beantwoord

Onterechte boete door slecht functioneren apparatuur

• 13 mei 2014
  • 6 reacties
  • 979 Bekeken

hallo,

ik heb zojuist een boete gekregen omdat de (naar mijn mening) apparatuur van de conducteur slecht functioneert. Het zit namelijk zo, ik kan altijd goed in en uit checken met mijn ov-chipkaart. ik heb voor de boete mij ingecheckt en na de boete weer fijn uitgecheckt. toch krijg ik een boete, en dus weer een hoop werk erbij!! Ik ben hier laaiend over! ronduit belachelijk. Wie bij NS kan mij vertellen dat dit een terechte boete is? en kan mij dus vertellen dat het werk dat ik hiermee heb, en de telefoon kosten terecht zijn?
icon

Beste antwoord door Thom 13 mei 2014, 17:38

Na ongeveer een dag kunt nu bij Mijn NS zien of u correct bent in- en uitgechekt. Het is dan ook direct te zien of de conducteur al dan niet over een ondeugdelijk apparaat beschikte. Want immers die moet de incheck controleren. In het geval dat blijkt dat u correct bent in- en uitgecheckt, kunt u bezwaar maken tegen de verhoging met deugdelijk bewijs. Als er geen geldige incheck is geweest, is dat ook te zien en in dat geval vrees ik dat u uw boete zult moeten betalen.

U kunt ook eerder zien wanneer u bent in- en uitgechekt. Als u uw kaart voor de lezer van een kaartautomaat houdt, zijn uw laatste tien transacties meteen zichtbaar, ik meen bij reishistorie of laatste transacties maar het is zo te vinden. Dan weet u waar u aan toe bent.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Na ongeveer een dag kunt nu bij Mijn NS zien of u correct bent in- en uitgechekt. Het is dan ook direct te zien of de conducteur al dan niet over een ondeugdelijk apparaat beschikte. Want immers die moet de incheck controleren. In het geval dat blijkt dat u correct bent in- en uitgecheckt, kunt u bezwaar maken tegen de verhoging met deugdelijk bewijs. Als er geen geldige incheck is geweest, is dat ook te zien en in dat geval vrees ik dat u uw boete zult moeten betalen.

U kunt ook eerder zien wanneer u bent in- en uitgechekt. Als u uw kaart voor de lezer van een kaartautomaat houdt, zijn uw laatste tien transacties meteen zichtbaar, ik meen bij reishistorie of laatste transacties maar het is zo te vinden. Dan weet u waar u aan toe bent.
Welkom op het forum P.Muijsers!

Zoals ook door Thom is aangegeven, kan je zelf via Mijn NS, de kaartautomaat of NS Servicebalie nagaan of je inderdaad netjes was ingecheckt. Als dit het geval is en je wilt graag bezwaar maken, mag je mij na de ontvangst van de acceptgiro even een privéberichtje te sturen met je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum en het kenmerknummer van de boete. Dit kenmerk begint met een D of Z. Ik ga de boete dan voor je nakijken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar past je vraag het beste thuis.
Hoi P.Muijsers,

Vervelend dat je OV-chipkaart door ons niet is uit te lezen. Het is wel zo dat de scanners op het perron een stuk sterker zijn dan wij in onze apparatuur hebben zitten, vandaar dat het wel eens voorkomt dat je wel op het station kan inchecken, maar bij controle niets wordt uitgelezen. Let wel even op dat je een vervangende kaart gaat aanvragen. Elke keer als wij de OV-chipkaart niet kunnen uitlezen is er sprake van een niet geldig vervoersbewijs en moeten wij elke keer een Uitstel van Betaling uitschrijven met de daarbij wettelijke verhoging, zoals dat vandaag ook is gebeurd. Op den duur kan je geen beroep meer doen op coulance, aangezien je als reiziger zelf verantwoordelijk bent voor je OV-chipkaart.

Ik heb natuurlijk geen idee wat voor abonnement je hebt, maar vraag zo spoedig mogelijk een andere kaart aan.

Ik begrijp ook dat je laaiend bent, aangezien jij weet dat je bent ingecheckt, maar nu vraag ik je om eens in onze schoenen te staan, hoe vaak wij dit verhaal tegenkomen en horen. Ik hoop dat je dan beter kan begrijpen waarom wij een nieuw vervoersbewijs hebben moeten uitschrijven.

