beantwoord

Ophalen kinderen op station

Toon eerste bericht

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het OV-chipkaartsysteem met bijbehorende poortjes is overhaast ingevoerd. In plaats van eerst goed na te denken over de gewenste functionaliteit en gebruiksgemak, zijn ze voortijdig met de uitrol begonnen. Daarna bleek allerlei noodzakelijke functionaliteit niet compatibel met het uitgerolde systeem (bijvoorbeeld trajectabonnementen), maar toen konden de noodzakelijke fundamentele ontwerpkeuzes natuurlijk niet meer verbeterd worden. Vervolgens is men schoorvoetend de ene lelijke workaround op de andere gaan stapelen, steeds net genoeg om de consumentenorganisaties en de politiek even zoet te houden. Daarin zit ook de tijd tussen het plaatsen van die poortjes en het daadwerkelijk sluiten ervan.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het juist NS is dat miet zijn ingewikkelde tariefstructuur de problemen zelf veroorzaakt. De poortjes in de metro's van Amsterdam en Rotterdam werken prima, mede door de eenvoudige tarieven.

NS maakt gewoon geen keuzes en maakt op mij de indruk volkomen stuurloos te zijn bij de invoering van Beheerste Toegang Stations. Van alle kanten komen er signalen dat het niet goed gaat maar NS gaat stug door met de uitrol. Op terechte vragen komen geen antwoorden en de antwoorden die wel komen roepen alleen maar meer vragen op. Volgens mij wordt het tijd voor een coördinerende crisismanager die knopen gaat doorhakken.

Ik heb het idee dat de critici op dit forum wensen dat Beheerste Toegang Stations een succes wordt. Iedereen staat achter de uitgangspunten van minder zwartrijders in de stations en in de treinen. Maar tegelijkertijd moet het project wel zo worden uitgevoerd dat betalende klanten van NS geen last hebben van allerlei administratieve onzin tussen vervoerders en geneuzel over ritten en reizen. Dan zijn we ook af van allerlei vaag gewauwel over strategie en uitgangspunten. Ga gewoon aan de slag en los de problemen op. Die zijn uitgebreid geïnventariseerd.

En die perronkaartjes moeten natuurlijk gewoon ingevoerd worden. Wanneer het goedkoopste enkele reiskaartje uit de automaat €3,20 kost, een kaartje waarmee iedereen een afgesloten station binnenkomt, kun je ook perronkaartjes van bijvoorbeeld €2 verkopen. Want uiteindelijk was deze hele discussie begonnen vanwege een tante die haar minderjarige neefjes niet van de trein kon halen. Hoe bureaucratisch en star kun je zijn als bedrijf?
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het juist NS is dat miet zijn ingewikkelde tariefstructuur de problemen zelf veroorzaakt.

Dat is de zaken omdraaien. De tariefstructuur was een gegeven dat een van de uitgangspunten had moeten zijn bij het ontwerp van de OV-chipkaart. Dat betekent niet dat die nooit gewijzigd kan worden, maar de juiste volgorde is hoe dan ook eerst vast stellen wat wenselijk is qua tarieven en dan de technische uitvoering daarop baseren. Niet omgekeerd. De huidige OV-chipkaart is zowel voor tijd-gebonden abonnementen als voor traject-gebonden abonnementen eigenlijk niet geschikt. Het ding is wel prima geschikt om losse vervoerbewijzen van tevoren aan te schaffen en op de OV-chipkaart te laden (zoals een losse enkele reis, eventueel met een overgang van tariefperiode halverwege), maar die mogelijkheid vindt NS dan weer niet wenselijk.
Reputatie 7
Badge +4
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.

ik snap die redenering op zich maar waarom worden er dan wel passagepassen uitgedeeld? Die hebben hetzelfde probleem.

