beantwoord

Nooit meer eerste klas met mijn jaartrajectkaart op deze manier

• 20 september 2015
  • 12 reacties
  • 421 Bekeken

Vroeger (toen je nog een gewoon kaartje met korting uit de automaat kon trekken) reisde ik met mijn vrouw in het weekend of een ander uitje eerste klas.
In het weekend kan het behoorlijk druk zijn doordat de treinen korter zijn en heel veel studenten naar moeders gaan...
Sinds ik ook gedwongen ben met een OV chipkaart te reizen (om precies te zijn een jaartrajectkaart de klas) reis ik eigenlijk niet meer eerste klas vanwege het gedoe bij de automaat. Maar afgelopen weekend kwam het toch wel een stuk beter uit om dit weer te doen.

Nu was dit mijn gedachten hoe dat zou moeten:
Ik zet mijn de klas jaartrajectkaart bij een automaat om naar eerste klas, even er tegen aan houden en ik betaal een dag lang het eerste klas tarief. Mijn vrouw kiest vervolgens ste klas meereizen...
Maar tot mijn ontsteltenis werkt dat niet zo, ik moet een minimaal 10 euro betalen als toeslag en dat bedrag wordt niet verrekend achteraf, nee ik moet dat bedrag ter plekke betalen!
Wat is dit voor kul, naar de vaste klanten nog wel?
Stel ik wil maar voor een kort traject eerste klas reizen waardoor die 10 euro veel te veel betaald is?!

Blijft dit onhandige gedoe zo, of zijn er meer verbaasde klanten die geen zin hebben in dit veel te onhandige en dure gedoe?
😠
icon

Beste antwoord door Sivan NS 8 oktober 2015, 10:59

Ik heb dit signaal uitgezet. Ik heb echter begrepen dat er vooralsnog geen plannen zijn om deze werkwijze te veranderen.
Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Bij abonnementen met een afgekocht reisrecht (zeg maar de abonnementen die eindigen op Vrij) is het alleen mogelijk een Toeslag 2-1 voor een hele dag te kopen. De prijs hangt af van het tijdstip: in het weekend 10 euro, in de daluren op werkdagen 15 euro en in de spitsuren op werkdagen 25 euro.

Het spreekt voor zich dat hierover al vele malen geklaagd is: iemand die in de spits een stukje eerste klas wil reizen kan immers nog beter een geheel nieuw kaartje voor de eerste klas kopen dan een Toeslag 2-1 laden. Zeer recent nog heeft het Locov dit weer eens aangekaart, in het advies over de tariefwijziging van komend jaar. Tot op heden heeft NS nog nooit concreet gezegd plannen te hebben voor een trajectgebonden toeslag.
Reputatie 4
Badge
Het is uitermate onfatsoenlijk van de NS tegenover haar vaste klanten dat er alleen maar vaste, hoge tarieven zijn voor het omzetten naar de Eerste Klas. Vooral doordeweeks.

Het is ook onbegrijpelijk, omdat hierdoor veel mensen die wel eens een stukje Eerste Klas willen reizen dat niet doen. Daardoor loopt NS inkomsten mis.

Als je dan ook nog bedenkt dat - net zoals bij Bob - de reden vaak is dat het op dat moment in de Tweede Klas erg druk is, dan frustreert NS ook nog eens een betere spreiding van de passagiers over de treinen.

Wie kan dit uitleggen? Ik snap er niks van.
Ach van van 2e klas upgraden naar eerste klas is tenminste nog mogelijk als je een trajectvrij hebt 1e klas en je wilt een keer prive 2e klas reizen dan kan dat niet en de beste oplossing die de NS kan bieden is dat je naast je al duren 1e klas trajectvrij ook maar een 2e OV-chipkaart met Dal-voordeel moet aanschaffen. Dit is voor mij één van de redenen dat ik erg twijfel of ik voor mijn woonwerk verkeer wil upgraden naar een 1e klas traject vrij.

Maar een upgrade in de spits van 25 euro voor soms een stukje van een paar stations is natuurlijk van de zotte. Je zou toch zeggen dat je met trajectvrij, waarbij je achteraf betaald, juist heel goed achteraf de extra kosten van het betreffende traject in rekening kan brengen.
Reputatie 4
Badge
De prijs hangt af van het tijdstip: in het weekend 10 euro, in de daluren op werkdagen 15 euro en in de spitsuren op werkdagen 25 euro.

Tot en met 30 november kost de toeslag op elk moment 'slechts' 10 euro. https://www.spoordeelwinkel.nl/product/juni/overgangsbewijs
Reputatie 4
Badge
Het locov heeft dit ook verzocht. Zie hun advies over de tarieven 2016, in de laatste paragraaf.

http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-184549-advies-tarieven-2016.aspx
Reputatie 4
Badge
Het locov heeft dit ook verzocht. Zie hun advies over de tarieven 2016, in de laatste paragraaf.

http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-184549-advies-tarieven-2016.aspx

Mooi dat het erin staat. Van mij had het wel wat steviger geformuleerd mogen worden.
Reputatie 3
Badge
Het is inderdaad al vele malen aangekaart, en de laatste reactie van NS die ik me kan herinneren was dat het geen prioriteit heeft. Goed dat het weer in de aandacht is.

Ik begrijp het ook niet. Ik maakte er vroeger regelmatig gebruik van als ik in de spits aan zag komen dat het vol zou zijn in de 2e klas. Je zou zeggen: ik betaal bij, heb een zitplaats in de 1e klas en de 2e klas is minder belast. Iedereen blij. Maar NS schijnt dat anders te zien. Nu moet ik zeggen dat in 'mijn trein' tegenwoordig de 1e klas ook altijd vol is, dus als je dan net geüpgraded hebt en je kunt nog steeds niet zitten, dan schiet het ook niet op.

Ik heb inmiddels inderdaad een Dal Voordeel 1e klas naast mijn Traject Vrij 2e klas voor als ik toch per se wil upgraden op een klein stukje. Toevallig was de totale prijs van Dal Voordeel plus Traject Vrij precies hetzelfde als die van mijn oude Jaartrajectkaart 2e klas. Maar elegant is anders....
Helaas geen reacties van ns medewerkers/moderators. Ik vind het echt heel vervelend dat dit zo (vaak te duur) en omslachtig moet.

Nu roepen ze bij de ns dat er gekeken wordt of je met je bankpas kan gaan reizen.....dat lijkt me technisch veel ingewikkelder dan het omzetten van een trajectvrij trajectvrij abonnement....
Ik heb dit signaal uitgezet. Ik heb echter begrepen dat er vooralsnog geen plannen zijn om deze werkwijze te veranderen.
Dan zal dat de NS heel veel inkomsten schelen...
Voor een bedrijf dat pretendeerd klantvriendelijk te zijn is de NS erg goed in het negeren van de wensen van de klant. Dit topic illustreert dit wel erg goed.
Reputatie 3
Badge
In deze reactie van NS op opmerkingen van het LOCOV wordt bovenaan pagina 3 een opening gemaakt voor overleg met LOCOV over een mogelijke oplossing voor dit probleem, dat NS kennelijk niet als probleem ervaart.

Reageer