beantwoord

Ophalen kinderen op station


ik had de volgende vraag gesteld en kreeg als antwoord minimaal EUR 20, 00 op je OV te hebben. En wat als je geen OV hebt, omdat je nooit met het OV reist ?

Oorspronkelijke tekst

Van: Nederlandse Spoorwegen
Aan: NSC.Eva@ns.nl
CC:
Verzonden: 02.04.16 21:17:45
Onderwerp: Contactformulier Contactformulier

Aanhef Mevr.
Voorletters ****
Tussenvoegsels
Achternaam ***********
Geboortedatum *******
E-mailadres **************
Mogen wij u bellen naar aanleiding van uw vraag? Ja

Onderwerp
Bericht Ik vind het niet te geloven, dat ik voor het ophalen van mijn twee minderjarige neefjes van station Rotterdam Centraal: 1. Negens mijn auto kwijt kan voor max 15 minuten. Gelukkig had ik mijn man bij me die gelijk werd weggestuurd en maar rondjes is gaan rijden op onze eigen kosten. 2. Ik minimaal €20,00 op de OV-kaart moet hebben staan om mijn neefjes op het perron te kunnen opwachten. Dus kostte me onnodig €15,00, want er stond nog €5,00 op en er was geen enkele andere mogelijkheid. Onbegrijpelijk klantONvriendelijkheid, maar ik zal wel geen reactie krijgen of zoiets als regels zijn regels ook in het kader van veiligheid.
Geachte mevrouw **********,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Graag reageer ik op uw bericht met betrekking tot het ophalen van uw neefjes op station Rotterdam Centraal. Ik vind het vervelend om te lezen dat u de auto niet tijdelijk kon parkeren bij het station. Mijn excuses voor het ongemak. Ik heb uw melding doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. U ontvangt hiervan geen persoonlijke terugkoppeling.

Om in te checken bij NS is er een minimumtarief van €20,00 nodig. Wanneer u binnen een uur weer uitcheckt blijft de €20,00 op uw OV-chipkaart staan zodat u er in de toekomst weer mee kunt reizen. Mocht u het tegoed op uw OV-chipkaart teruggestort willen kunt u daarvoor contact opnemen met Klantenservice OV-chipkaart. U kunt Klantenservice OV-chipkaart bereiken op 0900 - 0980 (€0,50 per gesprek).

Ik vertrouw erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op het NS Serviceforum (www.ns.nl/forum). U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030-751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.
Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Minke NS 5 april 2016, 18:34

Hoi mmblauw, welkom op het NS serviceforum.

Ik heb jouw persoonsgegevens in sterretjes gezet zodat hier geen misbruik van gemaakt kan worden. Wanneer de poortjes gesloten zijn op een station, heb je inderdaad een OV-chipkaart nodig om naar binnen te komen. Je kunt eventueel aan personeel ter plekke vragen om de poortjes te openen, maar ik kan je niet de toezegging doen dat ze dit zullen doen. Voor mensen die vaker door stations lopen zonder te reizen, is er een passagepas. Hier lees je er meer over. Persoonlijk denk ik dat het niet per se nodig was om jouw neefjes op te halen, wanneer ze zelf al een heel stuk met de trein hadden gereisd maar wellicht was dat ook vooral leuk als verrassing 😉
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het wegbrengen kost u geen geld omdat bij incheck er twintig euro wordt afgeschreven en het geld bij uitchecken weer wordt bijgestort. Maar het is inderdaad zo dat u een ov-chipkaart met saldo nodig heeft om binnen de poortjes van een afgesloten station te kunnen komen.
U zult dus een ov-chipkaart moeten hebben, ook als u er nooit mee reist maar wel kinderen naar het perron wilt brengen of van het perron wilt ophalen. Doet u dit zelden, dan zou ik gebruik maken van de teruggavemogelijkheid die hierboven wordt gegeven.

