beantwoord

omreizen via een iets andere dan een rechte lijn en nog heel veel vragen en Feedback helpt niet!

Ik reis af en toe van Alkmaar naar Amsterdam, maar over Heemskerk, vanwege een moeilijk ter been zijnde vriend, wie ik het van de NS ook vraag of dat mag of hoe het dan ook moet, ik krijg nooit een gelijkluidend antwoord (3 variaties). Zelfs niet via de NS-helpdesk en daar moet ik dan nog duur voor betalen ook, dat is oneerlijk want het is het probleem van de NS.
De voorlichting van de NS is zo onduidelijk, dat je de moed opgeeft om er iets in te veranderen en je krijgt altijd een bevestiging, maar nooit een antwoord, ben ik nu zo dom dat ze mij niet begrijpen of is het andersom?
Voorbeeld mag je het 1 naar 2 kaartje nu toepassen bij je z.g. gratis dagreiskaart van je Dalurenkaart en dan heb ik het nog niet eens over die stomme EVA computerdame, ergerlijk!!
Gele borden weghalen, waardeloos, een trein die nog niet op het kleine elektronische bordje staat van het perron, daar heb je niets aan want ik ken het perron zelfs niet en ik wil voor de terugreis weten welke treinen ik kan nemen. Mensen zonder een computer kunnen niet alles uitprinten, zo langzamerhand print ik een spoorboekje uit van mijn papier, ipv van de NS. NS bepaalt wel wat de service zal zijn, de klant schikt zich maar de monopolist bepaalt het.
In Noorwegen kan ik van elk traject van begin- naar eindpunt van een treinroute een mini spoorboekje krijgen, gratis. Koffie in een automaat in de trein, schone toiletten, bij de NS gebruik ik ze niet, ik zou niet durven, zo vies als ze zijn! Zittend plassen bah, moet er niet aan denken! De vloeren zijn vies, niet van RVS. Het is onbegrijpelijk!! En zo kan ik nog wel 5 vragen bedenken. En toch vind ik de trein leuk, vreemd he?
icon

Beste antwoord door Henk_NL 12 mei 2015, 20:37

Intern schrijft men:

De prijs van het vervoerbewijs wordt bepaald op basis van de kortste afstand tussen

vertrekstation en aankomststation. De reiziger mag reizen:

• via de route waarop de bestemming het eerst wordt bereikt; of

• via de route die volgens het tarief de kortste is;

• met treinen waarmee minder hoeft te worden overgestapt.

Voor bovengenoemde mogelijkheden geldt:

• de berekende reistijd is inclusief de wachttijd op een station;

• terugsteken is niet toegestaan.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De route die de reisplanner aangeeft, is in principe bindend en toegestaan. Als u die route volgt, heeft u geen probleem. Eva is geen mens maar een tekstcomputer en kan uw vraag niet aan. Het principe is dat u wel mag omreizen maar dan onderweg moet uit- en inchecken.

De NS-helpdesk werkt tegen lokaal tarief.

U mag 2>1 toepassen bij een geldig kaartje maar als u iemand meeneemt met een gratis meereiskaartje dan mag u, noch uw meereiziger een 2>1 kaartje gebruiken. U mag namelijk maar van één actiekaartje van de spoordeelweken tegelijkertijd gebruik maken. Het staat overigens op de kaartjes duidelijk vermeld.
Ik reis af en toe van Alkmaar naar Amsterdam, maar over Heemskerk, vanwege een moeilijk ter been zijnde vriend,

Kunt u dat toelichten? - Er gaat immers ook een directe trein van Alkmaar naar Amsterdam Centraal via de kortste route.
Reputatie 6
Badge +1
Als u van Alkmaar naar Amsterdam via Heemskerk wilt reizen, mag dat niet zonder extra kosten. Zoals Thom zegt: de reisplanner is bindend. De reisplanner geeft voor een reis Uitgeest-Amsterdam de route via Heemskerk/Haarlem niet als optie. Daarom mag u die route niet nemen zonder extra te betalen.
Of een conducteur die zo even uit zijn/haar hoofd zou kunnen bepalen vraag ik me af, maar als u het eerlijk wilt doen dient u ergens op de omreisroute (bv Heemskerk, Beverwijk of Haarlem) uit en weer in te checken.

En nog een tip om u de printkosten te besparen: u kunt tegenwoordig weer een spoorboekje kopen. Zie http://www.treinwebshop.nl/shop/spoorboekje-2015/. De boekjes zijn volgens mij nog te krijgen bij AKO-boekhandels op de grotere stations (bv Haarlem of Amsterdam). Ik heb er pas nog een paar zien liggen bij mij in de buurt.
Zoals Thom zegt: de reisplanner is bindend.

