NS brengt bij restitutie kosten reis Arriva in rekening

• 2 februari 2021
  • 11 reacties
  • 179 Bekeken

Vorige week reisde ik van Eindhoven naar Cuijk. In Blerick moest ik overstappen op Arriva, maar tijdens het uitchecken bij de NS is iets verkeerd gegaan, want ik zag later op Mijn NS dat er een melding was 'niet uitgecheckt’ en dat naast de reiskosten Eindhoven - Blerick ook het instap tarief van €10,- van het saldo tegoed was afgeschreven.

Heb online restitutie aangevraagd, maar zag tot mijn verbazing dat niet het hele instap bedrag van €10 wordt terug gegeven, maar dat de kosten van de Arriva reis Blerick - Cuijk (ook al door Arriva in rekening gebracht) in mindering werd gebracht.  

Gelukkig is via de NS chat alles snel in orde gebracht en wordt nu het hele instap tarief gerestitueerd, maar ik vroeg me af of andere reizigers iets soortgelijks hebben meegemaakt en of de NS op de hoogte is van dit foutje in het restitutie systeem? 

11 reacties

Hallo Hans K en welkom bij de NS Community,

De website uitcheckgemist.nl is niet een website van ons. Ik snap ook niet dat er kosten voor de reis van Arriva zijn berekend als je de reis hebt gecorrigeerd op Eindhoven - Blerick. Dit is alleen mogelijk als je de reis hebt gecorrigeerd voor het Arriva gedeelte. Heb je deze vraag ook aan mijn collega via de chat gesteld?

De restitutie ging via de website van de NS onder Mijn NS en niet uitcheckgemist.nl.

Zie bevestiging email NS voor restitutie.

zoals eerder aangegeven was er een probleem met uitchecken bij de NS in Blerick toen ik uit Eindhoven kwam. Ik vind het sowieso vreemd dat de NS weet dat ik in Cuijk ben geweest, want Blerick Cuijk is een Arriva traject

Was je dan niet vergeten in te checken op het Arriva gedeelte ipv uit te checken op het NS gedeelte?

Nee, want anders had ik ook niet in Cuijk kunnen uitchecken. In het overzicht in Mijn NS stond ook duidelijk dat er niet uitgecheckt was in Blerick.

Ik vind het sowieso vreemd dat de NS weet dat ik in Cuijk ben geweest, want Blerick Cuijk is een Arriva traject.

Badge +3

Het lijkt op die manier alsof er op het Arriva deel een gemiste in/uitcheck geconstateerd is. Dat kan best zo zijn, maar de € 10,00 minus de kosten voor Eindhoven - Blerick dien je dan ook nog terug te krijgen.

Omdat je zo te zien met 40% korting reisde (wegens de prijs bij Arriva en op een zaterdag) is dat dan € 10,00 - € 6,06 = € 3,94

Maar als ze geregeld hebben dat je de volle € 10,00 terug krijgt zou ik het lekker zo laten natuurlijk.

Om het nog wat ingewikkelder te maken, een complete reis van Eindhoven naar Cuijk kost (40% korting) € 11,24 waarvan € 6,06 voor NS en € 5,18 voor Arriva. Omdat je voor het Arriva deel de langeafstandkorting mist (en dus 6,12 betaald hebt) zou je voor het NS deel de reeds genoemde € 3,94 moeten krijgen plus voor Arriva € 0,94 dus totaal € 4,88

De redenering klopt niet, want het NS tarief voor Eindhoven - Blerick was ook al van het saldo afgehaald plus het €10 instaptarief. Van die €10 kreeg ik in eerste instantie €3,88 terug omdat ook de kosten van het Arriva Traject Blerick - Cuijk  door de NS in rekening werden gebracht, terwijl Arriva die €6,12 ook al van het OV saldo hadden afgehaald. De NS eigent zich dus geld toe dat hen niet toebehoort. Ik denk eerlijk gezegd dat dit veel vaker gebeurt, want het is een fout in het systeem.

