beantwoord

Onterecht 10 euro afgeschreven door uitchecken verkeerde poortje

Dag,
ook ik ben op station Amstel door het NS-poortje naar buiten gelopen, terwijl ik alleen met de metro was gegaan.
Ik kan op de Mijn NS-page niet terugvinden hoe ik dit kan terugvragen...
Wat kan ik het best doen?
groet, welmoed
icon

Beste antwoord door Thom 17 maart 2016, 09:14

U heeft nu feitelijk twee dingen niet goed gedaan. De reis bij het GVB is niet correct afgerekend en aan het tientje dat u aan NS kwijt bent, heeft u ook niks. Klantenservice even bellen is de kortste klap: 030 7515155. Hou het nummer van de kaart en de bankrekening bij de hand.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft nu feitelijk twee dingen niet goed gedaan. De reis bij het GVB is niet correct afgerekend en aan het tientje dat u aan NS kwijt bent, heeft u ook niks. Klantenservice even bellen is de kortste klap: 030 7515155. Hou het nummer van de kaart en de bankrekening bij de hand.
Badge +3
Het blijft overigens een hopeloze toestand in de tunnel op Amsterdam Amstel. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze door het verkeerde poortje gegaan zijn omdat vanwege de tunnelconstructie en de pilaren in de tunnel niet makkelijk te zien is welke poortjes je moet gebruiken.

Het lijkt me dat NS en GVB gezamenlijk een oplossing moeten bedenken voor dit probleem, dat ook op Duivendrecht voorkomt. Daar speelt het probleem veel minder omdat er nauwelijks in- en uitstappers zijn in vergelijking met het aantal overstappers.

Het kan natuurlijk technisch geen probleem zijn om het systeem zo te programmeren dat het herkent of bij `NS of GVB is ingecheckt en daar de bijbehorende uitcheck aan te koppelen. Het kan niet anders dan dat dit een dagelijks voorkomend probleem is op Amsterdam Amstel en Duivendrecht waar NS en GVB perrons delen.

Omgekeerd moet het ook kunnen om bij Amsterdam Amstel of Duivendrecht bij een willekeurig poortje in te checken en naar een NS of GVB station te reizen, daar uit te checken en de juiste reis berekend te krijgen. Met uitzondering van reizen tussen Amsterdam Amstel en Duivendrecht...... Daar zal iets anders voor bedacht moeten worden.
Welkom op het NS Serviceforum wendelmoet. KlanteNService kan dit, zoals Thom schrijft, voor je oplossen. De opmerkingen van iMark snijden zeker hout; ik heb signalen op dit forum over deze stations al meerdere malen doorgegeven en zal dit nogmaals doen.
Badge +3
Nog een suggestie.

Het zou al helpen als bij de poortjes die je passeert wanneer je het station wilt verlaten, het poortje van het GVB niet opengaat wanneer dat registreert dat de reiziger een incheck van NS heeft. Er moet dan een duidelijke foutmelding komen: uitchecken bij een poortje van NS. (Het omgekeerde geldt dan bij de poortjes van NS wanneer een GVB-reiziger daar wil uitchecken.)

Voor het inchecken bij de verkeerde vervoerder zie ik niet meteen een oplossing, behalve het herprogrammeren van het gehele systeem.

Voor zover ik weet speelt dit probleem op slechts 2 stations: Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Op andere stations in Amsterdam speelt dit probleem uitdrukkelijk niet omdat NS en GVB geen perrons delen en reizigers altijd langs het juiste poortje geleid worden.

Het blijft natuurlijk merkwaardig dat NS en GVB niet veel beter over dit probleem hebben nagedacht en betalende reizigers opzadelen met een systeemontwerpfout die slechts met veel moeite door de reizigers kan worden hersteld. Zo hoor je niet met betalende klanten om te gaan.

Ik weet niet hoe dit zit op andere stations waar meer dan één vervoerder actief is en de poortjes gesloten zijn (of worden). Ik ken in ieder geval geen verhalen dat dit problemen oplevert in bijvoorbeeld Arnhem, Amersfoort, Groningen etc.
Reputatie 7
Badge +4
Op laatstgenoemde stations staan de paaltjes van bijvoorbeeld NS en Arriva/Syntus naast elkaar en wordt duidelijk aangegeven wat er bij een overstap moet worden gedaan. In of uitchecken kan natuurlijk ook. Na de gewenningsperiode lijkt het te werken.
Badge +3
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik heb het niet over overstappen. Ik heb het over bijvoorbeeld de toekomstige situatie in Amersfoort waarin de traverse met poortjes is afgesloten. Er staan daar de standaardpoortjes en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen NS en Connexxion. Blijkbaar is het zo dat wanneer ik bij het toegangspoortje incheck en een reis met NS maak, de het uitcheckpunt weet dat dat met NS gereisd heb. Hetzelfde geldt voor een reis met Connexxion.

Het is mij overigens onduidelijk hoe een en ander gaat werken wanneer ik van Amersfoort naar Ede-Wageningen reis en daar bijvoorbeeld ook generieke poortjes zijn om uit te checken. Het systeem kan dan niet weten of ik met Connexxion via Lunteren ben gereisd of met NS via Utrecht. Beide routes zijn toegestaan maar hebben wel een verschillende prijs: EUR 6,82 of 11,30 (zonder korting). Wordt het hoge tarief alleen afgerekend als ik in Utrecht mijn chipkaart langs een paal haal? En hoe krijgt een vervoerder zijn geld als er gereisd wordt tussen volledig afgesloten stations en er met meerdere vervoerders gereisd kan worden?

In het AVR-NS lees ik het volgende:
"Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden. De bovengenoemde keuzemogelijkheid geldt uitsluitend voor de door NS geëxploiteerde trajecten en treinen. Met betrekking tot trajecten waar andere vervoerders rijden geldt deze keuzemogelijkheid dus niet altijd."
Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1437557885634/content/assets/ns-nl/algemeen/algemene-voorwaarden-avr-ns-20150701-.pdf

Ik voorzie interessante discussies. 😃

Reageer