beantwoord

Omreizen

• 27 February 2014
  • 16 reacties
  • 1257 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Ik moet van Vleuten naar Rotterdam Centraal reizen. Naast de route met de sprinter rechtstreeks naar Rotterdam Centraal (met 1 overstap te Woerden of Gouda) geeft de routeplanner ook de mogelijkheid om eerst naar Utrecht CS (door) te reizen en vervolgens terug de Intercity naar Rotterdam te pakken. Deze laatste optie heeft mijn voorkeur, maar ik vraag mij af of ik dan ingecheckt kan blijven als ik op Utrecht overstap, of moet ik dan uit en direct weer inchecken?
icon

Beste antwoord door Inge NS 28 February 2014, 14:06

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge
Welke planner gebruik je als ik vragen mag?
Met de reisplanner op ns.nl krijg ik alleen maar de sprinter naar Woerden en daar overstappen op de sprinter naar Rotterdam.
Aan de hand daarvan zou ik zeggen dat je in Utrecht inderdaad zou moeten uitchecken en weer in voor de IC naar Rotterdam.
Ik moet van Vleuten naar Rotterdam Centraal reizen. Naast de route met de sprinter rechtstreeks naar Rotterdam Centraal (met 1 overstap te Woerden of Gouda) geeft de routeplanner ook de mogelijkheid om eerst naar Utrecht CS (door) te reizen en vervolgens terug de Intercity naar Rotterdam te pakken. Deze laatste optie heeft mijn voorkeur, maar ik vraag mij af of ik dan ingecheckt kan blijven als ik op Utrecht overstap, of moet ik dan uit en direct weer inchecken?

Hallo,
In principe mag je tijdens je reis nooit terugreizen naar/langs het station waar je vertrokken bent.
Als je van Vleuten naar Utrecht reist om vandaar naar Rotterdam te gaan, kom je weer langs Vleuten en reis je dus terug in de richting van het station van vertrek en dat mag dus in principe niet, tenzij de NS reisplanner dat wel als een reismogelijkheid adviseert.

Voor alle zekerheid heb ik op de NS reisplanner eens de verbinding Vleuten - Rotterdam Centraal bekeken en omdat in het weekend de treindienst wel eens wat anders wil zijn dan door de week heb ik niet alleen op een doordeweeksedag gekeken maar ook op zaterdag en zondag.
En dan telkens van ca. 07:00 tot middernacht.
En in alle gevallen kreeg ik toch mooi de verbinding met de Sprinter te zien van Vleuten naar Woerden (soms Gouda) en vandaar verder naar Rotterdam.
Op geen enkel moment kreeg ik het advies om van Vleuten naar Utrecht te reizen en vandaar met de IC naar Rotterdam.

Ik vraag me dan ook af waar jij die verbinding wel als officieel advies van NS hebt zien staan.
Ik heb het niet kunnen vinden.

Als er geen officieel advies is van de NS reisplanner en je wilt toch via Utrecht reizen, dan maak je een zogenaamde "via" reis; je reist dus met een omweg. Na inchecken in Vleuten zul je dan moeten uitchecken in Utrecht, en daarna weer inchecken om van Utrecht naar Rotterdam te reizen.
Je bent dan toch wel een stuk duurder uit :
Vleuten - Rotterdam = €8,80
Maar Vleuten - Utrecht (€2,10) + Utrecht - Rotterdam (€9,90) kost dan toch €12,00.
En dan ben je via Utrecht ook nog eens een kleine 20 minuten langer onderweg.

En natuurlijk zou je in Utrecht kunnen overstappen zonder in en uit te checken. Dan ben je slechts die €8,80 kwijt. Maar als je een conducteur treft die het daar niet mee eens is loop je toch mooi de kans dat je getracteerd wordt op een Uitstel van Betaling, verhoogd met de wettelijke verhoging van €35,00.

Ik denk voldoende informatie om eens verder over na te denken.

Hoe je ook reist, een goede reis gewenst.

Vr. groeten
Hans (non-NS)
Reputatie 3
Aanvullend op de reactie van Hans: zorg ervoor dat je in de reisplanner het vinkje naast "Toon reisadvies voor OV-jaarkaart of NS-jaarkaart" uit hebt staan. Als dit vinkje aan staat geeft de planner namelijk wel het advies via Utrecht Centraal, maar dat mag alleen als je een OV- of NS-jaarkaart hebt.
Zie plaatje, ik heb niet jaarkaart aangeklikt.
Zie plaatje, ik heb niet jaarkaart aangeklikt.

