beantwoord

Onterechte afschrijving OV

• 9 maart 2020
  • 12 reacties
  • 231 Bekeken

Beste allemaal,

Vandaag 9 maart wilde ik op Breda centraal station inchecken met mijn weekabonnement. Het was 00:02 (maandag) en dat betekent; gratis reizen. Helaas is dat niet goed gegaan. Er is alsnog geld afgeschreven (wel met korting) maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoe kan dit komen? Ik heb dus een weekabonnement en ben op maandag om 00:02 ingecheckt. Dit zou dus gratis moeten zijn. Wat kan ik het beste doen? Ik zal op een redelijk tijdstip sowieso nog even bellen met de klantenservice of iets dergelijks. 

icon

Beste antwoord door loklok8 9 maart 2020, 00:25

Vanaf 04:00 start pas een nieuwe dag bij het OV, je bent voor die tijd ingcheckt en ontvang je dus korting en niet vrij reizen op een weekabonnement. Tot 04:00 geldt het tarief zoals op zondag. Heb je toevallig een Studentenreisproduct? Als je die hebt kan je hier nog een keer nalezen wanneer je met korting en wanneer je gratis reist.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Vanaf 04:00 start pas een nieuwe dag bij het OV, je bent voor die tijd ingcheckt en ontvang je dus korting en niet vrij reizen op een weekabonnement. Tot 04:00 geldt het tarief zoals op zondag. Heb je toevallig een Studentenreisproduct? Als je die hebt kan je hier nog een keer nalezen wanneer je met korting en wanneer je gratis reist.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt 5 minuten marge, dus tot 0:05 zou het nog lukken op zich, met Flex Weekend Vrij, of welk abonnement dan ook.

Maar een NS dag is tot 4:00 geldig altijd, dus dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Neem contact op met de Klantenservice om dat te corrigeren.

Bllijkbaar is dat een van de randgevallen van Flex, die nog niet werken zoals het zou moeten.

Mijn eerste gedachte is dezelfde als van loklok8, het klinkt mij als een Studenten Week OV in de oren.

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B Ze verteld dat ze een weekabonnement heeft, dus een Weekend Vrij abonnement zou het sowieso niet zijn. Bovendien is het Weekend Vrij abonnement geldig tot 04:00 en geldt die marge pas tot 04:05 en niet al om middernacht.

Badge +3

Oh ja, een SRP en Weekend Vrij (de Flex versie) kan sowieso niet samen op één kaart. Dat gaat 100% mis (waarom niet, geen idee).

Denk dat @Loes het probleem al helemaal benoemd heeft. Op naar de klantenservice dus!

Reputatie 7
Badge +3

Hoezo naar de klantenservice? Met een SRP weekabonnement reis je op maandag pas vanaf 4:00 uur gratis, daarvoor met korting.

https://www.studentenreisproduct.nl/detail/wanneer-reis-je-gratis-en-wanneer-met-korting/

Badge +3

Hoezo naar de klantenservice? Met een SRP weekabonnement reis je op maandag pas vanaf 4:00 uur gratis, daarvoor met korting.

https://www.studentenreisproduct.nl/detail/wanneer-reis-je-gratis-en-wanneer-met-korting/

I stand corrected.. Met een incheck of overstap om 0:09 zou het nog moeten lukken op Weekend Vrij, omdat het volgens de NS dan nog zondag is?

Of toch niet (blijkbaar), ongeacht je SRP maar dat was niet aan de orde…
Weekend Vrij houdt dus gewoon op zodra het maandag is (middernacht, niet pas om 4:00, de NS dag?) :thinking:

Omdat je dat niet verwacht dus mijn verwijzing naar de Klantenservice voor uitleg (en eventueel geen geld terug na een duidelijke uitleg over waarom dan niet).

Reputatie 7
Badge +3

TS heeft het over een weekabonnement en niet Weekend Vrij, wordt in ieder geval niet genoemd. Wanneer je dus wel of niet gratis met Weekend Vrij reist is niet aan de orde in dit geval. 

Heeft de Corona soms al toegeslagen bij je? En dan bedoel ik niet het virus maar het bier. :rofl::rofl:

Badge +3

Ik las het toch echt anders, maar leg me erbij neer..

Of er bier in het spel is. of was? Geen idee.. :joy:

Reputatie 7
Badge +1

Weekend Vrij houdt dus gewoon op zodra het maandag is (middernacht, niet pas om 4:00, de NS dag?) :thinking:

En dat is dus niet correct. Zie: https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

Wanneer reis je met korting?

In het weekend reis je gratis
Van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 04:00 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Studentenweek abonnement gaat op maandag om 4 uur in. Op maandagochtend om 0.02 reis je met 40% korting.

De afschrijving voor de betreffende reis is dus terecht.

Welkom bij de Community, rvdvelden

Ik zie dat onze doorgewinterde Community leden je al voorzien hebben van enkele reacties :smiley: Goed bezig nachtbrakers!

Ook ik begrijp uit je verhaal dat je een Studenten Week OV hebt. Dan reis je op maandag tot 4.00 uur met korting. Kortom, dan klopt de berekende prijs in dit geval toch wel.

Reageer