beantwoord

NS en overstappen op blauwnettrein

• 19 juni 2021
  • 5 reacties
  • 102 Bekeken

Voor onze reis komende week dienen wij over te stappen in Zwolle op de blauwnettrein richting Kampen. Ik begrijp dat wij daar met onze NS Flex gewoon in mogen. Echter lees ik op hun site dat er altijd een saldo op je kaart moet staan van 10,—. Ik betaal bij NS sinds kort achteraf en heb geen saldo op mijn kaart. 
Ik heb contact op genomen met Keolis of ik, als ik NS Flex heb, alsnog die minimale 10,— op mijn kaart moet zetten. De medewerker gaf aan dat ik dan bij Keolis  eenmalig 10,— per kaart betaal (administratiekosten begrijp ik) zodat ik bij hen voortaan ook op rekening kan reizen. Ik voel hier weinig voor. Het is maar een kort ritje en wij zullen verder geen gebruik meer maken van Keolis. 

Mijn vraag is: kunnen wij op onze ov-kaart NS Flex überhaupt een bedrag storten? We stappen nl daarna weer over op een bus richting Urk. Dan moet er weer minimaal 4,— op onze OV staan. Anders losse kaartjes kopen misschien? Of een anonieme ov-chipkaart kopen en daarop een bedrag storten?

Wij reizen weinig met de trein dus het is een beetje abracadabra voor ons nu…. 

Alvast bedankt voor jullie reacties! 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 19 juni 2021, 17:05

Hallo Eugenieb, welkom op de NS Community. 

Bij NS Flex heb je geen saldo nodig voor de trein, dat geldt ook voor andere vervoerders dan NS. Met NS Flex reis je standaard op rekening met bus, tram, trein en metro. Het bus, tram en metro deel is door onze klantenservice uit te zetten waardoor je dan wel op saldo kan reizen bij bus, tram en metro.

Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Eugenieb, welkom op de NS Community. 

Bij NS Flex heb je geen saldo nodig voor de trein, dat geldt ook voor andere vervoerders dan NS. Met NS Flex reis je standaard op rekening met bus, tram, trein en metro. Het bus, tram en metro deel is door onze klantenservice uit te zetten waardoor je dan wel op saldo kan reizen bij bus, tram en metro.

Badge +3

Zowel voor trein als bus/tram/metro heb je met NS Flex helemaal geen saldo nodig, ook niet bij Blauwnet/Syntus/Keolis/Arriva/Connexxion/Breng/Qbuzz treinen, of welke bus dan ook.

Uitgezonderd sommige belbusjes die soms ook Flex genoemd worden, maar ik neem aan dat de bus naar Urk gewoon een lijnbus is. En in zo'n Flex busje (vervoer op afroep, vaak gereden door vrijwilligers of gepensioneerden) kan je ook gewoon een kaartje/rit met PIN betalen.

Die (eenmalige) 10 euro administratiekosten zijn voor de aanschaf van een NS Flex abonnement dat minder dan 5 euro per maand kost, zoals NS Flex zonder abonnement of Weekend Voordeel.

Maar dat heeft u dus al, goede reis!

Dank je wel voor je reactie!

Wij kunnen dus gewoon reizen met NS Flex zonder apart abonnement bij de blauwnettrein.

Ikzal contact opnemen met de klantenservice om (tijdelijk) de bus, tram, metro uit te zetten. 

Ik lees nu net de reactie van Robert B. Dank u wel!

In feite kunnen wij gewoon instappen. De bus naar Urk is een lijndienst had ik gezien. 

nogmaals dank voor de uitleg! 

Badge +3

Ikzal contact opnemen met de klantenservice om (tijdelijk) de bus, tram, metro uit te zetten. 

Nee, juist niet doen want dat is nergens voor nodig dus!

In bus/tram/metro kan je met NS Flex gewoon ook op rekening reizen, net zoals alle binnenlandse treinen.

Reageer