Nieuwe vraag | NS Community
beantwoord

Nieuwe vraag

  • 20 November 2021
  • 13 reacties
  • 323 Bekeken

Goedemorgen, 

Mijn naam is Joke, ben 77 jaar en woon in Schoorl. Ik heb een probleem met NS. In het kort : sinds 2 maanden 1 flex abonnement. Saldo op OV chipkaart opgehoogd tot € 60,-- ivm te verwachten 1ste rekening van € 38,-- in de veronderstelling dat deze verrekend zou worden. Dus niet!! Bij de bank gestorneerd maar daar was NS het niet mee eens en stuurde DREIGbrief. Toen maar gauw betaald en gevraagd of ze dan het saldo terug wilde storten.

Na veel gechat over en weer doorverwezen naar OV chip. Na diverse (dringende) mails van mijn kant werd ik gebeld (inmiddels 2,5 week later) door een medewerkster van OV Chip die zei dat zij dit aan zou kaarten bij NS.

Meteen de volgende dag een vriendelijke mail van NS dat zij het begrepen hadden en dat ik mijn geld kon halen bij een servicebalie.

Met mijn 77 jaar op de fiets van Schoorl naar Alkmaar waar het servicepunt gesloten blijkt te zijn.

In een nieuwe chat met NS niet verder gekomen dan dat er in Amsterdam wel een servicepunt is.

AFSTAND 50 KM. Ik wil mijn eigen geld terug. Wat is er mis met digitaal betalen? Ik kan dat dan moet zo'n groot bedrijf als NS dat zeker kunnen.

Oh sorry het is toch een lang verhaal geworden maar ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen c.q. bemiddelen. 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 20 November 2021, 11:39

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex worden ook de reizen per bus en tram maandelijks gefactureerd. U heeft dus geen saldo meer nodig. 

Badge +3

Hallo,

Heb vandaag een abonnement NS Flex  aangevraagd. Allemaal duidelijk alleen niet zo fijn dat automatisch saldo opladen wordt uitgezet  .Ik heb toch ook saldo nodig voor bus en tram.

Hoe kan ik dit voorkomen dat dat automatisch wordt uitgeschakeld.

Je kunt automatisch saldo laden gewoon weer aan zetten bij een automaat (supermarkt e.d. of via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/aanvragen.htm)

Het is inderdaad een beetje suf om dat uit te zetten, maar is blijkbaar nodig om het saldo van je kaart (niet nodig bij NS Flex zegt men) te kunnen verwijderen.

Dus werk aan de winkel voor NS: Laat bij een overstap naar Flex zonder BTM (bus, tram, metro) het saldo en automatisch laden gewoon met rust!

Heb je NS Flex mét BTM, dan heb je voor bus en tram geen saldo nodig.

Hallo,

Heb vandaag een abonnement NS Flex  aangevraagd. Allemaal duidelijk alleen niet zo fijn dat automatisch saldo opladen wordt uitgezet  .Ik heb toch ook saldo nodig voor bus en tram.

Hoe kan ik dit voorkomen dat dat automatisch wordt uitgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +1

De best denkbare oplossing lijkt mij dat Joke haar FLEX even stopzet-bellen dus, en dan ophalen bij de gele automaat in Skëge (schagen voor niet-NHers), en na een dag of wat opnw aanvraagt-dan wordt openstaand saldo verrekend en indien meer als verschuldigd bedrag teruggestort. In de praktijk hebben de meeste senioren toch een doorlopend oud VDU met die keuzedaagjes-Joke moet ook wel goed beseffen dat die keuzedaagjes NIET met FLEX combineerbaar zijn. Wil zij ze hebben, dan zal ze na beëindigen FLEX op klassiek ABO overstappen-dat kan blijkbaar nog tot 1/1/22

PS-er rijden ook elke 30 treintjes van Skege naar Kaasstad en doordeweeks elk uur een bus-via (w)armenhuizen-enkele rit 1,50 mits per 10 gekocht bij overal/connexxion.

Hoorn is sinds 9 augustus dicht. Overigens was het natuurlijk ook niet zo handig van mevrouw om de informatie over NS Flex niet van te voren even door te lezen. 

Badge +3

Oh, en Hoorn heeft ook een servicebalie volgens https://www.ov-chipkaart.nl/service-en-contact/zoek-een-servicepunt.htm?servicetype=4, en Purmerend heeft een EBS servicebalie.

Met grote kans dat die ook gesloten zijn natuurlijk, als Alkmaar al dicht is.

Reputatie 7

@Lorena NS

Ik zou me kunnen voorstellen dat NS op verzoek van de klant een bestelling voor de kaartautomaat klaar zet die de klant dan bij d automaat kan ophalen waarmee NS het saldo van de kaart afschrijft en dat vervolgens op de bankrekening van de klant terug stort.

Nu er vrijwel geen servicebalies meer over zijn lijkt me dit toch een zinvolle alternatieve optie.

Ja, dat dus! De opties voor @JokevanDoornik zijn nu:

  • Naar een balie in Amsterdam voor het saldo terug
  • Kaart beëindigen en met een formulier opsturen naar OV-chipkaart, en NS Flex bestellen op een nieuwe kaart
  • NS Flex beëindigen (dit bevestigen bij een automaat in bijv. supermarkt) en daarna opnieuw NS Flex bestellen (en nog een keer naar de supermarkt)

Bij die laatste optie gebeurt precies wat ze wil, namelijk het saldo van de kaart verrekenen via je volgende NS Flex factuur.

