beantwoord

Ophalen kinderen op station

ik had de volgende vraag gesteld en kreeg als antwoord minimaal EUR 20, 00 op je OV te hebben. En wat als je geen OV hebt, omdat je nooit met het OV reist ?

Oorspronkelijke tekst

Van: Nederlandse Spoorwegen
Aan: NSC.Eva@ns.nl
CC:
Verzonden: 02.04.16 21:17:45
Onderwerp: Contactformulier Contactformulier

Aanhef Mevr.
Voorletters ****
Tussenvoegsels
Achternaam ***********
Geboortedatum *******
E-mailadres **************
Mogen wij u bellen naar aanleiding van uw vraag? Ja

Onderwerp
Bericht Ik vind het niet te geloven, dat ik voor het ophalen van mijn twee minderjarige neefjes van station Rotterdam Centraal: 1. Negens mijn auto kwijt kan voor max 15 minuten. Gelukkig had ik mijn man bij me die gelijk werd weggestuurd en maar rondjes is gaan rijden op onze eigen kosten. 2. Ik minimaal €20,00 op de OV-kaart moet hebben staan om mijn neefjes op het perron te kunnen opwachten. Dus kostte me onnodig €15,00, want er stond nog €5,00 op en er was geen enkele andere mogelijkheid. Onbegrijpelijk klantONvriendelijkheid, maar ik zal wel geen reactie krijgen of zoiets als regels zijn regels ook in het kader van veiligheid.
Geachte mevrouw **********,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Graag reageer ik op uw bericht met betrekking tot het ophalen van uw neefjes op station Rotterdam Centraal. Ik vind het vervelend om te lezen dat u de auto niet tijdelijk kon parkeren bij het station. Mijn excuses voor het ongemak. Ik heb uw melding doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. U ontvangt hiervan geen persoonlijke terugkoppeling.

Om in te checken bij NS is er een minimumtarief van €20,00 nodig. Wanneer u binnen een uur weer uitcheckt blijft de €20,00 op uw OV-chipkaart staan zodat u er in de toekomst weer mee kunt reizen. Mocht u het tegoed op uw OV-chipkaart teruggestort willen kunt u daarvoor contact opnemen met Klantenservice OV-chipkaart. U kunt Klantenservice OV-chipkaart bereiken op 0900 - 0980 (€0,50 per gesprek).

Ik vertrouw erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op het NS Serviceforum (www.ns.nl/forum). U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030-751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.
Met vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Minke NS 5 april 2016, 18:34

Hoi mmblauw, welkom op het NS serviceforum.

Ik heb jouw persoonsgegevens in sterretjes gezet zodat hier geen misbruik van gemaakt kan worden. Wanneer de poortjes gesloten zijn op een station, heb je inderdaad een OV-chipkaart nodig om naar binnen te komen. Je kunt eventueel aan personeel ter plekke vragen om de poortjes te openen, maar ik kan je niet de toezegging doen dat ze dit zullen doen. Voor mensen die vaker door stations lopen zonder te reizen, is er een passagepas. Hier lees je er meer over. Persoonlijk denk ik dat het niet per se nodig was om jouw neefjes op te halen, wanneer ze zelf al een heel stuk met de trein hadden gereisd maar wellicht was dat ook vooral leuk als verrassing 😉
Bekijk origineel

33 reacties

Dat ben ik niet met je eens. NS heeft de zaken extra gecompliceerd door een paar jaar geleden met een middagspits te gaan werken. De middagspitsbeperking bestond nog niet toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Dat leidt nu tot allerlei onbedoelde consequenties, zoals de hele rit- en reisdiscussie.

De redenen waarom de middagspitsbeperking niet goed samengaat met de OV-chipkaart zijn dezelfde als voor de ochtendspitsbeperking. Met het voordeelurenabonnement heb je weliswaar geen dal-spitsovergang, maar het probleem is hetzelfde: er is geen goede manier om tot de spitsgrens tegen het ene tarief te reizen en vanaf de spitsgrens tegen het andere.

