar aanleiding van deze mail vragen of opmerkingen heeft, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice. Dit kan via de website www.arriva.nl of telefonisch op bovengenoemd telefoonnummer. Wij verzoeken u bij eventuele correspondentie het referentienummer te vermelden.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Arriva Personenvervoer Nederland B.V.

Reageer