Onterecht reizen op saldo

• 14 oktober 2016
  • 79 reacties
  • 2456 Bekeken

Vandaag prive een aantal reizen gemaakt, en aangezien ik het een en ander graag gescheiden zie, heb ik prive een Dal Vrij-abonnement. Mijn reis is als volgt:

* knip, verouderd *

Van rit naar reis zou ervoor moeten zorgen dat ik, om 16.40, reis tegen het originele tarief, ingegaan om 12.57 bij NS. Dat is 100% korting. Helaas, ik check in tegen vol tarief. Het direct uit- en weer inchecken doe ik om een geldige checkin locatie te hebben. Van Eindhoven via Nijmegen naar Utrecht zorgt immers voor gezeur bij controle, terwijl het voor mij een logische verklaring heeft.

Direct weer uitgecheckt en nu aan het reizen op een BC. Daar ga ik einde van de maand een rekening van krijgen, vol tarief 1e klas Nm-Hvs. Daarom hierbij het verzoek om deze volledig te crediteren, ik zou immers gewoon gratis moeten kunnen reizen conform het Van Rit naar Reis principe.

79 reacties

Badge +3
De praktijk leert dat er altijd een nieuwe reis begonnen wordt als er meer dan zes uur verstreken is sinds de eerste check-in, ook als deze check-in bij een andere vervoerder was of er tussendoor met een andere vervoerder gereisd is. Dit was al zo voor september en is kennelijk nog steeds het geval nu we van rit naar reis gegaan zijn.

Omdat er bij de check-in om 16.40 uur meer dan zes uur is verstreken sinds de check-in bij NS om 9.25 uur (en er steeds minder dan 35 minuten tussen volgende check-uit en check-in zat), werd de check-in dus als het begin van een nieuwe reis gezien.
Niet altijd. Ik heb dit eerder geflikt, maar dan bij Arriva. Daar werd wel degelijk de checkin NA mijn Arriva-reis bij NS als eerste gezien.

Daarnaast is de regel, ik heb er inderdaad over gelezen, niet gecommuniceerd bij de berichtgeving over Van Rit naar Reis 🙂
Badge +3
Dan zal ik verder mijn mond houden 😳
Reputatie 7
Badge +3
Maar dan zou dat toch pas om 18.57 uur moeten gebeuren?
Dan zal ik verder mijn mond houden :$
Nee joh, maakt niet uit. Maar in dit soort gevallen verwacht ik vanuit NS een fatsoenlijk antwoord, juist omdat over dit onderwerp veel te beperkt is gecommuniceerd.

Voor mijzelf maakt het niet heel veel uit verder 😉
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1464616365136/content/assets/ns-nl/reisinformatie/2016/qas-van-rit-naar-reis-30mei2016.pdf

Nergens iets over de 6-uursregel. En inderdaad, Veolia wordt ten onrechte gezien als overstap.

Geldt bij overstappen op een andere treinvervoerder ook dat de eerste check-in van de reis
het tarief bepaalt?
Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder blijft het moment waarop een reiziger incheckt
bij die treinvervoerder het tarief bepalen voor het vervolg. Dat verandert dus niet.

En tussen mijn check-uit in Nijmegen en mijn check-in in Roermond heeft véél meer dan 35 minuten gezeten.
Aangezien mijn interne info nou niet echt meer inhoud en duidelijkheid geeft over deze kwestie, ben ik zeer benieuwd hoe dit idd kan.
Reputatie 6
Badge +2
Interessant, ik heb https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/begin-nieuwe-reis-27277/index3.html#post176260 toegevoegd. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Niet altijd. Ik heb dit eerder geflikt, maar dan bij Arriva. Daar werd wel degelijk de checkin NA mijn Arriva-reis bij NS als eerste gezien.
Had je toen misschien al 6 uur gereisd? bijdragevandennis
Nee, maar in dit geval kreeg ik op Roermond een 'overstap ok' op de NS paal, terwijl ik dat bij een overstap Arriva-NS ook nooit heb, die zijn gewoon 'Check-in'.

Als ik binnenkort Arriva-NS doe zal ik eens kijken wat de Mcl dan laat zien. Dat is wat duidelijker dan de reishistorie. Misschien maandag even, heb nog geen definitieve planning.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben benieuwd of het inderdaad ook nog van de regionale treinvervoerder afhangt. En bij Arriva is dan ook nog de vraag of het in elke regio hetzelfde werkt. bijdragevandennis
Enige Arriva-stukje waar ik soms kom, is Gn-Lw. Ook bij TLS in de reishistorie is geen verschil te zien tussen overstap of niet. Maandag wordt lastig en de rest van de week ben ik offline, zal na die tijd eens proberen.
Zit me ineens iets te bedenken. Aan de tariefeenheden bij aanvang zou je moeten kunnen zien of er een nieuwe reis is begonnen.

