Nieuwe persoonlijke kaart + account herkent kaartnummer niet + Belgische klantenservice nummer

• 30 september 2016
  • 10 reacties
  • 733 Bekeken

Geachte NS,

Wederom erger ik me aan de administratieve rompslomp die men met uitvoeren om gebruik te maken van de diensten van NS.
Ten eerste kreeg ik een brief om een nieuwe pasfoto up te loaden. Toen ik een moment gevonden had om dit te doen, bleek de deadline daarvoor verstreken te zijn. Dit terwijl er geen deadline in de brief stond. Bijzonder ergerlijk. Ik moet nu dus op eigen kosten mijn OV chipkaart verlengen, terwijl ik uberhaupt niet begrijp waarom hij maar 5 jaar geldig is.
Enfin, ik probeer via mijn OV chipkaart account een nieuwe kaart te bestellen. Wonder boven wonder kan ik direct inloggen in mijn account, maar daar blijkt dat er geen kaart gekoppeld is aan mijn account. Dat moet eerst gebeuren voordat ik de kaart opnieuw kan bestellen (en van de dienst gebruik kan maken dat abonnementen automatisch worden overgezet, om opnieuw rompslomp te voorkomen). Als ik mijn kaartnr invoer, blijkt dat de kaartnr + ingevoerde einddatum niet bekend is in het systeem. Na het drie keer geprobeerd te hebben geef ik op en zoek ik naar contactgegevens om met NS te bellen.
Nu ik ben Nederlands maar ik woon in België. Gelukkig heeft NS een nummer voorzien voor klanten die vanuit België bellen. Als ik dat nummer bel blijkt dat dit nummer niet bestaat. Na enkele keren proberen (de landcode goed zetten enzo) blijkt opnieuw: het nummer bestaat niet.

NS, waarom moet ik al mijn tijd verslippen aan dergelijke zaken als ik gewoon met de trein wil reizen en gebruik wil maken van mijn 40% korting waar ik voor heb betaald. Help me alstublieft!

Mijn kaartnummer kaartnummer i.v.m. privacy verwijderd en einddatum 16-10-2016.

Dank en vriendelijke groeten,
Ennas

10 reacties

Overigens wil ik hier nog iets aan toevoegen. De ingewikkeldheid die door dit soort rompslomp gecreeerd wordt, betekent ook dat er mensen zijn die buitengesloten worden. Ik denk dan vooral aan mensen die in sommige gevallen minder bekend zijn om met digitale systemen te werken: ouderen, mensen die niet kunnen lezen, of anderszins mensen voor wie dit systeem verre van evident is. Deze mentaliteit, waarbij geen rekening wordt gehouden met iedereen in de samenleving, zodat iedereen efficient gebruik kan maken van het reizen met de trein of openbaar vervoer, vind ik bijzonder kwalijk. Ik hoop dat jullie hier ook over nadenken.
Hallo ennas, ten eerste vind ik dit natuurlijk zeer spijtig om te lezen. Echter wanneer je Ov-chipkaart is verlopen en jij hiervoor een nieuwe moet aanvragen en je hebt hier problemen mee wil ik je adviseren contact te zoeken met de klantenservice v/d Ov-chipkaart. Je geeft aan dat je in België woont en dan wordt bellen met een 0900 natuurlijk lastig. Daarom mijn advies vul dit contactformulier op zodat je met deze klantenservice mail contact kan hebben. Mijn excuses voor de ongemakken die je hierdoor al hebt ervaren, hopelijk kunnen zij je zsm verder helpen.
Maar waarom werkt het Belgische nummer niet gewoon? Soms is het echt handiger om te bellen dan communiceren met een computer.
Dat durf ik niet aan te geven ennas, NS en OV-Chipkaart zijn twee aparte organisaties. Ons kun je vanuit het buitenland bereiken op: 0031-307515250. In dit geval dien je contact op te nemen met de klantenservice OV-Chipkaart. Ik zie dit nummer op de website van de klantenservice OV-Chipkaart staan: +32 2 808 1524. Wat misschien nog een optie is om via Twitter even contact te leggen met deze klantenservice en dan vervolgens vragen of zij telefonisch contact met je op kunnen nemen.
Mocht je trouwens een NS abonnement hebben (blijkbaar hebben beide moderators je dan nog niet gevraagd) dan zal de NS de kosten van het duplicaat gewoon vergoeden. Volgens de werkwijze van de klantenservice meldden ze dit altijd aan de klant als deze doorverwezen wordt naar TLS (de leverancier van de OV-chipkaarten)
Heeft geen van beide moderatoren gezien dat er een OV-chipkaartnummer openbaar in het eerste bericht staat?
Ik heb even gebeld naar 02/808.15.42. Ik kreeg bijna direct medewerker aan de lijn.

De klantenservice is beperkter bereikbaar dan de NS. 7:00 tot 21:30 op werkdagen en 10:00 tot 16:00 op zaterdag, zon- en feestdagen.

Belde je tijdens deze uren?
Bedankt voor jullie oplettendheid Pe_pe en marv87. Ik heb het kaartnummer verwijderd en mocht het inderdaad het geval zijn dat er een NS abonnement op de kaart staat dan mag ennas mij een privébericht sturen met de NAW-gegevens, geboortedatum en het OV-Chipkaartnummer. Ik zal dan de extra kosten vergoeden.

EDIT: Ik heb inmiddels via een privébericht contact met ennas. Het is gelukt om de nieuwe OV-Chipkaart aan te vragen. Nadat ik de overige gegevens heb ontvangen zal ik de extra kosten hiervoor vergoeden.
Hallo,
Ik belde het nummer overdag en kreeg de tekst 'le numero ce que vous avez compose n'est pas attribue', oftewel bestaat niet. Ik heb het een aantal keren aangepast, maar het werkte gewoon niet.

Ik heb inmiddels al weer drie mails verstuurd met de OV chipkaart. Blijkbaar moet mijn email adres geregistreerd staan voor het koppelen van mijn kaart aan mijn account. Ik vind het niet fijn dat OV chipkaart allerlei info van me nodig heeft voor het simpele reizen met openbaar vervoer en gebruik maken van bepaalde diensten (zelfs mijn geslacht wordt gevraagd!). Ik begrijp niet waarom dit normaal wordt gevonden, en ik vind het niet kunnen dat mensen worden buitengesloten door dit systeem.

Overigens heb ik begrepen omdat ik te laat was met het uploaden van mijn pasfoto ik zelf alle kosten moest vergoeden. Ik heb idd een NS abonnement op mijn kaart en een OV fiets abonnement. Wat zijn NAW gegevens?

En nee ik gebruik geen Twitter: het is toch te gek voor woorden dat ik dat zou moeten gebruiken om zoiets simpels te kunnen regelen. Opnieuw: er worden mensen buitengesloten! Reizen met het openbaar vervoer zou niet zo'n gedoe moeten zijn.

Dank voor alle reacties.
Wat zijn NAW gegevens?

Naam, adres, woonplaats.

Reageer