Het is een nadeel van het systeem en in uw geval onprettig en omslachtig. Bij een oplossing is het middel echter al snel erger dan de kwaal. Als je de deur afsluit, moet je de sleutel niet onder de deurmat leggen.
Hoi mmblauw, welkom op het NS serviceforum.

Ik heb jouw persoonsgegevens in sterretjes gezet zodat hier geen misbruik van gemaakt kan worden. Wanneer de poortjes gesloten zijn op een station, heb je inderdaad een OV-chipkaart nodig om naar binnen te komen. Je kunt eventueel aan personeel ter plekke vragen om de poortjes te openen, maar ik kan je niet de toezegging doen dat ze dit zullen doen. Voor mensen die vaker door stations lopen zonder te reizen, is er een passagepas. Hier lees je er meer over. Persoonlijk denk ik dat het niet per se nodig was om jouw neefjes op te halen, wanneer ze zelf al een heel stuk met de trein hadden gereisd maar wellicht was dat ook vooral leuk als verrassing 😉
En wat als je geen OV hebt, omdat je nooit met het OV reist ?

Dan mag u van NS niet het station in, omdat NS er vanuit gaat dat mensen zonder kaartje mensen zijn die conducteurs aanvallen. Dat is het hele idee achter de OV-chipkaart-poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is er eigenlijk tegen het opnieuw invoeren van het perronkaartje? Of is het dan te goedkoop om toch te gaan zwartrijden? Ik denk dat mmblaauw het geen probleem had gevonden om bijvoorbeeld 1 of 2 euro te betalen voor een perronkaartje.

Maar ik ben niet de eerste die dit bedacht heeft:
https://forum.ns.nl/op-station-17/perronkaartje-kost-2750-euro-4788
Wat is er eigenlijk tegen het opnieuw invoeren van het perronkaartje?
Het effect op de verkoopcijfers van OV-chipkaarten en het totaal aan uitstaande saldo's waarop NS-dochter TLS renteniert.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is er eigenlijk tegen het opnieuw invoeren van het perronkaartje?
Het effect op de verkoopcijfers van OV-chipkaarten en het totaal aan uitstaande saldo's waarop NS-dochter TLS renteniert.


Rentenieren? Met de huidige rentestanden? 🙂
De huidige rentestand is een extra motivatie voor TLS om de hoofdsom te maximaliseren 😛

....
Ik vind het niet te geloven, dat ik voor het ophalen van mijn twee minderjarige neefjes van station Rotterdam Centraal: 1. Negens mijn auto kwijt kan voor max 15 minuten. Gelukkig had ik mijn man bij me die gelijk werd weggestuurd en maar rondjes is gaan rijden op onze eigen kosten. ...

Geachte mevrouw **********,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Graag reageer ik op uw bericht met betrekking tot het ophalen van uw neefjes op station Rotterdam Centraal. Ik vind het vervelend om te lezen dat u de auto niet tijdelijk kon parkeren bij het station. Mijn excuses voor het ongemak. Ik heb uw melding doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. U ontvangt hiervan geen persoonlijke terugkoppeling.

...


Oké :?
Reputatie 4
Wat is er eigenlijk tegen het opnieuw invoeren van het perronkaartje? Of is het dan te goedkoop om toch te gaan zwartrijden? Ik denk dat mmblaauw het geen probleem had gevonden om bijvoorbeeld 1 of 2 euro te betalen voor een perronkaartje.

