beantwoord

Omchecken niet nodig tijdens Pinkpop. Kan dat de rest van jaar overal bij alle vervoerders?


Badge +3
Op de website van Pinkpop lees ik het volgende.

"OV-CHIPKAART
Reis je met de OV-Chipkaart? Dan zou je in Heerlen normaal gesproken moeten uitchecken bij NS en weer inchecken bij Veolia. Ten behoeve van een snelle overstap is dit tijdens Pinkpop niet nodig. In Landgraaf kun je, gewoon in- of uitchecken bij NS."
Bron: http://www.pinkpop.nl/2016/nl/festival-informatie/vervoer/

Dus als het de vervoerders uitkomt, kan het omchecken opeens uitgeschakeld worden gedurende een druk weekeinde? Wat een hypocriete onzin. Reizigers hebben op alle stations gedurende het gehele jaar behoefte aan een snelle overstap. Dus ook in bijvoorbeeld Leeuwarden als reizigers uit Harlingen komen. (Een voorbeeld dat een paar weken geleden in het forum aan de orde was.)
icon

Beste antwoord door LauraR NS 11 juni 2016, 10:48

Het is inderdaad gewoon mogelijk om uit te checken bij NS op station Landgraaf (en inchecken is uiteraard ook mogelijk voor de terugreis). Overigens rijdt de trein tussen Heerlen en Hertzogenrath niet tijdens Pinkpop. In plaats daarvan rijdt er een vervangende bus vanaf Heerlen.

iMark, de rest van het jaar kan dit niet op dezelfde manier bij alle vervoerders. Dit is echt een uitzondering.
Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Sinds wanneer kun je in Landgraaf bij NS uitchecken? Er rijden helemaal geen NS treinen in Landgraaf!! Dat wordt vragen om problemen...
Reputatie 7
Badge +3
De trein naar Herzogenrath rijden via Landgraaf.
Sinds wanneer kun je in Landgraaf bij NS uitchecken? Er rijden helemaal geen NS treinen in Landgraaf!! Dat wordt vragen om problemen... Mobiele uitcheckpaal ???? alleen zit je inderdaad dan nog met het probleem dat landgraaf geen ns station is dus hoe ze dit gaan doen geen idee. al hoewel de meeste festival bezoekers waarschijnlijk een e-ticket hebben (pinkpopkaartje) en daarmee hoef je niet in en uit te checken
Reputatie 4
Landgraaf is wel degelijk ook een NS-station, namelijk aan de lijn Heerlen-Herzogenrath (zoals Tamzin al opmerkt). Pas eind dit jaar verdwijnt NS uit Landgraaf als deze lijn overgaat naar Arriva.
Reputatie 6
Badge +2
Sinds wanneer kun je in Landgraaf bij NS uitchecken? Er rijden helemaal geen NS treinen in Landgraaf!!.
Dat kan gewoon. DB valt wat dat betreft onder NS.
Het is inderdaad gewoon mogelijk om uit te checken bij NS op station Landgraaf (en inchecken is uiteraard ook mogelijk voor de terugreis). Overigens rijdt de trein tussen Heerlen en Hertzogenrath niet tijdens Pinkpop. In plaats daarvan rijdt er een vervangende bus vanaf Heerlen.

iMark, de rest van het jaar kan dit niet op dezelfde manier bij alle vervoerders. Dit is echt een uitzondering.
De opmerking van iMark gaat over het feit dat het nu wel kan, terwijl reizigers natuurlijk heel het jaar behoefte hebben aan een snelle overstap. Als het nu geregeld kan worden, kan dat de rest van het jaar ook.
De opmerking van iMark gaat over het feit dat het nu wel kan, terwijl reizigers natuurlijk heel het jaar behoefte hebben aan een snelle overstap. Als het nu geregeld kan worden, kan dat de rest van het jaar ook.

Dat snap ik maar dit gaat in de nabije toekomst niet gebeuren.
Reputatie 4
De opmerking van iMark gaat over het feit dat het nu wel kan, terwijl reizigers natuurlijk heel het jaar behoefte hebben aan een snelle overstap. Als het nu geregeld kan worden, kan dat de rest van het jaar ook.
Bij een gesloten evenement als PinkPop weet je vrij nauwkeurig over hoeveel reizigers het gaat. Maar bij bijv. de vrije reisdagen van senioren of kruidvatkaartjes heb je geen idee waar de mensen reizen als er niet wordt in- en uitgechekt.
Reputatie 6
Badge
Met een E-ticket hoeft er ook niet omgecheckt te worden normaal tussen vervoerders. Dan kunnen tarieven -blijkbaar- ook onderling worden verrekend.

De van rit naar reis omschakeling biedt een mooie aanzet om ook het omchecken gewoon af te schaffen. Januari 2017 NS, zullen we dat als datum afspreken dat reizen -voor de reiziger- weer klantvriendelijk en logisch is gemaakt?

