beantwoord

Ongevraagd 1e klas-tarief in rekening gebracht

• 18 oktober 2015
  • 15 reacties
  • 453 Bekeken

Gisteren Tijdelijke klassewissel opgeladen van 1e naar 2e klas (ik heb een Voordeelurenabonnement).
Heenreis correct: Tijdelijke klassewissel korting 2e klas (2e klas) toegepast.
Op de terugreis wordt plotseling Reizen op Saldo NS Korting (1e klas) toegepast met 50% korting. Volgens de automaat staat (onder het kopje Wijzig klasse) op mijn kaart echter nog steeds “Huidig: vandaag 2e”.
Ik wilde 2e klas reizen (wat ik ook daadwerkelijk heb gedaan) met 40% korting. NS heeft voor de terugreis echter ongevraagd en ten onrechte het 1e klas tarief met 50% korting toegepast. Hierdoor heb ik € 0,90 teveel betaald. Hoe kan ik dit geld terugvragen?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 5 november 2015, 14:43

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het goede nieuws is dat er geen mankement is aan een automaat, kaart of ander stuk elektronica. Wat hier gebeurt is een redelijk specifiek scenario. Dit scenario kan bij een paar gevallen voorkomen.

In de actieperiode van de 1e klas boost (1e klas abonnementstarief verlaagd) heeft het 1e klas VDU-product van deze reiziger 50% korting. De 2e klas klassewissel heeft dat niet, die heeft 40% korting. Op het moment dat de klassewissel op de kaart wordt geplaatst door de automaat, krijgt de klassewissel een speciale markering mee. Die markering zorgt ervoor dat het product altijd als eerste wordt gevalideerd bij de volgende check-in. Na de eerste check-in is de markering weg. Bij een latere check-in wordt de normale productselectie toegepast. Hierbij is er een voorkeur om te kiezen voor het product met de hoogste korting. Vanwege de actie is dat nu het basisproduct met 50% korting.

Dit ongewenste effect van de 1e klas boost actie is niet door NS voorzien. De keuze voor de hoogste korting werkt normaliter altijd goed omdat basisproducten en klassewissels allemaal en op ieder moment dezelfde kortingen hebben. Bij de 1e klas boost actie is dat helaas “verstoord”.

Onze beheerders zijn aan het uitzoeken hoe we hiermee om moeten gaan. Of en wanneer de werking in het algemeen aangepast gaat worden, kan ik nog niet zeggen.
Bekijk origineel

15 reacties

In dit topic werd vorige week dezelfde vraag gesteld.
Badge
Boljvd, welkom op het forum. Vreemd dat er op de terugreis toch 1e klasse werd gepakt ipv tijdelijke klassewissel 2e klasse. Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens en het kaartnummer? Dan kijk ik even met je mee. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar 'overige producten'.
Reputatie 1
Ik ben dus niet de enige bij wie dit gebeurt, lees ik al
Een en ander zal wel komen door de weekend 50% Korting actie...vemoed ik...
Reputatie 1
Ik ben dus niet de enige bij wie dit gebeurt, lees ik al
Een en ander zal wel komen door de weekend 50% Korting actie...vemoed ik...
En met Veolia tussendoor dus....
Om de vindbaarheid te vergoten, zie hier het topic van Voordeelurenreiziger met dezelfde melding.
Badge
Ik heb zojuist te horen gekregen dat de info op onze website niet klopt. De klassewissel wat op de kaart staat is geldig voor 1 rit. Op de terugweg dien je opnieuw een tijdelijke klassewissel op de kaart te plaatsen. Ik heb de betreffende afdeling gemaild en de info op de website wordt aangepast.
Volgens de automaat staat (onder het kopje Wijzig klasse) op mijn kaart echter nog steeds “Huidig: vandaag 2e”.

Als bovenstaande reactie van Leny correct is, moet dus niet enkel de website worden aangepast maar tevens de kaartautomaat.
Theofiel, mijn collega is as we speak naar het station. We gaan het even uitzoeken!
Ik heb vernomen dat er bij de kaartautomaat inderdaad staat dat het voor 1 dag mogelijk is, en niet voor 1 rit. Mijn collega gaat de juiste mensen benaderen om te zorgen dat dit product gewoon weer voor 1 dag beschikbaar is. Excuses voor de verwarring.
Reputatie 3
Badge
Dit is dan toch nieuw en kennelijk stilzwijgend ingevoerd....

Ik zou eigenlijk het omgekeerde willen suggereren. Maak op zijn minst OOK de klassewissel voor een enkele rit mogelijk. En maak dat dan ook meteen mogelijk voor een klassewissel 2-1 voor een specifieke rit voor houders van Traject Vrij of Altijd Vrij, in plaats van die vermaledijde Toeslag 2-1 Dag. Dan zijn we meteen af van de ergernis dat je je blauw betaalt als je een keer in de spits eerste klas wilt reizen op je vaste traject als je Traject Vrij tweede klas hebt....
Bedankt voor je suggestie, IskOV. Ik zal hem direct doorzetten.
Ik heb inmiddels restitutie toegezegd gekregen.
Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Het goede nieuws is dat er geen mankement is aan een automaat, kaart of ander stuk elektronica. Wat hier gebeurt is een redelijk specifiek scenario. Dit scenario kan bij een paar gevallen voorkomen.

In de actieperiode van de 1e klas boost (1e klas abonnementstarief verlaagd) heeft het 1e klas VDU-product van deze reiziger 50% korting. De 2e klas klassewissel heeft dat niet, die heeft 40% korting. Op het moment dat de klassewissel op de kaart wordt geplaatst door de automaat, krijgt de klassewissel een speciale markering mee. Die markering zorgt ervoor dat het product altijd als eerste wordt gevalideerd bij de volgende check-in. Na de eerste check-in is de markering weg. Bij een latere check-in wordt de normale productselectie toegepast. Hierbij is er een voorkeur om te kiezen voor het product met de hoogste korting. Vanwege de actie is dat nu het basisproduct met 50% korting.

Dit ongewenste effect van de 1e klas boost actie is niet door NS voorzien. De keuze voor de hoogste korting werkt normaliter altijd goed omdat basisproducten en klassewissels allemaal en op ieder moment dezelfde kortingen hebben. Bij de 1e klas boost actie is dat helaas “verstoord”.

Onze beheerders zijn aan het uitzoeken hoe we hiermee om moeten gaan. Of en wanneer de werking in het algemeen aangepast gaat worden, kan ik nog niet zeggen.
Dank voor de uitgebreide verklaring; interessant om te lezen waarom het precies misgaat.
Vandaag dreigde dezelfde situatie zich voor te doen. Dit voorkomen door na de heenreis de klassewissel terug te zetten en vervolgens onmiddellijk weer aan te zetten. Deze laatste klassewissel krijgt dan dus de hierboven beschreven speciale markering weer mee.

Reageer