Bovendien was het plan van de middagspits er al wel tijdens de ontwikkeling van de OV-chipkaart.
Reputatie 6
Badge

Het ligt iets minder gechargeerd. Niet iedereen zonder geldig vervoerbewijs valt onze collega's op de trein en het station aan. Het is echter wel duidelijk dat geweld in en rond de trein vaak samenhangt met 'zwartrijden'. Geen mens is hetzelfde, geen forumlid is hetzelfde. Je hebt forumleden die hun best doen nieuwe leden op hun gemak te stellen en te helpen, zoals bijvoorbeeld Thom en Keuzereiziger. Je hebt ook forumleden die af en toe met kreten komen die inhoudelijk niets toevoegen.

Het klopt dat forumleden op een verschillende manier reageren. Dit zal te maken hebben met de persoon zelf, de ervaringen met in dit geval NS als bedrijf en bijvoorbeeld de oplossing die een forumlid krijgt aangeboden vanuit NS.

Als ik kijk naar de forum medewerkers hier zijn deze ook verschillend:
-De 'niet lullen maar poetsen' mentaliteit en toch oplossingsgericht'
-De service gerichte personen met oplossing;
-Medewerkers waarvan ik mij afvraag of zij ooit een station of trein van binnen hebben gezien;
-De welwillende medewerkers die dus wel willen maar binnen de organisatie niet verder komen qua oplossingen.

De een is niet beter of slechter dan de ander. Immers anders zouden de (kritische) forumleden of de NS medewerkers niet uit vlees en bloed maar uit ijzer en schroeven bestaan. Op een forum komt (een groot deel) van de (digitale) maatschappij voorbij.

Ik denk, dat NS blij mag zijn, dat zich mensen op dit forum soms positief, soms negatief kritisch uitlaten over NS.
Mijn hoop is dan ook, dat NS met beide geluiden iets doet.

Als ik de afgelopen dagen vooral zie, dat het forumpubliek bovenmatig negatief is over het poortjesgebruik en de algemene toon (mijns inziens) toch vooral is dat welwillende reizigers vooral getroffen worden door poortjes-perikelen zoals ophalen van kleine kinderen, het vervallen van kortingen door overstap op een andere vervoerder, het verkeerd uitchecken doordat er meerdere vervoerders op een station actief zijn en bovenal niet te vergeten een euforisch persbericht over 12 stations waar een probleem nu wel of niet?? is opgelost met betrekking tot omchecken, dan mag ik hopen dat NS op de achtergrond toch echt iets met deze signalen doet enerzijds en anderzijds het aantal zwartrijders, immers het beoogde doel van deze poortjes, beter in balans weet te brengen.

Uiteindelijk willen NS en de frequent reagerende forumleden toch een (nog) beter product. En dat is voor beide partijen toch een win-win situatie.
Reputatie 7
Badge +3

Dat is de zaken omdraaien. De tariefstructuur was een gegeven dat een van de uitgangspunten had moeten zijn bij het ontwerp van de OV-chipkaart.

Dat ben ik niet met je eens. NS heeft de zaken extra gecompliceerd door een paar jaar geleden met een middagspits te gaan werken. De middagspitsbeperking bestond nog niet toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Dat leidt nu tot allerlei onbedoelde consequenties, zoals de hele rit- en reisdiscussie.

De OV-chipkaart is een prima kaart voor zowel enkele reizen als abonnementen. Dat blijkt ook uit succes van bijvoorbeeld de Oyster Card. Het grootste verschil met Londen is uiteraard dat er daar één overheid is die de tarieven vaststelt, met uitzondering van wat treintrajecten. In Londen is uitdrukkelijk afgezien van het invoeren van middagspitsbeperkingen omdat het systeem veel te gecompliceerd maakt.

Wat ik bedoel met een stuurloze NS is dat er geknutseld wordt aan de tariefstructuren zonder te kijken wat de praktische consequenties zijn voor het poortjessysteem.

