beantwoord

Omreizen bij storingen

  • 14 februari 2014
  • 6 reacties
  • 620 Bekeken

Ik vraag mij het volgende af: vorige week dinsdag reisde ik van Utrecht Centraal naar Hengelo. Op last van de politie reden er geen treinen bij Wierden: erg onhandig natuurlijk. Heel netjes dat een NS-medewerker met een mobiel omroepapparaat vertelde dat het mogelijk was om naar Zutphen te reizen en daar de trein van Syntus te nemen.

Nu had ik toevallig een (Blokker) dagkaart, dus maakte dat qua tarief niets uit voor mij. Maar stel nou dat ik gewoon op saldo met mijn OV-chipkaart gereisd zou hebben: moet ik dan omchecken (is dat een woord?) naar Syntus, in Zutphen? Dat geld zou ik dan volgens mij niet terug kunnen vragen, maar als ik het niet zou doen zou de Syntus-controleur me een boete kunnen geven...
icon

Beste antwoord door Loes 14 februari 2014, 13:02



De servicemedewerker adviseerde ons om om te reizen via Zutphen... maar vertelde er niet bij of ik dan uit en in moest checken. Als NS daarover afspraken gemaakt zou hebben, lijkt me dat niet nodig. Helaas kon ik hem dat niet vragen omdat de trein naar Roosendaal al binnen kwam rijden (en ik toen nog niet wist dat die nog tien minuten bleef wachten op een andere trein).


Zeer herkenbaar, maar vervelend om te horen. Onze collega had het er bij moeten zeggen. Of er zonder inchecken omgereist mag worden of niet.

Op het moment dat er een grote verstoring plaats vindt, gaan er veel afdelingen aan het werk met als 1 doel, zo veilig en zo snel mogelijk het treinverkeer hervatten en tussentijds alternatief vervoer regelen, denk aan busvervoer of alternatieve vervoerder. Als een verstoring lang gaat duren, worden bussen ingezet, bedenk wel dat dit soms anderhalf uur kan duren voor deze aanwezig zijn, het busbedrijf wordt ingeschakeld, buschauffeur moet naar de bus en dan naar het betreffende station toe.
Als een verstoring net plaats vindt, kan ik je zeggen dat de omreisroute met een alternatieve vervoerder nog niet geregeld zal zijn. Het overleg zal nog gevoerd moeten worden tussen NS en de alternatieve vervoerder. Soms is het binnen een half uur geregeld, soms binnen het uur.
Als ik hier mee te maken krijg, zal ik het in een omroepbericht plaatsen dat het wel een adviesroute is, maar het NS vervoersbewijs niet geldig zal zijn, tenzij dit wel op het vervoersbewijs vermeldt staat.
Het enige wat ik kan adviseren, bij twijfel omchecken, zit je altijd goed.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Nu is Syntus volgens mij altijd heel slecht met controles, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen 😛. Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe dit kostentechnisch zit. Bij sommige verstoringen in Amsterdam wordt soms de metro opengesteld voor NS-vervoersbewijzen, maar dat wordt dan ook expliciet vermeld.
Beste Thijs-Jan,

Het vervelende is dat er tegenwoordig meerdere vervoerders zijn en als er een verstoring is, moet eerst overleg worden gevoerd en akkoord worden gegeven om om te mogen reizen met een andere vervoerder. Wat tomgreep al aangeeft, zodra je mag omreizen met een andere vervoerder wordt dat expliciet vermeld, ook in de reisplanner op dat moment en via omroepberichten. Mocht dit niet extra vermeld zijn en ga je toch omreizen zal je inderdaad moeten overstappen van NS naar Syntus, de Syntuscontroleur kan je inderdaad beboeten voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs bij Syntus.