"Geen dom gedoe meer bij de paaltjes op de perrons en kortingsregelingen die gewoon doorlopen ongeacht vervoerder." Alvast een kop voor jullie aanstaande persbericht. 🙂
Reputatie 4
Met een E-ticket hoeft er ook niet omgecheckt te worden normaal tussen vervoerders. Dan kunnen tarieven -blijkbaar- ook onderling worden verrekend.

De van rit naar reis omschakeling biedt een mooie aanzet om ook het omchecken gewoon af te schaffen. Januari 2017 NS, zullen we dat als datum afspreken dat reizen -voor de reiziger- weer klantvriendelijk en logisch is gemaakt?

"Geen dom gedoe meer bij de paaltjes op de perrons en kortingsregelingen die gewoon doorlopen ongeacht vervoerder." Alvast een kop voor jullie aanstaande persbericht. :)

Demagogisch verhaal dat volledig voorbij gaat aan de problemen met de verdeling van het geld. Verder heeft NS dit niet te beslissen om de simpele reden dat er ook nog 4 andere vervoerders zijn die hier iets over te zeggen hebben en die zijn in het verleden iets te vaak door NS bedonderd bij de verdeling van het geld.

Als je zo iets wilt dan zul je een organisatie in het leven moeten roepen die boven alle partijen staat en zorgt voor de kaartverkoop en de verdeling. En dan nog loop je de kans op ruzie, zie de Duitse Verkehrsverbunde. Maar NS als speler en tegelijkertijd als scheidsrechter is een oplossing die zeker niet gaat werken.

Overigens zie ik er weinig aan veranderen. Het is slechts een kleine groep van zeer fanatieke actievoerders die tegen het huidige systeem is. De meeste reizigers snappen prima dat ieder bedrijf gewoon het geld wil hebben waar het recht op heeft. In het verleden is de boel te vaak door allerlei vervoersbedrijven en regio's bedonderd, niet alleen bij het spoor maar ook bij de strippenkaarten.
Er is a een organisatie die boven alle partijen hoort te staan, nl TLS.
En er zijn al plannen waar je niet meer hoef om te checken, dus is het mogelijk.

In en uitchecken blijft gewoon gebeuren, dus je weet exact over hoeveel reizigers het gaat en welk traject ze reizen.
Reputatie 4
Er is a een organisatie die boven alle partijen hoort te staan, nl TLS.
TLS heeft helemaal geen bevoegdheden. Alle kaartjesautomaten en CiCo's zijn bijv. niet van TLS maar van NS of andere vervoerders. Verder voert TLS ook geen centrale adminstratie mede omdat de vervoerders dat niet willen omdat ze dan inzage krijgen in elkaars omzet en financien. Kortom als je (een overigens zeer zwakke) organisatie als TLS daarmee wil belasten is er nog wel een en ander extra nodig.

In en uitchecken blijft gewoon gebeuren, dus je weet exact over hoeveel reizigers het gaat en welk traject ze reizen.

Als het om trajecten aan de randen van het spoorwegnet gaat (zoals de Groningse en Friese regionale lijnen) klopt dat in 99% van de gevallen wel maar er zijn ook een hoop gevallen waarbij je dat niet weet, bijvoorbeeld:
# Rotterdam-Den Bosch kan zowel via Utrecht, Breda als Gorinchem.
# Arnhem-Hengelo kan zowel via Goor als via Deventer.
# Nijmegen-Roermond kan zowel via Den Bosch als via Venlo.
# Elst-Arnhem kan zowel met NS als met Arriva.
# Amersfoort-Arnhem kan zowel via Utrecht als via Barneveld.
Badge +3
Overigens zie ik er weinig aan veranderen. Het is slechts een kleine groep van zeer fanatieke actievoerders die tegen het huidige systeem is. De meeste reizigers snappen prima dat ieder bedrijf gewoon het geld wil hebben waar het recht op heeft. In het verleden is de boel te vaak door allerlei vervoersbedrijven en regio's bedonderd, niet alleen bij het spoor maar ook bij de strippenkaarten.
Je gaat totaal voorbij aan het feit dat de huidige uitwerking met verschillende poortjes van verschillende vervoerders bij dezelfde in- en uitgang uit ontwerpoogpunt een totale aanfluiting is. Net als het omchecken. In ieder ander land met verschillende maatschappijen word je in een dwangbuis afgevoerd als je dit zou voorstellen.
Het is een idiote en klantonvriendelijke methode om de afrekenproblematiek af te wentelen op de betalende klanten.
Het is dan ook bijzonder hypocriet dat NS en Veolia tijdens Pinkpop zich opeens wel over de afrekenproblemetiek kunnen heenzetten om tot een klantvriendelijke oplossing te komen. Dus als het dit weekend kan, dan kan het altijd.
Badge +3
De opmerking van iMark gaat over het feit dat het nu wel kan, terwijl reizigers natuurlijk heel het jaar behoefte hebben aan een snelle overstap. Als het nu geregeld kan worden, kan dat de rest van het jaar ook.