@bdh
Jij hebt precies begrepen wat ik bedoelde met de de facto perronkaartjes ven €3,20. Dan kun je net zo goed echte perronkaartjes gaan verkopen.
Zou het een strategie van NS zijn om zwartrijders om te turnen tot grijsrijders om zo in ieder geval €3,20 per grijsrijder te beuren?
Wat was het vroeger toch simpel. Wij reisden als kind vaak van Groningen naar Rotterdam. Onze ouders zetten ons in Groningen op de trein en vroegen dan aan een reiziger die ook naar Rotterdam ging of die ons in de gaten wlde houden. En in Rotterdam stond opa op het perron om ons op te halen. En terug naar huis hetzelfde verhaal. Onze ouders kochten voor een dubbeltje een paars perronkaartje. Opa werkte bij het spoor, dus die kon zo het perron op. En vaak reed hij dan mee tot Utrecht als we moesten overstappen. Een heel avontuur als je 8 jaar bent!
Helaas kan dit nu niet meer met al die halfgaren die zonder kaartje in de trein zitten. Maar toch noemen we dit vooruigang.
als ik in Parijs de metro neem, koop ik gewoon een kaartje en reis daarmee zo lang en ver als ik wil binnen de zone(s) waarvoor mijn kaartje geldig is, ook tijdens spitstijden; zou ik iemand willen afhalen of op de metro zetten, dan kan dat met het goedkoopste kaartje; ik check in door het kaartje door een apparaat te laten gaan dat het poortje opent, meestal check ik niet uit, maar soms wel, ook door het kaartje door het apparaat te laten gaan; ik ben benieuwd hoe het daar zal gaan als de papieren kaartjes zouden worden afgeschaft;

overigens lijkt het systeem van een goedkoop kaartje mij de beste oplossing voor wie geen geld op zijn ov-kaart wil laden of niet zo'n kaart bezit, en of je dat goedkoopste kaartje nu perronkaartje noemt of niet, het wordt dan wel zo gebruikt; wil men dat bij NS niet, dan had men ook niet moeten zwichten en toch eenmalige chipkaarten gaan verkopen; nu heeft men daarmee zelf een grijsrijdmogelijkheid geschapen en daarnaast is daarmee feitelijk een "perron"kaartje beschikbaar

tot slot: zwart rijden is uit den boze, maar om nu alleen om zwart rijden te voorkomen een heel systeem voor miljoenen anderen steeds minder toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken, komt op mij wel onplezierig over; de gedachte dat de goeden "nu eenmaal" onder de kwaden moeten lijden, moet je naar mijn idee niet al te zeer laten overheersen
Reputatie 7
Badge +4
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.

ik snap die redenering op zich maar waarom worden er dan wel passagepassen uitgedeeld? Die hebben hetzelfde probleem.

Het is vaak onder druk van een gemeenteraad met slappe knieën, maar je kunt er ook niet omheen dat een doorgang in een station voor een deel van een stad van belang kan zijn. In mijn woonplaats is de mogelijkheid al snel beperkt tot een gering aantal postcodegebieden vanwege de doorgang naar het ziekenhuis. De opvatting dat men een passagepas uit het automaat moest kunnen halen, heeft maar even stand gehouden. Hoewel de kwaliteit van de gemeenteraad hier redelijk goed is, waren er helaas ook een aantal leden bij waarbij je je afvroeg of men de moeite had genomen zich in te lezen.

Ze werden wel beperkt verstrekt maar het is onder externe druk. Ik ben het met je eens dat het het systeem kan ondergraven.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het juist NS is dat miet zijn ingewikkelde tariefstructuur de problemen zelf veroorzaakt.

