beantwoord

Omreizen: van Hoogeveen via Heerenveen naar Maastricht: hoe en wat

Ik wil samen met een vriendin een weekendje naar Maastricht. Als ik eerst naar haar toe reis, kan zij ook voor het max. tarief 1e klas korting reizen. Daarom wil ik eerst van Hoogeveen naar Heerenveen en dan van Heerenveen naar Maastricht (via Utrecht). Vragen: 1)Moet ik in Heerenveen ook uit- en inchecken? 2)En wat kost de reis totaal? 3) Mag ik de reis ook op het kaartje via de Spoordeelwinkel (dagretour Maastricht + lunch) maken?
icon

Beste antwoord door Thom 2 juni 2016, 09:57

Met een kaartje uit de spoordeelwinkel mag u de reis van Hoogeveen naar Maastricht niet via Heerenveen maken. Het is niet precies uit uw verhaal te halen maar uw vriendin mag niet met (samenreis-) korting met u meereizen als u dit kaartje voor uw reis gebruikt.

Het kaartje uit de spoordeelwinkel is een e-ticket en dan kunt u met de vierkante code een poortje openen maar dat is in geen van de door u genoemde stations noodzakelijk. Van inchecken is geen sprake met een e-ticket, uw reis is al betaald.

Uw vriendin mag met een eigen kaartje uit de spoordeelwinkel natuurlijk wel naar Maastricht reizen, U kunt elkaar dan in Meppel of Zwolle oppikken.

U mag met een gewone OV-kaart wel naar Heerenveen reizen, daar uitchecken en weer inchecken. De lange afstandskorting blijft dan doorlopen als u dat binnen 35 minuten doet. Staat er een abonnement op dat mag uw vriendin met korting met u mee als ze gebruik maakt van de normale samenreiskorting. U reist dan wel tegen het maximale tarief voor de eerste klas en dat liegt er zelfs met korting niet om. U kunt zien wat u moet betalen op www.ns.nl als u de reis plant.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Met een kaartje uit de spoordeelwinkel mag u de reis van Hoogeveen naar Maastricht niet via Heerenveen maken. Het is niet precies uit uw verhaal te halen maar uw vriendin mag niet met (samenreis-) korting met u meereizen als u dit kaartje voor uw reis gebruikt.

Het kaartje uit de spoordeelwinkel is een e-ticket en dan kunt u met de vierkante code een poortje openen maar dat is in geen van de door u genoemde stations noodzakelijk. Van inchecken is geen sprake met een e-ticket, uw reis is al betaald.

Uw vriendin mag met een eigen kaartje uit de spoordeelwinkel natuurlijk wel naar Maastricht reizen, U kunt elkaar dan in Meppel of Zwolle oppikken.

U mag met een gewone OV-kaart wel naar Heerenveen reizen, daar uitchecken en weer inchecken. De lange afstandskorting blijft dan doorlopen als u dat binnen 35 minuten doet. Staat er een abonnement op dat mag uw vriendin met korting met u mee als ze gebruik maakt van de normale samenreiskorting. U reist dan wel tegen het maximale tarief voor de eerste klas en dat liegt er zelfs met korting niet om. U kunt zien wat u moet betalen op www.ns.nl als u de reis plant.
Ok, ov-chipkaart met weekendvrij 1e klas dus. Moet ik dan ook extra uit- en inchecken of alleen in Hoogeveen en Maastricht? En wat kost het?
Reputatie 7
Badge +4
Vol tarief 44,70 en met korting 26,80 euro voor een enkele reis. Inchecken in Hoogeveen, uit- en daarna weer inchecken in Heerenveen en aan het eind uitchecken in Maastricht.

Is dit geen alternatief?:

https://www.spoordeelwinkel.nl/product/overnachting-maastricht
Vol tarief 44,70 en met korting 26,80 euro voor een enkele reis. Inchecken in Hoogeveen, uit- en daarna weer inchecken in Heerenveen en aan het eind uitchecken in Maastricht.

Is dit geen alternatief?:

https://www.spoordeelwinkel.nl/product/overnachting-maastricht

We willen naar het concert van André Rieu op de Vrijthof, zijn alle hotels vol. Hadden wij wel bekeken. Maar we maken daar wel op een later tijdstip gebruik van.
Reputatie 2
Ik wil er nog wel even bij melden dat het verstandig is om in Heerenveen na het uitchecken meer dan 35 minuten te wachten voordat je weer opnieuw incheckt. Anders wordt het geregistreerd als overstap en kan je alsnog problemen krijgen, omdat je niet op een toegestane route reist.
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur zal gewoon zien dat je correct hebt uit- en ingecheckt voor de reis die is gemaakt. Hij ziet Hoogeveen-Heerenveen en daarna Heerenveen de incheck. De langeafstandskorting blijft bestaan als het binnen 35 minuten is en dat is voordeliger dan de reisprijs Hoogeveen-Heerenveen plus Heerenveen-Maastricht als je langer dan 35 minuten wacht. Zeker als je eerste klas op saldo rijdt. Wel een grappige casus maar er wordt correct binnen 35 minuten uitgecheckt en ook binnen die tijd ingecheckt. Het is toegestaan.

Het zou dan 10,90 duurder zijn en dan ook nog alleen als je met korting reist. Bedenk dat de maximumprijs al geldt vanaf Hoogeveen naar Maastricht.

Reageer