beantwoord

Onterechte afschrijving

  • 5 februari 2016
  • 1 reactie
  • 113 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Bij mijn maandelijkse uitdraai van het declaratie overzicht van de OV-chipkaart zie ik dat er in de maand januari (de 13e) EUR 10 is afgeschreven van mijn chipkaart bij station Amstel te Amsterdam terwijl ik niet met de trein heb gereisd. Met de metro ben ik van Ouderkerkerlaan naar station Amstel gegaan, daar kan je op het perron zelf al uitchecken. Eenmaal beneden moet je echter door de gesloten poortjes en dus je chipkaart tonen. Omdat ik echter al was uitgechecked is er vervolgens 10euro van mij chipkaart afgeschreven (10 ipv 20 omdat ik een daluren abonnement bij jullie heb). Nogal een frapante actie van de NS.
Graag hoor ik van u hoe ik mijn geld terug kan krijgen.

Met vriendelijke groet,
Noud
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 februari 2016, 16:40

Poortjes van NS hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

Als u per trein op Amsterdam Amstel was aangekomen en al op het perron bij NS had uitgecheckt, dan had u zonder kosten door een poortje van NS het station kunnen verlaten. De poortjes van NS herkennen dan dat u al bent uitgecheckt en openen zonder het instaptarief af te schrijven.

U was echter per metro naar Amsterdam Amstel gereisd en had daarom helemaal geen poortje van NS moeten gebruiken, maar een poortje van het GVB. U had ook niet op het perron moeten uitchecken, maar alleen bij een poortje. Op het perron staat duidelijk aangegeven dat de paaltjes alleen voor overstappende reizigers zijn.

U kunt uw tien euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Poortjes van NS hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

Als u per trein op Amsterdam Amstel was aangekomen en al op het perron bij NS had uitgecheckt, dan had u zonder kosten door een poortje van NS het station kunnen verlaten. De poortjes van NS herkennen dan dat u al bent uitgecheckt en openen zonder het instaptarief af te schrijven.

U was echter per metro naar Amsterdam Amstel gereisd en had daarom helemaal geen poortje van NS moeten gebruiken, maar een poortje van het GVB. U had ook niet op het perron moeten uitchecken, maar alleen bij een poortje. Op het perron staat duidelijk aangegeven dat de paaltjes alleen voor overstappende reizigers zijn.

U kunt uw tien euro terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Reageer