beantwoord

ongelijkheid verstrekken gratis ov-kaart

mijn man en ik hebben ns-abonnement. onze kaarten verlopen binnenkort. mijn mijn krijgt brief van de ns met gratis nieuwe ov-kaart. ik krijg tegelijk een brief van ov-chipkaart dat ik hem zelf moet kopen voor 7,50. net de ns kl.service gebeld. die zegt dat mijn man gewoon geluk heeft gehad. ik moet wel de nieuwe kaart betalen. ik vraag mij af waar het abonnement. start 14 juli op komt te staan.
wat een puinhoop allemaal.
icon

Beste antwoord door Leny NS 25 juni 2014, 13:29

Dag allen, mijn collega Herman is vrij. Ik leg het even uit.

6-7 weken van tevoren hoort de klant de nieuwe OV-chipkaart te ontvangen. (ivm de kaartvernieuwing, oude kaart verloopt binnenkort)
We geven bij het bedrijf OV-chipkaart (TLS) aan dat de kaart binnenkort verloopt en dat de klant een nieuwe kaart moet krijgen.
Mocht het zo zijn dat de klant geen nieuwe kaart ontvangt, dan ontvangt de klant een brief vanTLS. Met daarin het verzoek om zelf een kaart aan te maken voor € 7,50. Het kan dan zijn dat TLS bepaalde gegevens van de klant missen of dat de pasfoto vernieuwd moet worden en daardoor geen nieuwe OV-chipkaart kunnen produceren.

Ik heb je verhaal gelezen Marjo, maar dat je man wel een nieuwe kaart heeft ontvangen heeft niks te maken met geluk hebben. Wel vervelend dat dit zo gezegd is aan de telefoon. We proberen de klanten zo goed mogelijk te helpen door goede service te verlenen. Meneer heeft de kaart wel ontvangen, dus het kan zijn dat zijn gegevens en pasfoto wel goed in het systeem staat bij TLS. Maar wat echt de reden is, durf ik niet te zeggen Marjo.
Bekijk origineel

32 reacties

Hallo Marjo,

Ik zoek dit graag voor je uit. Inmiddels heb je een privébericht van mij ontvangen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
mijn man en ik hebben ns-abonnement. onze kaarten verlopen binnenkort. mijn mijn krijgt brief van de ns met gratis nieuwe ov-kaart. ik krijg tegelijk een brief van ov-chipkaart dat ik hem zelf moet kopen voor 7,50. net de ns kl.service gebeld. die zegt dat mijn man gewoon geluk heeft gehad. ik moet wel de nieuwe kaart betalen. ik vraag mij af waar het abonnement. start 14 juli op komt te staan.
wat een puinhoop allemaal.

Raar ja, bij een abonnement krijg je hem gratis.
dus niet kennelijk meer. dat zegt de klantenservice van de ns tegen mij. wel een grote puinhoop. ik weet even niet meer wat ik moet doen. nieuwe abonnement gaat bijna al in. ik kan hem echter niet op nieuwe kaart zetten omdat mijn oude bijna verlopen is. mijn man kan zijn ab. wel op de nieuwe zetten. kotsmisselijkword ik er van. de laatste tijd zoveel brieven gehad over afschaffen kaartjes enz. alles leek op de rit. het kost mij ontzetten veel tijd, ergenis. ik ben gewoon hardstikke kwaad en moe ervan.
Ik ben ook benieuwd, ik wil niet over een paar weken 7,50 betalen voor iets wat geadverteerd wordt dat gratis is.
Reputatie 2
Heeft NS/Herman in het privé berichtje duidelijk gemaakt waarom die ene kaart straks moet betalen? Voor zover ik ook weet hoor je hem gratis te krijgen met een NS abonnement. Als dat veranderd is, ben ik benieuwd. Hebben jullie hetzelfde abonnement?
Ja, allebei hetzelfde abonnement. en dan die opmerking van de ns-kl.service dat mijn man geluk heeft gehad.
ik heb ook van tevoren geen bericht gehad dat er geen ov-kaart meer bij zat gratis. nuheb ik dus een nieuw abonnement per 14/7 maar kan hem dus niet op de bijna verlopen kaart laden. mijn man krijgt bericht dat automatisch het saldotegoed op zijn rek. wordt gestort van zijn verlopen kaart. ik krijg bericht dat ik zelf mijn tegoed van mijn verlopen kaart moet terugvragen. de afgelopen tijd veel brieven gehad over abonnement, papaieren kaartjes, werkwijze van ophalen abonnement. en nu dus dit weer. het lijkt de bel.dienst wel. leuker kunnen we het niet maken. maar makkelijker kennelijk ook niet. herman is ermee bezig\ nog geen uitsluitsel van hem ontvangen.
Badge
Dag allen, mijn collega Herman is vrij. Ik leg het even uit.