Dat is inderdaad overwogen maar ik weet niet waarom dat niet is ingevoerd (iedere euro is meegenomen lijkt me). In Japan waar alle stations afgesloten zijn met poortjes hebben ze wel zoiets, maar in Parijs, Londen, Singapore en Hong Kong ook niet voor zover ik weet.
Reputatie 4
Badge

1. Negens mijn auto kwijt kan voor max 15 minuten.


Dan kan wel, voor de deur van Rotterdam Centraal ligt parkeergarage Kruisplein waar je voor een euro 22 minuten kunt parkeren.
Reputatie 2
Persoonlijk denk ik dat het niet per se nodig was om jouw neefjes op te halen, wanneer ze zelf al een heel stuk met de trein hadden gereisd maar wellicht was dat ook vooral leuk als verrassing ;-)
Het is een gevaarlijke aanname dat die kinderen zichzelf kunnen redden. Kinderen met autisme, aandoening binnen het autistisch spectrum of bijvoorbeeld kunnen prima met de trein reizen. De situatie binnen de trein is uit te leggen en controleerbaar voor de persoon in kwestie, evenals het feit dat ze zelfstandig heel goed weten waar ze weer uit moeten stappen. Maar wanneer zij op een station komen dat voor hen onbekend terrein is, zeker een groot station als Rotterdam, kan ik je garanderen dat er een zeer stressvolle situatie zal ontstaan.
En wat als je geen OV hebt, omdat je nooit met het OV reist ?

Dan mag u van NS niet het station in, omdat NS er vanuit gaat dat mensen zonder kaartje mensen zijn die conducteurs aanvallen. Dat is het hele idee achter de OV-chipkaart-poortjes.


Het ligt iets minder gechargeerd. Niet iedereen zonder geldig vervoerbewijs valt onze collega's op de trein en het station aan. Het is echter wel duidelijk dat geweld in en rond de trein vaak samenhangt met 'zwartrijden'. Geen mens is hetzelfde, geen forumlid is hetzelfde. Je hebt forumleden die hun best doen nieuwe leden op hun gemak te stellen en te helpen, zoals bijvoorbeeld Thom en Keuzereiziger. Je hebt ook forumleden die af en toe met kreten komen die inhoudelijk niets toevoegen.

Wat betreft de gesloten poortjes kan ik zeker begrip voor je verhaal opbrengen mmblaauw. Om het aantal zwartrijders en daarmee het aantal agressiegevallen op de trein terug te dringen en de sociale veiligheidsbeleving van zowel reizigers als medewerkers te vergroten, hebben wij ervoor gekozen om 82 stations te voorzien van zogenaamde 'toegangspoortjes'. Als de poortjes op de 82 stations volledig in gebruik zijn, passeert 93% van de reizigers bij in- en/of uitcheck de poortjes. Bij check-in bedraagt dat percentage 79%. De poortjes dragen ook in belangrijke mate bij dat steeds minder reizigers vergeten in- en uit te checken.

We snappen dat het voor een kleine groep 'ophalers' geen wenselijke oplossing is, maar uiteindelijk zetten we veiligheid op plek één en wij zijn van mening dat gesloten poortjes daar bij helpen. Het zou een utopie zijn te denken dat dit een volledige oplossing is voor het geweldprobleem, maar we willen er alles aan doen dat ons personeel, maar ook de reizigers (waar jouw neefjes ook toe behoren) een zo veilig mogelijke reis te bieden.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft voor mij de vraag waarom NS geen perronkaarje wil invoeren.
Blijft voor mij de vraag waarom NS geen perronkaartje wil invoeren.

Gezien de huidige strategie, die ik hierboven uitéén heb gezet, te weten het stimuleren van reizen met de ov-chipkaart in combinatie met steeds meer gesloten poortjes en het tegengaan van zwartrijders ín de trein, hebben we daar dus duidelijk niet voor gekozen.
Reputatie 7
Badge +4
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.

Het lijkt me toch uiterst eenvoudig te bedenken, elke leugenreiziger of spoorparasiet ziet dit echt ogenblikkelijk. Het zou het probleem met mevrouw hierboven oplossen maar het is toch zonneklaar dat een perronkaartje het systeem volledig ondergraaft.

Dat is klaarblijkelijk ook de bedoeling, domweg omdat dat het effect is van het invoeren van een perronkaartje. NS is volledig op het achterhoofd gevallen als ze dit gaan doen.