Hier nog een link met info betreft een defecte OV-chipkaart.

Succes in ieder geval en ik hoop je toch wat meer inzicht vanuit mijn collega's te hebben kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +4
Hier breng je een belangrijk nieuw element in, Loes. Zou het dan niet zo moeten zijn dat bij een defecte kaart er een boodschap bij het inchecken verschijnt, gekoppeld aan een afwijkend geluid waardoor duidelijk is dat je er niet mee kunt reizen? Dat signaal krijg je nu al als je er een verkeerde pas voor houdt, je museumjaarkaart werkt uiteraard echt niet 😉 Een dergelijke melding zou toch ook met defecte ovchipkaarten kunnen? Ik had eigenlijk als vooronderstelling dat dat zo zou zijn. Dat had het probleem van meneer Muysers mogelijk kunnen voorkomen. Het moet zo zijn dat je alleen met een werkende ovchipkaart kunt gaan reizen.

Verder is het helder dat een scanner op het station altijd sterker zal zijn, die zal niet als de handscanner van Loes door een batterij dan wel accu gevoed worden. Het neemt niet weg dat de techniek van de handscanner wel zo moet zijn gemaakt, dat hij goed moet kunnen uitlezen. Als blijkt dat meneer of mevrouw Muyser wel correct heeft ingecheckt en de handscanner het niet heeft uitgelezen, dan is dat geen goede zaak. Kan een zwakke accu in de handscanner niet worden omgewisseld?
Het heeft niets met een zwakke accu te maken Thom, anders zouden we veel meer OV-chipkaarten niet kunnen uitlezen als de accu te leeg zou raken.

Als de kaart niet goed incheckt, hoor je dat inderdaad. Mijn ervaring is als wij een kaart niet meer kunnen uitlezen, dat deze op sterven na dood is. Soms is het de chip zelf die kapot gaat, maar daar heet Translink Systems zo zijn controle op. De meeste kaarten gaan kapot door ze in de broekzak te zoen of op een andere plaats waar de kaart buigt.

Het is dan weer zo in de wet geregeld dat als wij dus de kaart niet kunnen uitlezen, er geen geldig vervoersbewijs is, ook al blijkt later dat er is ingecheckt, dan wordt alles wel weer rechtgetrokken, maar men wordt wel geacht zorgvuldiger met de kaart om te gaan en als het niet aan de gebruiker ligt, komt het op conto van Translink Systems.
Reputatie 2
Hoi P.Muijsers,

Vervelend dat je OV-chipkaart door ons niet is uit te lezen. Het is wel zo dat de scanners op het perron een stuk sterker zijn dan wij in onze apparatuur hebben zitten, vandaar dat het wel eens voorkomt dat je wel op het station kan inchecken, maar bij controle niets wordt uitgelezen. Let wel even op dat je een vervangende kaart gaat aanvragen. Elke keer als wij de OV-chipkaart niet kunnen uitlezen is er sprake van een niet geldig vervoersbewijs en moeten wij elke keer een Uitstel van Betaling uitschrijven met de daarbij wettelijke verhoging, zoals dat vandaag ook is gebeurd. Op den duur kan je geen beroep meer doen op coulance, aangezien je als reiziger zelf verantwoordelijk bent voor je OV-chipkaart.

Ik heb natuurlijk geen idee wat voor abonnement je hebt, maar vraag zo spoedig mogelijk een andere kaart aan.

Ik begrijp ook dat je laaiend bent, aangezien jij weet dat je bent ingecheckt, maar nu vraag ik je om eens in onze schoenen te staan, hoe vaak wij dit verhaal tegenkomen en horen. Ik hoop dat je dan beter kan begrijpen waarom wij een nieuw vervoersbewijs hebben moeten uitschrijven.

Hier nog een link met info betreft een defecte OV-chipkaart.

Succes in ieder geval en ik hoop je toch wat meer inzicht vanuit mijn collega's te hebben kunnen geven.
.

Als NS meer hart voor de reiziger had, zouden ze ongetwijfeld ervoor gezorgd hebben, dat eerst alle knelpunten opgelost waren, voordat het in 2014 definitief ingevoerd werd.

Reageer