6-7 weken van tevoren hoort de klant de nieuwe OV-chipkaart te ontvangen. (ivm de kaartvernieuwing, oude kaart verloopt binnenkort)
We geven bij het bedrijf OV-chipkaart (TLS) aan dat de kaart binnenkort verloopt en dat de klant een nieuwe kaart moet krijgen.
Mocht het zo zijn dat de klant geen nieuwe kaart ontvangt, dan ontvangt de klant een brief vanTLS. Met daarin het verzoek om zelf een kaart aan te maken voor € 7,50. Het kan dan zijn dat TLS bepaalde gegevens van de klant missen of dat de pasfoto vernieuwd moet worden en daardoor geen nieuwe OV-chipkaart kunnen produceren.

Ik heb je verhaal gelezen Marjo, maar dat je man wel een nieuwe kaart heeft ontvangen heeft niks te maken met geluk hebben. Wel vervelend dat dit zo gezegd is aan de telefoon. We proberen de klanten zo goed mogelijk te helpen door goede service te verlenen. Meneer heeft de kaart wel ontvangen, dus het kan zijn dat zijn gegevens en pasfoto wel goed in het systeem staat bij TLS. Maar wat echt de reden is, durf ik niet te zeggen Marjo.
herman zegt mij restitutie toe van 7,50 voor de nieuwe kaart. alleen blijft de ergenis en rompslomp wel. na einde van huidig abonnemen dien ik zelf de restitutie te regelen van de oude kaart,; gebeurt niet automatisch. er moet een nieuwe kaart aangevraagd te worden daarna. hier kan het nieuwe ab. dan op en nieuw saldo worden geladen. ik zou het netter vinden indien, zoals ik begrijp, wel recht heb op automatische vervanging van de kaart, ik zo veel handelingen moet verrichten. het zou, volgens mij, netter zijn als de ns/ov zelf zorgt voor rectzetting, door mij ook gewoon een nieuwe kaart te sturen. ik blijf het allemaal zeer vreemd vinden en ontzettend verveld en irritant dat er niet daadwerkelijk tot een goede oplossing wordt gekomen.
bij een weekend-vrij abonnement krijg ik wel een gratis ov-kaart volgens de ns. vreemd.
herman zegt mij restitutie toe van 7,50 voor de nieuwe kaart. alleen blijft de ergenis en rompslomp wel. na einde van huidig abonnemen dien ik zelf de restitutie te regelen van de oude kaart,; gebeurt niet automatisch. er moet een nieuwe kaart aangevraagd te worden daarna. hier kan het nieuwe ab. dan op en nieuw saldo worden geladen. ik zou het netter vinden indien, zoals ik begrijp, wel recht heb op automatische vervanging van de kaart, ik zo veel handelingen moet verrichten. het zou, volgens mij, netter zijn als de ns/ov zelf zorgt voor rectzetting, door mij ook gewoon een nieuwe kaart te sturen. ik blijf het allemaal zeer vreemd vinden en ontzettend verveld en irritant dat er niet daadwerkelijk tot een goede oplossing wordt gekomen.

