beantwoord

NS past gemakskaartje voor toeristen toch aan

  • 5 augustus 2014
  • 4 reacties
  • 1148 Bekeken

De NS gaat het gemakskaartje voor toeristen dan toch aanpassen.Vanaf 20 augustus is het kaartje alleen te verkrijgen voor een treinreis vanaf Centraal Station naar Schiphol en vanaf Schiphol naar alle andere Amsterdamse stations.'Voor de dertig procent buitenlandse toeristen die vanaf de overige Amsterdamse stations naar Schiphol reizen, verdwijnt het gemakskaartje uit de kaartautomaat. Zij kopen dan via het reguliere systeem een kaartje', laat een woordvoerder weten.Op de stations waar Schiphol een veel gekozen bestemming is, zal deze in de top vijf bestemming zichtbaar worden.Hogere prijsHet gemakskaartje kost vier euro en kon met één druk op de knop worden gekocht. Vier euro is de prijs voor een treinreis vanaf Centraal Station, Science Park of Muiderpoort naar Schiphol. Maar ook vanaf alle andere stations zoals bijvoorbeeld Zuid, werd er tot voor kort vier euro gerekend. Terwijl een kaartje daar normaal 2,60 euro kost. Zijn de toeristen daadwerkelijk nog veel duurder uit dan wij Nederlanders? Ik vraag mij af of de NS dan wel heeft discrimineert ongeacht geloof, ras, geaardheid? Het lijkt mij dat het misschien in strijd was tegen de EU wetgeving om de tickets alleen voor toerisme duurder te hebben gemaakt dan wij Nederlanders voor hebben betaald. Kennelijk kan elk Europees land een blunder maken. Niet alleen op het spoor maar ook op de snelwegen. Dit lijkt mij nogal (een beetje) mosterd na de maaltijd. Het had volgens mij, voor vooral voor toeristen al eerder en beter gekund.
icon

Beste antwoord door Tom NS 6 augustus 2014, 08:40

Hi Navel, goed dat je hier nog even naar vraagt. Het gemakskaartje, dat oorspronkelijk alleen verkrijgbaar was tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, maakte het reizen per trein voor toeristen een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Uit ervaring wisten we dat het OV in Nederland door de internationale reizigers ingewikkeld werd gevonden. Ook het bestelproces via de automaten werd als complex ervaren. Om nog meer internationale reizigers tegemoet te komen, hebben we het gemakskaartje daarom uitgebreid voor vervoer naar alle Amsterdamse stations. In een aantal gevallen was het gemakskaartje iets duurder dan een regulier kaartje; in een aantal andere gevallen was het juist iets goedkoper. Samen met Rover hebben we nu afgesproken dat het gemakskaartje voor reizen vanaf Schiphol en vanaf Amsterdam Centraal naar Schiphol blijft bestaan (70% van de internationale reizigers van en naar Schiphol reist op dit traject). Voor de overige 30% die vanaf andere Amsterdamse stations naar Schiphol reist, verdwijnt het gemakskaartje uit de kaartautomaat. Zij kopen dan via het reguliere systeem een kaartje tegen het reguliere tarief. Op de stations waar Schiphol een veel gekozen bestemming is, zal deze in de top 5 bestemmingen op het scherm zichtbaar worden.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Hi Navel, goed dat je hier nog even naar vraagt. Het gemakskaartje, dat oorspronkelijk alleen verkrijgbaar was tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, maakte het reizen per trein voor toeristen een stuk eenvoudiger en overzichtelijker. Uit ervaring wisten we dat het OV in Nederland door de internationale reizigers ingewikkeld werd gevonden. Ook het bestelproces via de automaten werd als complex ervaren. Om nog meer internationale reizigers tegemoet te komen, hebben we het gemakskaartje daarom uitgebreid voor vervoer naar alle Amsterdamse stations. In een aantal gevallen was het gemakskaartje iets duurder dan een regulier kaartje; in een aantal andere gevallen was het juist iets goedkoper. Samen met Rover hebben we nu afgesproken dat het gemakskaartje voor reizen vanaf Schiphol en vanaf Amsterdam Centraal naar Schiphol blijft bestaan (70% van de internationale reizigers van en naar Schiphol reist op dit traject). Voor de overige 30% die vanaf andere Amsterdamse stations naar Schiphol reist, verdwijnt het gemakskaartje uit de kaartautomaat. Zij kopen dan via het reguliere systeem een kaartje tegen het reguliere tarief. Op de stations waar Schiphol een veel gekozen bestemming is, zal deze in de top 5 bestemmingen op het scherm zichtbaar worden.
Dus jullie weten wel dat reizigers de automaten ingewikkeld vinden ? Niet alleen internationale reizigers hoor.

Tip, ga eens in het buitenland reizen, zo gemakkelijk allemaal. Vaak in 4/5 talen, alle betaalmogelijkheden, duidelijk aangegeven, niets verscholen ergens onderin een pagina.

Een genot.
Als de meestgebruikte kaartjes door incidentele reizigers gewoon weer vooraan in de kaartautomaat zouden staan, zou zo'n gemakknop helemaal niet nodig zijn. De enkele reizen en dagretours op een wegwerpchipkaart horen in het eerste scherm links bovenaan waar iedere toerist ze kan vinden, niet in het derde scherm waar je alleen komt door twee keer op de knop linksonder te klikken.

Ga gewoon terug naar de overzichtelijke indeling van de kaartautomaat van toen er alleen nog papieren kaartjes bestonden. Voeg daaraan als een na laatste stap in het bestelproces (voor de betaalwijze) de keuze toe tussen verschillende dragers: Huidige OV-chipkaart, Nieuwe anonieme OV-chipkaart, of Eenmalige chipkaart. Voeg dan op het beginscherm nog een extra knop "Mijn OV-chipkaart" toe waarachter je je reishistorie kunt zien, kunt zien of je ingecheckt bent, de klasse kunt wijzigen en bestelde reisproducten kunt ophalen.

Met zo'n indeling (en uiteraard een volledige vertaling in ten minste Engels, Frans en Duits) kan iedereen er een veelgebruikt vervoerbewijs uithalen zonder gemakknop en zonder een zelfcursus via de online kaartautomaatdemo te hoeven volgen.

Bij het bedenken van de huidige indeling van de kaartautomaat (waar ongetwijfeld aandacht aan is besteed) was promotie van reizen met een plastic OV-chipkaart duidelijk belangrijker dan gebruiksvriendelijkheid.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden !!

Reageer