Het is vaak onder druk van een gemeenteraad met slappe knieën, maar je kunt er ook niet omheen dat een doorgang in een station voor een deel van een stad van belang kan zijn. In mijn woonplaats is de mogelijkheid al snel beperkt tot een gering aantal postcodegebieden vanwege de doorgang naar het ziekenhuis. De opvatting dat men een passagepas uit het automaat moest kunnen halen, heeft maar even stand gehouden. Hoewel de kwaliteit van de gemeenteraad hier redelijk goed is, waren er helaas ook een aantal leden bij waarbij je je afvroeg of men de moeite had genomen zich in te lezen.

Ze werden wel beperkt verstrekt maar het is onder externe druk. Ik ben het met je eens dat het het systeem kan ondergraven.
als ik in Parijs de metro neem, koop ik gewoon een kaartje en reis daarmee zo lang en ver als ik wil binnen de zone(s) waarvoor mijn kaartje geldig is, ook tijdens spitstijden; zou ik iemand willen afhalen of op de metro zetten, dan kan dat met het goedkoopste kaartje; ik check in door het kaartje door een apparaat te laten gaan dat het poortje opent, meestal check ik niet uit, maar soms wel, ook door het kaartje door het apparaat te laten gaan; ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan als de papieren kaartjes zouden worden afgeschaft;

overigens lijkt het systeem van een goedkoop kaartje mij de beste oplossing voor wie geen geld op zijn ov-kaart wil laden of niet zo'n kaart bezit, en of je dat goedkoopste kaartje nu perronkaartje noemt of niet, het wordt dan wel zo gebruikt; wil men dat bij NS niet, dan had men ook niet moeten zwichten en toch eenmalige chipkaarten gaan verkopen; nu heeft men daarmee zelf een grijsrijdmogelijkheid geschapen en daarnaast is daarmee feitelijk een "perron"kaartje beschikbaar

tot slot: zwart rijden is uit den boze, maar om nu alleen om zwart rijden te voorkomen een heel systeem voor miljoenen anderen steeds minder toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken, komt op mij wel onplezierig over; de gedachte dat de goeden "nu eenmaal" onder de kwaden moeten lijden, moet je naar mijn idee niet al te zeer laten overheersen
Wat was het vroeger toch simpel. Wij reisden als kind vaak van Groningen naar Rotterdam. Onze ouders zetten ons in Groningen op de trein en vroegen dan aan een reiziger die ook naar Rotterdam ging of die ons in de gaten wlde houden. En in Rotterdam stond opa op het perron om ons op te halen. En terug naar huis hetzelfde verhaal. Onze ouders kochten voor een dubbeltje een paars perronkaartje. Opa werkte bij het spoor, dus die kon zo het perron op. En vaak reed hij dan mee tot Utrecht als we moesten overstappen. Een heel avontuur als je 8 jaar bent!
Helaas kan dit nu niet meer met al die halfgaren die zonder kaartje in de trein zitten. Maar toch noemen we dit vooruigang.
Reputatie 7
Badge +3

Dat is de zaken omdraaien. De tariefstructuur was een gegeven dat een van de uitgangspunten had moeten zijn bij het ontwerp van de OV-chipkaart.

Dat ben ik niet met je eens. NS heeft de zaken extra gecompliceerd door een paar jaar geleden met een middagspits te gaan werken. De middagspitsbeperking bestond nog niet toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Dat leidt nu tot allerlei onbedoelde consequenties, zoals de hele rit- en reisdiscussie.

De OV-chipkaart is een prima kaart voor zowel enkele reizen als abonnementen. Dat blijkt ook uit succes van bijvoorbeeld de Oyster Card. Het grootste verschil met Londen is uiteraard dat er daar één overheid is die de tarieven vaststelt, met uitzondering van wat treintrajecten. In Londen is uitdrukkelijk afgezien van het invoeren van middagspitsbeperkingen omdat het systeem veel te gecompliceerd maakt.

Wat ik bedoel met een stuurloze NS is dat er geknutseld wordt aan de tariefstructuren zonder te kijken wat de praktische consequenties zijn voor het poortjessysteem.