Dat is de zaken omdraaien. De tariefstructuur was een gegeven dat een van de uitgangspunten had moeten zijn bij het ontwerp van de OV-chipkaart. Dat betekent niet dat die nooit gewijzigd kan worden, maar de juiste volgorde is hoe dan ook eerst vast stellen wat wenselijk is qua tarieven en dan de technische uitvoering daarop baseren. Niet omgekeerd. De huidige OV-chipkaart is zowel voor tijd-gebonden abonnementen als voor traject-gebonden abonnementen eigenlijk niet geschikt. Het ding is wel prima geschikt om losse vervoerbewijzen van tevoren aan te schaffen en op de OV-chipkaart te laden (zoals een losse enkele reis, eventueel met een overgang van tariefperiode halverwege), maar die mogelijkheid vindt NS dan weer niet wenselijk.
Reputatie 7
Badge +3

Het OV-chipkaartsysteem met bijbehorende poortjes is overhaast ingevoerd. In plaats van eerst goed na te denken over de gewenste functionaliteit en gebruiksgemak, zijn ze voortijdig met de uitrol begonnen. Daarna bleek allerlei noodzakelijke functionaliteit niet compatibel met het uitgerolde systeem (bijvoorbeeld trajectabonnementen), maar toen konden de noodzakelijke fundamentele ontwerpkeuzes natuurlijk niet meer verbeterd worden. Vervolgens is men schoorvoetend de ene lelijke workaround op de andere gaan stapelen, steeds net genoeg om de consumentenorganisaties en de politiek even zoet te houden. Daarin zit ook de tijd tussen het plaatsen van die poortjes en het daadwerkelijk sluiten ervan.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het juist NS is dat miet zijn ingewikkelde tariefstructuur de problemen zelf veroorzaakt. De poortjes in de metro's van Amsterdam en Rotterdam werken prima, mede door de eenvoudige tarieven.

NS maakt gewoon geen keuzes en maakt op mij de indruk volkomen stuurloos te zijn bij de invoering van Beheerste Toegang Stations. Van alle kanten komen er signalen dat het niet goed gaat maar NS gaat stug door met de uitrol. Op terechte vragen komen geen antwoorden en de antwoorden die wel komen roepen alleen maar meer vragen op. Volgens mij wordt het tijd voor een coördinerende crisismanager die knopen gaat doorhakken.

Ik heb het idee dat de critici op dit forum wensen dat Beheerste Toegang Stations een succes wordt. Iedereen staat achter de uitgangspunten van minder zwartrijders in de stations en in de treinen. Maar tegelijkertijd moet het project wel zo worden uitgevoerd dat betalende klanten van NS geen last hebben van allerlei administratieve onzin tussen vervoerders en geneuzel over ritten en reizen. Dan zijn we ook af van allerlei vaag gewauwel over strategie en uitgangspunten. Ga gewoon aan de slag en los de problemen op. Die zijn uitgebreid geïnventariseerd.

En die perronkaartjes moeten natuurlijk gewoon ingevoerd worden. Wanneer het goedkoopste enkele reiskaartje uit de automaat €3,20 kost, een kaartje waarmee iedereen een afgesloten station binnenkomt, kun je ook perronkaartjes van bijvoorbeeld €2 verkopen. Want uiteindelijk was deze hele discussie begonnen vanwege een tante die haar minderjarige neefjes niet van de trein kon halen. Hoe bureaucratisch en star kun je zijn als bedrijf?

Snel??? Ze zijn er al vele jaren mee bezig en het schiet juist niet op.

Snel is inderdaad niet het juiste woord. Versneld is beter.

Het OV-chipkaartsysteem met bijbehorende poortjes is overhaast ingevoerd. In plaats van eerst goed na te denken over de gewenste functionaliteit en gebruiksgemak, zijn ze voortijdig met de uitrol begonnen. Daarna bleek allerlei noodzakelijke functionaliteit niet compatibel met het uitgerolde systeem (bijvoorbeeld trajectabonnementen), maar toen konden de noodzakelijke fundamentele ontwerpkeuzes natuurlijk niet meer verbeterd worden. Vervolgens is men schoorvoetend de ene lelijke workaround op de andere gaan stapelen, steeds net genoeg om de consumentenorganisaties en de politiek even zoet te houden. Daarin zit ook de tijd tussen het plaatsen van die poortjes en het daadwerkelijk sluiten ervan.
Reputatie 7
Badge +3
Beide vervoerders publiceren in Singapore iedere maand tot op de laatste reiziger exact hoeveel reizigers ze vervoeren.
Reputatie 7
Badge +3

