beantwoord

Niet uitgecheckt want treinreis vervolgd met bus (wegens geen treinverkeer mogelijk)

• 17 april 2014
  • 4 reacties
  • 446 Bekeken

Hallo,

Afgelopen maandagavond (ong. 22u) wilde ik van Nijmegen CS naar Deventer CS. Ik heb mij ingecheckt bij binnenkomst op het CS. Helaas kwam ik er al snel achter dat er geen treinverkeer mogelijk was vanaf Nijmegen CS vanwege een persoon op het spoor. Ik heb 20 minuten gewacht en heb toen besloten de lijnbus naar Arnhem te nemen en in Arnhem mijn reis met de trein te vervolgen.

Nu keek ik vanmiddag in mijn transactieoverzicht en daar staat dat ik me heb vergeten uit te checken. Dit klopt; ik heb me ingecheckt op Nijmegen CS, vervolgens in de bus in- en uitgecheckt en toen op Arnhem CS ingechekt en op Deventer CS uitgecheckt. Ik wil nu graag restitutie aanvragen, want er is €10 afgeschreven voor een "reis" die ik niet heb gemaakt. Echter, ik post mijn vraag hier omdat ik het station in moet vullen waar ik had uit moeten checken, dit is Nijmegen neem ik aan?, en ik vraag me af of mijn aanvraag dan niet vastloopt op het feit dat ik op dat station zowel in als uit check.

Iemand die me hierover kan informeren?
icon

Beste antwoord door Bart NS 17 april 2014, 19:54

Hallo Eline,
Welkom op het NS Serviceforum. Als je normaliter binnen het uur op hetzelfde station weer uitcheckt, zal het instaptarief worden terugbetaald. Indien je niet gereisd hebt met de trein vanaf het station van je incheck, zal het via Mijn NS lastig worden een claim in te dienen. Daar is namelijk een eindstation nodig. Voor dit soort problemen kan je dus het beste contact zoeken met de Klantenservice. Als je mij een privébericht stuurt met je kaartnummer, NAW-gegevens en rekeningnummer ga ik het morgen voor je regelen.
Groet, Bart
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Eline,

Iedereen vergeet wel eens uit te checken, hoor, zeker in zo'n verwarrende situatie.
Je had inderdaad gewoon op station Nijmegen kunnen uitchecken; De "borg" van - in jouw geval - €10 was dan meteen weer teruggeschreven op je OV-chipkaart.'

Het eenvoudigste is restitutie te regelen via een account op MijnNS . Als je n.l. niet bent uitgecheckt komt daar na 24 uur een melding op dat account te staan met een link naar een formulier.
Als je dat invult, dan heb je binnen enkele weken (mijn ervaring is 4 dagen) het geld op je bankrekening terug.

Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met de Klantenservice .

Zoals je ziet kan dat op verschillende manieren.
EVA is niet direct de slimste en veel mensen hebben problemen om via haar een berichtje te versturen.
Tik je bij de vraag echter het woordje email in dan schakelt ze doorgaans over op het verzenden van een mailtje. Je krijgt dan eerst nog wel de nodige vragen (naam, emailadres, e.d.) maar daarna kun je je verhaalt kwijt.
Afhandeling van een berichtje via EVA duurt gemiddeld 5 werkdagen.

Een andere mogelijkheid is gewoon restitutie via een brief vragen. De afhandeling van briefpost duurt echter 4-6 weken.

En tenslotte de telefonische mogelijkheid, waarvan sommige moderators hier beweren dat dat - ondanks die 10 cent per minuut - toch voordeliger of net zo duur is dan een brief.
Voordeel van telefonisch contact is natuurlijk wel dat e.e.a. meteen afgehandeld kan worden.

Via de link naar de Klantenservice vindt je vanzelf alle gegevens zoals adres en telefoonnummers.

Veel succes
Beste Wiarda,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb het net 2x via Mijn NS geprobeerd, maar krijg helaas de volgende foutmelding "Uw aanvraag voor restitutie is helaas niet goed ontvangen. Probeert u het later nog eens."
Dit zou aan de site kunnen liggen, maar ik vermoed dat het systeem vastloopt op het feit dat ik twee keer Nijmegen CS invul, namelijk als incheck en als uitcheck station..
Beste Wiarda,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb het net 2x via Mijn NS geprobeerd, maar krijg helaas de volgende foutmelding "Uw aanvraag voor restitutie is helaas niet goed ontvangen. Probeert u het later nog eens."
Dit zou aan de site kunnen liggen, maar ik vermoed dat het systeem vastloopt op het feit dat ik twee keer Nijmegen CS invul, namelijk als incheck en als uitcheck station..

Dat zou inderdaad wel eens het geval kunnen zijn.
Dan zit er niet veel anders op dan contact te zoeken met de Klantenservice, want de laatste keer dat ik hier een moderator heb gezien die mogelijk iets voor je zou kunnen doen is ook al weer een uur geleden.

Ik zit net nog te bedenken als je Dukenburg of Lent zou invoeren als uitcheckstation, dan zou het wel moeten werken, maar dan lever je wel meteen €1,30 in (= 13 minuten bellen met de Klantenservice).

Als je niet al te veel haast hebt zou je misschien tot morgen kunnen wachten om te zien of een moderator het oppikt. Dan bespaar je in ieder geval kosten.

Hallo Eline,
Welkom op het NS Serviceforum. Als je normaliter binnen het uur op hetzelfde station weer uitcheckt, zal het instaptarief worden terugbetaald. Indien je niet gereisd hebt met de trein vanaf het station van je incheck, zal het via Mijn NS lastig worden een claim in te dienen. Daar is namelijk een eindstation nodig. Voor dit soort problemen kan je dus het beste contact zoeken met de Klantenservice. Als je mij een privébericht stuurt met je kaartnummer, NAW-gegevens en rekeningnummer ga ik het morgen voor je regelen.
Groet, Bart

Reageer