NS Flex klassewissel 1 naar 2 werkt niet, we betalen te veel
Beste NS en reizigers, ik wil u erop wijzen dat de NS Flex klassewissel van 1 naar 2 niet goed werkt, waardoor er voor de 1e klas betaalt wordt wanneer naar de 2e klas wordt gewisseld na incheck.
Volgens de Productvoorwaarden NS Flex paragraaf 10.3 is de klassewissel toegestaan tot 15 minuten na het tijdstip waarop is ingecheckt: van 2 naar 1, en van 1 naar 2:
Het is toevallig dat ik zag dat een verkeerd bedrag werd gerekend, omdat ik die dag ook vertraging had:
NS, ik hoop dat dit probleem opgelost kan worden en dat we met NS Flex een klassewissel naar 2e klas kunnen doen, zoals beschreven in de voorwaarden. Reizigers: controleer uw transactie overzicht of de juiste prijs wordt gerekend.
Bladzijde 1 / 2
Goedemiddag MevrouwMo en welkom op de NS Community!
Het is niet zo gek dat je deze klassewissel niet kan doen, omdat een klassewissel van 1 - 2 niet mogelijk is als je geen 2e klas abonnement hebt. Ik snap nu dat dit heel verwarrend klinkt, dus laat het mij je uitleggen. Als je voor je reis besluit een klassewissel te doen naar de 1e klas, dan kan je binnen een kwartier nog terug naar de 2e klas. Maar als je een 1e klas abonnement hebt, dan kan je helaas geen wissel doen naar de 2e klas. Mocht je vaker in de 2e klas reizen, dan de 1e, dan kunnen wij wel je abonnement definitief naar de 2e klas zetten en dan kan je wel voor een reis in de 1e klas wel een klassewissel doen. Is het zo duidelijk voor je?
als je een 1e klas abonnement hebt, dan kan je helaas geen wissel doen naar de 2e klas
Het gaat niet om reizen met afgekocht reisrecht. Het gaat om de situatie dat iemand met een niet-afgekocht reisrecht binnen 15 minuten na inchecken wisselt van 1e naar 2e klas. Zoals ik bijvoorbeeld zou kunnen doen als ik mijn Dal Voordeel voor het inchecken op 1e klas instel, maar dan na inchecken en instappen zie dat het rustig is in de trein en toch 2e klas wil reizen. Volgens de voorwaarden kan ik dan nog binnen 15 minuten wisselen naar 2e klas, maar in de praktijk factureert NS dan toch het tarief voor de 1e klas.
Hi Sanne, dat is niet duidelijk want ik heb NS Flex Basis en in de voorwaarden staat dat een klassewissel van 1 naar 2 is toegestaan binnen 15 minuten na het inchecken.
Ik heb een NS Flex abonnement gekozen, omdat het mogelijk is flexibel klasse te wisselen na het inchecken.
@Sanne NS lees het gelinkte topic in de openingspost. Ik heb daar ook e.e.a. aan toegevoegd.
@MevrMo heeft een zeer goed punt, de voorwaarden kloppen niet of het systeem doet iets fout bij een NS Flex 1→2 klassewissel.
Samengevat: Bij wisselen naar 1e klas worden al je inchecks tot 15 minuten voor de handeling afgerekend op 1e klas. Bij (terug) wisselen naar 2e klas is dat niet zo, dat is pas van toepassing op inchecks vanaf dat moment.
Tijdstip vanaf wanneer het actief is staat in de e-mail die je krijgt.
De programmeur is vergeten de ingang van -15 minuten in te bouwen.
En ook dit.. om te janken
10:28:42 Ursila: Het kan ook bij de NS-kaartautomaat, vandaar dat ik je vraag.
Ursila mag op herhalingscursus, want met NS Flex heb je bij een kaartautomaat niets te zoeken!
Nou ja, je € 4,89 krijg je (terecht) terug. Nu de voorwaarden of het systeem nog aanpassen.
En (gerelateerd) 1e klas mee rekenen bij een GTbV claim voor je reis in de ochtend, laat maar weten zodra die toegekend is.
A, kijk! Dat heb ik inderdaad ook aangegeven dacht ik. Als je inderdaad wisselt naar de 1e klas en binnen een kwartier weer terug wil wisselen naar de 2e klas dan moet dit mogelijk zijn. Maar vanwaar ben je hier een 2e topic over gestart? Want dit is natuurlijk een beetje dubbelop om hier een gesprek over te hebben in 2 verschillende topics.
Het andere topic mag wel dicht, want dat ging voornamelijk over wanneer MijnNS geupdate werd (Reishistorie, wanneer up-to-date). Daar kwam ik erachter dat het niet 24 uur (zoals aangegeven door NS) maar een aantal dagen zou zijn, en dat de klasse update niet volgens voorwaarden werkt Dat verdient zijn eigen topic voor NS Flex reizigers.
Als je inderdaad wisselt naar de 1e klas en binnen een kwartier weer terug wil wisselen naar de 2e klas dan moet dit mogelijk zijn.
Dat zeggen de voorwaarden, ja, maar dat komt niet overeen met de prijs op de factuur. Dat is het probleem dat in dit topic wordt aangekaart.
Als je inderdaad wisselt naar de 1e klas en binnen een kwartier weer terug wil wisselen naar de 2e klas dan moet dit mogelijk zijn.
Dat zeggen de voorwaarden, ja, maar dat komt niet overeen met de prijs op de factuur. Dat is het probleem dat in dit topic wordt aangekaart.