Snel is inderdaad niet het juiste woord. Versneld is beter.
Juist vanwege alle losse eindjes slaagde NS er maar niet in om de zaken sluitend te krijgen en konden de poortjes niet gesloten worden. Maar vanwege meerdere ernstige geweldsdelicten door zwartrijders tegen treinpersoneel is NS toch maar aan het afsluiten gegaan. ik heb daar alle begrip voor.
Maar daarom hoeft de uitvoering nog niet zo knullig.

Ik heb overigens geen idee hoe ze het in Singapore geregeld hebben met de afrekening tussen de verschillende vervoerders. Misschien doen ze daar niet aan onderling per rit afrekenen?
Reputatie 4

Blijkbaar is er een intern een enorme druk om de poortjes zo snel mogelijk af te sluiten en is er geen tijd om de zaken vooraf ordentelijk te regelen.

Mijn grootste bezwaar tegen het volledig afsluiten van stations op de huidige manier is de ellende die wordt veroorzaakt wanneer er poortjes van meerdere vervoerders zijn.

Ik was pas geleden in Singapore en daar bestaat het metronet uit 5 lijnen. Drie daarvan worden geexploiteerd door SMRT en de twee andere lijnen door SBS-Transit. Door de aanwezigheid van een circle-lijn kun je in heel veel gevallen via verschillende routes van A naar B reizen maar desondanks geldt daar bij de metro single check-in/check-uit. Ik vroeg me af hoe ze dat daar regelden qua afrekening.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verwacht van NS dat het merendeel van de losse eindjes is opgelost voordat tot ingrijpende afsluitingen wordt overgegaan. Als hier op het forum de inconsequenties kunnen worden blootgelegd, dan moeten de professionals van NS dat zeker kunnen.

Blijkbaar is er een intern een enorme druk om de poortjes zo snel mogelijk af te sluiten en is er geen tijd om de zaken vooraf ordentelijk te regelen. Dan kan intern gezegd worden dat het uiterste is gedaan om de zwartrijders uit de treinen te weren. Dat de betalende reizigers worden opgescheept met een niet-optimaal werkend systeem is blijkbaar niet belangrijk voor een bedrijf dat de klant op 1, 2 en 3 zegt te plaatsen.

Mijn grootste bezwaar tegen het volledig afsluiten van stations op de huidige manier is de ellende die wordt veroorzaakt wanneer er poortjes van meerdere vervoerders zijn. Hier op forum lezen we bijna dagelijks over de problemen op Amsterdam Amstel met de poortjes van NS en GVB. Dat is niet opgelost.

Maar nu is Dordrecht afgesloten en zijn er problemen met verkeerd inchecken doordat daar poortjes van NS en Arriva staan. Ik vind het echt beneden beneden peil dat men ondanks de bekendheid met de problemen op Amsterdam Amstel gewoon doorgaat met het afsluiten van de poortjes in Dordrecht. Er wordt blijkbaar niet geëvalueerd en geleerd van problemen elders in het land. Tegelijkertijd lijkt NS niet te willen of kunnen samenwerken met de andere vervoerders wanneer het gaat om stations als Amsterdam Amstel en Dordrecht.

Alle vaagheden rond het rit- en reisverhaal zijn natuurlijk ook een aanfluiting. En het niet kunnen programmeren van het poortjessysteem zodat je zonder extra kosten een boodschap kunt doen buiten het beheerste gebied grenst aan het onwaarschijnlijke.

NS heeft dit project jaren kunnen voorbereiden. En nog gaat er van alles en nog wat mis omdat er over de details niet goed is nagedacht. Het door NS zelf gecreëerde tariefsysteem met allerlei ingewikkelde overgangen tussen spits- en daltarieven is ook fnuikend voor het soepel laten verlopen van de afsluiting van de poortjes.