Mensen zijn geen duivels maar ook geen heiligen. De structuren moeten zo zijn dat je niet of zo weinig mogelijk de gelegenheid tot oplichting krijgt. Dat versterkt ook het gevoel van rechtvaardigheid bij de echte klanten van NS - en dat zijn de betalende reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij spreekt NS zichzelf tegen.

Aan de ene kant wordt geschermd met 82 stations waar de poortjes gesloten worden en dat daarna het overgrote deel van de reizigers zowel moet in- als uitchecken.

Dit betekent dat zelfs wanneer grijsrijders (het zijn immers geen zwartrijders meer omdat ze voor een perronkaartje betaald hebben) wederrechtelijk met de trein gaan reizen, ze op hun aankomststation problemen krijgen omdat ze niet kunnen uitchecken.

Gestaafd door de cijfers van Klaas-Jan is er dus geen enkel beletsel om perronkaartjes opnieuw in te voeren.

In feite zijn er natuurlijk al perronkaartjes van €3,20: de kortst mogelijke rit vanaf een station + de automaat- of servicebalietoeslag. Dan kun je net zo goed echte perronkaartjes invoeren.

De drempel voor het zwartrijden wordt zeker verhoogd door de beheerste toegang. Maar met een entreeprijs van €3,20 voor het beheerste gebied kan er een verschuiving van zwart- naar grijsrijden gaan plaatsvinden. Zeker als er in de treinen misschien minder gecontroleerd gaat worden. Maar het kan natuurlijk zijn dat het strategie van NS is om in ieder geval van iedere zwartrijder €3,20 te ontvangen. Dat is beter dan niks.
Reputatie 4
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.
ik snap die redenering op zich maar waarom worden er dan wel passagepassen uitgedeeld? Die hebben hetzelfde probleem.
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.
ik snap die redenering op zich maar waarom worden er dan wel passagepassen uitgedeeld? Die hebben hetzelfde probleem.


Het hele project Beheerste Toegang Stations hangt van de inconsequenties aan elkaar. Bovendien levert het nieuwe problemen op die door NS zelf gecreëerd zijn. Wanneer die inconsequenties aan de orde gesteld worden, blijft het erg stil van de kant van NS. Maar wel gewoon doorgaan met stations afsluiten zonder dat de problemen zijn opgelost.

ik wil overigens wel duidelijk stellen dat ik natuurlijk geen enkel bezwaar heb tegen het veiliger maken van de treinen en het beschermen van het personeel. Maar ik maak wel bezwaar tegen rammelende plannen op basis van een niet goed doordachte strategie en vervolgens een rammelende uitvoering. Ik verwacht van een bedrijf als NS een veel beter doordacht systeem. Daar heb ik als betalende reiziger recht op.
Reputatie 7
Badge +4
Een dergelijke ingrijpende verandering heeft altijd losse eindjes. Wat me opvalt bij de tegenstanders is dat de oplossing altijd bestaat uit mogelijkheden het systeem te ondergraven waardoor leugenreizigers en spoorparasieten meer ruimte krijgen. Niet goed doordacht is voor jouw rekening. Perfect is het zeker niet maar realistische alternatieven, in de zin van evenwichtige afwegingen, worden zelden aangegeven, ook hier gebeurt dat niet.

Laten we ook eens nuchter vaststellen dat het voor miljoenen mensen elke keer moeiteloos werkt.

Mijn bezwaar bestaat uit het ontbreken van de mogelijkheid in- en uit te checken, respectievelijk op de plaats van vertrek en aankomst. Vanwege de 'privatisering' is dat lastig. Een groot vervoerbedrijf, mits goed geleid, zou veel ellende voorkomen.
Verder heb ik ernstig bezwaar tegen bijvorbeeld de lage poortjes in Rotterdam, als is het zeker mooi uit kunstzinnig oogpunt, naast een vriendelijke uitstraling.

