Onterecht reizen op saldo

• 14 oktober 2016
  • 79 reacties
  • 2468 Bekeken

Toon eerste bericht

79 reacties

Reputatie 6
Badge +2
In dit geval zou NS nog kunnen zeggen dat de Arriva-reis gunstiger verloopt dan waar je volgens hen recht op hebt, dus dat je niets te klagen hebt. Er zijn in dit verband echter ook gevallen waarin de werkelijkheid ongunstiger verloopt dan zoals het volgens NS gaat. bijdragevandennis
Volgens NS geldt 'Van Rit naar Reis' enkel bij NS ritten. Mijn NS rit is meer dan 35 minuten onderbroken, er dient een nieuwe reis te starten.
Reputatie 6
Badge +2
De mededeling dat bij overstappen op een andere treinvervoerder NIET geldt dat de eerste check-in van de reis het tarief bepaalt suggereert inderdaad dat ritten bij andere vervoerders niets te maken hebben met de regel dat de eerste check-in van de reis het tarief bepaalt. Anders maakt NS het wel erg ingewikkeld en onlogisch.

Als er meer dan 34 minuten tussen twee NS-ritten zit zou het dus niet uit moeten maken of er een rit bij een regionale vervoerder tussen zit, wat nu in het geval van een rit bij Connexxion of Veolia wel het geval is. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Voor eventuele langeafstandskorting (hier niet aan de orde omdat het om vrij reizen gaat) zijn wel alle treinvervoerders van belang, maar dat zou hier los van moeten staan. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Het reizen bij NS zou ook niet afhankelijk moeten zijn van obscure details van de software van regionale vervoerders, met onderlinge verschillen, waar NS geen controle over heeft en ook nauwelijks van op de hoogte is.
Wie zegt dat het in de software van de regionale vervoerders zit? Volgens mij is dit exact waar Translink voor opgericht is, Translink certificeert al die rommel.
Reputatie 6
Badge +2
Dat er verschillen in de software voor in- uitchecken zijn tussen die van Arriva en Veolia lijkt me evident.
Zonder enig inzicht in de software lijkt het mij onmogelijk om dat soort conclusies te trekken. Het is een aanname, het zou ook in bijvoorbeeld het incheckproces van NS-software kunnen zitten.
Reputatie 6
Badge +2
Er is al een verschil tussen het overstappen van NS naar Arriva en Veolia, los van een eventuele latere check-in bij NS.
Zonder enig zicht op het proces en de code geeft het voor mij in ieder geval totaal geen bevestiging waar de fout precies zit. Maakt me overigens ook weinig uit verders, NS gaat het maar met TLS uitvechten. Daar zijn ze voor, anders kunnen we beter meteen stoppen met certificering. Scheelt een _hoop_.
Reputatie 6
Badge +2
Het zou wel inzichtelijk kunnen zijn als niet-vertrouwelijke delen van de TLS-handboeken te raadplegen zouden zijn. bijdragevandennis
Als ik een treinnummerlijst als bedrijfsgeheim moet behandelen, dan kan ik enkel zeggen, een wonder tegelijk.......

Ikzelf zou nog steeds de gehele source online willen zien, maar dat ben ik. Ik ben raar 😳
Reputatie 6
Badge +2
In dit geval gaat het vooral om Level 1 (transactieapparaten op reizigersniveau) en daarvan:
* kaartlezers voor check-in (instapregistratie) en/of check-uit (uitstapregistratie)
* informatielezers (voor het uitlezen van informatie op de OV-chipkaart)
Ik vermoed overigens dat codes voor ''Check-In'' en ''Overstap'' op de kaart geschreven worden, en dat de AVM dus niet zelf uit de data moet afleiden welke van toepassing is. bijdragevandennis
De laatste keer dat ik bezig was met data op de kaart, is vijf jaar geleden. Ik durf het je werkelijk niet meer te zeggen.
Het lijkt erop alsof er wat dingen door elkaar lopen.

