beantwoord

NS Altijd Vrij i.c.m. korting van andere vervoerder

  • 26 March 2024
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

Ik maak gebruik van mijn OV-chipkaart en heb hierop NS Altijd Vrij.

Ook heb ik een kortingsabonnement van RET (het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam).

De klantenservice van RET vertelt mij dat ik beide abonnementen niet op een OV-chipkaart kan hebben. Hoe komt dat?

Moet ik hiervoor nu echt twee persoonlijke OV-chipkaarten hebben? 

icon

Beste antwoord door Robert B 26 March 2024, 19:44

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Regionale (stad/streek) kortingsabonnementen en NS Flex op dezelfde kaart gaat niet goed samen!

Als het RET abonnement een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement was dan gaat het wel goed.

Wat je kunt doen is:

  • Altijd Vrij op een nieuwe kaart bestellen (die is gratis, levertijd een weerk) en dan het abonnement op je huidige kaart beëindigen en verwijderen via https://www.ns.nl/abonnementen/#/online-beeindigen
    De nieuwe kaart kan je dan gebruiken voor reizen op rekening met BTM (bus tram metro) buiten het RET gebied.
  • Het BTM deel van NS Flex uit laten zetten via de NS Klantenservice. Je reist dan op saldo in bus/tram/metro en krijgt bij de RET gewoon je korting.
    Een extra ov-chipkaart is dan niet nodig, en met automatisch saldo laden heb je ook geen zorgen over opladen.

Welkom bij de NS Community!

Regionale (stad/streek) kortingsabonnementen en NS Flex op dezelfde kaart gaat niet goed samen!

Als het RET abonnement een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement was dan gaat het wel goed.

Wat je kunt doen is:

  • Altijd Vrij op een nieuwe kaart bestellen (die is gratis, levertijd een weerk) en dan het abonnement op je huidige kaart beëindigen en verwijderen via https://www.ns.nl/abonnementen/#/online-beeindigen
  • Het BTM (bus tram metro) deel van NS Flex uit laten zetten via de NS Klantenservice. Je reist dan op saldo in bus/tram/metro en krijgt bij de RET gewoon je korting

Dankjewel voor je reactie. Je schrijft dat een nieuwe kaart gratis is. Die kaart dient toch een persoonlijke kaart te zijn en die kost toch € 7,50?

Door een ongeluk ben ik mijn tweede OV-chipkaart (zonder actief abonnement) kwijtgeraakt. Ik reis dus momenteel zonder korting met de metro met mijn OV-chipkaart op saldo waarop ook mijn NS Altijd Vrij abonnement staat.
Begrijp ik je goed dat ik nu op deze kaart BTM zou moeten laten uitschakelen en dan gewoon een RET Kortingsabonnement erop kan zetten?

Badge +3

Dankjewel voor je reactie. Je schrijft dat een nieuwe kaart gratis is. Die kaart dient toch een persoonlijke kaart te zijn en die kost toch € 7,50?

Nee, in combinatie met een NS Flex abonnement is een nieuwe kaart gratis. Bij Flex Basis en Weekend Voordeel betaal je dan wel 10 euro administratiekosten, maar jij hebt Altijd Vrij 😀

Door een ongeluk ben ik mijn tweede OV-chipkaart (zonder actief abonnement) kwijtgeraakt. Ik reis dus momenteel zonder korting met de metro met mijn OV-chipkaart op saldo waarop ook mijn NS Altijd Vrij abonnement staat.
Begrijp ik je goed dat ik nu op deze kaart BTM zou moeten laten uitschakelen en dan gewoon een RET Kortingsabonnement erop kan zetten?

Op de kaart met Flex Altijd Vrij reis je niet op saldo, maar je krijgt inderdaad de korting van je RET abonnement niet.

Zodra het BTM deel van Flex uitgezet is (en verwijderd van je kaart) zal je RET abonnement (op saldo) gewoon werken. Zie https://www.ns.nl/klantenservice/contact (telefoon, chat, social media).

Reageer