Verder is het toezicht en de handhaving veel te gering, camera's en mobiele ploegen zouden veel ellende voorkomen en het veiligheidsgevoel bevorderen. door consequent handhaven neemt de agressie juist af. Een samenleving moet zich door dit gedrag ook niet laten gijzelen.

De wat strenge edoch menselijke leraar wordt gerespecteerd omdat hij ellende voorkomt. Met een samenleving is het niet veel anders.

Dat gaat echter over de uitvoering ervan. Het poortjessysteem zelf is goed - het heeft resultaat - maar men moet investeren in een goede uitwerking en daar ontbreekt het aan. Het is goed als mensen die het ondergraven daar nadeel van ondervinden. Bij de metro in Parijs heb je een tourniquet, dan ben je van veel gedoe af. Geen Parisien die zich er druk over maakt. Hoe wil je het anders doen is hun terechte commentaar, zij het in het Frans ;-)

Het systeem is eenvoudig te verbeteren door meer (camera-) toezicht en een grote pakkans, dus met meer handhavend personeel. Dat kost geld maar is een goede investering in veiligheid en moraal. Het systeem deugt wel maar de handhaving ervan nog niet.

Ten dele ligt er natuurlijk ook een maatschappelijk probleem in Nederland aan ten grondslag, aangaande ethiek en moraal.
We snappen dat het voor een kleine groep 'ophalers' geen wenselijke oplossing is, maar uiteindelijk zetten we veiligheid op plek één en wij zijn van mening dat gesloten poortjes daar bij helpen.

Nu zeg je het zelf: De ophalers mogen er niet in, omdat dat volgens NS een nadelig effect zou hebben op de veiligheid.

Daarentegen mogen mensen met kwade bedoelingen wel naar binnen, als ze maar een kaartje kopen.

Om het aantal zwartrijders en daarmee het aantal agressiegevallen op de trein terug te dringen en de sociale veiligheidsbeleving van zowel reizigers als medewerkers te vergroten, hebben wij ervoor gekozen om 82 stations te voorzien van zogenaamde 'toegangspoortjes'.

Het effect is natuurlijk het tegenovergestelde: Die poortjes wekken de indruk alsof het station in een zeer onveilige omgeving ligt die zulke vergaande maatregelen rechtvaardigt. Dat heeft een negatief effect op het veiligheidsgevoel. Tegelijkertijd slagen die poortjes er immers amper in om gespuis buiten te houden en goedwillende gebruikers van het station binnen te laten.

De poortjes dragen ook in belangrijke mate bij dat steeds minder reizigers vergeten in- en uit te checken.
Dat is een cirkelredenering. Zonder die poortjes was er geen OV-chipkaart nodig, dus hoefden we ook niet aan in- en uitchecken te denken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verwacht van NS dat het merendeel van de losse eindjes is opgelost voordat tot ingrijpende afsluitingen wordt overgegaan. Als hier op het forum de inconsequenties kunnen worden blootgelegd, dan moeten de professionals van NS dat zeker kunnen.

Blijkbaar is er een intern een enorme druk om de poortjes zo snel mogelijk af te sluiten en is er geen tijd om de zaken vooraf ordentelijk te regelen. Dan kan intern gezegd worden dat het uiterste is gedaan om de zwartrijders uit de treinen te weren. Dat de betalende reizigers worden opgescheept met een niet-optimaal werkend systeem is blijkbaar niet belangrijk voor een bedrijf dat de klant op 1, 2 en 3 zegt te plaatsen.

Mijn grootste bezwaar tegen het volledig afsluiten van stations op de huidige manier is de ellende die wordt veroorzaakt wanneer er poortjes van meerdere vervoerders zijn. Hier op forum lezen we bijna dagelijks over de problemen op Amsterdam Amstel met de poortjes van NS en GVB. Dat is niet opgelost.

