beantwoord

Niet vergeten uit te checken. Welk formulier?

• 5 april 2016
  • 6 reacties
  • 158 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik heb al twee keer een probleem gehad dat recht gaf op teruggave. Het probleem is niet veroorzaakt door niet uit te checken. Alle terugvraagformulieren gaan er a priori van uit dat ik iets vergeten ben. Eigenlijk beschuldigt de vervoerder mij vergeetachtigheid. Om geld terug te krijgen moet ik dat zelfs bevestigen door dat formulier in te vullen. Ruimte voor een toelichting is er ook niet. Dat zou nog enige genoegdoening geven. (Op het formulier van U-OV was er wel ruimte voor toelichting maar uitgangspunt blijft vergeetachtigheid.) Graag formulieren aanpassen.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 8 april 2016, 12:36

Ik snap je punt DDTT en zal je feedback doorgeven. Wat betreft de bus, hiervoor wil ik je vragen even contact te leggen met de betreffende busmaatschappij. In dit soort gevallen kun je natuurlijk ook altijd even contact opnemen met onze klantenservice. Dit kan telefonisch via 030 751 51 55 of via social media.
Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3
Is het probleem nu wel of niet veroorzaakt door niet uit te checken?

Overigens beschuldigt niemand u ergens van. Maar wanneer u geld wilt terugontvangen van NS lijkt het me niet onredelijk dat NS om een reden voor terugbetaling vraagt. Misschien dat de formulering anders zou kunnen.

Staat er nu bij de redenen:
- Vergeten uit te checken

Dat zou NS kunnen wijzigen in:
- Niet uitgecheckt

Het komt op hetzelfde neer, maar zou voor u minder stigmatiserend zijn.
Het probleem is niet veroorzaakt door vergeten uit te checken maar ik moet wel een formulier invullen
" vergeten uit te checken." Ik heb aanvankelijk naar een passend formulier gezocht omdat "vergeten uit te checken" niet van toepassing was. Uiteindelijk het niet van toepassing zijnde formulier ingevuld. Overigens wil ik de reden wel vermelden maar het formulier geeft die mogelijkheid niet.
Badge +3
Dus u heeft bewust niet uitgecheckt? Of is het alleen taalkundig een probleem? U vindt de formulering met "vergeten" vervelend?
Hoi DDTT, en welkom!

Wat is er precies gebeurd tijdens jouw reis? En wat voor verbetering zou je willen zien?
Dank voor de aandacht. Ingecheckt in Rotterdamse metro. Uitgestapt station Blaak. Er is een directe verbinding naar de NS perrons zonder een RET poortje te passeren. Vanaf het NS perron is er een uitgang Maasboulevard. Daar uitgecheckt om door het poortje te kunnen gaan. Kennelijk reageren de poortjes daar alleen op NS reizen en werd door NS €10 afgeschreven (65+). Ik ben niets vergeten en heb niets illegaals gedaan. Een “vergeten uit te checken” is onterecht.
Tweede voorval (niet bij NS). In de bus staande bij de uitgang, vlak voor de halte uitgecheckt en ov-chipkaart in borstzak gestoken. Door het gedrang bij het uitstappen werd ik tegen de lezer geduwd die mij weer incheckte. Niets verkeerds gedaan maar weer een “vergeten uit te checken“ formulier in moeten vullen. Een “vergeten uit te checken” is onterecht.
De huidige procedure begint met:
1) “Via formulier saldo terugvragen”. Saldo is m.i. het totaal wat op de ov-chipkaart staat. Het saldo vraag ik echter niet terug. Ik wil restitutie voor wat is misgegaan.
2) Kies “Vervoerder” (bv NS)
3) Dan komt het formulier “Vergeten in of uit te checken” Dit gaat alleen maar over vergeten. Toelichting onmogelijk.

Voorgestelde wijziging:
1) “Via formulier restitutie vragen.
2) Kies “Vervoerder” (bv NS)
3a) VERGETEN IN OF UIT TE CHECKEN
Vul reisgegevens in.
3b) ANDERE REDEN
Ruimte voor toelichting
4) PERSOONLIJKE GEGEVENS
Als op huidig formulier.
Ik snap je punt DDTT en zal je feedback doorgeven. Wat betreft de bus, hiervoor wil ik je vragen even contact te leggen met de betreffende busmaatschappij. In dit soort gevallen kun je natuurlijk ook altijd even contact opnemen met onze klantenservice. Dit kan telefonisch via 030 751 51 55 of via social media.

Reageer