@bdh
Jij hebt precies begrepen wat ik bedoelde met de de facto perronkaartjes ven €3,20. Dan kun je net zo goed echte perronkaartjes gaan verkopen.
Zou het een strategie van NS zijn om zwartrijders om te turnen tot grijsrijders om zo in ieder geval €3,20 per grijsrijder te beuren?
Reputatie 6
Badge

Het ligt iets minder gechargeerd. Niet iedereen zonder geldig vervoerbewijs valt onze collega's op de trein en het station aan. Het is echter wel duidelijk dat geweld in en rond de trein vaak samenhangt met 'zwartrijden'. Geen mens is hetzelfde, geen forumlid is hetzelfde. Je hebt forumleden die hun best doen nieuwe leden op hun gemak te stellen en te helpen, zoals bijvoorbeeld Thom en Keuzereiziger. Je hebt ook forumleden die af en toe met kreten komen die inhoudelijk niets toevoegen.

Het klopt dat forumleden op een verschillende manier reageren. Dit zal te maken hebben met de persoon zelf, de ervaringen met in dit geval NS als bedrijf en bijvoorbeeld de oplossing die een forumlid krijgt aangeboden vanuit NS.

Als ik kijk naar de forum medewerkers hier zijn deze ook verschillend:
-De 'niet lullen maar poetsen' mentaliteit en toch oplossingsgericht'
-De service gerichte personen met oplossing;
-Medewerkers waarvan ik mij afvraag of zij ooit een station of trein van binnen hebben gezien;
-De welwillende medewerkers die dus wel willen maar binnen de organisatie niet verder komen qua oplossingen.

De een is niet beter of slechter dan de ander. Immers anders zouden de (kritische) forumleden of de NS medewerkers niet uit vlees en bloed maar uit ijzer en schroeven bestaan. Op een forum komt (een groot deel) van de (digitale) maatschappij voorbij.

Ik denk, dat NS blij mag zijn, dat zich mensen op dit forum soms positief, soms negatief kritisch uitlaten over NS.
Mijn hoop is dan ook, dat NS met beide geluiden iets doet.

Als ik de afgelopen dagen vooral zie, dat het forumpubliek bovenmatig negatief is over het poortjesgebruik en de algemene toon (mijns inziens) toch vooral is dat welwillende reizigers vooral getroffen worden door poortjes-perikelen zoals ophalen van kleine kinderen, het vervallen van kortingen door overstap op een andere vervoerder, het verkeerd uitchecken doordat er meerdere vervoerders op een station actief zijn en bovenal niet te vergeten een euforisch persbericht over 12 stations waar een probleem nu wel of niet?? is opgelost met betrekking tot omchecken, dan mag ik hopen dat NS op de achtergrond toch echt iets met deze signalen doet enerzijds en anderzijds het aantal zwartrijders, immers het beoogde doel van deze poortjes, beter in balans weet te brengen.

Uiteindelijk willen NS en de frequent reagerende forumleden toch een (nog) beter product. En dat is voor beide partijen toch een win-win situatie.
Dat ben ik niet met je eens. NS heeft de zaken extra gecompliceerd door een paar jaar geleden met een middagspits te gaan werken. De middagspitsbeperking bestond nog niet toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Dat leidt nu tot allerlei onbedoelde consequenties, zoals de hele rit- en reisdiscussie.

De redenen waarom de middagspitsbeperking niet goed samengaat met de OV-chipkaart zijn dezelfde als voor de ochtendspitsbeperking. Met het voordeelurenabonnement heb je weliswaar geen dal-spitsovergang, maar het probleem is hetzelfde: er is geen goede manier om tot de spitsgrens tegen het ene tarief te reizen en vanaf de spitsgrens tegen het andere.

Bovendien was het plan van de middagspits er al wel tijdens de ontwikkeling van de OV-chipkaart.

Reageer