Beste Thijs-Jan,

Het vervelende is dat er tegenwoordig meerdere vervoerders zijn en als er een verstoring is, moet eerst overleg worden gevoerd en akkoord worden gegeven om om te mogen reizen met een andere vervoerder. Wat tomgreep al aangeeft, zodra je mag omreizen met een andere vervoerder wordt dat expliciet vermeld, ook in de reisplanner op dat moment en via omroepberichten. Mocht dit niet extra vermeld zijn en ga je toch omreizen zal je inderdaad moeten overstappen van NS naar Syntus, de Syntuscontroleur kan je inderdaad beboeten voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs bij Syntus.



De servicemedewerker adviseerde ons om om te reizen via Zutphen... maar vertelde er niet bij of ik dan uit en in moest checken. Als NS daarover afspraken gemaakt zou hebben, lijkt me dat niet nodig. Helaas kon ik hem dat niet vragen omdat de trein naar Roosendaal al binnen kwam rijden (en ik toen nog niet wist dat die nog tien minuten bleef wachten op een andere trein).
Reputatie 1
Ik denk dan dat de medewerkers op dat moment meer dachten aan het zo snel mogelijk thuiskomen van de reizigers, dan aan het gedoe met in- en uitchecken (hoewel dat laatste wel belangrijk kan zijn). Maar zoals Loes al zei: het moet echt expliciet vermeld worden; anders riskeer je een boete.


De servicemedewerker adviseerde ons om om te reizen via Zutphen... maar vertelde er niet bij of ik dan uit en in moest checken. Als NS daarover afspraken gemaakt zou hebben, lijkt me dat niet nodig. Helaas kon ik hem dat niet vragen omdat de trein naar Roosendaal al binnen kwam rijden (en ik toen nog niet wist dat die nog tien minuten bleef wachten op een andere trein).


Zeer herkenbaar, maar vervelend om te horen. Onze collega had het er bij moeten zeggen. Of er zonder inchecken omgereist mag worden of niet.

Op het moment dat er een grote verstoring plaats vindt, gaan er veel afdelingen aan het werk met als 1 doel, zo veilig en zo snel mogelijk het treinverkeer hervatten en tussentijds alternatief vervoer regelen, denk aan busvervoer of alternatieve vervoerder. Als een verstoring lang gaat duren, worden bussen ingezet, bedenk wel dat dit soms anderhalf uur kan duren voor deze aanwezig zijn, het busbedrijf wordt ingeschakeld, buschauffeur moet naar de bus en dan naar het betreffende station toe.
Als een verstoring net plaats vindt, kan ik je zeggen dat de omreisroute met een alternatieve vervoerder nog niet geregeld zal zijn. Het overleg zal nog gevoerd moeten worden tussen NS en de alternatieve vervoerder. Soms is het binnen een half uur geregeld, soms binnen het uur.
Als ik hier mee te maken krijg, zal ik het in een omroepbericht plaatsen dat het wel een adviesroute is, maar het NS vervoersbewijs niet geldig zal zijn, tenzij dit wel op het vervoersbewijs vermeldt staat.
Het enige wat ik kan adviseren, bij twijfel omchecken, zit je altijd goed.
Badge
Ik vraag mij het volgende af: vorige week dinsdag reisde ik van Utrecht Centraal naar Hengelo. Op last van de politie reden er geen treinen bij Wierden: erg onhandig natuurlijk. Heel netjes dat een NS-medewerker met een mobiel omroepapparaat vertelde dat het mogelijk was om naar Zutphen te reizen en daar de trein van Syntus te nemen.

Nu had ik toevallig een (Blokker) dagkaart, dus maakte dat qua tarief niets uit voor mij. Maar stel nou dat ik gewoon op saldo met mijn OV-chipkaart gereisd zou hebben: moet ik dan omchecken (is dat een woord?) naar Syntus, in Zutphen? Dat geld zou ik dan volgens mij niet terug kunnen vragen, maar als ik het niet zou doen zou de Syntus-controleur me een boete kunnen geven...


Beste Thijs- Jan, ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OVchipkaart'.
Vriendelijke groet, Robby

Reageer