NS Zakelijk abonnement instaptarief Bus | NS Community
beantwoord

NS Zakelijk abonnement instaptarief Bus

  • 13 November 2021
  • 2 reacties
  • 132 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik reis elke dag met de trein, en ik fiets elke dag best wel ver, ik heb begrepen dat je voor de bus apart saldo moet opladen. Mijn werk vergoed de kosten van de bus niet.

Is het dan ook zo dat ik minimaal 4 euro op de kaart moet hebben om met de bus te gaan? Het betreft een zakelijke OV (Reizen op rekening Basis), arriva Friesland.

icon

Beste antwoord door bahnrider 13 November 2021, 17:44

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee, net als bij trein mag je bij de sjekIN tot max 4 eur in de min gaan en is dus saldo 0 voldoende- bij de trein zonder korting dus 16, maar dat wordt nooit gemeld. MAAR op de betere en langere buslijnen in Frysk/ARV gelden hogere instaptarieven- m.n. bvb op Ljouwert-Alkmaar. EN -doordenken-als je dat doet ben je na de sjekUIT negatief en moet je eerst opladen voor je weer mag reizen, ook voor de trein, dus das niet zo handig. Maar verder ken ik als gewone reiziger alle ins+outs van die bisniskaart niet, bij FLEX is het zo dat ale kosten, zowel trein als BTM op rekening gaan met achteraf betalen, tenzij je dat BTM deel laat blokkeren-want het spoort vaak niet goed met lokale ABOś van de bussen.

Als het voor jou van belang is om de kosten te declareren en gescheiden te houden, dan lijkt mij eigenlijk 2 kaarten handiger. En als je die bus vaker gebruikt, bekijk dan eens wat ARV biedt aan andere ABOś-dat varieert per regio en provincie.

Nog een lastige: in sommige regioś vervalt de ca 1 eur vaste aanslag als je direkt overstapt van bus naar trein of v.v. beide van ARV-ook in Noord-NL, maar ik weet net of dit ook in Fryslan zo is en of jouw treinritten met ARV zijn of met NS. Dit kan dus weer niet als je 2 kaarten gebruikt

Badge +3

Bij reizen op rekening (business card of soortgelijk abonnement) zou je geen saldo nodig moeten hebben voor bus/tram/metro.

Als BTM niet inbegrepen is dan natuurlijk wel saldo nodig, en zonder automatisch opladen mag je kaart dan 4 euro in de min komen.

Als je dus moet betalen van het saldo op de kaart, dan kan je precies één busreis maken want het instaptarief is (meestal) 4 euro. Bij uitchecken wordt de daadwerkelijke prijs berekend (op saldo).

Dat Arriva Friesland abonnement lijkt op ‘achteraf betalen’, dus reizen op rekening. De bussen van Arriva in Friesland horen daar dan ook bij volgens mij (Arriva Noord abonnement, voor zover daar een reizen op rekening variant van is).

Reageer