Vrijdag checkte ik in Nijmegen bij NS uit met 107 tariefeenheden bij einde. In Roermond checkte ik weer in bij NS met 192 tariefeenheden bij aanvang.

Bij een ritje NS-Arriva-NS Gn-Lw:

Uitcheck Gn bij NS: tariefeenheden bij einde: 118.
Incheck Lw bij NS: tariefeenheden bij aanvang: 0.

En zo heb ik meer ritten Gn-Lw, waarbij de nieuwe incheck bij NS netjes de tariefeenheden op 0 staan. Geen overstap dus en een nieuwe rit gestart. Staat er ook mooi zodra je de transactie uitklapt blijkbaar, "Start reis" in plaats van "Overstap". Nooit eerder gezien, al kijk ik weinig in die omgeving.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/begin-nieuwe-reis-27277/index3.html#post173506.
Wat is daar voor een extra informatie te zien ? Want dat mis ik even.
Reputatie 6
Badge +2
Sorry, ik heb de link gecorrigeerd.
Reputatie 6
Badge +2
Ook wat ervoor, https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/begin-nieuwe-reis-27277/index2.html#post171141 e.v.
Ik geloof het wel eigenlijk, al die onoverzichtelijke topics, en ik zie al die verborgen 'code' bij je berichten er ook nog doorheen. Mijn kennis hier houdt op bij de werking van de huidige en oude MCL plus wat kennis van de kaart zelf uit de Mifare Classic tijd. Met de middelen die ik (binnen de organisatie) heb probeer ik uit te vogelen wat er gebeurt en aangezien dit op het forum nogal een onderwerp is (geweest) vond ik het wel leuk om het via deze weg te doen.
Reputatie 6
Badge +2
al die verborgen 'code' bij je berichten er ook nog doorheen
Je bedoelt ''bijdragevandennis''? Het is de bedoeling dat die onzichtbaar is (wit op wit), en dat is hij bij mij ook. Gebruik je een andere achtergrondkleur? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
al die onoverzichtelijke topics
Naar gelang we meer kennis en inzicht opdoen over een onderwerp kunnen we een nieuwe versie aanmaken van het betreffende topic, dat bevordert de overzichtelijkheid. bijdragevandennis
Correct, ik gebruik een andere achtergrondkleur én poll het forum om notificaties te krijgen bij ongelezen berichten.

Prima hoor, al die overzichten, maar om eerlijk te zijn vind ik er momenteel weinig overzichtelijk aan. Je post een linkje, ik volg hem en heb werkelijk geen idee waar ik kijken moet of wat je ermee wilt zeggen. Heb even gelezen, maar het is alsof iemand tegen zichzelf zit te praten. Volg er niks van :)

Mijn insteek is dat het topic hier een plek is om te 'dumpen' wat in de praktijk wordt waargenomen, om de moderators daarmee even aan het werk te zetten (vanwege onnodige kosten), en daarna vanuit diezelfde hoek alsnog een degelijk antwoord te verwachten op de werking van Van Rit naar Hele Dure Reis 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Ik vond jouw casus en Tochjo's verklaring wel verhelderend: de zesuursregel is nog steeds vervoerderoverstijgend, ondanks het feit dat ''van rit naar reis'' dat niet is. Ik heb dat inmiddels ook geconstateerd bij de combinatie NS en Connexxion, met ook weer een check-in bij NS als eerste check-in na de 6 uur.

Het zou inderdaad mooi zijn als de moderatoren een NS'er weten te vinden die hier verstand van heeft. Voor een NS-reis is dit misschien al moeilijk, vervoerderoverstijgende kennis op dit gebied lijkt me nog schaarser. bijdragevandennis
De zesuursregel is helemaal niet vervoerderoverstijgend, want met Arriva begin je wel een nieuwe reis. Dat is dus afhankelijk van de vervoerder.

Zonder iemand hier tekort te willen doen, ik betwijfel of er kennis op het forum is over deze specifieke situatie. Ik lees bijna alleen maar aannames en 'het zal wel zo werken want in situatie x is het resultaat y'.
Dag Henk (en anderen) :)

Ik hoop dat ik alles een beetje goed heb kunnen volgen... (Mocht ik iets missen of wellicht niet goed hebben begrepen.... hoor ik dit graag 🙂 )

Op basis van je reisschema heeft er tussen 15.03 uur en 16.40 uur meer dan 35 minuten gezeten. Na 35 minuten vervalt het 'Van Rit naar Reis' en zien we je check-in als start van een nieuwe reis. Om die reden heb je tegen vol tarief gereisd na het inchecken om 16.40 uur. Dit staat verder los van de zesuursregel.
Nee Denice, dan heb je niet goed gelezen. Geen koelkast voor jou 😞

Reageer