beantwoord

Ontbreken geboortedatum op nieuwe OV chipkaart

• 16 februari 2020
  • 12 reacties
  • 756 Bekeken

Een goedemiddag,

Mijn ov chipkaart (ivm. flex abonnement) was defect. Nieuwe gekregen waar alleen nog mijn initialen en achternaam op staan (plus foto en kaartnummer uiteraard) echter geen geboortedatum meer. Is hier een reden voor?

Groet.

icon

Beste antwoord door Jeroen 16 februari 2020, 16:50

Sinds heel kort worden er inderdaad GEEN geboortedata meer geprint op de nieuwe OV chipkaarten van de NS, dit i.v.m. de privacy van de reiziger.  De geboortedatum staat wel opgeslagen in de chip en is dus voor de HC en V&S wel uit te lezen met de MCL-C

Zoals gezegd is dit pas recent veranderd en daardoor nog niet bij iedereen bekend.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Geen idee, maar bij e-tickets wordt er ook niet meer om een geboortedatum gevraagd.

Misschien is het een stukje privacy, en dan is de geboortedatum bij verlies/diefstal of andere zaken zoals saldo terug een ‘controlevraag’.

Op mijn kaarten van feb en juli 2019 staat het nog wel, geslacht al langer niet meer.

Of een fout bij OV-chipkaart. Heb je al contact opgenomen met hun klantenservice?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is NS de opdrachtgever aan TLS. Hebben jullie al contact opgenomen met hun klantenservice?

Overigens is de vraag “Klopt het dat er geen geboortedatum meer op een OV-chipkaart staat?” toch eenvoudig te beantwoorden, ook door NS, lijkt me.

Het klopt niet dat er geen geboortedatum meer op een persoonlijke OV-chipkaart staat. Als KnightOfTheNite daar een duplicaat heeft besteld wegens een defecte kaart, dan verwacht ik dat er een drukfout is gemaakt. Als ik hun klantenservice bel dan kunnen ze mij helaas enkel helpen met vragen die ik over mijn eigen OV-chipkaart heb.

Badge +3

Dan bellen met 0900-0980 of anders zijn ze er morgen weer van 7:30-21:30 en tijdens kantooruren (9:00-17:00) op Twitter.

Ik zou geen moeite doen, want je geboortedatum staat als het goed is gewoon (hardcoded) op de chip.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt niet dat er geen geboortedatum meer op een persoonlijke OV-chipkaart staat. Als KnightOfTheNite daar een duplicaat heeft besteld wegens een defecte kaart, dan verwacht ik dat er een drukfout is gemaakt. Als ik hun klantenservice bel dan kunnen ze mij helaas enkel helpen met vragen die ik over mijn eigen OV-chipkaart heb.

Bij een defecte kaart vraag je inderdaad rechtstreeks bij TLS een duplicaat aan zie ik. Sorry voor m'n aanname.

Overigens zou ik denk ik toch wel even een belletje wagen. Ik kan me voorstellen dat een goed oplettende controleur het wellicht niet vertrouwt en fraude vermoedt.

Badge +3

Overigens zou ik denk ik toch wel even een belletje wagen. Ik kan me voorstellen dat een goed oplettende controleur het wellicht niet vertrouwt en fraude vermoedt.

Dat dan weer wel, maar maakt het ‘spelletje’ leuk. Hier heb je mijn ID en kijk maar wat je uit de chip van mijn gloedjenieuwe ov-chipkaart kan vissen. :sweat_smile: Fraude is natuurlijk niet aan de orde.

Badge

Sinds heel kort worden er inderdaad GEEN geboortedata meer geprint op de nieuwe OV chipkaarten van de NS, dit i.v.m. de privacy van de reiziger.  De geboortedatum staat wel opgeslagen in de chip en is dus voor de HC en V&S wel uit te lezen met de MCL-C

Zoals gezegd is dit pas recent veranderd en daardoor nog niet bij iedereen bekend.

Ik was vrij zeker van dat hierin geen wijziging is geweest, maar ik vertrouw op Jeroens kennis. Ik ga het nog even navragen maar blijkbaar is hierin een wijziging geweest dan. Excuses voor de verwarring!

@KnightOfTheNite sorry, ik bleek verkeerd geïnformeerd. Zoals Jeroen ook aangeeft klopt het dus dat er op je nieuwe OV-chipkaart geen geboortedatum meer staat. 

Badge +3

@Jeroen bedankt, helder en in lijn met e-tickets en dergelijke. Geboortedatum is in normale omstandigheden géén noodzakelijk persoonsgegeven voor ‘uitvoering van de bedrijfsvoering’.

Als men per se je geboortedatum wil hebben (bij twijfel of een mogelijke overtreding) dan is dat gewoon op andere manieren (de chip uitlezen) mogelijk.

Mijn dank, @Robert B @Maxime NS @mrfreeze @Jeroen 

Nog een leuke:

Na even eerder een account te hebben aangemaakt op OV-Chiplkaart.nl , o.a. middels het invoeren van een email adres en ingelogd te hebben op deze site krijg ik de melding dat wegens het onbekend zijn met/ontbreken van mijn email adres, de koppelcode per post wordt verstuurd. Een vriendelijke dame van 0900 0980 met een mooi Paramaribo accent heeft me op hsl (beter tgv, want die gaan echt hard) snelheid aan de sneltrein gekoppeld. 

Reageer