Badge +3

Met het screenshot erbij klopt het wel. Je hebt netjes uitgecheckt bij NS in Blerick, maar blijkbaar ook weer ingecheckt bij NS (én bij Arriva voor naar Cuijck). Als de NS en Arriva paaltjes dicht bij elkaar staan is dat zomaar mogelijk, maar dan zou een Arriva paaltje moeten klagen dat je ingecheckt bent bij NS, tenzij je eerst incheckte bij Arriva en daarna het NS paaltje nog een incheck geregistreerd heeft (die klagen niet namelijk).

Verder zou NS je reis naar Cuijk inderdaad niet moeten kunnen zien (tenzij je NS Flex hebt maar dan reis je niet op saldo), dus waar ze dat vandaan halen weet ik niet. De Arriva reis staat immers helemaal niet in je Mijn NS reishistorie (dat is juist).

Hoe dan ook, omdat naar Cuijck met Arriva is heb je inderdaad recht op die gehele NS incheck terug, want Eindhoven - Blerick is al betaald.

Je zou nog kunnen kijken naar je reishistorie bij OV-chipkaart, daar staan ook de Arriva transacties in. Zie https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/hoe-werkt-mijn-ov-reishistorie.htm als je daar nog geen account hebt. Bij een kaartautomaat of oplaadpunt kan het ook.

Blijft een vreemd verhaal :thinking:

Ik zie in het overzicht op ov-chipkaart.nl namelijk geen nieuwe incheck bij NS na daar te zijn uitgecheckt.

Op NS uitstap perron in Blerick is alleen een NS uitcheck paal aanwezig en op instap perron Arriva alleen een in-uitcheck paal van hen. Bij inchecken Arriva gaf deze netjes de melding OVERSTAP aan, wat volgens mij alleen kan wanneer je bent uitgecheckt bij NS.

Maar zelfs wanneer ik een fout heb gemaakt, wat natuurlijk mogelijk is, dan blijven er 2 dingen vreemd:

1. waarom brengt de NS kosten in rekening voor het traject dat van een andere vervoerder is?
  2. hoe weet de NS dat je met een andere vervoerder verder reist (had gekund dat ik gewoon in Blerick moest zijn) en wat de eindbestemming is?

Badge +3

Als er bij ov-chipkaart geen nieuwe incheck bij NS staat dan is die € 10,00 ook niet van je saldo afgeschreven, en is dit dus puur een fout in het transactieoverzicht van Mijn NS.

Als je dus dat bedrag terug krijgt? Ssstt… :sleeping:

Je kunt dit nog controleren bij ov-chipkaart. Als de rit Blerick - Cuijck je € 5,18 gekost heeft dan is er niets vreemd gebeurd (want een nette overstap, die het Arriva paaltje ook aangaf). Bij een gemiste uitcheck zou die rit je namelijk € 6,12 gekost hebben.

Als er bij ov-chipkaart geen nieuwe incheck bij NS staat dan is die € 10,00 ook niet van je saldo afgeschreven, en is dit dus puur een fout in het transactieoverzicht van Mijn NS.

Als je dus dat bedrag terug krijgt? Ssstt… :sleeping:

Bedrag was wel van saldo afgeschreven, dat was namelijk de manier dat ik er achter kwam dat er iets niet klopte.

Het is gelukkig opgelost en de reden hoe dit heeft kunnen gebeuren zal wel een vraagteken blijven :relaxed:

Badge +3

Blij dat het opgelost is, maar wat er bij ov-chipkaart staat is absoluut leidend voor wat er met je saldo gebeurd is. Dat vind ik het vreemde.

Als er dus op een gegeven moment (om 11:22) spontaan € 10,00 van je saldo ingehouden is bij een NS paaltje (bij uitchecken Eindhoven - Blerick, die € 6,06 afrekenen) dan zou dat bij Mijn OV-chip ook zichtbaar moeten zijn.

Bovendien zou het paaltje dan op zijn minst de 2 piepjes geveven moeten hebben voor de uitcheck*, én een enkel piepje voor de ‘spook-incheck’ (waarna je niet bij Arriva kunt inchecken omdat je al ingecheckt bent bij NS). Die incheck heeft dus nooit plaatsgevonden en kan dus ook niet je saldo aanspreken. Of het waren Gremlins… :rolling_eyes:

* Dat afgezien van de melding op het schermpje, maar daar kijken veel mensen niet echt naar, en die verdwijnt na een seconde of twee.

Reageer