Dat snap ik maar dit gaat in de nabije toekomst niet gebeuren.

Dan hadden jullie er verstandig aan gedaan dit precedent niet te scheppen. Dit gaat tot in lengte van jaren terugkomen in deze discussies. "Maar tijdens Pinkpop in 2016 kon het wel."
Badge +3
Dit gaat tot in lengte van jaren terugkomen in deze discussies. "Maar tijdens Pinkpop in 2016 kon het wel."
Ik denk dat dat wel meevalt. De afgelopen jaren kon het ook, volgens dit bericht in ieder geval sinds 2011 al, en het heeft de afgelopen jaren ook niet geleid tot grote ophef.
Reputatie 4
Net als het omchecken. In ieder ander land met verschillende maatschappijen word je in een dwangbuis afgevoerd als je dit zou voorstellen.
Ook in Londen moet je gewoon omchecken als je switcht tussen underground, overground of national rail. Idem dito in Parijs tussen metro en RER.
Er is ook iets merkwaardigs aan de hand met de prijsberekening. Volgens 9292 kost een enkele reis Utrecht Centraal - Landgraaf momenteel €23,50. Normaal kost het, gebruikmakend van de Veolia-trein richting Kerkrade €23,73. Op een datum waarop de "NS-trein" naar Herzogenrath rijdt is het tarief voor een reisadvies met die trein €23,70.
Net als het omchecken. In ieder ander land met verschillende maatschappijen word je in een dwangbuis afgevoerd als je dit zou voorstellen.
Ook in Londen moet je gewoon omchecken als je switcht tussen underground, overground of national rail. Idem dito in Parijs tussen metro en RER.


Onzinvergelijking, je switcht in jouw vb niet van vervoerder maar van vervoermiddel.

Bovendien moet je daar gesloten poortjes door. De RER en de metro zijn van dezelfde maatschappij ook.
Reputatie 4
In Londen gebruiken ze bij under/overground aparte roze paaltjes die je moet gebruiken om overstappen te registeren als er meerdere routes met verschillende vervoerders (underground en overground zijn gescheiden dochterbedrijven) mogelijk zijn. Het werken met overstappaaltjes is inderdaad wel wat vriendelijker en slimmer dan apart in- en uitchecken en gescheiden poortjes zoals in Nederland.

Op de grotere stations in Londen heeft iedere treinvervoerder zijn eigen stukje met CiCo's en/of poortjes. ook daar moet je dus bij overstappen in- en uitchecken.

Overigens zijn er in Londen buiten de centrale tariefzones op veel stations helemaal geen poortjes, vooral niet bij national rail.

Van de RER in Parijs zijn alleen de lijnen A en B van de RATP, de rest van lijnen en ook de regionale treindiensten die meehobbelen in Parijse tariefsysteem zijn van de SNCF.
Badge +3
Dan heb je niet helemaal begrepen waarvoor de roze registratiepalen dienen in Londen. Ze zijn bijvoorbeeld bedoeld om te registreren dat je niet via Zone 1 reist en zonder routeregistratie te veel voor je reis zou betalen. Het heeft niets met andere vervoerders of andere vervoermiddelen te maken.
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/pink-card-readers

Verder is er in Londen geen enkele situatie te vinden waarbij bij dezelfde uitgang poortjes van verschillende vervoerders staan. Daardoor is het systeem relatief eenvoudig en door iedereen te gebruiken.

Er zitten in Londen veel meer slimmigheidjes in het systeem. Zo heeft men de 'daily cap', een dagelijks plafond voor de reiskosten. Het totaal aan reizen op een dag zal nooit meer kosten dan wat een dagkaart gekost zou hebben.
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/price-capping

Het Londense voordeeld laat zien welke voordelen het heeft wanneer je één autoriteit hebt die de tarieven vaststelt voor alle vervoermiddelen.
in Parijs ook niet.
Badge +3
[Ik denk dat dat wel meevalt. De afgelopen jaren kon het ook, volgens dit bericht in ieder geval sinds 2011 al, en het heeft de afgelopen jaren ook niet geleid tot grote ophef.
In vorige jaren waren er nog geen stations met poortjes van verschillende vervoerders bij dezelfde in- en uitgangen. Hierdoor is de discussie weer actueel geworden.
De opmerking van iMark gaat over het feit dat het nu wel kan, terwijl reizigers natuurlijk heel het jaar behoefte hebben aan een snelle overstap. Als het nu geregeld kan worden, kan dat de rest van het jaar ook.

Dat snap ik maar dit gaat in de nabije toekomst niet gebeuren.


Dat is een stellige uitspraak. Ik zou wel willen weten, en ik denk meer mensen met mij, waarom dat dan niet zal gaan gebeuren.
Badge +3
En wat verstaat NS onder 'nabije toekomst'?

Reageer