Ja nou moet je zelf de rotzooi opruimen die de NS heeft gemaakt. Zo komt het over.
geachte leny, waarom niet in brief van de ov vermelden dat de kosten dan gerestitueerd kunnen worden. kleine moeite als e.e.a., zoals hierboven vermeld, een pstandaard procedure is.
het argument dat de pasfoto wellicht dan aan vervanging toe is, lijkt mij ook niet serieus. de foto van mijn man en van mij zijn even oud/jong. of het moet zo zijn dat vrouwen sneller veranderen dan mannen.
Ruim een jaar geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt met NS. Ook mijn OV-chipkaart met daarop een Voordeelurenabonnement liep op z'n eindje.
Contact opgenomen met NS; nee - ik moest eerst zelf voor een nieuwe OV-chipkaart zorgen en dan kon daarna mijn abonnement daarop over gezet worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Binnen 2 weken had ik een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart in huis.
NS gebeld om het nummer van mijn nieuwe kaart door te geven; krijg ik te horen dat het helemaal niet mogelijk is om een abonnement op een OV-chipkaart te zetten die niet van NS is.
Ja, ja, de OV-chipkaart kan in heel Nederland worden gebruikt bij bus, tram, metro en trein, maar bij NS alleen als het een NS kaart is.
Enkele weken later - een paar dagen voor de vervaldatum van mij OV-chipkaart - viel er een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart van NS in de bus met daarop mijn Voordeelurenabonnement.

Toen ik NS daarover aansprak was men wel zo coulant om de onnodig door mij uitgegeven kosten voor een nieuwe OV-chipkaart te vergoeden.

En als ik dan op dit forum alle problemen lees over verlenging van OV-chipkaarten en abonnementen, dan krijg ik het gevoel dat er - ondanks de komst van dit SERVICE forum - nog niet veel veranderd is.
Ruim een jaar geleden heb ik iets soortgelijks meegemaakt met NS. Ook mijn OV-chipkaart met daarop een Voordeelurenabonnement liep op z'n eindje.
Contact opgenomen met NS; nee - ik moest eerst zelf voor een nieuwe OV-chipkaart zorgen en dan kon daarna mijn abonnement daarop over gezet worden.
Zo gezegd, zo gedaan. Binnen 2 weken had ik een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart in huis.
NS gebeld om het nummer van mijn nieuwe kaart door te geven; krijg ik te horen dat het helemaal niet mogelijk is om een abonnement op een OV-chipkaart te zetten die niet van NS is.
Ja, ja, de OV-chipkaart kan in heel Nederland worden gebruikt bij bus, tram, metro en trein, maar bij NS alleen als het een NS kaart is.
Enkele weken later - een paar dagen voor de vervaldatum van mij OV-chipkaart - viel er een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart van NS in de bus met daarop mijn Voordeelurenabonnement.

Toen ik NS daarover aansprak was men wel zo coulant om de onnodig door mij uitgegeven kosten voor een nieuwe OV-chipkaart te vergoeden.

En als ik dan op dit forum alle problemen lees over verlenging van OV-chipkaarten en abonnementen, dan krijg ik het gevoel dat er - ondanks de komst van dit SERVICE forum - nog niet veel veranderd is.

Op zich is het al heel raar dat ik mijn NS abonnement niet op een andere persoonlijke OV chipkaart kan zetten, ik heb jarenlang met 2 chipkaarten gelopen, 1 van de RET (die ik gratis kreeg) en 1 van de NS.

Terwijl ze toch van dezelfde maker komen, TLS.
leny en herman,
nu ik de reactie lees van hertog en macca krijg ik een bang vermoeden dat deze moeilijkheden straks ook boven mijn hoofd hangen. straks kan ik mijn nieuwe ns-abonnement ook niet ophalen op mijn nieuw aangeschafte ov-kaart. gaarne reactie voor ik een nieuwe ov-kaart aanschaf die wellicht totaal niet werkt. ik wacht uw reactie in deze af.
dus eigenlijk is het het beste alles opzeggen en opnieuw ab. afsluiten? te gek voor woorden. mijn nieuwe abonnement begint al op 14/7 a.s. en nog geen nieuwe kaart. ergenis blijft groeien. andere woorden zal ik voor me houden.
waarom is het eigenlijk zo moeilijk een nieuwe ns-ovkaart te sturen. er is nog tijd tot 30/7. ben ik nou zo onnozel.
waarom is het eigenlijk zo moeilijk een nieuwe ns-ovkaart te sturen. er is nog tijd tot 30/7. ben ik nou zo onnozel.

