beantwoord

ns flex in combinatie met vrij reizen RET 65+

• 21 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 325 Bekeken

Sinds kort heb ik een ns flex voordeel abonnement. Nu bereik ik over 2 jaar de pensioengerechtigde leeftijd en daar ik in Rotterdam woon, heb ik dan recht op vrij reizen in het RET vervoersgebied. Hoe gaat dit dan werken? Kan ik dit vrij reizen op de ov-kaart met flex abonnement bij laten zetten of moet ik toch een aparte kaart daarvoor aanschaffen
icon

Beste antwoord door Raymond123 21 augustus 2019, 20:46

Hoe het over twee jaar werkt is nog niet te zeggen. De huidige stand van zaken is, dat NS Flex conflicteert met andere producten. Nu zou het in een dergelijke situatie slim/noodzakelijk zijn twee verschillende chipkaarten te gebruiken.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge
Hoe het over twee jaar werkt is nog niet te zeggen. De huidige stand van zaken is, dat NS Flex conflicteert met andere producten. Nu zou het in een dergelijke situatie slim/noodzakelijk zijn twee verschillende chipkaarten te gebruiken.
Iinderdaad is het zo dat dit nog niet bekend is. Maar zat alvast een beetje vooruit te denken. Naar ik ook dezelfde gedachte. Dank je wel voor het antwoord
Badge +3
Flex in combinatie met andere producten gaat soms fout maar vaak ook prima.

Over RET heb ik eigenlijk nog niets gelezen qua problemen maar neem aan dat als daar kinderziektes zijn, die tegen die tijd ook wel opgelost zullen zijn.

Vraag me wel af of je met Flex (zonder stads/streekabonnement) wél automatisch 34% leeftijdskorting krijgt in bus/tram/metro. 🤔
Dat durf ik nu nog niet te zeggen. Heb mijn flex abonnement pas een paar dagen en ben die dagen nog niet met tram, bus of metro weg geweest
En daar ik nog niet met pensioen ben zal ik daar nu ook nog ge een korting op krijgen.
Maar ben inderdaad ook benieuwd of je korting krijgt ( in m i jn geval buiten het vervoersgebied RET) op het ov
Badge +3
Die automatische leeftijdskorting (tot 12 jaar en 65+) zal alleen gelden op bus/tram/metro, niet voor de trein.
Reputatie 7
Badge +4
Als u 65 bent, krijgt u automatisch een derde, voor de preciezen 34 procent korting als u incheckt met uw persoonlijke chipkaart.

Hoe het over twee jaar is met het vrij-reizenprincipe in de Rotterdamse regio voor ingezetenen van deze regio, is niet te zeggen. Er is ook wat discussie over. Veel senioren denken dat iedere 65-plusser in Rotterdam en omgeving vrij reizen heeft, maar dat is dus echt niet zo. Je moet in de regio wonen.

In Rotterdam en omgeving, zal de korting van een derde ook gelden als het vrij reizen voor senioren wordt afgeschaft. Hoe het over twee jaar zal zijn, daar is niets over te zeggen. Politiek is het wat instabiel.

Flex berekent de kosten voor losse ritten met bus, tram en metro doorgaans goed. Over twee jaar zou dat ook het geval moeten zijn.
Badge +3
Hoe het over twee jaar is met het vrij-reizenprincipe in de Rotterdamse regio voor ingezetenen van deze regio, is niet te zeggen. Er is ook wat discussie over. Veel senioren denken dat iedere 65-plusser in Rotterdam en omgeving vrij reizen heeft, maar dat is dus echt niet zo. Je moet in de regio wonen.
En daarvoor dus een product op je kaart hebben (verkrijgbaar bij een RET servicebalie of online te bestellen en daarna ophalen als bestelling) natuurlijk.

Alhoewel je geboortedatum in de chip van je kaart staat dus, maar je adres niet.
Reputatie 7
Badge +4
Er moet aangetoond worden dat je er woont. Dat is ook alleszins redelijk, al komt het me persoonlijk niet uit. 😉 De leeftijdskorting is natuurlijk al heel gunstig.
Badge +3
Dat is ook alleszins redelijk, al komt het me persoonlijk niet uit. ;-)
Ehh, ja! Als je tegen een (geboren) Rotterdammer zegt waar jij woont en vraagt om dat op een kaart aan te wijzen... 🤣
Reputatie 7
Badge +4
😉 Ik ben oud-inwoner van Rotterdam, heel kort, maar dat zal wel niet helpen. En wat is tegenwoordig een geboren Rotterdammer? Mogelijk vragen ze wat een kaart is, lol.
Badge +3
Geen idee, maar ben er dus wel geboren (Ikazia ziekenhuis) en de eerste 3 jaar van mijn leven in Rhoon gewoond.

Tegenwoordig half uurtje met de metro zelfs nog maar, vanaf Centraal.
Reputatie 5
En er is nog een verschil in Rotterdam en Capelle a/d Yssel geldt het voor iedere 65 jarige in Schiedam is het naast leeftiid ook inkomen afhankelijk alleen de echte minima, en voor de meeste gemeenten in de regio is er helemaal geen regeling.
Het is ook niet gekoppeld aan RET gebied.
Ik heb mijn klassieke dalvrij gecombineerd met mijn RET kosteloze abonnement op mijn OV kaart.
Ik heb geen flex omdat ik dan geen oudere korting krijg op mijn dalvrij abonnement en dat scheelt aanzienlijk en het heel overzichtelijk is.
Reputatie 5
Nog een toevoeging de politieke weerstand gaat vooral uit van Schiedam die het te duur vindt.
In Rotterdam hoor ik tot nu toe niets maar ook daar is het afhankelijk van de politieke wil.
Het is iets wat altijd kan veranderen.
In ieder geval zijn mijn uitgaven aan het OV zeer overzichtelijk een vast bedrag aan de NS voor dalvrij , aan de RET niets en btm in overig Nederland 34 % korting.
Wel grappig gezien het topic over de Hoek dat gaat me niets extra kosten om daar de komende tijd te komen.

Reageer