- Binnen dezelfde tariefperiode is er een overstaprecht naar andere treinvervoerders. Dat is altijd zo geweest en dat is ook niet veranderd per 1 september. Henk stapt over naar Veolia binnen dezelfde dalperiode en krijgt van Veolia dus een overstap. Hij stapt ook weer binnen dezelfde dalperiode over naar NS. De reis is wordt dus voortgezet tijdens het overstappen naar en van Veolia.
- Het artikel in de Volkskrant waar een overstap bij Arriva werd beschreven is hier niet van toepassing. Daarin werd overgestapt naar Arriva en terug, waarbij ook van tariefperiode werd gewisseld. Dan geldt geen overstaprecht tussen treinvervoerders en de reis werd daardoor onderbroken. Het is niet zo dat élke overstap naar een andere treinvervoerder een onderbreking van de reis is. Dat hangt van een aantal factoren af en die staan niet allemaal in het artikel van de Volkskrant. Een van die factoren is het wisselen van spits naar dal of van dal naar spits. Wat in de Volkskrant werd beschreven, is niet zoals het systeem werkt, maar zoals een journalist dacht dat het werkt. Ik kan me voorstellen dat reizigers dat als nieuwe handleiding zien, maar dat is niet zoals het werkt.
- De wijziging van 1 september heeft alleen betrekking op overstapsituaties binnen NS. Aan overstapsituaties met andere treinvervoerders is niets veranderd. En algemene regels zijn zoals de maximale reistijd zijn ook niet veranderd.
- Mijn collega heeft de hele historie van transacties nagekeken en dit is zoals het systeem het heeft vastgelegd. De poort heeft inderdaad niet de hele topic gelezen en ook niet het artikel van de Volkskrant, maar heeft correct de overstapregels toegepast zoals die tussen vervoerders en belangenorganisaties zijn overeengekomen.

Henk, mocht je toch nog meer willen weten, je weet me te vinden 🙂
Volkskrant? Geen idee waar je op doelt, maar ik lees geen Volkskrant. Enkel het FD.

Maar nog steeds heb ik geen antwoord op mijn vraag, sorry.

Waarom krijg ik bij Veolia overstappen en loopt de 6 uur gewoon door, terwijl ik bij een onderbreking met Arriva een nieuwe reis begin en dus opnieuw de 6 uur begint te tellen.

Doordat ik normaliter enkel met Arriva reis, ben ik altijd uitgegaan van een situatie waarin je bij een onderbreking met een andere vervoerder een nieuwe reis begint. Dat is hier op het forum op meer plekken aangenomen, en kwam ook overeen met de NS communicatie over dit onderwerp. Immers, je moest je reis bij NS langer dan 35 minuten onderbreken, en dat heb ik gedaan. Doordat de implementatie van overstappen op Veolia ineens totaal anders blijkt dan bij Arriva, krijg ik onverwachts een rekening gepresenteerd. Als dat vooraf duidelijk door NS was gecommuniceerd had ik mijn reis zonder probleem 35 minuten volledig kunnen onderbreken.

Niks tegen jou persoonlijk Sivan, maar ik blijf erbij dat NS de communicatie op dit punt moet verbeteren, en ik verwacht de factuur gewoon gecrediteerd. Nergens op dit forum of op internet is te vinden dat het uitmaakt of je NS-Arriva-NS of NS-Veolia-NS doet. Dat zou allemaal op dezelfde wijze moeten werken. Wat nu dus onzin blijkt te zijn.

Henk, mocht je toch nog meer willen weten, je weet me te vinden :-)
Van dat aanbod ga ik gebruik maken, momentje.
Reputatie 6
Badge +2
Misschien doelt Sivan op http://www.volkskrant.nl/economie/kortingskaart-ns-biedt-plots-geen-korting-meer~a4392343, maar daar gaat het hier niet echt over.
Nee, daar gaat het inderdaad niet over. Al toont het wel aan hoe weinig mensen weten dat het bij Veolia ineens anders werkt dan bij Arriva. Want ook daar:

Het advies: op een overstapstation waar ook een andere vervoerder rijdt: eerst uitchecken bij de NS. Dan in- én uitchecken bij die andere vervoerder. Twee minuten wachten en dan weer inchecken bij de NS. Plots kan de rit wél met korting worden voortgezet. Ssstt... stilhouden.
Hoi Henk.

Het heeft niets te maken met Veolia of Arriva. Dit was bij Arriva ook gebeurd.