Maar nu is Dordrecht afgesloten en zijn er problemen met verkeerd inchecken doordat daar poortjes van NS en Arriva staan. Ik vind het echt beneden beneden peil dat men ondanks de bekendheid met de problemen op Amsterdam Amstel gewoon doorgaat met het afsluiten van de poortjes in Dordrecht. Er wordt blijkbaar niet geëvalueerd en geleerd van problemen elders in het land. Tegelijkertijd lijkt NS niet te willen of kunnen samenwerken met de andere vervoerders wanneer het gaat om stations als Amsterdam Amstel en Dordrecht.

Alle vaagheden rond het rit- en reisverhaal zijn natuurlijk ook een aanfluiting. En het niet kunnen programmeren van het poortjessysteem zodat je zonder extra kosten een boodschap kunt doen buiten het beheerste gebied grenst aan het onwaarschijnlijke.

NS heeft dit project jaren kunnen voorbereiden. En nog gaat er van alles en nog wat mis omdat er over de details niet goed is nagedacht. Het door NS zelf gecreëerde tariefsysteem met allerlei ingewikkelde overgangen tussen spits- en daltarieven is ook fnuikend voor het soepel laten verlopen van de afsluiting van de poortjes.

Poortjes werken prima in de metro. Maar vooralsnog niet bij NS.
Reputatie 4

Blijkbaar is er een intern een enorme druk om de poortjes zo snel mogelijk af te sluiten en is er geen tijd om de zaken vooraf ordentelijk te regelen.

Snel??? Ze zijn er al vele jaren mee bezig en het schiet juist niet op.

Mijn grootste bezwaar tegen het volledig afsluiten van stations op de huidige manier is de ellende die wordt veroorzaakt wanneer er poortjes van meerdere vervoerders zijn.

Ik was pas geleden in Singapore en daar bestaat het metronet uit 5 lijnen. Drie daarvan worden geexploiteerd door SMRT en de twee andere lijnen door SBS-Transit. Door de aanwezigheid van een circle-lijn kun je in heel veel gevallen via verschillende routes van A naar B reizen maar desondanks geldt daar bij de metro single check-in/check-uit. Ik vroeg me af hoe ze dat daar regelden qua afrekening.
Reputatie 7
Badge +3

Snel??? Ze zijn er al vele jaren mee bezig en het schiet juist niet op.

Snel is inderdaad niet het juiste woord. Versneld is beter.
Juist vanwege alle losse eindjes slaagde NS er maar niet in om de zaken sluitend te krijgen en konden de poortjes niet gesloten worden. Maar vanwege meerdere ernstige geweldsdelicten door zwartrijders tegen treinpersoneel is NS toch maar aan het afsluiten gegaan. ik heb daar alle begrip voor.
Maar daarom hoeft de uitvoering nog niet zo knullig.

Ik heb overigens geen idee hoe ze het in Singapore geregeld hebben met de afrekening tussen de verschillende vervoerders. Misschien doen ze daar niet aan onderling per rit afrekenen?
Reputatie 7
Badge +3
Beide vervoerders publiceren in Singapore iedere maand tot op de laatste reiziger exact hoeveel reizigers ze vervoeren.

Snel??? Ze zijn er al vele jaren mee bezig en het schiet juist niet op.

Snel is inderdaad niet het juiste woord. Versneld is beter.

Het OV-chipkaartsysteem met bijbehorende poortjes is overhaast ingevoerd. In plaats van eerst goed na te denken over de gewenste functionaliteit en gebruiksgemak, zijn ze voortijdig met de uitrol begonnen. Daarna bleek allerlei noodzakelijke functionaliteit niet compatibel met het uitgerolde systeem (bijvoorbeeld trajectabonnementen), maar toen konden de noodzakelijke fundamentele ontwerpkeuzes natuurlijk niet meer verbeterd worden. Vervolgens is men schoorvoetend de ene lelijke workaround op de andere gaan stapelen, steeds net genoeg om de consumentenorganisaties en de politiek even zoet te houden. Daarin zit ook de tijd tussen het plaatsen van die poortjes en het daadwerkelijk sluiten ervan.

Reageer