Als ik bij de NS zou werken dan zou ik dit direct gaan testen, het is namelijk eenvoudig aan te tonen dat het systeem niet goed werkt (doe de klassewissel 1 naar 2 in de app, check de tijd van ingang in de email, -15 min of op dat moment). Ursila was niet erg begripvol, @Sanne NS misschien?
Hmmm, ik heb mijn klassewissel opgeheft maar nu krijg ik geen e-mail bevestiging, raar?
*edit* of een storing..
@Sanne NS ik heb de klassewissel ontvangen en zoals vastgesteld gaat dit niet goed en betaal ik teveel. Hoe kan ik dit geld terug claimen, weer een discussie van een half uur met een klantenservice medewerker of is er een oplossing?
NS moderators, hier moet ik echt van huilen. Het antwoord van @Sanne NS is geselecteerd als juiste antwoord. Kunnen jullie dit uitleggen?
--
Het beste antwoord is verwijderd, in dit geval is het probleem nog niet opgelost en dit was inderdaad niet volledig passend. Ik ben intern al op onderzoek uitgegaan en hieruit blijkt dat een wissel van 1ste naar 2de klas wel mogelijk dient te zijn binnen 15 minuten van het inchecken. Ik kijk graag even persoonlijk met je mee MevrMo. Stuur je mij in dit geval even een privébericht?
Bedankt!! Dat hoort inderdaad te kunnen, maar werkt niet. Ik stuur binnenkort een prive bericht met meer informatie. Fijn dat je mee kan kijken
Bedankt!! Dat hoort inderdaad te kunnen, maar werkt niet. Ik stuur binnenkort een prive bericht met meer informatie. Fijn dat je mee kan kijken
Top, maar alsnog vreemd dat je bij een 2→1 Flex Klassewissel allemaal opties krijgt (vandaag, tot datum x of zolang je wilt) en je dan een mail krijgt met tijdstip aanvraag -15 minuten.
Terwijl dat bij een 1→2 Klassewissel helemaal niet gevraagd wordt (is per direct, tijdstip staat ook zo in de mail).
Gezien de voorwaarden zou het systeem dus aangepast moeten worden (die -15 minuten) want er zijn dus de nodige voorbeelden waar iemand met een (kortings)abonnement dat op 1e klas staat wel 2e klas wil reizen (wisselen na een incheck):
1e klas te druk, ik moet staan!
2e klas is rustig dus doe dat maar
Eerste deel reis was 1e klas, tweede deel (na overstap dus uit/incheck) wil ik 2e klas
Heb medereizigers 2e klas dus ikzelf geen 1e nodig (maar doe dat dan voor het inchecken)
Heb medereizigers 2e klas dus ikzelf geen 1e nodig (maar doe dat dan voor het inchecken)
Je kan ook op het perron of in de trein mensen tegenkomen en besluiten van klasse te wisselen.
Zelf heb ik vaak haast om door de poortjes te gaan, om op tijd in te kunnen stappen. Dan ga ik niet voor het poortje staan, de app te voorschijn halen, gegevens op halen van de klasse (dat duurt altijd een aantal seconden om contact te maken met NS servers), klasse wisselen, hopen dat de techniek scherp genoeg werkt om direct door de poortjes te kunnen (want hoeveel seconden duurt het registreren).
Na privécontact met MevrMo is haar factuur aangepast zodat ze niet te veel zal betalen door dit incident. Verder heb ik dit ook intern doorgezet om te laten kijken wat hier precies mis is gegaan en dit op te laten lossen. Zoals al eerder aangegeven, hoort dit namelijk wel te werken.
Een maand later en het gaat nog steeds niet goed. Hoe kan dit opgelost worden, moet ik voor elke reis een correctie blijven aanvragen of is er binnenkort een oplossing te verwachten?
Een maand later en het gaat nog steeds niet goed. Hoe kan dit opgelost worden, moet ik voor elke reis een correctie blijven aanvragen of is er binnenkort een oplossing te verwachten?
De oplossing is helaas voorlopig om op tijd (vóór je incheck of een overstap) naar 2e klas te wisselen.
De oplossing is helaas voorlopig om op tijd (vóór je incheck of een overstap) naar 2e klas te wisselen.
Wat is een betere optie:
4x per dag klassewisselen in een app die in storing is, of
1x per week contact met de NS opnemen
probleem oplossen
Dat laatste natuurlijk, want bij de tweede optie ligt het er volgens mij maar net aan wie je treft en of die er geen ‘coulance’ van maakt (wat op een gegeven moment ook ophoudt natuurlijk).
Net nog even getest (naar 1e klas om 14:28) e-mail na enkele seconden:
Beste Robert
Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer **** **** **** 6996 is ontvangen.
Vanaf 19 juni 2022 14:13 reist u 1e klas. Vanaf dit moment wordt het 1e klastarief berekend voor uw reizen.
Terug naar 2e klas om 15:31 en weer meteen een mail:
Beste Robert
Uw wijziging voor ov-chipkaart met kaartnummer **** **** **** 6996 is ontvangen.
Vanaf 19 juni 2022 15:31 reist u 2e klas. Vanaf dit moment wordt het 2e klastarief berekend voor uw reizen.
Klassewissel in de app lukte niet (nog steeds storing) maar via de Mijn NS website werkt dus wel.
Ik heb het geprobeerd 4x op een dag aan te passen, dit zijn de schermen die ik te zien krijg, dit is geen passende tijdelijke oplossing. Zolang het niet opgelost is doe ik mijn best om te wisselen, maar als dit niet lukt stuur ik de NS eens per week een bericht met de te maken correcties.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.