Poortjes werken prima in de metro. Maar vooralsnog niet bij NS.
We snappen dat het voor een kleine groep 'ophalers' geen wenselijke oplossing is, maar uiteindelijk zetten we veiligheid op plek één en wij zijn van mening dat gesloten poortjes daar bij helpen.

Nu zeg je het zelf: De ophalers mogen er niet in, omdat dat volgens NS een nadelig effect zou hebben op de veiligheid.

Daarentegen mogen mensen met kwade bedoelingen wel naar binnen, als ze maar een kaartje kopen.

Om het aantal zwartrijders en daarmee het aantal agressiegevallen op de trein terug te dringen en de sociale veiligheidsbeleving van zowel reizigers als medewerkers te vergroten, hebben wij ervoor gekozen om 82 stations te voorzien van zogenaamde 'toegangspoortjes'.

Het effect is natuurlijk het tegenovergestelde: Die poortjes wekken de indruk alsof het station in een zeer onveilige omgeving ligt die zulke vergaande maatregelen rechtvaardigt. Dat heeft een negatief effect op het veiligheidsgevoel. Tegelijkertijd slagen die poortjes er immers amper in om gespuis buiten te houden en goedwillende gebruikers van het station binnen te laten.

De poortjes dragen ook in belangrijke mate bij dat steeds minder reizigers vergeten in- en uit te checken.
Dat is een cirkelredenering. Zonder die poortjes was er geen OV-chipkaart nodig, dus hoefden we ook niet aan in- en uitchecken te denken.
Reputatie 7
Badge +4
Een dergelijke ingrijpende verandering heeft altijd losse eindjes. Wat me opvalt bij de tegenstanders is dat de oplossing altijd bestaat uit mogelijkheden het systeem te ondergraven waardoor leugenreizigers en spoorparasieten meer ruimte krijgen. Niet goed doordacht is voor jouw rekening. Perfect is het zeker niet maar realistische alternatieven, in de zin van evenwichtige afwegingen, worden zelden aangegeven, ook hier gebeurt dat niet.

Laten we ook eens nuchter vaststellen dat het voor miljoenen mensen elke keer moeiteloos werkt.

Mijn bezwaar bestaat uit het ontbreken van de mogelijkheid in- en uit te checken, respectievelijk op de plaats van vertrek en aankomst. Vanwege de 'privatisering' is dat lastig. Een groot vervoerbedrijf, mits goed geleid, zou veel ellende voorkomen.
Verder heb ik ernstig bezwaar tegen bijvorbeeld de lage poortjes in Rotterdam, als is het zeker mooi uit kunstzinnig oogpunt, naast een vriendelijke uitstraling.

Verder is het toezicht en de handhaving veel te gering, camera's en mobiele ploegen zouden veel ellende voorkomen en het veiligheidsgevoel bevorderen. door consequent handhaven neemt de agressie juist af. Een samenleving moet zich door dit gedrag ook niet laten gijzelen.

De wat strenge edoch menselijke leraar wordt gerespecteerd omdat hij ellende voorkomt. Met een samenleving is het niet veel anders.

Dat gaat echter over de uitvoering ervan. Het poortjessysteem zelf is goed - het heeft resultaat - maar men moet investeren in een goede uitwerking en daar ontbreekt het aan. Het is goed als mensen die het ondergraven daar nadeel van ondervinden. Bij de metro in Parijs heb je een tourniquet, dan ben je van veel gedoe af. Geen Parisien die zich er druk over maakt. Hoe wil je het anders doen is hun terechte commentaar, zij het in het Frans ;-)

Het systeem is eenvoudig te verbeteren door meer (camera-) toezicht en een grote pakkans, dus met meer handhavend personeel. Dat kost geld maar is een goede investering in veiligheid en moraal. Het systeem deugt wel maar de handhaving ervan nog niet.

