Opzeggen OV-chipkaart | NS Community
beantwoord

Opzeggen OV-chipkaart

  • 6 November 2021
  • 10 reacties
  • 3408 Bekeken

Ik wil OV-chipkaart opzeggen

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 November 2021, 12:44

Bekijk origineel

10 reacties

Hoe moet dat gebeuren?

Badge +3

Bedoelt u dat u een OV-chipkaart hebt met een NS-abonnement erop en wilt u dat abonnement beëindigen? Dan moet u rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Merk op dat u na het opzeggen het abonnement nog van uw kaart moet verwijderen door bij een kaartautomaat uw kaart aan te bieden en te kiezen voor "Ophalen bestelling". De klantenservice zal u hierover informeren. Vergeet deze stap niet, anders wordt het abonnement niet beëindigd.

Reputatie 7
Badge +1

De kaart als zodanig opzeggen gaat niet-gewoon eind van de 5 jaar afwachten. ALS je er eventueel nog saldo op hebt staan kan je dat laten uitbetalen (MAX 30 eur) op een bemensd station.

Je kan eventueel met een aantal handelingen via www ook elk NS-abo min of meer beëindigen door via mijnNS om te zetten naar NS-FLEX basis-dan wordt alles geschrapt en uitstaand saldo of deel van ABO teruggestort. Maar je kaart blijft dan werken en als je besluit toch nog eens trein/bus te nemen reis je dan op betalen achteraf met incasso van je bank.

Waarmee weer opnieuw blijkt dat gedachten lezen moeilijk is en mensen eens zouden moeten nadenken wat ze nou eigenlijk willen weten/vragen

Reputatie 7

De OV-Chipkaart voortijdig beëindigen is zeker mogelijk.

Wanneer het een persoonlijke kaart met een abonnement betreft: als eerste het abonnement stopzetten. Hoewel het opzeggen van een abonnement niets met bestellen te maken heeft, moet deze “bestelling” toch opgehaald worden, om het abonnement van de OV-Chipkaart te verwijderen. 

Vervolgens de kaart met een formulier per post (!) en voldoende gefrankeerd opsturen naar de Klantenservice OV-Chipkaart. De ‘klantenservice’ heeft (heel klantvriendelijk) geen antwoordnummer. Eventueel saldo wordt teruggestort. 

https://www.ov-chipkaart-kopen.nl/wp-content/uploads/2013/08/TLS024-beëindiging-en-teruggave-saldo-P-kaart.pdf

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is natuurlijk of het verstandig of handig is. Een abonnement beëindigen en al het saldo van de kaart afhalen kan altijd. Maar je kunt de OV-chipkaart ook gewoon in de kast laten liggen tot het moment dat de geldigheidsperiode is afgelopen.

Mocht je in de tussentijd nog een keer de kaart willen gebruiken dan kun je er altijd weer saldo opzetten of een nieuw abonnement nemen.

Badge +3

Saldo uitbetalen kan (tot max. 30 euro) bij een servicebalie van een vervoerder.

Wil je de kaart echt beëindigen en dus opsturen, dan kan dat ook zonder postzegel:

Klantenservice OV-chipkaart 
Antwoordnummer 8000
3800 TL Amersfoort

Reputatie 7

Ik probeerde onlangs de persoonlijke OV-Chipkaart van mijn broer op te zeggen en het saldo terug op zijn betaalrekening te laten storten. Vanwege gezondheidsproblemen is hij niet meer in staat te reizen, laat staan dat zelf te regelen.

Met zijn OV-Chipkaart, legitimatiebewijs en bankpas ging ik naar de NS-servicebalie in Rotterdam. De medewerkster liet me weten, dat ze me geen geld kon terugbetalen. ‘Als we iedereen die hier met een kaart van een ander komt, geld gaan geven, dan is het einde   zoek.’

Ik zei haar dat ik het geld niet wilde hebben, maar het terug wilde laten storten. Ik vertelde haar over de situatie, had ter verificatie zijn legitimatie en bankpas bij me. Ze had geen interesse, want ze hield vol dat mijn broer zelf langs moest komen. Dat kan dus niet en zei haar, dat ik de volgende dag terug zou komen, met het bewijs dat ik door de rechtbank ben benoemd als bewindvoerder van mijn broer.

De medewerkster die te kennen gaf ‘dat dat haar allemaal niet interesseerde’ bleef erbij dat mijn broer zélf langs moest komen. ‘Dat zijn nu eenmaal de regels’. Geïrriteerd liet ze weten, dat het haar allemaal lang genoeg had geduurd en dat ik maar moest bellen met de klantenservice van OV-Chipkaart. ‘Het nummer staat op internet’. Met de mededeling dat ik hoopte, dat die klantenservice dan wel wisten wat het begrip service inhoud, wenste ik haar een fijne en plezierige werkdag.

Het gesprek met de Klantenservice van OV-Chipkaart was plezierig en leerzaam. De medewerker legde de procedure uit: voldoende gefrankeerd opsturen met een formulier en volgens hem had OV-Chipkaart ‘voor klanten geen antwoordnummer’. 

De medewerker beaamde dat deze procedure in principe digitaal kan: TLS beschikt immers over de persoonsgegevens van de kaarthouder en in geval van automatisch opladen, ook over het bankrekeningnummer. De huidige bureaucratische werkwijze wordt overigens niet veranderd, om te voorkomen dat ‘iedereen kleine bedragen gaat terugvragen’.

Service met een hoofdletter S…

 

 

 

 

Badge +3

Het antwoordnummer van Klantenservice OV-chipkaart wordt inderdaad alleen gecommuniceerd op een pagina over wat te doen met een gevonden ov-chipkaart, maar bestaat dus wel degelijk.

Reputatie 7

Een ‘eerlijke’ vinder van een OV-Chipkaart hoeft nog geen klant te zijn. Die mag de kaart dus gratis opsturen. 

Maar wat als de ‘eerlijke’ vinder, na checken van het saldo, deze opstuurt met het formulier en het saldo terugvraagt? Worden de gegevens van de houder vergeleken met de tenaamstelling van het ingevulde rekeningnummer op het formulier?

 Wat zou er gebeuren als de Klantenservice OV-Chipkaart op het antwoordnummer een verzoek tot opheffing en terugbetaling ontvangt?

Badge +3

Via het antwoordnummer zal het niet anders gaan dan via de postbus (met frankering).

Bij een persoonlijke kaart zullen er overeenkomsten moeten zijn tussen de gegevens van de kaarthouder (denk aan adres en geboortedatum, die laatste staat ook niet meer op kaarten maar wel op de chip) en de gegevens op het bijbehorende formulier.

Tenaamstelling van de IBAN controleren is ook nog een optie, geen idee of dat mogelijk is want lang niet alle banken doen dat volgens mij.

Hoe het bij anonieme kaarten gaat weet ik eigenlijk niet. Tot 30 euro kan dat volgens mij bij een balie (indien kaart nog geldig).

Op de site van ov-chipkaart hebben ze het ‘versimpeld’, en heb je niet meer al die keuzes (persoonlijke/anonieme en nog geldig/korter dan een jaar verlopen of langer verlopen). Daar moet je nu de kaartgegevens invullen en krijg je daarna pas de opties te zien.

Reageer