beantwoord

Nieuwe pasfoto voor OV-chipkaart?

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Voor een nieuw abonnement wil ik een nieuwe OV-chipkaart naast mijn huidige kaart.
Nu moet ik daarvoor een foto aanleveren terwijl mijn foto al bekend is. Recent heb ik mijn huidige kaart thuis gekregen met die foto erop.
icon

Beste antwoord door Ramon NS 13 juni 2014, 18:05

Dag Wieke, goed dat je het forum hebt gevonden om deze vraag te stellen. Het is inderdaad juist dat wij (of de klantenservice van OV-chipkaart) kan verzoeken om een nieuwe recente pasfoto. Dit doen wij indien de pasfoto ouder dan 7 jaar is. De reden hierachter is dat ons personeel zo beter kan controleren of de persoon op de foto is ook de daadwerkelijk reiziger is. Hiermee wordt fraude zoveel mogelijk voorkomen. Groet Ramon
Bekijk origineel

11 reacties

Dag Wieke, goed dat je het forum hebt gevonden om deze vraag te stellen. Het is inderdaad juist dat wij (of de klantenservice van OV-chipkaart) kan verzoeken om een nieuwe recente pasfoto. Dit doen wij indien de pasfoto ouder dan 7 jaar is. De reden hierachter is dat ons personeel zo beter kan controleren of de persoon op de foto is ook de daadwerkelijk reiziger is. Hiermee wordt fraude zoveel mogelijk voorkomen. Groet Ramon
Reputatie 1

Soms wordt er helemaal niet naar de pasfoto gekeken. Alleen maar of je een ov chipkaart heb die is ingecheckt.

Soms wordt er helemaal niet naar de pasfoto gekeken. Alleen maar of je een ov chipkaart heb die is ingecheckt.

Neem maar van mij aan dat hoofdconducteurs erin getraind zijn om ongemerkt mensen te observeren en pasfoto's op OV-chipkaarten te bekijken, ook al lijkt dat soms van niet.
Waarom worden er anders regelmatig processen verbaal uitgeschreven en OV-chipkaarten in beslag genomen wegens reizen op anderman's OVC?
Reputatie 1

Neem maar van mij aan dat hoofdconducteurs erin getraind zijn om ongemerkt mensen te observeren en
pasfoto's op OV-chipkaarten te bekijken, ook al lijkt dat soms van niet.
Waarom worden er anders regelmatig processen verbaal uitgeschreven en OV-chipkaarten in beslag genomen wegens reizen op anderman's OVC?

Waarom houd ik mijn OVC voor de railpocket van de conducteur en weet haast wel zeker dat hij/zij geen kans heeft gehad mijn foto op mijn OVC te controleren? Gebeurt regelmatig.
Reputatie 7
Badge +4
Nou Johnny, ik denk dat Geus gelijk heeft. De foto op mijn chipkaart toonde me nog met een wat donkerder haarkleur dan nu en mijn gezicht werd toch vaak even bekeken. Los van de subtiele toespelingen dat de foto waarschijnlijk van een paar jaar terug was. Sinds de haarkleur goed op de recente foto staat, is dat over....

Tja en alles wat kan, gebeurt ook wel ergens.
Ik kan natuurlijk niet voor mijn collega's spreken, maar er worden genoeg OV-chipkaarten door ons ingenomen, vaak voelen we het al aan de situatie of er iets mis is. Soms reist een reiziger op de pas van zijn broer of vriend. Da's een dure grap kan ik je vertellen.
Zelf kijk ik altijd naar de pasfoto, ik accepteer geen kaarten die in de portemonnee zit, waardoor ik de foto niet kan zien, maar dat doet elke HC op zijn of haar manier.
Reputatie 1
Ik kan natuurlijk niet voor mijn collega's spreken, maar er worden genoeg OV-chipkaarten door ons ingenomen, vaak voelen we het al aan de situatie of er iets mis is. Soms reist een reiziger op de pas van zijn broer of vriend. Da's een dure grap kan ik je vertellen.
Zelf kijk ik altijd naar de pasfoto, ik accepteer geen kaarten die in de portemonnee zit, waardoor ik de foto niet kan zien, maar dat doet elke HC op zijn of haar manier.

1 ding snapte ik laatst niet, waarom we van die gele ondoorzichtige OVC hoesjes verspreid werden. Gerecycled spul. Telkens moet je je OVC eruit halen. want je pasfoto is niet zichtbaar.

1 ding snapte ik laatst niet, waarom we van die gele ondoorzichtige OVC hoesjes verspreid werden. Gerecycled spul. Telkens moet je je OVC eruit halen. want je pasfoto is niet zichtbaar.

Dat was ook direct onze eerste reactie, waarom ondoorzichtig??????
Het antwoord wat ik daarop heb gekregen is de collega die dit idee had ingebracht, een heel mooi idee natuurlijk en er zijn veel collega's met verschillende functies gevraagd wat die ervan vonden, maar ze zijn de hoofdconducteurs vergeten te vragen als groep. Anders hadden we toch echt verteld dat we graag een hoesje hadden gehad waar we de pasfoto direct konden zien en de OV-chipkaart erin konden laten zitten.
Beste Ramon,
zoals aangegeven heb ik recent nog een nieuwe ov-chipkaart ontvangen met mijn pasfoto erop. Dus ik denk niet dat mijn foto ouder dan 7 jaar is, Het probleem zit er naar mijn idee in dat ik via internet alleen een nieuwe ov-chipkaart kan bestellen als ik een foto upload. Terwijl jullie al een foto van me hebben. Kan ik niet op een andere manier een nieuwe ov-chipkaart bestellen zonder een foto aan te leveren en dat jullie mijn bekende foto gebruiken?

Groeten Wieke

Ik wil best geloven dat conducteurs getraind zijn op het beoordelen van pasfoto's.
Mijn Voordeelurenabonnement zit in zo'n 'handig' geel hoesje, cadeautje van NS.
Ik was er wel blij mee: had zelf nog niet een beschermend hoesje voor mijn kaart.
Maar de pasfoto is niet zichtbaar; en het gebeurt misschien eens in de twintig keer, of nog minder, dat een conducteur mijn pasje eruit schuift om te controleren of de foto klopt: kennelijk maak ik een erg betrouwbare indruk. In mijn geval wat reizen betreft ook terecht: ik wil eerlijk reizen, of ik nu wel of niet gecontroleerd word. En ik vind ook wel dat een pasfoto recent moet zijn.
Maar heb dus wel mijn twijfels over hoe vaak de pasfoto werkelijk wordt gecontroleerd.
De foto op mijn kaart is zeker 11 jaar oud, ik heb ooit een nieuwe foto opgestuurd maar die is nooit gebruikt (voor niks naar de fotograaf geweest, bedankt NS). Echter nog nooit problemen gehad. Ik heb wel bijna altijd het idee dat mijn gezicht gecontroleerd wordt.

Reageer