Ten dele ligt er natuurlijk ook een maatschappelijk probleem in Nederland aan ten grondslag, aangaande ethiek en moraal.
Reputatie 7
Badge +3
Als mensen zonder in te checken en borg te betalen met een perronkaartje naar binnen kunnen komen, is het niet zo moeilijk te bedenken wat er gebeurt. Je gaat naar binnen met een goedkoop perronkaartje en dan gok je er op dat je in de trein niet wordt gepakt. Helaas biedt het controlebeleid de mogelijkheid dat er in de praktijk een kans is dat dat lukt. Dan kun je net zo goed geen poortjes plaatsen.
ik snap die redenering op zich maar waarom worden er dan wel passagepassen uitgedeeld? Die hebben hetzelfde probleem.

Het hele project Beheerste Toegang Stations hangt van de inconsequenties aan elkaar. Bovendien levert het nieuwe problemen op die door NS zelf gecreëerd zijn. Wanneer die inconsequenties aan de orde gesteld worden, blijft het erg stil van de kant van NS. Maar wel gewoon doorgaan met stations afsluiten zonder dat de problemen zijn opgelost.

ik wil overigens wel duidelijk stellen dat ik natuurlijk geen enkel bezwaar heb tegen het veiliger maken van de treinen en het beschermen van het personeel. Maar ik maak wel bezwaar tegen rammelende plannen op basis van een niet goed doordachte strategie en vervolgens een rammelende uitvoering. Ik verwacht van een bedrijf als NS een veel beter doordacht systeem. Daar heb ik als betalende reiziger recht op.
Reputatie 4
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij spreekt NS zichzelf tegen.

Aan de ene kant wordt geschermd met 82 stations waar de poortjes gesloten worden en dat daarna het overgrote deel van de reizigers zowel moet in- als uitchecken.

Dit betekent dat zelfs wanneer grijsrijders (het zijn immers geen zwartrijders meer omdat ze voor een perronkaartje betaald hebben) wederrechtelijk met de trein gaan reizen, ze op hun aankomststation problemen krijgen omdat ze niet kunnen uitchecken.

Gestaafd door de cijfers van Klaas-Jan is er dus geen enkel beletsel om perronkaartjes opnieuw in te voeren.

In feite zijn er natuurlijk al perronkaartjes van €3,20: de kortst mogelijke rit vanaf een station + de automaat- of servicebalietoeslag. Dan kun je net zo goed echte perronkaartjes invoeren.

De drempel voor het zwartrijden wordt zeker verhoogd door de beheerste toegang. Maar met een entreeprijs van €3,20 voor het beheerste gebied kan er een verschuiving van zwart- naar grijsrijden gaan plaatsvinden. Zeker als er in de treinen misschien minder gecontroleerd gaat worden. Maar het kan natuurlijk zijn dat het strategie van NS is om in ieder geval van iedere zwartrijder €3,20 te ontvangen. Dat is beter dan niks.
Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me toch uiterst eenvoudig te bedenken, elke leugenreiziger of spoorparasiet ziet dit echt ogenblikkelijk. Het zou het probleem met mevrouw hierboven oplossen maar het is toch zonneklaar dat een perronkaartje het systeem volledig ondergraaft.

Dat is klaarblijkelijk ook de bedoeling, domweg omdat dat het effect is van het invoeren van een perronkaartje. NS is volledig op het achterhoofd gevallen als ze dit gaan doen.

Mensen zijn geen duivels maar ook geen heiligen. De structuren moeten zo zijn dat je niet of zo weinig mogelijk de gelegenheid tot oplichting krijgt. Dat versterkt ook het gevoel van rechtvaardigheid bij de echte klanten van NS - en dat zijn de betalende reizigers.
Blijft voor mij de vraag waarom NS geen perronkaartje wil invoeren.