Wat Thom zegt is echter niet helemaal juist. In het algemeen hangt dat af van het vervoerbewijs. In dit concrete geval maakt dat geen verschil (ervan uitgaande dat TS het heeft over het hoofdstation van Alkmaar en Amsterdam Centraal), omdat de reisplanner en de oude regel met elkaar in overeenstemming zijn. Op de kortste route hoeft niet overgestapt te worden, dus minder vaak overstappen is niet mogelijk en daarnaast is in dit geval is er ook geen snellere route dan de kortste route.
Intern schrijft men:

De prijs van het vervoerbewijs wordt bepaald op basis van de kortste afstand tussen

Intern schrijft men:

Kijk dat is nu precies de NS arrogant en geen oplossing aandragend, exact de helpdesk, dit is het en de rest weten we niet, in de container van NS op station Alkmaar zijn ze vriendelijk en vertellen iets meer.
Ja en waar uitklokken in Haarlem waar de trein 2 minuten blijft staan en de in/uitcheckpaal, want er zijn er twee nodig, je mag niet inklokken na twee minuten na het uitklokken op de zelfde paal en ik op het station heen en weer rennen om dag te zeggen want de trein rijdt ondertussen net weg. Terwijl ik als ik de afstand bereken die het langer is van af Alkmaar naar Amsterdam wanneer ik rijdt over Haarlem misschien 70 eurocent kost. Door het opnieuw in/uitklokken betaal ik nog veel meer want dat is twee keer een korte afstand. Hartelijk bedankt mijnheer Thom wat een geweldig educatief antwoord, knotsgek zijn ze mijn inziens bij de NS, zeker na het invoeren van de OV-chipkaart. Ik zou zeggen, laat maar, boosheid helpt ook hier niet, de NS is een rampenorganisatie geworden. God zij dank is het baanpersoneel nog menselijk, het management onwenselijk. Feedback is bij de NS uit den boze, bij de metro weten ze tenminste hoe hoog de poortjes bij het station moeten zijn. En wat die opmerking betreft over de actiereiskaartjes, ja er staat wat achterop en ik kan dankzij mijn ingenieursopleiding lezen, ja dank u!! Oh ja als vraag, stel dat ik "betrapt"wordt op omrijden via Haarlem, hoeveel boete krijg ik dan, is een rechtszaak aanspannen vanwege het ontbreken van de juiste voorlichting iets waar de NS trots op zal zijn.
Ja ik ben boos, dit onderwerp duurt al 3 weken en nog nooit heb ik een juist antwoord hoe te handelen en in/uit te klokken gekregen van NS. Fijn informatief bedrijf!!!
Mijn collega brengt tegenwoordig zijn ouders van 80 jaar het station op en de trein in, want ze zijn als de dood dat het niet goed gaat met dat OV-chipding, geweldig wat een organisatie!!
Ik ga er maar even vanuit dat deze aanval niet persoonlijk is, ondanks dat je mijn bericht citeert. Mocht dat wel het geval zijn, doe dan alsjeblieft normaal.
Geachte mijnheer Henk, ik weet niet wat U exact bedoelt, maar ik heb het uitsluitend tegen de onwil van NS en zijn management die hier de juiste antwoorden horen te geven. En tot nu toe weet ik helaas niet wat ik moet doen, tenminste in zaken van ongeveer 10 km omrijden. Mocht u zich aangesproken voelen, dan is dat zeker NIET tegen u gericht, maar tegen de NS. Ik heb al twee keer een gesprek van 15 minuten gevoerd met de telefonische helpdesk en geen goed antwoord ontvangen! Ik geef het op, dan maar een boete. Goeden avond!
Reputatie 6
Badge +1
Een paar opmerkingen:
- Als u uit- en weer incheckt binnen dezelfde tariefperiode (spits/dal) telt uw langeafstandskorting gewoon door. Uw reis zal dus inderdaad minder dan een euro extra kosten.
- U hoeft niet per se 2 minuten te wachten. U kunt ook direct een ander paaltje nemen, en het kan ook op hetzelfde paaltje, als er iemand anders tussendoor een OV-chipkaart in- of uitcheckt.
- Als ik u was zou ik gewoon in Alkmaar inchecken, de voorgestelde reis maken, en alleen uitchecken in Amsterdam. Ik mag u vast eigenlijk niet een dergelijk advies geven, maar een conducteur kan op geen enkele manier vaststellen dat u tegen de regels reist. Immers, tussen Alkmaar en Haarlem is het geheel niet onlogisch, u beweegt zich verder van uw herkomst af. Hetzelfde geldt van Haarlem tot aan Halfweg-Zwanenburg. En tussen Sloterdijk en Amsterdam C kan de conducteur niet constateren dat u niet in Sloterdijk pas bent ingestapt. Kortom, de conducteur moet wel heel goed nadenken wij hij/zij constateren dat wat u doet eigenlijk niet mag.
Geachte mijnheer Henk, ik weet niet wat U exact bedoelt
Wat ik bedoelde is dat mijn bericht wordt geciteerd middels de Reageer-knop, zoals ik nu ook doe, en daarna komt er een heel relaas over de werkwijze van de NS. Zodoende leek het alsof het in reactie op mij was, en ik ben geen NS webcare. Maar dan lijkt het enkel zo, gelukkig.

Reageer