beantwoord

Nieuwe symbolen op poortjes Leiden / Den Haag: binnenkort inchecken met pinpas?

Reputatie 1
Vandaag zag ik dat er nieuwe stickers op sommige poortjes op Leiden Centraal en Den Haag Centraal zitten. Waar dienen deze voor? Heeft het soms te maken met de enkele maanden geleden aangekondigde proef op dit traject voor in- en uitchecken met je pinpas of smartphone? https://tweakers.net/nieuws/137817/proef-met-inchecken-via-emv-op-stations-van-leiden-en-den-haag-start-in-de-zomer.html

icon

Beste antwoord door Denice NS 3 december 2018, 14:20

Yes, heel fijn Slidestops 🙂. Bedankt! :D

Op het traject Leiden - Den Haag wordt op elk station minimaal één paaltje en poortje geschikt gemaakt voor een proef "Reizen met je bankpas" die volgend jaar gaat starten. We werken namelijk aan aan het uitbreiden van de betaalmogelijkheden binnen het OV 🙂. Meer info dan dit hebben wij momenteel nog niet, F1RPM. Maar je had inderdaad gelijk 😉.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
In bussen van Connexxion zie ik ook nieuwe kaartlezers verschijnen. Ook deze zijn met voorzien van het symbool voor contactloos betalen. Deze nieuwe kaartlezers geven ook halte-informatie.
Goede vraag, F1RPM.

Ik zou het zelf niet met zekerheid durven zeggen dus ik heb de vraag uitstaan bij een andere afdeling. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten!
Reputatie 7
Badge +2
En op De Vink zag ik sinds begin deze week enkele nieuwe paaltjes, in ieder geval 1 per eilandperron, ook met hetzelfde symbool zowel op de voorkant als de achterkant van het paaltje.

Edit, ook op Laan van NOI in ieder geval 1 paaltje per perron.

Het schermpje is iets kleiner en het paaltje is plat, niet meer een bolling op de plek waar je je kaart aanbiedt.
Badge +3
Het lijkt er op dat die lezers nieuw zijn, en een universeel symbool hebben voor het aanbieden van iets contactloos (RFID/NFC kaart of apparaat zoals een telefoon of smartwatch). Dat zal op dit moment alleen kunnen met een ov-chipkaart of eenmalig chipkaartje.

Het ziet er nogal uitwisselbaar/modulair uit, zodat op die plek op de lezer ook een optische scanner geplaatst kan worden (voor e-tickets). Wat voor sticker zit er onderaan op het brede poortje? Die zal dan afwijken of nog een extra symbool hebben (Scan Ticket). Uiteraard werkt een chipkaart daar ook gewoon.
Reputatie 1
Denice NS schreef:

Goede vraag, F1RPM.

Ik zou het zelf niet met zekerheid durven zeggen dus ik heb de vraag uitstaan bij een andere afdeling. Zodra ik meer weet zal ik dat hier posten!

Thanks, ben benieuwd!

@Robert B De brede poortjes hebben deze sticker niet, op slechts 1 ingangpoortje en 1 uitgangpoortje op Leiden Centraal centrumzijde zit de sticker.
Ik heb nog geen reactie gehad maar ik heb ze inmiddels alweer een reminder gestuurd!
Reputatie 7
Het gaat om een proef die over een tijdje gestart gaat worden. Ik weet niet in hoeverre ik daar meer over mag of kan delen. Ik heb @Denice NS een privé bericht gestuurd met de informatie, dan kan zij eventjes kijken hoe of wat 🙂

Op het traject Leiden - Den Haag wordt op elk station minimaal één paaltje en poortje geschikt gemaakt voor een proef "Reizen met je bankpas" die volgend jaar gaat starten. We werken namelijk aan aan het uitbreiden van de betaalmogelijkheden binnen het OV 🙂. Meer info dan dit hebben wij momenteel nog niet, F1RPM. Maar je had inderdaad gelijk 😉.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is één zo'n paaltje op De Vink.
C1 staat op perron 1/2, C2 op 3/4

Reputatie 1
Denice NS schreef:

Interessant, dank je wel voor de info! Je hebt dus nog geen specifiekere tijdsindicatie dan ergens volgend jaar?
Reputatie 7
Badge +2
Vanaf vandaag kunnen testreizigers zich aanmelden hiervoor.
https://nieuws.ns.nl/op-proef-reizen-met-bankpas-of-creditcard/
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb wel gemerkt dat de scherminfo bij uitchecken bij zo'n nieuw paaltje net iets anders is bij Traject-Vrij.
Zo zie ik als melding wat mijn rit gekost heeft (€0.00 want ik heb Tracject-Vrij en reis op rekening) en ik zie het saldo op mijn OV-chipkaart.

Reageer