Gezien de huidige strategie, die ik hierboven uitéén heb gezet, te weten het stimuleren van reizen met de ov-chipkaart in combinatie met steeds meer gesloten poortjes en het tegengaan van zwartrijders ín de trein, hebben we daar dus duidelijk niet voor gekozen.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft voor mij de vraag waarom NS geen perronkaarje wil invoeren.
En wat als je geen OV hebt, omdat je nooit met het OV reist ?

Dan mag u van NS niet het station in, omdat NS er vanuit gaat dat mensen zonder kaartje mensen zijn die conducteurs aanvallen. Dat is het hele idee achter de OV-chipkaart-poortjes.

Het ligt iets minder gechargeerd. Niet iedereen zonder geldig vervoerbewijs valt onze collega's op de trein en het station aan. Het is echter wel duidelijk dat geweld in en rond de trein vaak samenhangt met 'zwartrijden'. Geen mens is hetzelfde, geen forumlid is hetzelfde. Je hebt forumleden die hun best doen nieuwe leden op hun gemak te stellen en te helpen, zoals bijvoorbeeld Thom en Keuzereiziger. Je hebt ook forumleden die af en toe met kreten komen die inhoudelijk niets toevoegen.

Wat betreft de gesloten poortjes kan ik zeker begrip voor je verhaal opbrengen mmblaauw. Om het aantal zwartrijders en daarmee het aantal agressiegevallen op de trein terug te dringen en de sociale veiligheidsbeleving van zowel reizigers als medewerkers te vergroten, hebben wij ervoor gekozen om 82 stations te voorzien van zogenaamde 'toegangspoortjes'. Als de poortjes op de 82 stations volledig in gebruik zijn, passeert 93% van de reizigers bij in- en/of uitcheck de poortjes. Bij check-in bedraagt dat percentage 79%. De poortjes dragen ook in belangrijke mate bij dat steeds minder reizigers vergeten in- en uit te checken.

We snappen dat het voor een kleine groep 'ophalers' geen wenselijke oplossing is, maar uiteindelijk zetten we veiligheid op plek één en wij zijn van mening dat gesloten poortjes daar bij helpen. Het zou een utopie zijn te denken dat dit een volledige oplossing is voor het geweldprobleem, maar we willen er alles aan doen dat ons personeel, maar ook de reizigers (waar jouw neefjes ook toe behoren) een zo veilig mogelijke reis te bieden.
Reputatie 2
Persoonlijk denk ik dat het niet per se nodig was om jouw neefjes op te halen, wanneer ze zelf al een heel stuk met de trein hadden gereisd maar wellicht was dat ook vooral leuk als verrassing ;-)
Het is een gevaarlijke aanname dat die kinderen zichzelf kunnen redden. Kinderen met autisme, aandoening binnen het autistisch spectrum of bijvoorbeeld kunnen prima met de trein reizen. De situatie binnen de trein is uit te leggen en controleerbaar voor de persoon in kwestie, evenals het feit dat ze zelfstandig heel goed weten waar ze weer uit moeten stappen. Maar wanneer zij op een station komen dat voor hen onbekend terrein is, zeker een groot station als Rotterdam, kan ik je garanderen dat er een zeer stressvolle situatie zal ontstaan.
Reputatie 4
Badge

1. Negens mijn auto kwijt kan voor max 15 minuten.

Dan kan wel, voor de deur van Rotterdam Centraal ligt parkeergarage Kruisplein waar je voor een euro 22 minuten kunt parkeren.
Reputatie 4
Wat is er eigenlijk tegen het opnieuw invoeren van het perronkaartje? Of is het dan te goedkoop om toch te gaan zwartrijden? Ik denk dat mmblaauw het geen probleem had gevonden om bijvoorbeeld 1 of 2 euro te betalen voor een perronkaartje.

Dat is inderdaad overwogen maar ik weet niet waarom dat niet is ingevoerd (iedere euro is meegenomen lijkt me). In Japan waar alle stations afgesloten zijn met poortjes hebben ze wel zoiets, maar in Parijs, Londen, Singapore en Hong Kong ook niet voor zover ik weet.

Reageer