Opvolger OV Chipkaart

• 2 October 2021
  • 6 reacties
  • 127 Bekeken

Is er eigenlijk al wat meer bekend over de opzet van de opvolger van de OV Chipkaart? Ik zou graag zien dat ik voortaan mijn pas thuis kan laten en voortaan kan in- en uitchecken met mijn telefoon. Weet dat in de US al volop met een implementatie van Apple Pay werken.

Weet niet of dit via NFC of een QR code gaat maar zou fijn zijn als dit in de toekomst ook mogelijk wordt.

Of mogelijkheid om je bankrekening met OV chip te koppelen en je telefoon nfc chip als identifier om in en uit te checken @ poortjes.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gezien de financiële toestand in het OV zal daar wel flink de rem op staan. De ontwikkeling en invoering van zoiets kost vele tientallen miljoenen, geld dat er voorlopig niet is. De levensduur van de OV-chipkaart kan best wat verlengd worden.

Reputatie 7

Zonde om zoveel geld in een ander betalingssysteem te steken. De chipkaart van nu is toch prima en kan nog heel veel jaren mee wat mij betreft. Steek liever geld in nieuwe verbindingen en nieuwe treinen.

Reputatie 6

Ik zie ook geen reden om het huidige systeem te veranderen. Op dat gedoe met telefoons en apps zit ik niet te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt al geëxperimenteerd met uitgebreidere betaalsystemen. Zoals bij Transdev (voorheen Connexxion) in de Gooi- en Vechtstreek: https://www.transdev.nl/nl/nieuws/transdev-introduceert-in-en-uitchecken-met-je-contactloze-betaalpas-of-creditcard-op-r-net-lijn-320

OVPay gaat vooralsnog gewoon uitgerold worden: https://www.ovpay.nl/nl/

Je ziet dat bij verschillende vervoerders de kaartlezers al vervangen zijn door exemplaren die veel meer kunnen dan alleen OV-chipkaarten lezen.

Het grote voordeel van OVPay is dat het aansluit bij de beveiligingseisen die de banken en creditcardmaatschappijen stellen aan de apparatuur. Hierdoor wordt het reizen met het OV in Nederland veel laagdrempeliger. Iedereen met een betaalpas of een creditcard kan zonder een kaartje te hoeven kopen met het OV reizen. Gezien alle problemen die er zijn met de e-tickets van NS is dat een enorme stap voorwaarts. 

Reizen met een OV-chipkaart blijft mogelijk. Wel zullen op termijn alle OV-chipkaarten vervangen moeten worden door nieuwe die voldoen aan de nieuwe standaarden. 

Reputatie 6
Badge +1

Inderdaad-het zal eerder een bankpas worden als al die oso moderne en voor sommige nerds so aantrekkelijke telefoonepjes. Maar je hoeft niet eens zo ver die grote Oceaan over om her en der al te kunnen zien dat het zonder soort chipkaart kan. Bvb in Brussel kan je al gewoon met je bankpas afrekenen/insjekken. In LOndon-ooit zo geprezen vanwege de snelle invoering van de Oysterchipcard dito-daar worden zelfs al vele tube-stations geheel automaatloos. In zuid_Zweden wordt de aldaar gebruikte chipkaart YoYo ook al weer vervangen door app op de smartefone-en daar moet je ook nog steeds mee insjekken! In andere landen (vooral Oost-EUR) die nog vaak geheel met ouderwets papier werken wordt de tussenfase van chipkaart meestal gewoon overgeslagen.

Voor NS is overigens eerste om aan te pakken de inmiddels sterk verouderde kaartautomaten-en wat dat wordt hangt ook voor een groot deel weer af van welke richting uiteindelijk wordt gekozen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij betreft blijft de mogelijkheid om op saldo te reizen gekoppeld aan automatisch opladen bestaan. Ideaal voor het declareren van reiskosten. De webtool van OVPay wordt door mijn werkgever niet. geaccepteerd.

Dat hele reizen op rekening is een idee van niks. Er komt opeens een heel circus van kredietbeoordeling aan te pas. Het is een oplossing voor iets dat geen probleem was.

Reageer