De regel is dat als er geen tariefswijziging is, de reis wordt voortgezet bij overstappen naar een andere treinvervoerder. Dat is ingevoerd om de lange afstandskorting toe te kunnen passen bij mensen die doorreizen met een andere treinvervoerder. Dat is begin 2012 ingevoerd en daarna niet meer gewijzigd, ook niet per 1 september.

Een overgang van spits naar dal is een tariefswijziging en in het voorbeeld in het Volkskrantartikel trad dat ook op, daarom noem ik het hier. Bij een overstap naar een andere treinvervoerder wordt dan een nieuwe reis begonnen met het gewijzigde tarief.

Jij stapte over naar Veolia binnen dezelfde dalperiode. De reis wordt dan voorgezet. Dat gebeurde ook bij het doorreizen daarna met NS. Ook dat was binnen dezelfde dalperiode. Er gebeurde dus niet wat je steeds lijkt te denken: dat een reis altijd onderbroken wordt bij een andere vervoerder. Als dat de gouden regel zou zijn, dan zou de lange afstandskorting ook niet meer werken.

Ik kan het niet duidelijker maken dan dit... De overstapregels tussen treinvervoerders zijn anders dan waar deze reiziger van uit gaat. Die regels zijn uitgebreider dan mensen op grond van krantenartikelen zouden kunnen denken.

Hopelijk is jouw vraag zo alsnog beantwoord.
Nope. Uit de screenshots van vrijdag blijkt duidelijk dat je na een onderbreking met Arriva een nieuwe reis begint, in tegenstelling tot met Veolia 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Nope. Uit de screenshots van vrijdag blijkt duidelijk dat je na een onderbreking met Arriva een nieuwe reis begint, in tegenstelling tot met Veolia :)

En in beide gevallen is het pas spits bij het op het laatst omchecken van NS naar NS.
Pas ver na mijn overstap van Regionaal -> NS is het inderdaad spits.

Heb nog wel een paar dagen 'leeg', dus dan ga ik wel onderweg werken en nogmaals een reis doen tegen de zes uren aan, maar dan met een onderbreking bij Arriva. Eens zien wat het paaltje dan laat zien na 6 uren :)

Keer op keer dat ik van Arriva naar NS ga, staat er in 'Mijn NS' bij de incheck van NS "Start Reis". TE staan ook altijd weer op 0. Bij Veolia was dit dus "Overstap" en het aantal TE liep door.
Het zou kunnen zijn dat Arriva het product Dal Vrij anders heeft ingericht dan Veolia en daardoor bij overstappen binnen dezelfde dalperiode altijd de reis onderbreekt. Zo is niet de afspraak binnen de OV sector, dus als het er op aankomt, is de werking bij Arriva fout en niet de werking bij Veolia. De reis bij Veolia is conform de afspraken binnen de sector en de manier van reisonderbreking bij Arriva niet. Wat dat betreft kun je je er niet op beroepen dat wat er gebeurt bij Arriva ook bij andere treinvervoerders zo moet werken. Als dit zo zou werken bij andere abonnementen, zouden er pas echt klachten binnen komen. Dat jij met Dal Vrij hier een voordeel bij hebt is fijn voor jou, maar niet iets waar je rechten aan kan ontlenen.

Misschien is het een troost voor je dat per 11 december de concessie Limburg overgaat van Veolia naar Arriva.
Kijk, nu komen we ergens. De laatste versie van de afspraken binnen de sector zijn niet zomaar inzichtelijk, op basis van constateringen in dit topic kunnen wij dus niks meer dan gokken en gissen. Dát is het vervelende eraan, helemaal als daarna niemand uit kan leggen waarom er verschil zit tussen de vervoerders. Verder vragen stellen bij Arriva dus nu?

Het gaat mij er ook niet om dat ik de factuur niet wil betalen, ik maak hem met liefde over. Maar voldoen zonder enige toelichting, dat zat me dwars. Of Arriva of Veolia in Limburg rijdt maakt me weinig uit, kom er toch praktisch nooit :)

Dank in ieder geval.
Ja, dat lijkt mij inderdaad de volgende stap :-)

En ik begrijp je volledig, Henk.

Reageer