beantwoord

Ophalen keuzedagen abonnement

• 26 april 2014
  • 3 reacties
  • 2697 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb op mijn OV kaart mijn eerste vrije reis opgehaald dat was reis 2, reis 1 heb ik laten staan omdat deze het hele jaar geldig is
kan ik daar nu nog bijkomen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 april 2014, 18:02

Toch nog een kleine aanvulling op wat Tom schrijft.
Via de knop "ophalen bestellingen" kunt u altijd zien wat er nog voor u klaar staat, dus ook wat er aan keuzedagen beschikbaar is.
Een dag voordat keuzedag 3 - voor de volgende periode van 2 maanden - gebruikt kan gaan worden, wordt deze ook weer voor u klaar gezet.
Kijkt u nu via "ophalen bestellingen" dan zal alleen de keuzedag 1 (voor het hele jaar) worden getoond.
Gaat u echter kijken wanneer de nieuwe keuzedag weer zou moeten ingaan, dan zult u keuzedagen 1 en 3 te zien krijgen (tenzij u 1 inmiddels ook gebruikt heeft).

Hoewel u de keuzedagen in principe ook op uw OV-chipkaart kunt zetten via deze knop (ophalen bestellingen) is het toch aanbevelenswaardig dat altijd via de knop "ophalen keuzedag" te doen.
Bij ophalen bestellingen is een foutje snel gemaakt - zeker als er meerdere keuzedagen gereed staan.
Bij ophalen keuzedag wordt altjd die keuzedag geladen die het eerst komt te vervallen.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja, daar kunt u gewoon bijkomen op dezelfde wijze als u nu uw keuzedag heeft opgenomen. U hoeft u zich daar geen zorgen over te maken. Die blijft daar staan en die vrije keuzedag kunt u zelfs het hele jaar gebruiken. U heeft een vrije reisdag per twee maanden, die kunt u uiteraard het beste als eerste opnemen en dat heeft u nu ook gedaan. Wilt binnen twee maanden weer een vrije reisdag dan neemt u gewoon de vrije reisdag voor het hele jaar op die nu nog te zien is op het kaartautomaat. Bedenk wel dat u maar een vrije reisdag heeft die het hele jaar geldig is.
Als u zowel de vrije reisdag voor de eerste twee maanden heeft gebruikt en daarnaast ook de vrije reisdag die voor het hele jaar geldig is, moet u de volgende periode afwachten waarin u weer een vrije reisdag krijgt, dat is om de twee maanden.
Een veel voorkomend misverstand is dat mensen denken dat ze de vrije reisdagen kunnen opsparen. Dat is echter niet het geval. Als u in de volgende periode van twee maanden uw vrije reisdag niet gebruikt, bent u hem kwijt en het wordt ook niet vergoed of gecompenseerd.

Als u uw keuzedag op uw ov-chipkaart heeft gezet, wordt die dag geldig gemaakt zodra u incheckt. Het is dus zaak de keuzedag pas op uw ovchipkaart te zetten als u daadwerkelijk met uw keuzedag wilt reizen. Omdat u uw keuzedag nu al op uw ovchipkaart heeft staan, zult u, zodra u incheckt, van deze keuzedag gebruik (moeten) maken.

Wellicht ten overvloede: u mag inmiddels ook op maandag tot en met vrijdag na negen uur reizen en daarmee op alle dagen van de week. Zaterdag en zondag mag u de hele dag reizen.

Toch nog een kleine aanvulling op wat Tom schrijft.
Via de knop "ophalen bestellingen" kunt u altijd zien wat er nog voor u klaar staat, dus ook wat er aan keuzedagen beschikbaar is.
Een dag voordat keuzedag 3 - voor de volgende periode van 2 maanden - gebruikt kan gaan worden, wordt deze ook weer voor u klaar gezet.
Kijkt u nu via "ophalen bestellingen" dan zal alleen de keuzedag 1 (voor het hele jaar) worden getoond.
Gaat u echter kijken wanneer de nieuwe keuzedag weer zou moeten ingaan, dan zult u keuzedagen 1 en 3 te zien krijgen (tenzij u 1 inmiddels ook gebruikt heeft).

Hoewel u de keuzedagen in principe ook op uw OV-chipkaart kunt zetten via deze knop (ophalen bestellingen) is het toch aanbevelenswaardig dat altijd via de knop "ophalen keuzedag" te doen.
Bij ophalen bestellingen is een foutje snel gemaakt - zeker als er meerdere keuzedagen gereed staan.
Bij ophalen keuzedag wordt altjd die keuzedag geladen die het eerst komt te vervallen.

Beste e.braake, Welkom op het NS Service Forum! Leuk om te zien dat ook jij inmiddels de weg naar het forum kent. Indien jij keuzedag 2 hebt opgehaald onder 'ophalen keuzedagen', zal keuzedag 1 nog steeds klaar staan om opgehaald te worden. Nog een kleine aanvulling; in dit oefenfilmpje kan je het ophalen van de keuzedagen nog eens oefenen.

Het antwoord van Hans is juist. Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van het topic te vergroten. Daarnaast heb ik de titel aangepast.

Reageer