Nee dat lijkt me de normale gang van zaken, TLS moet gewoon een nieuwe NS kaart sturen met NS abonnement. Dan moet NS even de telefoon pakken en bellen naar TLS, NS maakt de fout immers.

Straks kan je weken niet met korting reizen.
op uw eigen ns-site staat dat de ov-chipkaart bij een jaarabonnement van ns GRATIS is. waarom krijg ik hem niet GRATIS. waarom moet ik zoveel moeite doen voor iets wat beloofd wordt GRATIS te zijn bij een abonnement. binnenkort heb ik een abonnement ZONDER kaart. gaarne dus uw beloofde GRATIS kaart. zie uw eigen site!!!!!!!!!wellicht dat ik dan nog op tijd gebruik kan maken van de door mij reeds betaalde vrije keuzedagen.
ik word zo moe hiervan. 2 dagen terug ov-kaart gebeld. het beste was dat ze me een aanvr.formulier voor ov-kaart zouden sturen. kosten 7,50 euro. na een paar dagen zou ik de nieuwe kaart in huis hebben. vandaag post van de ov. nu moet ik opeens 10,50 betalen. weer gebeld 2x. vorige info ov. bleek onjuist. goedkoopste manier van 7,50 is per internet. de aangeprijsde aanvraag per post bleek ook niet enkele dagen maar minstens 3 weken te duren, dus na ingang van het nieuwe ab. en na geldigheid oude kaart. wat een puinhoop. ik ga zo per internet de nieuwe kaart aanvragen, in de hoop dat ik verder van onjuistheden gespaard blijf. wat een gedoe.
ondertussen al 4/5 keer gebeld a 050 per gesprek en daarnaast nog de gewone tel.kosten. gaat lekker zo, en dan nog kosten voor nw. pasfoto's enz.
ik word zo moe hiervan. 2 dagen terug ov-kaart gebeld. het beste was dat ze me een aanvr.formulier voor ov-kaart zouden sturen. kosten 7,50 euro. na een paar dagen zou ik de nieuwe kaart in huis hebben. vandaag post van de ov. nu moet ik opeens 10,50 betalen. weer gebeld 2x. vorige info ov. bleek onjuist. goedkoopste manier van 7,50 is per internet. de aangeprijsde aanvraag per post bleek ook niet enkele dagen maar minstens 3 weken te duren, dus na ingang van het nieuwe ab. en na geldigheid oude kaart. wat een puinhoop. ik ga zo per internet de nieuwe kaart aanvragen, in de hoop dat ik verder van onjuistheden gespaard blijf. wat een gedoe.

Heeft NS dit nu nog niet geregeld ?? Dat is wel schandalig. En een OV chipkaart is altijd 7,50, maakt niet uit waar je hem koopt.

Reputatie 4
Badge
Dat klopt niet. Een OV-chipkaart kost normaal 7,50, maar soms ook niets of 2 euro, een vervangende kaart bij verlies of beschadiging kostte 10,50 maar inmiddels 11 euro.
Dat klopt niet. Een OV-chipkaart kost normaal 7,50, maar soms ook niets of 2 euro, een vervangende kaart bij verlies of beschadiging kostte 10,50 maar inmiddels 11 euro.

Ja dat klopt, maar een nieuwe kaart altijd 7,50, tenzij aanbieding.
En voor haar moet hij gratis zijn. Dat zou NS moeten regelen.

En het is van de zotte dat het vaak weken duurt om zo'n kaart op te sturen. Een nieuwe bankpas heb je binnen 2 werkdagen en dit is van dezelfde urgentie.

Ja dat klopt, maar een nieuwe kaart altijd 7,50, tenzij aanbieding.
En voor haar moet hij gratis zijn. Dat zou NS moeten regelen.

En het is van de zotte dat het vaak weken duurt om zo'n kaart op te sturen. Een nieuwe bankpas heb je binnen 2 werkdagen en dit is van dezelfde urgentie.

Reageer