beantwoord

Onjuist geld afgeschreven OV-kaart

  • 15 augustus 2016
  • 1 reactie
  • 107 Bekeken

Beste,

Gisteren, zondag 14 augustus, heb ik op Utrecht Centraal mijn saldo voor mijn OV-kaart met studentenreisproduct aangevuld tot 10,-. Toen ik vervolgens op het perron stond, dacht ik vergeten zijn in te checken. Bij de paaltjes boven bleek dat ik me wel degelijk al had ingecheckt en checkte ik dus weer uit. Toen ik opnieuw wilde inchecken was de tien euro afgeschreven en moest ik mijn saldo opnieuw opladen om te kunnen reizen.

Kan dit geld worden teruggestort naar mijn kaart?

Vriendelijke groeten,

Lucas Teunissen
icon

Beste antwoord door Tochjo 15 augustus 2016, 11:29

U kunt uw tien euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

In het vervolg kunt u beter controleren of u al bent ingecheckt door uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer te houden. Als u al bent ingecheckt, verschijnt direct een melding dat sommige opties daardoor niet beschikbaar zijn.

Houd er verder rekening mee dat bij poortjes aan de ene kant alleen kan worden ingecheckt en aan de andere kant alleen kan worden uitgecheckt. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen. Merk op dat u niet incheckt als u uw kaart aan de uitcheckzijde voor de lezer houdt. Zou u daarna gaan reizen, dan hebt u geen geldig vervoerbewijs.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
U kunt uw tien euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

In het vervolg kunt u beter controleren of u al bent ingecheckt door uw kaart bij een kaartautomaat voor de lezer te houden. Als u al bent ingecheckt, verschijnt direct een melding dat sommige opties daardoor niet beschikbaar zijn.

Houd er verder rekening mee dat bij poortjes aan de ene kant alleen kan worden ingecheckt en aan de andere kant alleen kan worden uitgecheckt. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen. Merk op dat u niet incheckt als u uw kaart aan de uitcheckzijde voor de lezer houdt. Zou u daarna gaan reizen, dan hebt u geen geldig vervoerbewijs.

Reageer