beantwoord

Onduidelijkheid over geldigheid NS-vervoerbewijzen bij reizen naar Duitsland via Gronau(grens)

• 2 november 2014
  • 8 reacties
  • 3361 Bekeken

Uit de NS-kaartautomaat (of online via NS International) kan je een internationaal vervoerbewijs kopen vanaf elk Nederlands station naar bijvoorbeeld Münster of Dortmund, waarbij je in Enschede op de Regionalbahn van Deutsche Bahn overstapt, die je via Gronau(grens) naar Duitsland brengt. Indien je een NS-abonnement bezit, kan je bij de aanschaf van zo'n kaartje kiezen voor korting of vrij reizen op het NS-traject tot de grens. De aanschaf van dergelijke vervoerbewijzen kan ik echter niet goed rijmen met de informatie die ik hier aantref. Bij de trajecten Enschede-Münster en Enschede-Dortmund staat namelijk dat netkaarten niet geldig zijn op het traject tot de grens.
Aangezien het treindiensten betreft die worden uitgevoerd door DB, vind ik het zeker logisch dat NS-abonnementen niet van toepassing zijn (ik neem ook aan dat de DB-conducteurs niet in staat zijn om je abonnement te controleren door je OV-chipkaart uit te lezen). Waarom is het dan toch mogelijk om een vervoerbewijs te kopen dat gratis of tegen gereduceerd tarief reizen faciliteert op het traject Enschede-Gronau(grens)? Is zo'n kaartje feitelijk wel geldig?
icon

Beste antwoord door Dennis 2 november 2014, 15:42

Het komt wel eens voor dat een Nederlandse conducteur meereist op zo'n soort traject, die kan dat dan controleren.

Dat van Glanerbrug tot de grens maar een klein stukje is zegt overigens niets, het stukje Essen (B) - grens is berucht om de boete die je kan krijgen als je daar geen vervoerbewijs voor hebt.
Bekijk origineel

8 reacties

Ik zie nu overigens dat je NS-abonnement in ieder geval wel geldig is op het traject Enschede-Glanerbrug. Wat betreft de reis tot de grens valt eigenlijk alleen het hele kleine stukje van Glanerbrug tot de grens niet onder je abonnement - als ik het goed begrijp - en daar houdt de kaartautomaat met zijn prijsberekening allicht rekening mee.
Hoewel het traject van station Enschede tot aan de grens niet al te lang is, blijft denk ik wel het probleem bestaan dat de conducteur niet kan controleren of je voor het Nederlandse gedeelte van je reis het benodigde abonnement bezit.
Reputatie 6
Badge +2
Het komt wel eens voor dat een Nederlandse conducteur meereist op zo'n soort traject, die kan dat dan controleren.

Dat van Glanerbrug tot de grens maar een klein stukje is zegt overigens niets, het stukje Essen (B) - grens is berucht om de boete die je kan krijgen als je daar geen vervoerbewijs voor hebt.
Oké, maar stel dat ik (in het bezit van een Dal Voordeel abonnement) een kaartje bij NS koop van Enschede naar Gronau met korting tot de grens. Betaal ik dan feitelijk wel vol tarief voor het stukje van Glanerbrug tot de grens? Riskeer ik met andere woorden geen boete, omdat ik dan (al is het maar een klein stukje) ongeoorloofd met korting zou reizen?
Sorry als het zo misschien een beetje rommelig wordt, maar ik zit eigenlijk ook nog met een vraag over het in- en uitchecken.
Ik kan bijvoorbeeld een retour kopen van Hengelo naar Gronau in de vorm van een eenmalige chipkaart, waarbij je normaal gesproken bij de heenreis incheckt en pas bij terugkomst (binnen een maand) weer uitcheckt. Nu weet ik echter dat er zich op station Enschede poortjes bevinden (die vooralsnog niet altijd gesloten zijn) tussen de treinen van NS en de treinen naar Duitsland. Kan ik dan gewoon met die eenmalige chipkaart in Enschede tussentijds uitchecken om door de poortjes te komen en vervolgens opnieuw inchecken om mijn reis naar Duitsland te vervolgen en voor de terugreis vice versa?
Reputatie 6
Badge +2
Oké, maar stel dat ik (in het bezit van een Dal Voordeel abonnement) een kaartje bij NS koop van Enschede naar Gronau met korting tot de grens. Betaal ik dan feitelijk wel vol tarief voor het stukje van Glanerbrug tot de grens? Riskeer ik met andere woorden geen boete, omdat ik dan (al is het maar een klein stukje) ongeoorloofd met korting zou reizen?
Je hebt recht op, en krijgt, korting tot de grens, zie ook https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#3._internationaal_reizen_in_combinatie_met_%C3%A9%C3%A9n_van_de_overige_ns-abonnementen.
Reputatie 6
Badge +2
Ik kan bijvoorbeeld een retour kopen van Hengelo naar Gronau in de vorm van een eenmalige chipkaart, waarbij je normaal gesproken bij de heenreis incheckt en pas bij terugkomst (binnen een maand) weer uitcheckt. Nu weet ik echter dat er zich op station Enschede poortjes bevinden (die vooralsnog niet altijd gesloten zijn) tussen de treinen van NS en de treinen naar Duitsland. Kan ik dan gewoon met die eenmalige chipkaart in Enschede tussentijds uitchecken om door de poortjes te komen en vervolgens opnieuw inchecken om mijn reis naar Duitsland te vervolgen en voor de terugreis vice versa?
Tegenwoordig is een internationaal retour maar 15 dagen geldig.

Op de heenreis kan je inchecken in Hengelo, en uit- en inchecken in Enschede. Als het goed is kan je dan op de terugweg in Enschede uitchecken (waarschijnlijk is dit overigens niet nodig), inchecken, en in Hengelo uitchecken (waarschijnlijk is dit laatste ook niet nodig).
Welkom op het forum, lezer-literator. Hopelijk heb je zo voldoende antwoord op je vragen ontvangen van Dennis. Dennis bedankt! Overigens kun je met complexe vragen over reizen naar het buitenland ook terecht bij NSinternational.
Hartelijk dank voor de antwoorden op mijn vragen. Ik kan er dus van uitgaan dat als ik bij NS een kaartje met korting tot de grens kan kopen, dit - i.c.m. mijn abonnement - gewoon geldig moet zijn.
Maar zou de informatie over de geldigheid van netkaarten tot de grens, waar ik naar verwees, dan niet moeten worden aangepast? Dat is nu juist wat mij in verwarring heeft gebracht, omdat het andere informatie over internationaal reizen i.c.m. NS-abonnementen (waar Dennis naar verwijst) lijkt tegen te spreken. Of zie ik dat toch verkeerd?

Reageer