 

 

Optie 3 zal het dan dus wel worden, maar ik vind dat NS dit toch iets klantvriendelijker moet gaan inrichten. Ja je gaat maar even naar Amsterdam om je saldo terug te halen….. Bij het sluiten van alle servicebalies is blijkbaar helaas weer eens vergeten om dit soort servicedingetjesgoed in te regelen. (dus gewoon terugstorten op de bankrekening).

 

Werk aan de winkel dus voor NS. Mevrouw had ook in Den Helder of op Texel kunnen wonen. dan is blijkbaar ook nog steeds het verzoek om even naar Amsterdam te reizen????? 

Reputatie 6
Badge +2

@Lorena NS

Ik zou me kunnen voorstellen dat NS op verzoek van de klant (bijv. via Mijn NS) een bestelling voor de kaartautomaat klaar zet die de klant dan bij een automaat kan ophalen waarmee NS het saldo van de kaart afschrijft en dat vervolgens op de bankrekening van de klant terug stort.

Als dat een optie was geweest, had ik dit uiteraard direct voor Joke geregeld. Mocht Joke nog meelezen, dan is de laatste optie die Robert geeft inderdaad een hele mooie! Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Je kan hiervoor contact opnemen met onze klantenservice, Joke.

Badge +3

@Lorena NS

Ik zou me kunnen voorstellen dat NS op verzoek van de klant een bestelling voor de kaartautomaat klaar zet die de klant dan bij d automaat kan ophalen waarmee NS het saldo van de kaart afschrijft en dat vervolgens op de bankrekening van de klant terug stort.

Nu er vrijwel geen servicebalies meer over zijn lijkt me dit toch een zinvolle alternatieve optie.

Ja, dat dus! De opties voor @JokevanDoornik zijn nu:

  • Naar een balie in Amsterdam voor het saldo terug (met een aantekening van tevoren als het om meer dan 30 euro gaat)
  • Kaart beëindigen en met een formulier opsturen naar OV-chipkaart, en NS Flex bestellen op een nieuwe kaart (vergeet niet aan NS te melden dat je kaart beëindigd is, want anders loopt je abonnement gewoon door!)
  • NS Flex beëindigen via de Klantenservice (en dit bevestigen bij een automaat in bijv. supermarkt). En daarna opnieuw NS Flex bestellen (en nog een keer naar de supermarkt om het op je kaart te zetten)

Bij die laatste optie gebeurt precies wat ze wil, namelijk het saldo van de kaart verrekenen via je volgende NS Flex factuur.

Dat kan dus ook simpeler (later opgeladen saldo op een kaart met Flex via een ‘bestelling’ (even naar de supermarkt) laten verwijderen.

@Lorena NS

Ik zou me kunnen voorstellen dat NS op verzoek van de klant (bijv. via Mijn NS) een bestelling voor de kaartautomaat klaar zet die de klant dan bij een automaat kan ophalen waarmee NS het saldo van de kaart afschrijft en dat vervolgens op de bankrekening van de klant terug stort.

Nu er buiten de Randstad vrijwel geen servicebalies meer over zijn lijkt me dit toch een zinvolle alternatieve optie.

Badge +3

Het zou inderdaad handig zijn als NS of OV-chipkaart een ‘saldobestelling’ voor je kan klaarzetten, zodat je het bij een willekeurig servicepunt (bijv. supermarkt) kunt ophalen.

In principe kan dat ook gewoon, want bij het ophalen van NS Flex gebeurt precies hetzelfde. Het saldo wordt dan van de kaart gehaald en komt in je Reishistorie als € Klanten service te staan met een negatief bedrag, waarna het verrekend wordt met je volgende maandfactuur.

Om meer dan €30 terug te krijgen bij een balie moet daarvoor wel eerst een aantekening gemaakt zijn door de Klantenservice. Anders sta je alsnog voor niets in Amsterdam.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Joke
Ik snap dat het erg frustrerend is dat het niet zo makkelijk werkt als gedacht. Met een NS Flex reis je op rekening en heb je geen saldo nodig. Helaas kan dit niet verrekend worden met de facturen omdat het saldo op je OV-chipkaart eigenlijk helemaal los van NS staat. Het NS Flex abonnement is gekoppeld aan je rekeningnummer en hiervan zullen we dan ook incasseren. Wanneer de automatische incasso niet lukt, zal je hier eerst 3 herinneringen over krijgen voordat dit wordt doorgezet naar het incasso bureau. Mijn excuses als dit is overgekomen als een dreigbrief. 

Omdat het saldo los staat van het abonnement, kunnen we dit helaas ook niet terugstorten. Wel is het mogelijk om dit bij een balie terug te vragen als je dit is toegezegd, maar ik begrijp dat 50 kilometer verderop nogal een rit is. Ik heb even voor je nagekeken of je ook online je saldo kan terugvragen via de klantenservice van de OV-chipkaart, maar hiervoor wordt je OV-chipkaart geblokkeerd. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Helaas blijft dan wel de enige optie open om langs een balie te gaan om het saldo terug te vragen. Ook heb ik nog even gekeken of er nog balies dichter bij je in de buurt zijn, maar helaas zijn deze allemaal voor onbepaalde tijd gesloten. Ik hoop dat het toch mogelijk is voor je om langs de balie op station Amsterdam te gaan. 

Toen u NS Flex hebt aangeschaft heeft u waarschijnlijk de bijbehorende informatie niet gelezen want daar staat duidelijk in dat de maandelijkse kosten steeds via uw bankrekening worden afgeschreven en daarmee bent u (wellicht zonder het realiseren) ook akkoord gegaan. 

Digitaal terugbetalen kan niet omdat het saldo van uw kaart gehaald moet worden en dat kan alleen bij een servicebalie aangezien u de kaart in bezit hebt. Wellicht dat er een optie is of komt om dat via de kaartautomaat te doen.

Reageer