De verwarring wordt compleet, geloof ik.

Ik heb op de PC eens op de reisplanner gekeken, en die komt uitsluitend met reisadviezen met de Sprinter (overstap Woerden/Gouda) (zie bijlage)

Laat ik echter de NS reisplanner in mijn smartphone naar die verbinding kijken, dan komen ook bij mij de verbindingen via Utrecht er uitrollen.

Maar niet getreurd; er is nog geen man overboord, want we hebben immers 9292 ook nog.
En waar komt die mee? Juist ja, via Utrecht (zie bijlage).

En nu het antwoord op de vraag waarom de reisplanner (op de PC) die verbinding via Utrecht niet laat zien?
Welnu, bij overstappen houd NS in principe "standaard" tijden aan. Voor Utrecht Centraal is dat 5 minuten.
En voor die overstap van de Sprinter uit Vleuten (spoor 19a) naar de IC richting Gouda (spoor 9) heb je maar 4 minuten de tijd. Dus is het volgens de reisplanner geen overstap.

Blijft natuurlijk vreemd dat de reisplanner Xtra (smartphone) en ook 9292 dat - ondanks die 4 minuten - gewoon als overstap zien.

En 4 minuten overstap tijd in Utrecht lijkt mij - zeker met de verbouwingen - niet overdreven veel.

En nu is het nog de vraag wat de railpocket van de conducteur aangeeft. Komt die ook met de verbinding via Utrecht dan zou je wellicht gewoon via Utrecht kunnen reizen, zonder in- en uitchecken in Utrecht.
In dat geval is het dan immers een officieel geadviseerde verbinding.

Maar hoe dan ook, het is en blijft allemaal een beetje vreemd dat de ene reisplanner van NS iets anders adviseert dan de andere reisplanner.

Zou leuk zijn als hier niet alleen moderators op zouden reageren, maar vooral ook HC's op basis van wat hun railpocket zegt.

GR.
Hans
Reputatie 7
Badge
Ik heb net op mijn Railpocket gekeken, de reisplanner daarvan is dezelfde als die van een HC.
De Railpocket geeft hetzelfde advies als de reisplanner van ns.nl, uitsluitend via Woerden.
Dat betekent dus dat als je een HC treft, je mogelijk een probleem kan hebben.

Ik ga dit wel even aankaarten, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn zo.
Ik heb net op mijn Railpocket gekeken, de reisplanner daarvan is dezelfde als die van een HC.
De Railpocket geeft hetzelfde advies als de reisplanner van ns.nl, uitsluitend via Woerden.
Dat betekent dus dat als je een HC treft, je mogelijk een probleem kan hebben.

Ik ga dit wel even aankaarten, kan natuurlijk niet de bedoeling zijn zo.

Hoi Edwin, heb jij dit nu al aangekaart? Ik zit de NS Xtra app te bekijken en krijg hem er niet meer uit, zoals pfe83. Ook bij de app van Rijden de Treinen krijg ik hem er niet uit, wel bij 9292OV app. Is inderdaad erg maf ja.

Het enige wat ik hier over kan zeggen is als er controle is, zoals Edwin ook al aangeeft dat dit problemen kan opleveren. Als wij twijfelen kijken wij in de railpocket wat de reisplanner aangeeft en als deze route bij ons niet wordt aangegeven mag er voor ons inderdaad niet op deze manier gereisd worden.

Fijn dat je het aangeeft, want misschien komt dit wel vaker voor.
Reputatie 7
Badge
Hoi Edwin, heb jij dit nu al aangekaart? Ik zit de NS Xtra app te bekijken en krijg hem er niet meer uit, zoals pfe83. Ook bij de app van Rijden de Treinen krijg ik hem er niet uit, wel bij 9292OV app. Is inderdaad erg maf ja.

Het enige wat ik hier over kan zeggen is als er controle is, zoals Edwin ook al aangeeft dat dit problemen kan opleveren. Als wij twijfelen kijken wij in de railpocket wat de reisplanner aangeeft en als deze route bij ons niet wordt aangegeven mag er voor ons inderdaad niet op deze manier gereisd worden.

Fijn dat je het aangeeft, want misschien komt dit wel vaker voor.

Heb het idd aangekaart, maar heb nog geen reactie.
Aangezien ik zelf geen smartphone heb kan ik niet controleren of er al wat aan gedaan is.
Misschien kan Hans of de topicstarter even een reactie geven?
Hallo allen,

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties op mijn vraag. Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat 9292ov de route via Utrecht regelmatig aangeeft. Via de NS smartphone APP krijg ik hem nu ook niet meer naar voren, dus misschien is het even een technisch hikje geweest of is er inderdaad al iets aangepast.

Ik denk dat ik voor de zekerheid maar gewoon in en uit moet checken mocht ik eens via Utrecht reizen.

Peter.
Hallo allen,

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties op mijn vraag. Het was mij inderdaad ook al opgevallen dat 9292ov de route via Utrecht regelmatig aangeeft. Via de NS smartphone APP krijg ik hem nu ook niet meer naar voren, dus misschien is het even een technisch hikje geweest of is er inderdaad al iets aangepast.

Ik denk dat ik voor de zekerheid maar gewoon in en uit moet checken mocht ik eens via Utrecht reizen.

Peter.

Ik heb het ook nog even nagekeken, onze eigen app geeft hem niet meer weer, net als Rijden de Treinen. 9292ov nog wel, maar ik kan daar niet makkelijk bij de instellingen komen en vermoed dat daar de optie jaarkaart aangevinkt staat. En als je over Utrecht reist, zou ik dat inderdaad doen ja, dan ben je geheel zeker van je zaak 😃.
Reputatie 7
Badge
Heb net even op de "gewone" 9292 gekeken.
Je krijgt daar idd het advies via Utrecht, maar óók de bijbehorende prijs (€12.-).
Dat zal hopelijk met de app hetzelfde zijn?
Klopt, krijg bij de app van 9292 hetzelfde eruit als wat je op internet ziet. Is beetje misleidend eigenlijk he.
Heb net even op de "gewone" 9292 gekeken.
Je krijgt daar idd het advies via Utrecht, maar óók de bijbehorende prijs (€12.-).
Dat zal hopelijk met de app hetzelfde zijn?

NS geeft die verbinding niet meer aan (noch op de PC, noch op mijn smartphone).
Rijden de treinen noemt 'm ook niet meer op het web en de app.
Bij 9292 krijg ik die bewuste rit nog wel, zowel op het web als met de app. met in beide gevallen inderdaad €12 als prijs.

Het is en blijft krom.

Gr. Hans
Reputatie 7
Badge
Ik ben het helemaal met jullie eens.
Als je zo'n advies krijgt, denk je er niet aan om uit en daarna weer in te checken in Utrecht.
Hopelijk komt er nog een oplossing voor.
Welkom op het forum pfe83!

Ik heb net als de andere forumleden even in de reisplanner en de NS Xtra App gekeken en zie zelf alleen de optie Vleuten - Woerden/Gouda - Rotterdam C. staan. Reizen via Utrecht is dus een omreisroute (je bent via Utrecht ook een paar minuutjes langer onderweg dan via Woerden). Als je via Utrecht wilt reizen dien je dus in Utrecht uit te checken en opnieuw weer in te checken voordat je je reis vervolgt. De reisplanner van 9292.nl is een alternatieve reisplanner. Voor reizen bij NS raden wij altijd onze eigen reisplanner of App aan te houden.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groet,
Inge
Reputatie 3
NS geeft die verbinding niet meer aan (noch op de PC, noch op mijn smartphone).
Rijden de treinen noemt 'm ook niet meer op het web en de app.

Rijden de treinen werkt via de NS-API, die zal dus altijd dezelfde info geven als de NS-planner. Ik merkte bij het uitproberen net trouwens wel dat de Reisplanner Xtra af en toe erg slecht reageert op het instellen van "Jaarkaart" of "Geen Jaarkaart". Waarbij "Jaarkaart" sowieso al een slechte omschrijving is want een jaartrajectkaart is ook een jaarkaart, maar als je zo'n ding voor Vleuten - Rotterdam hebt zal je er ook niet mee via Utrecht mogen 😉

Reageer